Tråden startades av: Ulven  2017-08-17 17:48:49
Nya långlinjer Skandinavien.  
Nu har ju AI precis haft premiär från ARN och kommer nästa månad även att börja med CPH.

Då är det ju dags att spekulera i vad kommande linjer till/från Skandinavien blir.
Detta är min lista.

ARN.
PVG - ARN Air China/China Eastern
AUH - ARN Ethiad
ARN - ICN SAS/Korean


CPH
HKG - CPH Cathay
AUH - CPH Ethiad
CPH - ICN SAS/Korean

OSL
ICN - OSL Korean
NRT - OSL ANA
HKG - OSL Cathay

Detta är endast spekulationer byggt på destinationer som skulle kunna fungera från respektive flygplats. Ingen rangordning eller inom någon särskild tidsgräns.

Vad tror ni?
Snälla håll det snyggt och låt det inte bli en kasta skit på varandra-tråd.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

M
2017-08-17 18:19:20
SV: Nya långlinjer Skandinavien.
Bra lista!

Att ingen flyger på ICN har länge förbryllat mig. Eftersom Norwegian inte får flyga över Ryssland torde detta vara öppet mål för SAS och/eller Star Alliance partnern Asiana. Så kan de feeda från varsin ände.

Finska staten förhandlar å Finnairs vägar just nu om att öka antalet flygningar från 7 till 14 gånger i veckan (eller snarare möjligheten att flyga så ofta). Den här kakan borde ju någon annan vara intresserad av tycker man ju, eftersom hälften av Finnairs kabin är fylld av skandinaver.
Diavel
2017-08-17 20:16:25
SV: Nya långlinjer Skandinavien.
Tycker det ser ganska realistiskt ut, utom AUH som verkar vara väldigt över repräsenterat
emil.
2017-08-17 22:18:16
SV: Nya långlinjer Skandinavien.
Var i Vancouver i sommar. Skulle väldigt gärna se YVR eller iaf YYZ med SAS eller Air Canada
Anomumin
2017-08-17 23:51:21
SV: Nya långlinjer Skandinavien.
"Hälften"?

Kanske till Thailand...
Östanvind
2017-08-18 09:22:59
SV: Nya långlinjer Skandinavien.
Håller med om att det nog är österut som gäller för Arlanda. Jag tror att SAS till och med uttalat sig om att det är ditåt man blickar just nu. Möjligen lär det dröja tills de nya A350-maskinerna kommer in i flottan.
råger
2017-08-18 11:10:49
SV: Nya långlinjer Skandinavien.
Tror inte på någon av alternativen.
Samt; Airindia försvinner våren/sommaren 2018.
Kabinfaktor efter winter season max 50%
Adam
2017-08-18 11:41:47
SV: Nya långlinjer Skandinavien.
ARN-MGQ är en het kandidat. Ryktas om att Germania tittar på att ta in 330 för denna linje
Pincy
2017-08-18 11:58:28
SV: Nya långlinjer Skandinavien.
Dags att tänka "out of the box"
Låna knappa 2 mdr av Stefan Persson HM och lika mycket av Petter Stordalen i Norge, ge dem 4% ränta, använd pengarna för att lösa in Pref. aktierna som kostar mer än dubbelt så mycket i årlig utdelning. Med lägre räntekostnader är det lättare att finansiera nya flygplan.

Ta sedan över Air Berlins beställning/option på 2 A330-300 Neo. Sätt in det ena planet på OSL - ORD så Stordalen kan flyga över amerikanare till sina hotel i Norge/Sverige. Det andra planet sätts förslagsvis in på ARN - PVG så att HM får enklare att åka på inköpsresor till Kina. (Kineserna är välkomna att på Stordalens hotell också)

En riktig win-win-win

Lite halvvild idé, men värd att testa.

2017-08-18 12:26:34
SV: Nya långlinjer Skandinavien.
Enligt mig:

ARN - ISB (Islamabad) / Pakistan International Airlines
ARN - KHI (Karachi) / Pakistan International Airlines
ARN - KBL (Kabul) / Safi Airways
ARN - BGW (Baghdad) / Iraqi Airways
ARN - MHD (Mashad) / Iran Air
NotSAS
2017-08-19 20:43:19
SV: Nya långlinjer Skandinavien.
Ryktas om QR direkt till MCT
Reko
2017-08-19 22:06:05
SV: Nya långlinjer Skandinavien.
Ethiad kan komma till Skandinavien om Air Berlin skulle gå i konkurs. Då har de inte längre några feeders in till sina rutter i Tyskland och kan behöva hämta dessa själva.
Alex
2017-08-20 17:05:57
SV: Nya långlinjer Skandinavien.
Jag kan ju tycka att det borde fungera med en linje till Sydamerika. Köpenhamn till Rio borde ju funka med något i storlek med en 787-800.
Andreas
2017-08-20 18:07:19
Svar till Reko
Fast Etihad har codeshare med SAS också, så de kommer ha fortsatt tillgång till Skandinavien även efter att AB är borta.
svar till alex
2017-08-20 22:34:23
SV: Nya långlinjer Skandinavien.
Brasilien skulle absolut kunna fungera. Dock är inte Rio det bästa alternativet. Om man ska öppna en linje till Brasilien så är det nog bara Sao Paulo som gäller.
Diavel
2017-08-21 12:25:12
SV: Nya långlinjer Skandinavien.
Rio de Janeiro direkt från Skandinavien verkar inte vara realistiskt som annat än högst en rotation/ vecka.
emil.
2017-08-21 13:38:43
Re: Diavel
Stämmer. I Sao Paulo har flera svenska storbolag kontor. Scania har dessutom en enorm fabrik, likaså har Volvo och Elux i Curitiba som ligger relativt nära.

Rio är ju mestadels turiststad och turister kan inte försörja en sådan etablering.

Vill dock fortfarande röst för en linje till Kanada. Det är förödmjukande att AC flyger på CPH och inte ARN men i takt med att SAS marginaliseras och flygbolag väljer destination utifrån kundunderlag så kommer det väl ändras...
@emil
2017-08-21 16:32:20
SV: Nya långlinjer Skandinavien.
SAS marginaliseras icke, de ökar paxantalet varje år.
B
2017-08-21 16:57:33
SV: Nya långlinjer Skandinavien.
Är det SAS fel att Air Canada flyger till CPH och inte till Stockholm?

Haha, underlaget är nog lite större i Stockholm. Men Köpenhamn ligger närmare Europa så det är nog därför AC flyger dit, men beskyll inte SAS för CPH:s geografiska läge.
emil.
2017-08-22 10:19:49
SV: Nya långlinjer Skandinavien.
Okej...SAS marginaliseras inte, men Köpenhamns roll i Norden blir svagare och svagare. För något decennium sedan var nära all långdistanstrafik från norden på CPH. Detta har inget med närhet till Europa att göra utan en politisk uppgörelse samt "smarta" drag från danska luftfartsmyndigheten.

Hur som helst. När fler långlinjer går direkt från Arlanda (tänk på att flygtrafiken i Stockholm när man slår ihop Arlanda och Bromma redan nu är större än CPH) så kommer det inte vara lika naturligt att flyga med SAS till CPH för att sedan flyga med AC till Kanada. I den meningen blir SAS feeder trafik mindre viktig (även om kanske marginalisera var lite kraftfullt).

Oaktat ovan så är Kanada och Sverige två länder med väldigt mycket gemensamt ur ett rent karaktärsperspektiv, därtill är Sverige en mycket viktigare affärspartner till Kanada. Därför vore det inte orimligt med en linje till Toronto eller Vancouver (kanske vinter/sommar).
MAC
2017-08-31 15:53:55
SV: Nya långlinjer Skandinavien.
Då var linjen HKG-CPH med Cathay klar till att starta till maj nästa år: https://www.cph.dk/om-cph/presse/nyheder/2017/8/cathay-pacific-til-cph/
Yasser
2017-09-05 01:09:20
SV: Nya långlinjer Skandinavien.
Ett väldigt löst onlinerykte som jag har sett florera är att SK tittar på att leasa A330 för att köra
ARN- YYZ/ARN - ICN.
Jag har svårt att tro på det men tyckte att det lät lite intressant.
Man kan ju alltid hoppas på att det finns iaf en liten smula sanning i det hela.
emil.
2017-09-05 08:23:33
SV: Nya långlinjer Skandinavien.
Efter att ha varit i Kanada i sommar så förvånar det mig inte alls. Det är märkligt att linjen inte redan finns. Jag har även varit i kontakt med ACs network planners som säger att ARN finns på radarn.
Kalle A
2017-09-05 18:34:42
SV: Nya långlinjer Skandinavien.
Glöm nya långlinjer om Kalle Anka regeringens flygskatt går igenom!
AC employee
2017-09-05 18:38:50
SV: Nya långlinjer Skandinavien.
Keep on dreaming. If you have be in contact with AC networkplanners I would have known.
Robert
2017-09-05 20:18:50
SV: Nya långlinjer Skandinavien.
Jag tror på ARN-THR för SAS.

emil.
2017-09-06 11:33:24
SV: Nya långlinjer Skandinavien.
Of course I have.

I believe you are less trustworthy, but, you are an AC employee knowing the network planners you could say hi from me to the once with initials KR, EB and NB...
Turisten
2017-09-09 08:06:45
SV: Nya långlinjer Skandinavien.
Toronto next!

Jag tror att Kanada har en grym potential som turistdestination. Många har kanske inte tagit steget och provat, men skulle de göra det så skulle det ge mersmak. Där finns en fantastiskt natur samtidigt som du kan hitta storstäder med puls och kulturupplevelser.

Jag förstår att en långlinjen inte enbart kan bäras upp av turistresor, men tänker att Toronto även borde ha ett näringsliv som generar resande.

Var kan man hitta statistik på hur många som reser mellan två destinationer (dock med transit)?

Jag önskar att SK skulle flyga ARN-YYZ!

/Kanadaälskaren
Loa
2017-09-30 11:33:45
SV: Nya långlinjer Skandinavien.
Bekräftat: Iran Air startar från 17 Nov IKA - CPH A300, 1 dag i veckan.
http://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/275010/iran-air-w17-europe-service-update-as-of-29sep17/

Rykte/på gång: China Eastern ska ha lämnat in ansökan om att starta PVG - ARN, trafikstart Maj 2018 med A330-200, fyra rotationer i veckan. https://mobile.twitter.com/Airlineroute/status/913780428405903360
Petri
2017-09-30 19:51:20
SV: Nya långlinjer Skandinavien.
Kanada har bra lax fiske och i Märsta finns många fiskare.
Shaolin Spirit
2017-09-30 20:02:04
SV: Nya långlinjer Skandinavien.
Angående China Eastern och potentiell start av ARN-PVG:

Det är mer än bara rykten. Följande länk är angående den officiella ansökningen om att starta upp linjen som alla kinesiska flygbolag måste göra. Om inget ovanligt dyker upp så brukar även linjen i fråga startas. Samma process som när Lucky Air ansökte om Kunming-Chengdu-Helsinki. En linje som i veckan presenterades som den senaste asiatiska destinationen för Helsinki Airport.

CAAC (tyvärr endast på kinesiska): http://www.caac.gov.cn/XXGK/XXGK/TZTG/201709/t20170928_47043.html
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev