Tråden startades av: Resenär  2017-08-26 22:06:49
TUI Nordic B767 
Halloj flygexperter. Hur ser planen ut för att byta ut befintliga 2 (1) 767:or i nordics delen? De har ju trots allt en grym relianilitet och är fräscha.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

@Resenär
2017-08-27 16:44:51
SV: TUI Nordic B767
Hej,

Det är inte aktuellt att byta ut 76:ordna, i dagsläget
Magnus
2017-08-27 17:41:22
SV: TUI Nordic B767
TUI blir bara även TUI här i Skandinavien och man kommer
se 787-8/9 här istället. Även från andra TUI länder som redan nu.
TUI
2017-08-27 20:41:30
SV: TUI Nordic B767
Njaaaaaaa, flygbolaget heter nu TUIfly, och opererar för researangören TUI. I Norden kommer man till vintern se 2st 787:or, och 4st 767:or.
Resenär
2017-08-28 09:43:19
SV: TUI Nordic B767
Spelar roll vad det heter, vill bara veta vad planen är. 6 st widebody låter som overkill i mina ögon?
Ögondoktorn
2017-08-28 14:49:48
SV: TUI Nordic B767
Det kan låta lite konstigt i ögonen ibland...
Resenär
2017-08-31 08:52:15
SV: TUI Nordic B767
Någon med seriösa svar på gång?
Örjan
2017-08-31 09:27:51
SV: TUI Nordic B767
Risiga motorer!
JT9D-7R4
Reliker!
Återfinns mest på Cargoplan eller museum numera....
@Örjan
2017-08-31 09:58:20
SV: TUI Nordic B767
De verkar gå utan problem på dessa två maskiner iaf.
Fungerande reliker är m.a.o. överlägset DY's motorer på 787.
Marcus
2017-08-31 12:06:21
SV: TUI Nordic B767
De skulle iaf må bra av en uppgradering av kabinen, likt de som Thomas Cook har gjort på sina maskiner
Reply
2017-08-31 13:12:00
SV: TUI Nordic B767
@örjan - CF6 motorer på alla TUIfly Nordic och Thomsons 767.
@Marcus
2017-08-31 18:34:52
SV: TUI Nordic B767
De har ju redan schyssta läderstolar, inte många som kostar på.
Marcus
2017-09-01 09:15:57
SV: TUI Nordic B767
Stolarna är absolut okej, men IFE är omodern och cabinen har sett sina glansdagar
Fredrik
2017-09-01 12:45:28
SV: TUI Nordic B767
Håller med, har flugit med både Thomsons 767a G-OBYH och TuiFly Nordics
SE-RFR och i våras med TCAS Airbus A330-300 och vilken skillnad på cabin, riktigt fräsch och mkt bra Entertainment system!!

Ska 767orna behållas är mitt tips att uppdatera cabinen asap, finns ju inte ens separat luftutblås ovan stolen på de 767orna jag flög med.....
Robert
2017-09-01 13:27:42
SV: TUI Nordic B767
Sommartid skulle man kunna inreda maskinerna med mer moderna och slimmade
stolar och vinna några cm på benutrymmet. Vintersäsongen skulle man kunna vara mer generösa och ha mer bekväma stolar. Helt enkelt större flexibilitet. Det är skillnad att åka med en 767 till PMI än till HKT.
Reply
2017-09-01 19:03:00
SV: TUI Nordic B767
@Robert, kabin byggs om mellan vinter/ sommarprogram.
@Fredrik
2017-09-01 20:29:23
SV: TUI Nordic B767
Vad har TCAS med TUI att göra. Frågan gäller: När kommer man byta ut SE-RFR och G-OBYH?
@@Fredrik
2017-09-02 05:23:23
SV: TUI Nordic B767
Inte än på ett rätt bra tag. Dock tar man som redan nämnts, in fler 76:or och ett par 78:or till vintern.
Robert
2017-09-02 15:39:48
SV: TUI Nordic B767
SE-RFS gick till Kalitta för frakt och SE-RFR
kanske går samma väg inom närmaste åren.
Jussi
2017-09-05 08:56:19
SV: TUI Nordic B767
För ngt år sedan hade SE reggade TUI 767 plan i varje fall -7R4 motorer.
CF6-80 som andra 767 plan har är inte heller direkt state of the art.
Mer plan och motorer som är i cargo segmentet, sedan skrotas ut.

Å andra sidan är ju 787 planen långt från problem fria ännu.
Mkt backlogs som myndigheterna bevakar så att dom inte påverkar flygsäkerheten.

Frågan infinner sig:
Vill man ha nya eller gamla problem?

CF6
2017-09-05 16:10:31
SV: TUI Nordic B767
SE reggade B767 hos TUI Fly har aldrig haft -7R4.
sv Jussi
2017-09-05 18:33:08
SV: TUI Nordic B767
Svaret infinner sig: Med din logik är det värdelöst med nya flygplan. Det är inte bara 787 som haft problem. Se på A380 eller 320NEO med PW motorer.
Jussi
2017-09-05 21:28:19
SV: TUI Nordic B767
Vill minnas att det ofta på nätterna på ARN stod TUI 767 plan förr med -7R4 motorer.
Man ser lätt att ett flygplan har den gen motorer på dom yttre bakre motorluckorna.

Svar ja
Nya gen av motorer är alla problembarn.
Man släpper ut dom på markanden live för fort
( i C-series fall hann planet inte ens ut på marknaden innan dess motorer föll igenom på tekniken )
Innan div SB och AD´n jobbat sig igenom alla större felen kan det gå 5-10år innan en "ny" motortyp kan kännas "safe" för bolagen.
Ordet "safe" är ju extra intressant på ETOPS flygplan......

Min personliga syn på safe teknik inom civilflyget är att flygplan som är mellan säg ? 10-20år är dom som "rullar på bäst".
Dess teknik skapar då sällan tråkiga överraskningar, rutiner för teknik och underhålls personal är väl in oljade.

För pax är detta iofs ointressant då dom mer undrar om rygstödet ner till Thainland kommer ha ngn nöjespanel eller ej, om cabinen "luktar nytt"......

Mvh

Min analys/åsikt :)
sv Jussi
2017-09-05 21:57:50
SV: TUI Nordic B767
Vad tycker du att man ska göra. Sluta att utveckla jetmotorer och stanna i utvecklingen?
Motorer som "släpps" ut på marknaden är certifierade av berörda myndighetet.
.Fast du vet kanske bättre .
Petter
2017-09-05 22:42:38
SV: TUI Nordic B767
Skulle aldrig välja att flyga med en gammal charterkärra typ B767 för att åka till Thailand, Karibien eller liknande. Finns noll anledningar. För att det är charter och "bekvämt"? Nej, boka boende själv på nätet och köp flygbiljett på samma sätt med reguljära bolag tex TG ,QR, EK, KLM, AF osv. Kollade på skoj att köpa en flygbiljett t.o.r till HKT med TUI Nordic i jan/feb. Billigt? Nej, dyrt kontra reguljära bolag. Att man som kund dessutom kan välja exakt reslängd med andra bolag gör ju inte saken sämre. Att betala dyra pengar för en dålig produkt när valfrihet finns runt hörnet är obegripligt. Lika obegripligt som att "Berra" inte hittade "Pepes Bodega" förren sista dagen på semestern.
Jussi
2017-09-11 16:59:27
SV: TUI Nordic B767
Svar ja ngn!
Efter +20 år inom flygteknik - ing.avd inom large commercial jet engines kan jag göra det bokslutet.

Fördfinad teknik kan ju ha kortare startsträcka men helt nya motortyper
har ju bevisligen släppts ut för fort.
Planet kanske håller lev.start men tekniken på moderna flygplans motorer
är mkt komplexa. Att jobba mot ett visst datum visar sig många ggr mer varit en gissning alt så har man stött på problem under prov och testar av den slutgiltiga konstruktionen.

Launch customers
Dom bör ha en stor teknik avd. Typ Lufthansa SAS mfl.
Nya plan och motorer kommer kräva många ad och sb. Det hör till saken.

Enmotoriga flygplan ala JAS är ju mkt sårbara vid motorbortfall så
där får utprovningen ta längre tid för att skapa en säkrare produkt.

sv Jussi
2017-09-11 21:36:42
SV: TUI Nordic B767
20 år inom flygteknik, då är du ju fortfarande en Rocky.
olle
2017-09-12 18:16:30
SV: TUI Nordic B767
Rocky? Som Rocky Ballboa? eller är det kanske en rookie du menar?
sv Jussi
2017-09-12 22:46:18
SV: TUI Nordic B767
Precis, bra uppmärksamhet ;o)
Boeing
2017-09-16 17:47:13
SV: TUI Nordic B767
@Jussi Med tanke på din "långa" erfarenhet inom det flygtekniska, då borde du veta att "launch customers" har all support du kan tänka dig från leverantören.
För mig låter det som om du har samlat din erfarenhet på typ Lintaverken eller liknande. Vad vet sådana om verkligheten utanför verkstadsväggarna?
Dessutom går JAS plan och andra militära plan på ett helt annat regelverk (RML).
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev