Tråden startades av: Jonas  2017-12-15 17:03:51
Hur seriösa är LFV?  
https://www.svd.se/riskabelt-att-fjarrstyra-flygplatser-fran-arlanda

Bra skrivet och jag instämmer till 100%. LFV försöker skapa nytt monopol. För kunderna ett värsta scenario.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Wallinder
2017-12-15 18:14:08
SV: Hur seriösa är LFV?
RTC är bra och kommer bli bättre, det är framtiden.
KG
2017-12-15 19:17:34
SV: Hur seriösa är LFV?
Hur många trådar ska det finnas kring dett? Fortsätt gnäll i de trådar som finns.
Bertil
2017-12-15 22:49:30
SV: Hur seriösa är LFV?
Instämmer, bra skrivet. Tyvärr har LFV lobbat så mycket i regeringskansliet så det lär väl inte ifrågasättas därifrån. Däremot borde en kritisk tillsynsmyndighet såsom Transportstyrelsen verkligen ifrågasätta hela projektet. Tyvärr verkar industrin, SAAB ha sålt in konceptet på mycket märkliga grunder som nästan är korrupt.
Jacob
2017-12-15 23:08:04
SV: Hur seriösa är LFV?
Att politiker går på detta och vill riskera Sveriges säkerhet är en relevant fråga. Försvarsmakten bör vakna och ifrågasätta all fjärrstyrt. Det är kommersiellt risktagande för landets flygplatschefer. Märkligt att ingen bryr sig och allra minst ett stadigt bolag som Swedavia.

Vi måste också utgå från att Transportstyrelsen efterfrågar hur de securityrelaterade riskerna är omhändertagna eftersom det finns en sådan kravbild i "Common Requirements".

Upp till bevis nu alla ansvariga.
Lisa
2017-12-15 23:37:15
SV: Wallinder
Jag håller med dig till viss del men om man tycker centralen på Arlanda är en bra idé då vet man väldigt lite om LFV o deras uppdrag.

@KG, så många som det behövs.
Carro
2017-12-16 10:09:37
SV: Hur seriösa är LFV?
RTC och all utveckling är bra. Men i detta fall för vem? Inte för kunder eller operativa då man bl a låser in alla i en livegen framtid. Dyrt och ineffektivt. Vore det inte bättre att LFV och andra anpassar sin organisation för kundernas behov. Idag får flygbolagen betala himmelska siffror för att Austrocontrol, Avinor, DFS, Finavia, LFV, NATS och Naviair m fl är så kostnadstunga och ineffektiva. För att förhindra stora omställningar i organisationerna så skapar de statliga operatörerna produkter som blir än dyrare för branschen. De enda som gillar detta är krigsherrarna utanför EU som med enkla medel kan slå ut länders infrastruktur. Alla ägg i en korg....

Politiker och EU kommissionen måste vakna.

Hade gärna skrivit under
2017-12-16 12:02:03
SV: Hur seriösa är LFV?
En bra artikel där, pekar på de obekväma frågorna som LFV pratar runt och ignorerar. Förhoppningsvis kan debatten bli lite mer seriös nu när insatta och kompetenta människor som tidigare förminskats i LFV fått komma till tal. Politikerna vet vad det här innebär och de behöver tala klarspråk. Upp till regeringen nu!
Fundersam
2017-12-16 12:51:19
Re: Carro
"RTC och all utveckling är bra."

???

Sen använder du resten av ditt inlägg till att såga RTC...?

Är verkligen ALL utveckling bra...?! Nej, självklart inte!

Bra utveckling är bra och bra projekt är bra! Dåliga projekt är dåliga och dålig utveckling är dålig!!!
Frk Hansen
2017-12-16 22:16:08
SV: Hur seriösa är LFV?
RTC är framtiden.
Sten
2017-12-17 11:51:20
SV: Hur seriösa är LFV?
Jag vet att RTS är en flopp och det kommer tydligt visa sig när LInköping och Sälen ska kopplas på. Fråga dessa, Sundsvall och Örnsköldsvik flygplatser hur mycket de betalt för infrastrukturen. Inget, då dessa är testenheter och finansieras av bidrag från Trafikverket, staten och EU. Dvs LFV motar bort sund konkurrens med skattepengar. Så korrupt och oseriöst. S, MP och V sitter på läktaren och tittar på.

Det säger sig självt och alla insatta vet att RTS kan aldrig bli lika kostnadseffektivt som efter att konkurrens tilläts i tornen. LFV räddades 2014 från en katastrof av S och Försvarsmakten. Argumentet för en återreglering var att statens (Swedavia) och FM flygplatser skulle endast erhålla flygtrafiktjänster från en myndighet tillika LFV. Av riksintresse hette det! Nu har Försvarsmakten vänt tvärt i frågan och stödjer nedläggningar av riksintressanta flygledartorn. Strategiskt bra - kan bara ÖB och hans kumpaner svara på.

RTS blir en flopp när kunderna måste börja betala för infrastruktur och dyrare tjänster. Det blir garanterat inte billigare för flygplatser eller dess brukare. För vissa flygplatser för sent att välja då de blivit av med sina flygledare och tornen är nedslängda. Grattis!!!
@Sten
2017-12-17 13:31:52
SV: Hur seriösa är LFV?
Var arbetar du själv ?
Hr
2017-12-17 13:43:45
SV: Hansen
Argumentera för din sak istället. Det enda förespråkarna kan komma med är: "det är framtiden" men varför det är så verkar ingen riktigt veta.
S
2017-12-17 22:58:20
SV: Hur seriösa är LFV?
Efter att ha läst generaldirektörens replik måste jag tyvärr hålla med frågan som ställs i rubriken. Kan inte minnas att jag någonsin sett en generaldirektör ljuga så pass mycket och oförskämt istället för att besvara en befogad fråga. Tragiskt LFV, tragiskt....
JE
2017-12-17 23:35:05
SV: Hur seriösa är LFV?
LFV GD har nu svarat och även om jag inte väntat mig annat var det tyvärr formulär 1A i sälj- och argumentmallen som försäljningsavdelningarna på SAAB och LFV tagit fram. Jag väntar fortfarande på att någon ska presentera alla fördelar på ”riktigt” i mätbara resultat och inte bara rapa upp samma tillrättalagda argument framtid hit, digital dit, säkerhet så, billigt då... Presentera svart på vitt istället hur bra och billigt allt blivit i Ö-vik, Sundsvall och Linköping om det nu är så, eller är det så att det inte finns något att visa upp eftersom ingen egentligen vet något om slutresultatet än?!
JE
2017-12-18 00:00:14
SV: Hur seriösa är LFV?
Svaret skjuter i mitt tycke sig självt i foten när det ska verkas för att de berörda flygledarna ska arbeta vidare, besparingen ligger då i att...? A) Ersätta befintliga byggnader med att bygga en ny? B) ta över infrastruktur och lokalernas drift från flygplatsägaren och sen sockra notan för samma sak de nu äger men sen kommer att hyra? C) utgå ifrån att funktionen 1:1 blir 1:2 om x år och blir godkänd och att då hämta in all vinst? D) återfå monopol för att i framtiden ta det som krävs?

Flygbranschen måste vara den enda där hög efterfrågan och lågt utbud innebär att det måste bli billigare, motsatsernas logik?
Anders
2017-12-18 09:06:13
”Därför digitaliserar vi flygtrafikledningen”
Se GD LFV svar: https://www.svd.se/darfor-digitaliserar-vi-flygtrafikledningen

Håller med tidigare inlägg. Vari ligger besparingarna ifall man ska fortsätta med samma antal flygledare till dyrare kostnader. Utöver dessa behövs det fler på supportsidan för att köra fjärrstyrt. Både på central och vid flygplats.

Begär ut alla avvikelser som finns idag på Sundsvall och Örnsköldsvik och utvärdera. Det är enligt insideinformation inget roligt för LFV och SAAB. Än värre för kunderna.

Hoppas debatten fortsätter i SvD och att ACR flygledare och ledning gör ett gemensamt uttalande. De är ju måna om kunderna, dvs flygplatser och flygbolag.

Hoppas LFV GD läst på affärsplanen om RTS. Besparingen är bortblåsta jämfört med dagens gällande priser för flygtrafikledningen.
HQ
2017-12-18 10:15:58
SV: Hur seriösa är LFV?
Vad ska stackaren säga?! Hon har ju inte direkt någon kunskap om detta ämne och tvingas ta över det Olle startade. Inte helt oväntat att hon inte skulle våga sätta stopp för detta vansinne.
När det går upp för allmänheten och flygbolagen vad detta projekt kostat får vi hoppas att någon vågar ta ett annat beslut.
Vad är det som är "Digitalt" i detta projekt?
S
2017-12-18 17:04:27
SV: HQ
En generaldirektör ska känna till vilka avtal hen skriver under och vilka konsekvenserna blir. Blir det här vår nya it-skandal?
Sundsvall ramp
2017-12-18 18:58:38
SV: Hur seriösa är LFV?
Inga avvikelser på Sundsvall idag. In your face motarbetade ??
Mathias
2017-12-19 20:01:25
SV: Hur seriösa är LFV?
Var kan man få ut alla händelserapporter där det varit avbrott eller andra allvarliga händelser från testverksamheten på Sundsvall och Örnsköldsvik? Eller är efterfrågat material också affärshemligheter?
Digital FL
2017-12-19 20:18:55
SV: Mathias
Allt med rts är tyvärr affärssekretess för LFV. Vill du ha ut något får du driva det genom kammarrätten.
@Mathias
2017-12-19 20:19:13
SV: Hur seriösa är LFV?
Det blir svårt för Sundsvall har fungerat felfritt.
Msthias
2017-12-19 22:09:09
SV: Hur seriösa är LFV?
Om det ändå vore så fantastiskt och bra. Tyvärr är det mycket problem med RTS. Linköping därför mer än ett år försenat. Intressant faktum och på hemmaplan.

Någon som vet hur mycket billigare RTS blir jämfört med dagens priser per producerad flygkedningstimme?
Digital FL
2017-12-19 22:33:08
SV: Mathias
I 1:1 blir det dyrare om du läser affärsplanerna. De stora besparingarna kommer först om flygledare kan hantera minst 3 flygplatser samtidigt. Men detta förutsätter å andra sidan ganska mycket ATM-arbete, slottning m.m. för att kunna genomföra. Om TS ens skulle godkänna ett sådant scenario och om det ens är möjligt enl kompetenssäkringskraven som bara blir hårdare och hårdare hela tiden.
FL 9
2017-12-19 22:42:33
SV: Hur seriösa är LFV?
Enligt en konsultrapport blir det 1 promille billigare i ett bästascenario.
@Mathias
2017-12-20 06:43:28
SV: Hur seriösa är LFV?
Sundsvall fungerar ypperligt, har du annan fakta eller bara rädd att RTC skall göra dig överflödig?
Pilot
2017-12-20 09:32:52
SV: Hur seriösa är LFV?
Är det någon som förklarat för piloter och flygbolag vad som gäller om RTC går ur funktion?
Någon?
Ett RTC med kontroll över flera flygplatser. Ska vi kanske ta med bränsle för en retur till Arlanda? Tillgänglighet är redan idag ett problem och alternativflygplatser i Finland och Norge är vanligt förekommande.
Bertil
2017-12-20 09:37:54
SV: Hur seriösa är LFV?
@Mathias,
Begär ut detta hos LFV. LFV är skyldiga att diarieföra dessa dokument. Om man sedan klassar det som affärssekretess visar det på vilket mygel det är när man är kravställare på ett system och samtidigt skall sälja det. Det är dubbla stolar och det kan vem som helst räkna ut att det är högst olämpligt att förfara på detta sätt. Om inte detta ger misstankar om korrumperad verksamhet vet jag inte vad det skulle vara som är mer olämpligt. Lagen om offentlig upphandling är helt överkörd. Förstår inte varför någon opartisk granskning redan gjorts.
JE
2017-12-20 12:09:01
SV: Hur seriösa är LFV?
Det som saknas i debatten tycker jag är ett klargörande för vad som blir bättre i arbetet som flygledaren utför med rts? Om vi nu bortser från kostnader och allt sånt för en stund är det intressant att LFV säger att ”allt” blir bättre och många flygledare säger tvärtom. Är det så att det är bättre att se på en skärm för djupseendet? Är det bättre att ha skitiga rutor än självrengörande linser? Är det bättre att ha en förminskad verklighetsbild (290 grader?) än hela 360? Är det bättre redundans att kunna byta en skärm på 5 minuter än ett fönster på ett par dagar? Det finns såklart fler motsatsförhållanden men varför förklarar främst LFV och SAAB (i egenskap av förändringens förespråkare) inte varför flygledarnas arbete blir så mycket bättre att det måste genomföras? Ordet digitalisering kan vi lägga helt åt sidan, det enda som är nytt digitalt är överföringen till flygledarens ögon och arbetet är lika manuellt som i ett torn i grunden.
Roland
2017-12-20 13:27:25
LFV GD kör på
http://www.lfv.se/nyheter/nyheter-20127/fragan-om-flygtrafikledning-pa-distans-blir-allsidigt-belyst

Intressant att LFV GD känner sig påhoppad och av sina egna operativa.

Frågor man ska ställa sig efter att läst debattartiklarna.

1. Vad gäller i frågan beredskap nu och framöver?

2. De fyra Swedaviaflygplatser som ska drivas med obemannade torn - ingår dessa i landets beredskapsenheter eller vad detta överdrivet vid återregleringen 2014?

3. Vad är mest kostnadseffektivt för Swedavia och landets flygplatser, RTS eller konkurrensutsatt flygtrafiktjänst?

4. Vad är bäst för personalen och flygplatsenheterna, bemannat eller obemannat?

Fyll gärna på med frågor.... Så kan GD svara på dessa också.
S
2017-12-20 16:45:59
SV: Roland
Det du kan läsa mellan raderna i gd-svaret är desperation och yterligare blottning av okunskap. Vi får se var det här leder till nu när folket däruppe börjar få upp ögonen för myglet.
Wolfgang
2017-12-20 20:47:37
SV: Hur seriösa är LFV?
Intressant läge nu när Putin simulerar krigsföring mot bl a Sverige. Inte bara man mot man utan än mer avancerade attacker och via cyberliknande insatser.

Hur ställer sig regeringen och Försvarsmakten till detta. Ska man stödja projekt och samhällsviktiga operationer som uteslutet bygger på och handlar om information via fiber mm. Sårbarheten ökar med 100%.

Det enda vi vet är att de som vill skada system i olika faser ligger före i tiden.

För landets flygplatser är det oerhört riskabelt och kostnadsdrivande att stänga ner befintliga flygledartorn. Vid avbrott från ett RTC kan det ta timmar, dagar och t o m veckor innan flyget kan vara igång igen. Stäng inte ner era enheter bara för att Luftfartsverket inte längre kan erbjuda kostnadseffektiva tjänster i konkurrens. Vill flygplatsägare försätta sig i en för alltid inlåst relation med Luftfartsverket så ska man stänga ner tornet. Man får på sikt räkna med ca 100% prisökning per produktionstimme.
Pilot
2017-12-20 22:46:02
SV: Hur seriösa är LFV?
Vi kan därmed sluta diskutera försvarsmakten då de är med på det hela. Sprids massa felaktig information här.
@S
2017-12-21 06:36:01
SV: Hur seriösa är LFV?
Nej kär S, det är vad DU vill läsa mellan raderna. GD klargör att försvarsmakten är ok med detta och inget annat.
Andersson
2017-12-21 08:18:11
SV: Hur seriösa är LFV?
Totalförsvaret är inte samma som försvaret och inte är försvarsmaktens ensamma ansvar.
Karl
2017-12-21 13:28:04
SV: Pilot o @S
Nej, det är precis vad vi ska göra. LFV har inte tagit hänsyn till totalförsvaret ur ett civilt perspektiv.

Försvarsmakten sa ok under förbehållning att LFV håller reservtorn i fullt operativt skick eftersom fjärrstyrning INTE är ok ur alla beredskapslägen. Ytterligare kostnader till en redan urusel kalkyl.

Vad kan vi förvänta oss i en krissituation? Jo störningar i el och it-förbindelser. Är det då en begåvad idé att snart alla landets flygplatser är helt beroende av detta? Planerna måste skrotas omgående, allt annat är ett svek mot Sveriges befolkning.
Lisa
2017-12-21 15:47:26
SV: Hur seriösa är LFV?
Försvarsmakten har inte godkänt planerna för samtliga beredskapslägen, utan som en fredstida lösning. LFV måste hålla sig med dubbla system, central plus torn i drift lokalt på flygplatserna för att kunna leverera under alla beredskapslägen då IT-kommunikation inte är att räkna med. Dessutom har Försvarsmakten bara sett till sin egen eventuella användning av dessa flygplatser, inte att civilsamhället kommer att stå och falla med dem. Det här kommer kosta skjortan och är en idiotiskt lösning.

Besparing på en promille? Det kanske var för ett år sedan när den rapporten skrevs, idag är det inget annan än en idiotisk högriskaffär och ren förlust. Om inte sossarna sätter stopp för detta omgående kan vi lika gärna lägga ner totalförsvaret och kasta försvarsberedningen i papperskorgen. Vad är det för mening med att investera en massa pengar i något som ändå inte kommer fungera för att ett visst girigt verk genom sin okunnighet och naivitet smiter helt från sitt ansvar. Usch LFV, ni borde skämmas!

Den här affären gör att man tappar all tilltro för de som styr vårt samhälle. Ett hån och ett svek mot alla som bor i Sverige.
Jonas
2017-12-25 11:48:43
SV: Hur seriösa är LFV?
Varför insisterar LFV att centralisera flygledningen? Varför säger inte kunderna (flygplatserna) nej till att stänga ner viktig infrastruktur? Varför optimerar man inte personalfunktioner på mindre och mellanstora flygplatser, typ Sturup, Umeå, Skavsta och Växjö? Borde vara mer intressant gör alla individer och ger flygplatser mindre sårbarhet. En flygledare kan hoppa in vid incheckningen eller security. Modernare sätt att arbeta och ger flygplatser större chans till effektiviseringar och nödvändiga besparingar.

Tar man bort flygledarna (flyttar bort de från flygplatsen) och stänger ner tornet kommer kostnaderna att rusa i höjden. Sen försent att vara smart och se möjligheterna framåt lokalt.

ÖB med stab bör också fundera minst 2 gånger. Varför flytta bort kärnan på en flygplats. Utan en fungerande flygledning så är flygplatserna värdelösa. Bara att gratulera alla som planerar något dumt i framtiden. Då kan LFV sitta i skogen på Arlanda och spela dataspel.

Gott Nytt
@L.Hansen
2017-12-26 07:52:33
SV: Hur seriösa är LFV?
Hade du inte tappat tilltron till de som styr landet tidigare så är det mer som är galet.
Krister
2017-12-29 13:25:09
SV: Hur seriösa är LFV?
Bra fråga. Hur kommer LFV att förvalta och spela sina kort 2018? Ska LFV fortsätta att satsa allt på ett kort, dvs påtvinga kunder ett kostsamt och ytterst osäkert system. Eller kommer LFV visa en annan sida till och erkänna att de gjort felaktiga beslut de senaste åren. I vilket fall som helst så måste flygplatser, flygbolag, myndigheter, politiker och bevakare am samhällsfrågor vara på sin vakt. Annars riskerar flygbranschen att få stora problem och mycket kostsamma sådana.

Ett råd till nya GD på LFV är att våga ta svåra beslut som ogillas av de närmaste och naiva kollegorna. Städa upp runt sig och skicka de som inte tagit ansvar för affärsverkets och landets ekonomi.
Sten
2018-01-02 09:37:42
SV: Hur seriösa är LFV?
Vad kostar ett RTS inkl infrastruktur på flygplats och arbetsposition i Sundsvall för typ Linköping flygplats? Hur mycket kostar löpande den årliga tjänsten inkl flygtrafiktjänst per timme och övriga tjänster som teknisk support på flygplats och på RTC?


LFV
2018-01-02 17:39:15
SV: Hur seriösa är LFV?
RTC sänker timkostnaden för flygledning. All info utskickad till flygledare i Sverige.
@LFV
2018-01-02 18:21:41
SV: LFV
Det räcker liksom inte med att bara säga det. Du måste bevisa det också och inte med kalkyler som sågas av alla utomstående som tar del av dem.
@LFV
2018-01-02 19:29:03
SV: Hur seriösa är LFV?
Om jag kan påminna mig själv så låg kalkylen på ca 20-25% lägre kostnader för kund. Denna affärsplan togs fram under 2008/2009. Dvs innan konkurrens på de icke statliga flygplatserna. Nu (2017) är timpriserna nere på ca 35-40% lägre än gällande priser 2010. Hur går då RTS affärsplan ihop? Kostnader för löner mm har väl sjunkit sedan 2010? Eller räknar LFV med att löner mm går ner i och med placering på Arlanda? RTC på Arlanda och Sundsvall är kostnader som LFV bär och som ska täckas av kontrakten. Eller? Sitter flygledarna på flygplatser så är det flygplatsen som äger tornen och övriga utrymmen. Dvs ingen kostnad för leverantören av flygledning.

Ett exempel. Sundsvall och Arlanda RTC kostar ca 250 mkr att bygga upp och utrusta. Kapitalkostnader ska påläggas kunderna. Vi räknar på 10% kapitalkostnad. 25 mkr ska årligen påläggas de kontrakt som LFV har. Har LFV 10 flygplatser styrda från RTC så ska vardera flygplats betala ca 2,5 mkr årligen utanför själva flygtrafiktjänsten. Intressant! Eller tänker LFV gena runt hörnet och låta SAS m fl stå för notan via en route? En relevant fråga för Transportstyrelsen, Eurocontrol och inte minst flygbolagen.

Jag är 110% säker på att de flygplatser som luras eller påtvingas (Swedavia) RTS kommer att se priserna skjuta i höjden när de sitter fast i kontrakt som de inte kommer ur. SDATS (LFV/SAAB) vill få flygplatser att stänga ner sina torn och efter ett tag när obrukbara så går priserna upp. SAAB är ett börsnoterat bolag som alltid måste se till att vara så lönsamma som möjligt. De levererar inte flygtrafikledning i framtiden bara för att det är roligt. De kommer aldrig att kunna leverera till de timpriser som LFV idag gett Halmstad och Kristianstad. Garanterat NEJ!!!
LFV
2018-01-02 19:37:19
SV: Hur seriösa är LFV?
Du, vem du än är, är välkommen till Norrköping för att diskutera det hela.
S
2018-01-02 21:12:17
SV: Hur seriösa är LFV?
LFV kom med ett pressmeddelande som svar på flygledarnas debattartiklar. Det har nu tagits bort, någon som vet varför? Tyckte personligen att det var både osmakligt och okunnigt så det är väl inte så konstigt att det togs bort när alla andra pressmeddelanden ligger kvar. Men frågan är om gd kom till insikt själv eller om det kom uppifrån?
@S
2018-01-02 22:36:52
SV: Hur seriösa är LFV?
Nej det ligger kvar på LFV.se
Piloten
2018-01-02 22:39:47
SV: Hur seriösa är LFV?
Att dagens flygledare måste gömma sig bakom före detta flygledare i debatten, hur seriöst är det?
Anton
2018-01-02 23:09:47
SV: Hur seriösa är LFV?
Kändes ju rätt sorglig den artikeln utan egentligt bra argument. Nog dags att flygledarna accepterar den nya tid vi lever i, digitalisering och robotisering påverkar alla branscher. Varför flygledning ska undantas från detta är frågan. Kan väl inte vara så att det är flygledare som inte vill flytta och vill behålla sina höga löner?!??
Murra Silbursteiner
2018-01-02 23:29:53
SV: Pilot
Jag vet, det är bedrövligt men vad ska man göra för att nå ut med sanningen när arbetsgivaren står bredvid och viftar med snaran?

De som uttalat sig internt och externt med sina namn har inte fått det lätt, det kan jag lova. Sitter du dessutom på en känslig position i organisationen med full insyn och inte vill bli utkastad så... Högt i tak sa någon, då lever man inte i den här världen säger jag.
FL9
2018-01-03 00:49:22
SV:pilot
Därför att de drabbade som måste flytta kommer att erbjudas individuella lösningar. Hur välvilligt tror du LFV kommer att agera mot dessa individer om de officiellt motarbetar projektet i media?
Deep throat
2018-01-03 19:35:19
SV: Anton
Håller med dig. LFVs svar var verkligen sorgligt, de vet inte hur de ska svara så kastar bara ur sig något slumpmässigt som brukar låta bra. I själva verket har man inte tänkt på frågeställningarna överhuvudtaget. Inga flygplatser som har ett totalförsvarsansvar kan någonsin fjärrstyras från centralen på Arlanda, det är dagens sanning. Om LFV verkligen vill det måste de motivera varför dessa flygplatser inte ska ha någon roll inom totalförsvaret längre, det är enda vägen ut.

Artikeln kan härledas långt upp i den högsta ledningen från personer som inte kan tala öppet om sanningen för kollegorna där. Varför? Korruption, okunskap, vem vet. Partipiskan är hård inom LFV just nu men sanningen ska ut oavsett.
S
2018-01-03 20:27:57
SV: Anton
Det är bra om du läser artiklarna innan du uttrycker dig. Finns inget där som ifrågasätter vare sig fjärrstyrning eller automation. Bara att om det görs från en central på Arlanda så hotas totalförsvaret.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev