Tråden startades av: Iceman  2017-12-23 00:26:02
Easyjet fast 5 timmar i Åre pga is 
Läser om att passagerarna fick sitta fast 5 timmar ombord för tydligen har easyjet ett "eget regelsystem där de tittar på hur stor del av banan som är ytbelagd av is". Detta medan övrig trafik kunde flyga. Vad har easyjet för eget regelsystem?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Reality
2017-12-23 21:02:22
SV: Easyjet fast 5 timmar i Åre pga is
De har säkerligen, precis som Ryan Air, en punkt i OM som inte tillåter start/landning om mer än 50 % av banan är täckt av is. Varför det är så? För att bolaget tycker det är en bra säkerhetsmarginal. Varför inte SAS eller andra skandinaviska bolag som BRA, Nextjet, Finnar eller Wideröe har det så? Jo, för att operationen för de skulle bli för svår annars. Det är kallt i norden.
767
2017-12-24 17:44:02
SV: Easyjet fast 5 timmar i Åre pga is
Lite typiskt bolag som inte har erfarenhet av Winteroperations. Om banan är täckt med is / snö till 50% så brukar det vara 25% utmed vardera bankanten och inte utspritt på hela banytan. Därmed är det ingen is / snö utmed centerline och det är där man ska röra sig med flygplanet. Jag talar av egen erfarenhet och har aldrig upplevt problem under såna här förhållanden. SAS hade tydligen inga problem alls på Frösön. Sen vet inte jag vad Easyjet har för beräkningsunderlsg och vad som är skrivet i deras OM. Britter brukar använda både hängslen och livrem när det blir snö och is men dom är inte vana med Nordidiskt vinterklimat.
Arctic pilot
2017-12-24 23:03:54
SV: Easyjet fast 5 timmar i Åre pga is
Let the lowcost Airlines fly South of N 55. Where they belong.
Sven
2017-12-25 09:14:22
SV: Easyjet fast 5 timmar i Åre pga is
Sluta snacka skit. Säkert TALPA Matrix el liknande de använt sig av. Utfärdat av FAA. Det gör de flesta stora bolagen.

https://www.faa.gov/other_visit/aviation_industry/airline_operators/airline_safety/safo/all_safos/media/2016/SAFO16009.pdf
Haha
2017-12-26 23:23:44
SV: Easyjet fast 5 timmar i Åre pga is
Sluta snacka skit? Varför skulle de nyttja TALPA som används i USA? Inget amerikanskt under FAA med denna operation.
thomas
2018-01-02 13:38:38
SV: Easyjet fast 5 timmar i Åre pga is
kommer det 2 snökristaller samtidig stängs flygplatserna i England
ABC
2018-01-02 17:49:05
SV: Easyjet fast 5 timmar i Åre pga is
Trist att en svensk flygplats inte klarar av att leva upp till kraven från en internationell kund. Kanske kan man åka på studiebesök till norra Finland där man har en enorm erfarenhet av att leva upp till kraven från UK-baserade bolag?
Trist
2018-01-02 18:29:25
SV: Easyjet fast 5 timmar i Åre pga is

Det är trist att läsa om detta faktum.

Värmeslingor i start/landningsban borde
var standarde på samtliga flygplatser.

Hade jag varit ansvarig, så hade jag
givit ORDER om detta.

Sven
2018-01-02 20:18:54
SV: Easyjet fast 5 timmar i Åre pga is
@haha Den som tror att TALPA endast används i USA tror säkert att Boeing-plan bara flygs i USA med??
Haha
2018-01-03 00:08:27
SV: Easyjet fast 5 timmar i Åre pga is
Nä men svenska flygplatser använder inte TALPA oavsett N-reg eller amerikanstillverkat. Försök använda TALPA i Kanada... flygplatser där använder sitt egna system... summa sumarum, varför skulle EZY använt TALPA i Åre?
@ABC
2018-01-03 08:43:47
SV: Easyjet fast 5 timmar i Åre pga is
Klarar man inte att flyga till norra Sverige där det brukar vara kallt, en del snö, isigt etc, så kanske man inte skall ha trafik till den destinationen. Märkligt att både SK och TF klarar det utan några större problem...
ABC
2018-01-03 15:23:00
SV: Easyjet fast 5 timmar i Åre pga is
Givetvis står det alla operatörer fritt att sänka sina krav till en nivå som enskilda flygplatser kan klara av men jag förstår fortfarande inte varör OSD inte kan leva upp till samma standard som flygplatserna i norra Finland?
sv ABC
2018-01-03 16:58:35
SV: Easyjet fast 5 timmar i Åre pga is
OSD lever upp till den standard du eftersöker. Problemet är att Easyjet inte gör det.
Har inte besättningen tillräckliga erfarenheter av "winter operation", då sänks även miniman, för säker operation. Dessa problem har man inte bak i pantryt, därför är det nog svårt att förstå.
Peter
2018-01-03 17:37:35
SV: Easyjet fast 5 timmar i Åre pga is
TALPA är ej något en flygplats använder, utan flygbolaget. Uppkom efter Southwests avåkning i USA.
Ajaj
2018-01-03 18:31:32
SV: Easyjet fast 5 timmar i Åre pga is
Landing och Take-off performance beräknas på olika sätt och reflekterar bolaget kunskap/ piloterna utbildning och godkännanden.
Ett friktionsvärde som delas på de tre områden på banan kan åstadkomma olika tolkningar då bolag förflyttar dem till text såsom Dry/Wet/Good/ModeratebSlippery osv.
@Peter
2018-01-04 22:49:43
SV: Easyjet fast 5 timmar i Åre pga is
Beginning October 1, 2016, the FAA mandates that airports in the United States will?use Takeoff and Landing Performance Assessment - Aviation Rulemaking?Committee (TALPA ARC) procedures to conduct runway assessments and to report?those conditions in newly formatted Field Condition (FICON) Notices to Airmen?(NOTAMs). This will allow pilots and flight planners to use the information, along?with manufacturer's aircraft-specific data, to determine the runway length needed to?safely stop an aircraft after a rejected takeoff or landing
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev