Tråden startades av: IR727  2018-01-10 13:07:20
Iran Air till Göteborg divertade till Frankfurt 
Efter att IranAir IR727 hade cirkulerat cirka en halvtimme norr om Göteborg på grund av dimma, valde de att gå mot sitt alternativ, Frankfurt.

Märkligt med att alternativ så långt bort, ca 1 tim 30min.
Har de inte rätt att landa på en närmare flygplats?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Lussebulle
2018-01-10 14:40:50
SV: Iran Air till Göteborg divertade till Fran ...
Man kan ju tycka att Köpenhamn eller Oslo är närmare.
Där finns dessutom så man kan landa på noll minima.

Men dom kanske har mer resurser i Frankfurt.
Göteborgare
2018-01-10 15:14:07
SV: Iran Air till Göteborg divertade till Fran ...
De behöver ju landa på en flygplats där de har "kompisar". Iran Air får ju inte tanka på många flygplatser i Europa.
GBG
2018-01-10 16:25:53
SV: Iran Air till Göteborg divertade till Fran ...
Landvetter har CATII och CATIII så dom hade kunnat landa med RVR 0, alltså nollsikt om bara bolaget och besättningen varit godkänd för det.
För övrigt var det ingen annan som divvade den dagen...
Trött
2018-01-10 16:44:26
SV: Iran Air till Göteborg divertade till Fran ...
Som Göteborgare skriver så får inte Iran Air tanka på så många flygplatser.
Därför behöver de mellanlanda, när de ska till vissa destinationer.
Gh
2018-01-10 18:18:58
SV: Iran Air till Göteborg divertade till Fran ...
Lite märkligt att bolaget inte har utbildade piloter för Cat2 och 3
M
2018-01-10 19:00:49
SV: Iran Air till Göteborg divertade till Fran ...
RVR 0? Haha! Var får ni allt ifrån?
767
2018-01-10 19:19:16
SV: Iran Air till Göteborg divertade till Fran ...
Såg det i media den dagen det hände. Verkar som om IR inte har Cat 2/3 tillstånd vilket egentligen inte är så märkligt. Har att göra med godkännande och utbildning, vet inte vilken flygplanstyp det var frågan om. Kollade MMX och CPH vädret och där var det svaga vindar och i stort sett CAVOK vid tillfället. Även om dom är limiterade vad gäller bränsleavtal och krediter för bränsle så borde det att tanka med en banköverföring som kanske deras OP kunde ordna med. Kreditkort eller kontant som förr i tiden fungerar väl inte idag. Vet inte vad ARN hade för väder men hade dom soppa till FRA så hade dom det till ARN. På ARN flyger dom vad jag vet fortfarande och ska då ha både handling och bränsleavtal. Dom kanske inte flyger på ARN längre, jag vet inte. Om dom kunnat diverta till MMX så var passagerarna till GOT i rätt land i alla fall och inte mer än 2,5 timmar med buss till GOT. Har förstås inte alla fakta på bordet och det är lätt att sitta på läktaren och dömma. Dom kanske hade goda skäl för att flyga till FRA som vi inte känner till.
sv767
2018-01-10 20:33:56
SV: Iran Air till Göteborg divertade till Fran ...
IR har inget bränsleavtal på ARN.
Göteborgare
2018-01-10 20:35:06
SV: Iran Air till Göteborg divertade till Fran ...
Javisst flyger Iran Air till Arlanda, tre gånger per vecka men där får de inte heller tanka, de får inte tanka på Landvetter heller.
@M
2018-01-10 23:12:32
SV: Iran Air till Göteborg divertade till Fran ...
RVR 0 finns ju i princip iochmed CATIIIc men det används inte någonstans då det gäller o komma av banan också....

Har för mig att Landvetter har CATIIIb och att det då kan flygas ner till minima på noll fot men min RVR är 150m.

Oavsett så är Iran air varken som bolag certifierade för detta och deras piloter är inte heller då utbildade för det och därmed kan det inte utnyttja dessa faciliteter på landvetter.

Anledningen att de flyger till frankfurt är som flera nämnt att de e en destination där de har möjlighet att tanka på.
Wow
2018-01-10 23:16:38
SV: Iran Air till Göteborg divertade till Fran ...
Så då rundtankar de (tur/retur)? Låter ju galet på en så lång tur.
olle
2018-01-10 23:20:38
SV: Iran Air till Göteborg divertade till Fran ...
Re:GBG

RVR 0 finns det ingen som landar med.
Om du inte vet, gissa inte.
CAT IIIc finns mig veterligen inte ännu. Och definitivt inte på GOT.
Göteborgare
2018-01-11 12:34:35
SV: Iran Air till Göteborg divertade till Fran ...
Förr var de tvungna att mellanlanda på returen till Iran för att tanka men numera med deras nya A330 så slipper de göra det.
Dyrflyg
2018-01-11 13:10:45
SV: Iran Air till Göteborg divertade till Fran ...
Vad kostar en tor till THR med IranAir?
Kaj Videll
2018-01-12 23:10:24
SV: Iran Air till Göteborg divertade till Fran ...
Min RVR på en CAT 3B är 75 meter, inte 150.
@Kaj
2018-01-13 16:26:45
SV: Iran Air till Göteborg divertade till Fran ...
Ja det stämmer men då krävs roll out guidance samt även specialtillstånd för bolaget. Det normala för CAT IIIB utan detta är lägsta tillåtna RVR 150m.
767
2018-01-13 18:03:18
SV: Iran Air till Göteborg divertade till Fran ...
Märkligt att inte IR har tillstånd för Cat 3, jag förmodar att A 330 är certifierad för Cat 3B, det är ett modernt flygplan. Som jämförelse så är både B 757 och 767 Cat 3B certificerade och dom har några år på nacken.
myhell
2018-01-13 22:06:56
SV: Iran Air till Göteborg divertade till Fran ...
Kort & koncist ang IR:s tankning: De får INTE tanka i Sverige. Deras nyare plan kan flyga t.o.r IKA-ARN med den soppa de fyller i IKA (= Theheran airport). Troligen oekonomiskt (trots oljefälten), då de alltid(!) tankade på ARN före sanktionerna. Mao har diverten, troligen inte med soppan att göra (och troligen inte med Crew rest- vi snackar mellanöstern....).
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev