Tråden startades av: Ivar  2018-02-12 11:49:17
Stop för Pratt & Whitney PW1100G motorer 
Från Aviation Week newsletter

Airbus has decided to stop accepting additional Pratt & Whitney PW1100G engines after a series of inflight shutdowns and aborted take-offs were reported its A320neo family airliners.

Bra beslut av Airbus.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

RR
2018-02-12 23:51:25
SV: Stop för Pratt & Whitney PW1100G motorer
Man kan ju undra när motortillverkarna säger ifrån till flygbolagen att jakten på bränslesnåla motorer har nått sin gräns och man tar tillbaka flygets byggsten ”safety first”. Man kanske får acceptera lite högre förbrukning men utan driftstörningar i den grad det är bland dagens moderna motorer. De är bättre än någonsin men rasar i högre takt än gamla motorer. Samtidigt som ”extended” ETOPS delas ut till höger och vänster. Livsfarlig kombination.
UFO
2018-02-13 19:51:39
SV: Stop för Pratt & Whitney PW1100G motorer
@RR Jag håller med, absolut stafett first men om man tittar på dom två stora Airbus och Boeing och deras motorleverantörer så är totala haverier extrem sällsynta nuförtiden.T o m min hustru som varit EXTREMT flygrädd sätter sig avslappnad i en flygmaskin idag även om hon är noga med att det ska stå Airbus eller Boeing på flygplanet och att det inte är turbopropp.
Har ett flygplan gått i backen för att en motor slutat fungera på den här sidan år 2000? Det är möjligt men jag tror inte det...
UFO
2018-02-14 05:49:02
SV: Stop för Pratt & Whitney PW1100G motorer
I natt var det två rätt allvarliga incidenter med Pratt motorer involverade. En United Boeing 777 och en Delta Airbus A330-200. Förvisso inte PW1100G motorn. Det tycks ha gått relativt bra för alla inblandade trots evakueringar...
sv UFO
2018-02-14 14:07:22
SV: Stop för Pratt & Whitney PW1100G motorer
När det gäller United så var det en motorkåpa som föll av ena motorn.
Allvarligt i sig, men det kan väl knappast vara PW's problem.
Ditt inlägg ger ingen information om vad som hände. Verkar vara mer för att skapa sensation och att sprida rykten.
Boeing
2018-02-14 14:52:45
SV: Stop för Pratt & Whitney PW1100G motorer
News: EASA issues EAD regarding A320 Neo and A321 Neo engines, withdraws ETOPS with immediate effect.
UGO
2018-02-14 16:19:29
SV: Stop för Pratt & Whitney PW1100G motorer
Det känns så onödigt att inte 2017 kunna leverera en flygplansmotor som fungerar. Pratt har mycket att jobba med. SAS är nog glada att deras NEO har det andra fullt fungerande motoralternativet. Förövrigt så har den A321neoLR som genomförde testflygningen över Atlanten igår INTE Pratt under vingarna.
Eric
2018-02-14 16:24:23
SV: Stop för Pratt & Whitney PW1100G motorer
Häller enbart motor med Sn över P770450. Med två av dessa installera får man inte flyga alls. Med en installerad ingen ETOPS.
sv UGO
2018-02-14 17:41:18
SV: Stop för Pratt & Whitney PW1100G motorer
SAS har bytt ett antal motorer på sina NEO. Enligt uppgift, liknande problem som på Trent motorerna. Verkar som certifiering, numera går väldans enkelt och snabbt.
ETOPS
2018-02-14 18:35:27
SV: Stop för Pratt & Whitney PW1100G motorer
ETOPS ÅTERTAGET On Feb 13th 2018 News: EASA issues EAD regarding A320 Neo and A321 Neo engines, withdraws ETOPS with immediate effect. According to information received the aircraft experienced high vibrations from the right hand engine immediately after rotation for takeoff, the crew received a "ENG 2 STALL" ECAM indication, shut the engine down and returned. A post flight inspection revealed no debris in engine inlet or engine exhaust, all low pressure turbine stage 3 blades were intact with no impact damage.

sv UFO
2018-02-15 16:53:59
SV: Stop för Pratt & Whitney PW1100G motorer
Several passengers were injured while evacuating a Delta Air Lines Airbus A330-200 after an engine issue forced the pilots to make an emergency landing in Lagos.

Det är aldrig fel med fakta!
Linkan
2018-02-15 18:18:21
SV: Stop för Pratt & Whitney PW1100G motorer
@sv UFO "Det är aldrig fel med fakta!"

1) Several? "Delta is aware of five customers reporting non-critical injuries as a result of the evacuation,"

2) Annan typ av motor "Pratt & Whitney PW4000 engines"

3) A330 levererad 2006 med 48,000h och 6,000 cycles oktober 2017.

Hur ser du att detta passar in i denna tråd med problem med nya A320neo med Pratt & Whitney PW1100G motorer?

Helt andra förutsättningar.

DC-10
2018-02-15 22:44:58
SV: Stop för Pratt & Whitney PW1100G motorer
@Linkan Several = flera. Frågor på det. Fakta är aldrig fel!!
sv UFO
2018-02-16 10:47:49
SV: Stop för Pratt & Whitney PW1100G motorer
@Linkan Mitt inlägg var en replik på UFO's inlägg.
sv Linkan
2018-02-16 10:51:03
SV: Stop för Pratt & Whitney PW1100G motorer
Fem myror är FLER än fyra elefanter. ;o)
ABC
2018-02-16 11:06:18
SV: Stop för Pratt & Whitney PW1100G motorer
Vilka flygbolag berörs?
sv ABC
2018-02-16 12:20:59
SV: Stop för Pratt & Whitney PW1100G motorer
Vet inte du det??
osian
2018-02-17 12:35:48
SV: Stop för Pratt & Whitney PW1100G motorer
Re till RR
Ja jakten på miljövänligt och låg sfc har nog nått ngn brytpunkt nu!
Men miljöfolket bryr sig nog inte om att planen störtar pga dess miljövänliga motorer.
När plan x störtat pga detta säger deras mp polare:
"Hen dog i varje fall en miljövänlig död. Hedersamt!"
Ehhhh...
Nej vrid som sagts härinne tekniken tillbaka ett steg så flygsäkerheten sätts tillbaka i första rummet igen...
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev