Tråden startades av: Fasttrack  2018-03-09 18:45:16
Mycket försenad Deicing 
Av vilken anledning dröjde det 1,5 timmar med pax ombord innan SK054 fick sin A319 avisad innan start igår, 8/3?

Är ni nöjda inom SAS och Norwegian med kapaciteten avisning på Arlanda??

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Tjockeleffe
2018-03-09 20:18:13
SV: Mycket försenad Deicing
Förmodligen för att du betalade för lite för din biljett och att alla delar av kedjan som gör att du kan åka från ESSA till Tjottahejti sparar så in i bängen.
Tror du det kan vara anledningen...?
Skulle det vara så att du är besättning och över 30 så vet du ju så klart redan allt detta! :D
Lenny
2018-03-10 06:19:57
SV: Mycket försenad Deicing
Frågan är om SAS är nöjda med sig själva då de avisar sina egna kärror på ARN
Kanske
2018-03-10 13:08:50
SV: Mycket försenad Deicing
Kan varit att de hade en slot, men informationen var dålig?
Sune Snöskovel
2018-03-10 15:50:19
SV: Mycket försenad Deicing
De visade plusgrader på vädret förra veckan ju.
Fasttrack
2018-03-10 19:38:20
SV: Mycket försenad Deicing
@Kanske!
Sällan det är slot för take off för SK054 till inrikesdestination. Informationen var mkt bristfällig till besättningen, Kaptenen ironiserade sig besvärat över den långsamma hanteringen efter att gaten stängts och utlovad avisning inte utfördes i tid.

@Crew! För ni fram klagomål och till vem när ett bolags försening blir oacceptabelt fördröjd av liknande omständigheter? Ni sitter väl inte nöjda och "ser på"?
Fredrik
2018-03-11 15:50:10
SV: Mycket försenad Deicing
”man har månadslön”
FC SAS
2018-03-13 10:30:11
SV: Mycket försenad Deicing
Vid sällsynta tillfällen med slot inrikes så talar vi med operations/trafiken och koordinerar anvisning mm
Var själv inte på Arlanda vid denna tidpunkt men jag gissar att skälet till sloten kan ha varit väder på utestation?

Sliter kan i land förändras både till tidigare och senare tillfälle. SAS har relativt många som avisar men ibland blir det alla på en gång och det finns det inte bilar till. Tar sedan avisningsbätskan slut så måste den fyllas på vilket tar ytterligare tid.

Missar någon sin slot så kan HOT gå ut på avisningsvötskan och då blir det till att köa för en ny anvisning och att söka en ny slot. Det kan bli jobbigt ibland.

Tro mig att SAS är medvetna om det hela och att vi i cockpit inte bara sitter och tittar på men när vi måste vänta så gör vi det tills att något går att göra igen som tar oss framåt.
sv FC SAS
2018-03-13 11:40:13
SV: Mycket försenad Deicing
"Sliter kan i land förändras"....... Vad menar du?
Fasttrack
2018-03-13 23:30:42
SV: Mycket försenad Deicing
@FC SAS: Om du med "utestation" menar destination så var vädret där CAVOK m BA Good vid den första förseingstimmen, ingen slot var utfärdad till destination. Under vår segdragna försening fick en SAS B 738 till vä om oss vänta ca 10 minuter på de sista 30 m innan taxi till gate som också var stängd.

Inte ens i vår avgångsggate fanns pers på plats när den försenade avgångstiden passerats utan att uppdateras. Skulle mer likna strulet vid avgång till brist på personal!! För nog håller du väl ändå med om att det är mkt olämpligt att pax får vänta ombord som beskrivits, när avisning var utlovat inom 10 min eft boarding i samb m att det "sista bagaget" lastades??

Det är tyvärr inte ovanligt m fördröjd taxi in till gate heller, eller hur??
De/anti-icing Manager
2018-08-07 13:34:25
SV: Mycket försenad Deicing
Jag kan svara på detta!

SAS hade denna dag 219 avisningar. Snöfall och en typ av snö som gjorde att det tog lång tid att utföra avisningar.

6 fordon arbetade med avisning denna period. I snitt tog det mellan 20 och 15 minuter per flygplan. Vissa tog längre än en timme att få avisade.

Jag håller med om att väntetiden är FÖR LÅNG, men dessvärre är förutsättningarna just nu inte bättre än detta.

MEN! Alla inblandande är medvetna om detta. Den enkla lösningen på problemet kostar alldeles för mycket pengar för att genomföra, då hela flygplatsen skulle behöva byggas om. Den svåra lösningen handlar om att synkronisera och optimera flygplatsens kapacitet. Detta håller man på med just nu, och min förhoppning är att man kommer kunna undvika detta i mycket större utsträckning än vad man gör idag.
Fasttrack
2018-08-07 22:01:06
SV: Mycket försenad Deicing
Ok, men inte nog med den förseningen. Innan det överhuvudtaget kom SAS personal till gaten så hade avgångstiden passerats med 1 Tim och 20 minuter. Det fanns ingen information om ny avgångstid på skärmen i gaten inte heller via sms eller APP. Det går inte med bästa vilja i världen att påstå att SAS kan anses vara pålitliga, särskilt inte efter vårens och sommarens inställda flighter. Vissa destinationer har fler CNL än andra, dvs, kan uppfattas vara "mindre viktiga" för bolaget. Pax får åka buss istället vid sena tider på dygnet. En inrikes bussbiljett m ngt bolag kostar runt 300 kr. SAS "bussbiljetter" Kostar ofta över 3000 kr. Kärran landade 22.10 istället för ca 18.45. Drabbades av 23 förseningstimmar under tre veckors pendlande.

Känns absolut inte ok!!!
Icepeak
2018-08-08 08:13:34
SV: Mycket försenad Deicing
Behövs bara att kolla in avisningen på Gardemoen, den görs effektivt på mindre än halva tiden jmf Arlanda som gärna vill tillhöra kategorin storflygplatser. Skärpning Arlanda och SwedAvia, minska förseningarna!!!
Peak Ice
2018-08-08 15:43:08
SV: Mycket försenad Deicing
Sverige vill alltid utse sig själva som världsmästare här hemma. När vi hamnar utanför Sveriges gränser är vi inte något alls.
Serv
2018-08-08 22:30:29
Remote deicing at ARN please
Ok, man behöver bygga ut hela flygplatsen! Enig!
I en förnuftig utbyggnad borde ingå funktionella platser för remote deicing. Idag hålls Arlandas begränsade antal gater vintertid ofta upptagna för just avisning. Flygplatsen har helt enkelt inte klarat att hantera denna årligen återkommande cirkus, till skillnad från Oslo och Helsingfors som sitter med samma förutsättningar. Kastrup har inte samma vinterproblem, men även där gäller remote deicing.
Som vanligt skyller flygplatsen ifrån sig. Det finns dock inga ursäkter, det handlar om investeringsvilja.
Remote deicing är oslagbar, inte minst då flygplan avisas i direkt anslutning till start.
De/anti-icing Manager
2018-08-11 22:35:17
SV: Mycket försenad Deicing
Remoteavisningsplattformar är överlägsna. Helt enig, och det verkar ju ni andra vara inne på. Stora skillnaden på Gardemoen och Arlanda är byggnadsår. Arlanda är en gammal flygplats. Det finns planer för remotehantering, men det är väldigt dyrt att bygga. Mycket dyrare än vad de flesta tror, och kostnaden hamnar alltid förr eller senare på flygbiljetten.
Serv
2018-08-13 19:31:26
SV: Mycket försenad Deicing
Kostnaden hamnar på biljetten skulle alltså vara argumentet för att inte investera i flygplatsen. Just det argumentet har lett till att Arlanda ligger 20 år efter sin omgivning. Det gäller HELA Arlanda.
Varför är det så svårt att se att en investering i en flygplats som på riktigt kan utmana om ”ledande i Skandinavien” faktiskt är just en investering. Dvs bang for the buck i stället för kostnad.
Bobby
2018-08-14 16:30:52
SV: Mycket försenad Deicing
Vem är egentligen flygplatsen till för?? Det är väl åndå inte meningen att resenärerna ska drabbas av den mängd försening som uppstår år efter år vintertid, bara för trögheten att flygplatsen inte vill investera i bättre avisning och tillgänglighet vid gaterna!! Det är genant!
pf
2018-08-14 17:12:15
SV: Mycket försenad Deicing
Jeg forstår det slik at ved løsningen OSL har valgt, er det lettere å samle opp den brukte vesken og sørge for at den minimalt forurenser.

Hvordan er dette løst på Arlanda, når det er avisning ved gaterne ?

 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev