Tråden startades av: PO  2018-03-12 11:03:29
Aldrig mer Norwegian 
Flög i går LLA-ARN med Norwegian. Flyger normalt sett inte med Norwegian och uppenbarligen är det ett bra val.

Egentligen är det väl knappast någon skillnad på SK och DY sett till hårdvara. Däremot...ett lågprisbolag har lågpris-PAX. Har aldrig någonsin upplevt så mycket röriga passagerare, skrikiga barn, överlastade baggagehyllor (såklart är det ingen som checkar in något på lågprisflyg). Boarding från två håll funkade inte alls. Avstigningen tog en evighet.

Som sagt, aldrig mer Norwegian!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

ML
2018-03-12 14:39:20
SV: Aldrig mer Norwegian
Hej,

Hoppas du skriver detta till Norwegians kundservice så dom får feedback.
Det är det bästa sättet att få reda på hur dom kan förbättra sin boardingprocedur. Tråkigt att läsa att du ser ner på lågpris PAX, en flight kan bli rörig beroende på allt möjligt och jag upplevde det själv nyligen på en SAS flight men har inget behov att skriva om det på detta forum.

Jag flyger med Norwegian och SAS och är stolt över att vi har möjlighet att flyga med dessa bolag i Norden.

Det är väl bra med många avgångar att välja emellan och att vi kan välja beroende på plånbok så se den här resan som att det kan bara bli bättre nästa gång!

Kram från en Norwegian och SAS medlem
baggen
2018-03-12 14:43:46
SV: Aldrig mer Norwegian
Høres ut som det var fullt med "giriga" svensker ombord ja! Du flyr kanskje ikke så ofte? Det du skriver kunne like fullt være en beskrivelse av SAS Go fra CPH til ZRH. Etter en tragikomisk ombordstigning hvor påfallende "viktige" PLUS-kunder gikk først, så kom vår tur... Overbelastede bagagehyller, med påfølgende omlasting av håndbagasje til lasterom (tok tid!). Den beste underholdningen var likevel en svensk dame på PLUS som mente at toalettet fremme var for PLUS-kunder! Hun sto nærmest i setet for å fortelle de "trengende" høyt og tydelig at de skulle gå på toalettet bak på hele turen! Et sirkus uten like! Lavpris? Nei... Bare SAS...
Förälder med insikt
2018-03-12 14:50:38
SV: Aldrig mer Norwegian
Jag förstår irritationen, men otur med skrikande barn och "föräldrars som inte gör något" finns på alla bolag. Vad får dig att tro att t.ex. SAS inte har odrägliga föräldrar som har barn med speciella behov av att skrika och föra ett jävla liv?
PO
2018-03-12 15:35:40
SV: Aldrig mer Norwegian
Ja, ni har förstås flera poänger i det ni skriver. Självklart kan man inte beskylla små barn för att skrika även om det är irriterande (och jag tror oftare barnfamiljer flyger Norwegian av kostnadsskäl).

Däremot, det är tydligt att två saker skiljer en LCC från fullservicebolagen. Dels att passagerare i högre utsträckning snålar in på incheckat bagage och pressar in maximalt i handbagaget. Dels, i syfte att vända planen snabbare hittar man på boardingidéer som inte alls funkar. I gårdagens fall blev det 10-12 rader där folk trängdes mot varandra beroende på om man gått på fram eller bak. När bagagehyllorna fylldes skulle dessutom alla ränna upp och ner i gången för att hitta en lucka. Detta medförde naturligtvis att hela avstigningen blev samma kaos...

Visst, det är väl bra att LCCs finns, det gör ju om inte annat SAS resorna behagligare men ur ett strikt produkt/serviceperspektiv så ville jag mest belysa att huruvida man flyger A330 eller B789 som är si eller så gamla (vilket fyller ungefär varannan tråd på den här sidan) har mycket mindre betydelse för upplevelsen än passagerare man har med sig på resan.

Trött
2018-03-12 15:51:18
SV: Aldrig mer Norwegian
@baggen Giriga svenskar? För mig verkar det som att det finns många giriga norrbaggar.
Som alltid rackar ner på svenskar. Vad jag förstår är även Sverige, en viktig marknad för norrbaggarna. Fast det har väl en trögfattad bagge, inte möjlighet att förstå.

I övrigt tycker jag att PO's snobbiga tråd, bara visar på larvig snobbighet.
Men det kanske var plånboken som talade sitt tydliga språk, i valet av Norwegian.

mvh. DY och SK medlem.
Olle
2018-03-12 17:38:27
SV: Aldrig mer Norwegian
Man får så attsäga vad man betalar för.
PO
2018-03-13 10:23:52
SV: Aldrig mer Norwegian
Valet av Norwegian grundade sig i att det var den bästa avgången, om den nu hade avgått i tid, för att hinna köra ner från ishotellet till Luleå utan att behöva stressa för mycket...
Frågande
2018-03-13 11:41:35
SV: Aldrig mer Norwegian
Att döma ut ett flygbolag efter en flygning, tyder på en viss reseovana.
Lelle
2018-03-13 12:29:13
SV: Aldrig mer Norwegian
Det kostar extra att checka in bagage på SAS också. Att bagagehyllorna är fulla kanske har att göra med hur fulla flygen är...
pf
2018-03-13 12:55:05
SV: Aldrig mer Norwegian
Det høres for meg ut som om innsender PO ønsker å kaste skitt på Norwegian. Veldig merkelig at vedkommende kjenner til Flygotgets diskusjonsforum......

Han/hun bør fortsette for fremtiden å finne andre selskaper å reise med. Reiser man nok ganger vil man finne samme problematikk hos andre, mulig konkurrerende bolag, dette innenlands eller utenlands.

emil.
2018-03-13 13:00:31
SV: Aldrig mer Norwegian
@Frågande: Det gör det väl ändå inte? Någon som aldrig reser kan ju inte göra jämförelsen medan någon som reser väldigt mycket betydligt snabbare kan bedöma en produkts kvalitet. En kock kan mycket snabbare bedöma en annan kocks mat.

Det är väl bara i SAS Go Light man endast har carry-on?
råger
2018-03-13 13:34:33
SV: Aldrig mer Norwegian
Vad var det att klaga på ?

Han varit med om "märkligare " norwegian incidenter som i somras arn-vby och jag som en av de 15 första att stiga ombord meddelade
kabinpersonalen att : - Ni vet om att alla som har seating xx och bakåt är beordrade att gå ombord från bakre ingången "
Kabin: - " Ja, toppen det går ju så mycket fortare då "
Jag: - " En trappa hade nog underlättat "

15 - 20 pax stod nere på plattan och undrade vad som skulle göra.
Inte Norwegians fel utan handlingbolaget men ändå.
pf
2018-03-13 15:35:37
SV: Aldrig mer Norwegian
I fjor vinter reiste jeg WAW-OSL med DY.

Kjerra stod fjernparkert og det var to leddbusser ut med ca 130 pax.

Jeg hadde sete langt bak i flyet, og ble nektet av ground personell(flere med LOT(Star Alliance) vest) å gå til den bakre tappen.
Man fikk således en motstrøm av pax inne i kabinen som ikke var bra. Så langt jeg erinrer var det en meget myndig kvinnelig purser som klarte å dirigere slik at det ikke ble det komplette kaos.

Så, er det f.eks ground personell som vitende/uvitende lager hick-up ?

Trengs noen ganger bedre kommunikasjon mellom blag og de ?

Ellers har jeg sanns for det Ryanair gjør med mye håndbagasje, de skulle jo vite med en sardinfaktor på 95 prosent, etter de 90 første må man sende stor håndbagasje i hold, gratis-enten man vil det eller ikke.

Sist helg OSL-TRD, DY opp lørdag morgen, halvfullt fly som pushet 10 min før avg tid. Søndag SK ned på ettermiddagen, fullt. Hadde ikke booket dette selv, og måtte reise SAS-vel vi kom frem, og jeg la merke til at DY hadde kansellert en flight til OSL.
Frågande
2018-03-13 17:54:14
SV: Aldrig mer Norwegian
@ emil. Jag tycker att det gör det. Därför att det trådskaparen beskriver, händer på alla bolag. Om han vore en van resenär, då skulle han inte reagera som han gör.
Men vi har sett det för. "JAG, flyger normalt med SAS".
Tomma tunnor skramlar mest!
Handbagage
2018-03-13 21:24:56
SV: Aldrig mer Norwegian
Problematic med överfulla hatracks är ju inte direkt flygbolagens fel, det är ju handlingen, i Sverige verkar det ju som om gatepersonalen inte vågar säga till passagerarna att deras handbagage är för stort eller att dom har för många. Åker man från England så stoppar gate personalen dig om du har mer än ett bagage och sätter på en Cargo label på ditt bagage om du har mer än ett eller det är för stort.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev