Tråden startades av: MD-80  2018-03-13 14:54:54
SAS Ireland får inte genomföra CAT-III approaches 
Igår var det tät dimma på Arlanda. SK534 LHR-ARN reg: EI-SIC blev inställd och EI-SIA CPH-ARN försökte landa två gånger men blev sedan diverted till Oslo. Alla andra SAS-plan och övriga bolags plan kunde landa igår kväll på Arlanda vad jag kunde se.

Ryktet säger att piloterna på SAS Ireland inte är certifierade för CAT-III landningar. Här har man tappat bollen helt då givetvis det måste vara samma standard på alla SAS flygningar.

Har ett claim inskickat till SAS eftersom jag blev strandad i London. De kommer säkert skylla på vädret men det kommer de inte undan med enligt mig.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Catten
2018-03-13 15:06:34
SV: SAS Ireland får inte genomföra CAT-III app ...
Är det inte standard för ett nytt AOC att du har 6 månaders prövotid för CATIII?

pf
2018-03-13 15:37:55
SV: SAS Ireland får inte genomföra CAT-III app ...
Her må du holde oss orientert om den videre utvikling.

Og, dekte SAS overnatting m.v. ?
M
2018-03-13 16:02:49
SV: SAS Ireland får inte genomföra CAT-III app ...
Jag vet inte om det är ett krav från Irland som ställer till det för SAIL, men på det irländska bolag jag jobbar på så krävs ett visst antal genomförda autolands på varje CAT III-bana i bra väder innan vi får använda banan för CAT III i skarpt läge.
PM
2018-03-13 16:15:20
SV: SAS Ireland får inte genomföra CAT-III app ...
Det tar ett tag att få LVO / CAT2-3 godkännande när man startat ett nytt bolag (AOC), vilket SAS har gjort på Irland.
Flybes ATR har CAT2 och Cityjets CRJ har också bara CAT2 då flygplanen är certifierade för det och inte Cat3.
Johan Andersson
2018-03-13 18:38:37
SV: SAS Ireland får inte genomföra CAT-III app ...
MD 80 Kanske en ide att vara lite mer insatt i regelvärket innan du busar fram....
MD-80
2018-03-13 18:48:32
SV: SAS Ireland får inte genomföra CAT-III app ...
Så kanske det är men det faller nog ändå inte inom ramen för extraordinära händelser. Det är ju SAS som tagit beslutet om att starta nytt AOC. Då måste man vara beredd att ta med i beräkningarna att något sådant här kan inträffa.

Och ja. SAS bjöd på hotellnatt med middag och frukost om man så önskade.
MD-80
2018-03-13 19:37:00
@Johan Andersson
Oj förlåt. Jag glömde att jag var på forumet där vissa enbart postar för att försöka få andra att må dåligt och sätta sig över dem snarare än att tillföra något vettigt till diskussionen. Jag sa tydligt att det var ett rykte så jag "busar" inte, vad det nu betyder?

Dessutom har jag väldigt svårt att ta personer på allvar som inte kan stava ordentligt. "Regelvärket" ja jösses.

Tillbaka till sakfrågan. Oavsett vad REGELVERKET säger så kan man i detta fallet inte hänvisa till extraordinära omständigheter enligt mig.
Bo
2018-03-14 00:44:56
SV: SAS Ireland får inte genomföra CAT-III app ...
Nej det är ingen extraordinär händelse.
Så du ska ha dina pengar i enligt förordning (EG) 261/2004 

Bra info finns på;
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/forsenat-flyg/

Lycka till!
Sven
2018-03-14 07:21:50
SV: SAS Ireland får inte genomföra CAT-III app ...
@MD-80
Är väder en oförutsedd händelse, ja är svaret på den frågan. Nu kanske SAS ersätter trots allt av ren goodwill men dimma eller snö brukar inte normalt ersättas.
No Sailer
2018-03-14 07:47:23
SV: SAS Ireland får inte genomföra CAT-III app ...
Det är en lång väg för ett nystartat bolag att etablera sig under gällande regelverk.
70+ års erfarenhet i branschen borde kanske värderats lite högre innan beslutet att ge sig ut på NYA internationella äventyr. Tidigare försök borde dessutom avskräckt.
Klas
2018-03-14 07:49:35
SV: SAS Ireland får inte genomföra CAT-III app ...
Trot det här är en liten gråzon. Väder brukar normalt inte vara en orsak för massa ersättningar då det ligger utanför flybolagens kontroll. Men i det här fallet är SAS direkt orsaken till att det blev en diversion eftersom de har valt att inte använda sitt ordinarie bolag som har alla tillstånd på plats (vilka ej skulle haft några problem att landa i det rådande vädret i måndags), utan istället valt att inte bara använda, utan att helt på eget bevåg, starta upp ett bolag som ej har alla tillstånd på plats vilket såklart får dessa effekter som följd.

Men man kan alltid skylla på vädret.
Tror du behöver mycket goodwill från SAS sida för att driva igenom det här. Men är FU påläst så kan det kanske gå!
Åskådare
2018-03-14 10:59:32
SV: SAS Ireland får inte genomföra CAT-III app ...
kom igen, nya bolag, ibland även nya flygplanstyper har vissa begränsningar under en period. Även etablerade bolag kan få liknande problem vid down graded equipment på enskilda individer...
...får mest känslan av att trådskaparen och en och annan "påhejare" mest är ute efter att klanka ner på SAIL. Kan det vara någon halvbitter anställd på SAS som på något sätt försöker påvisa någon form av påhittad problematik?
CAT III
2018-03-14 11:18:26
SV: SAS Ireland får inte genomföra CAT-III app ...
En ATR kan inte göra CAT III

En CRJ behöver en sk HUD för att kunna göra en CAT III vilket SAS CRJs inte är utrustade med.
Idioten
2018-03-14 19:01:19
SV: SAS Ireland får inte genomföra CAT-III app ...
Har för mig att det är ytterst sällan att det inte räcker med cat Ii eller har jag fel?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev