Tråden startades av: Ola  2018-04-13 17:07:17
LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrstyrning 
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/04/lfv-ska-redovisa-konsekvenserna-av-flygledning-pa-distans/

Luftfartsverkets planer på att fjärrstyra fyra flygplatser ur det statliga basutbudet kom precis till ett abrupt slut. Regeringen menar allvar med sina decentraliseringsplaner och satsningarna på totalförsvaret. Planerna på fjärrstyrning blir därmed en omöjlighet. Trist att centraliseringsivrarna inom affärsverket hade så bråttom och inte kunde sansa sig. Trist att en central byggs på Arlanda. Man får helt enkelt hitta på något annat att fylla den med. Trist att ett EU-bidrag hängde som en morot framför ansvariga chefer och gav dessa tunnelseende. Trist att Luftfartsverkets styrelse inte orkade engagera sig mer i affärsverkets kärnverksamhet och ansvar.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Johan Falck
2018-04-13 21:22:21
@Ola
Tror du glömmer att det är LFV själva som ska redovisa... Dom kommer naturligtvis inte lägga fram något som helst negativt i den redovisningen.
Nicke
2018-04-14 00:17:40
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Tungt för LFV, SAAB, Sundsvall, Örnskiöldsvik och inte minst fd minister A Ygeman och kompanjon fd minister A Johansson. RTS var ett sätt att försvåra och/eller göra sig av med ACR. Nu blev det KU utfrågning istället för de båda. Seriöst? Mycket nu!!!
CV
2018-04-14 13:38:39
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Man kan fjärrstyra utan att centralisera men det är inte lika sexigt.
Bertil
2018-04-14 14:30:57
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Hur kan man på ett seriöst sätt låta LFV utreda sig själv när det gäller denna soppa. Det är ju dubbeljäv att utreda sej själv med tanke på fattade beslut och bildande av gemensamt dotterbolag med tillverkaren av systemet. Det är ju lika illa som att låta Sjöfartsverket granska sin helikopteraffär. Trovärdigheten är helt borta. Men det passar förstås regeringen som även har fingrarna i syltburken.

Det vore bättre att uppdrag granskning tog tag i detta.
Wilhelm
2018-04-14 15:24:09
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Den svenska modellen, dvs man ska inte förvånas, eller? Hur tänker infrastrukturminister Tomas Eneroth & Co när de beslutat om en utredning av konsekvenserna av flygledning på distans, RTS/RTC. Mycket anmärkningsvärt att LFV ska utreda sig självt?

Det mest märkliga är att LFV som bildat bolag med SAAB enkom för att utveckla RTS (fjärrstyrd flygledning) också ska utreda RTS.

Flygbranschen m fl måste ifrågasätta detta beslut. En oberoende utredare måste få uppdraget, typ Sweco eller WSP.

Ifall LFV eller Transportstyrelsen tar sig an uppdraget så blir det jäv och det borde ministern förstå.

LFVs GD Ann G Persson har nyligen sagt att RTS är framtiden och LFVs överlevnad i konkurrens med ACR och andra konkurrenter. Säger en hel del!!!
C
2018-04-14 21:21:48
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Visst ska LFV utreda sig själva men det är inte LFV som ska granska utredningen och fatta beslut utifrån den. Många av falskheterna och överdrivna fördelar med fjärrstyrningen har avmaskerats bara senaste året. Vi ska alla granska utredningen och komma med synpunkter. LFV har mycket mer att förlora på oärlighet och mörkning i det här läget. Det gäller snarare att krypa till korset och be om ursäkt om man vill rädda sitt eget skinn. Den här regeringen och de opositionella vill inte centralisera och de vill inte ha en infrastruktur som inte klaffar med ett kapabelt totalförsvar. Enstaka militära rörelser under planerade kriser är inte good enough. Sossarna har inte heller råd med fler IT-relaterade kriser.

Om det finns någon proaktivitet kvar i LFV gäller det att binda upp kommunal/privata kontrakt till centralen istället. Eller fixa skuggningen av Malmöcentralen. Några statliga flygplatser kommer inte att styras därifrån.
David
2018-04-15 11:05:43
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Kan bara hålla med de flesta. Så naivt av regeringen att låta LFV utreda sina egna intressen. Lika naivt av regeringen att låta affärsverket LFV bilda bolag med SAAB och göra uppmärksammade affärer i Förenade Arabemiraten. Vem tog beslut om allt detta? Intressant för granskande media och en oberoende utredare.

S statsråd på infrastrukturdepartementet och generaldirektörer i LFV sedan 2014 har envetet arbetat för att hämma ett taget riksdagsbeslut från maj 2010 för fri konkurrens inom flygtrafiktjänster. Stoppar statens flygplatser att få marknadsmässiga villkor.

Med facit i hand och efter flera feltramp de senaste åren från S ledda politiker och generaldirektörer i LFV så bör övriga partier sätta ner foten. Granska och utred de anmärkningsvärda beslut som är tagna. Granska även LFV ekonomi och ekonomiska analys.
Johan
2018-04-16 08:58:51
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Äntligen, man slipper strejkbenägna flygledare , flygledare som maskar, flygledare som går på fackliga möten, nu finns stordriftsfördelar och reserver att sätta in..... Tack, ett extremt bra beslut!!!
Klas
2018-04-16 10:19:21
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
@Johan
Intressant hur dumma inlägg vi tvingas läsa ibland. Håll dig borta från sådant som du helt uppenbart inte begriper. Det märks att du inte har en aning om vad frågan handlar om.
Sofia
2018-04-16 16:36:00
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Efter Transportstyrelsen och sittande regerings IT-haverier mm så kommer regeringen aldrig tillåta sig att misslyckas igen. LFV - bara att lägga ner RTS. Vi har tvingats lägga ner andra prestigefyllda projekt förr - kommer vi ihåg VDL Mode 4. Kostade oss också flera hundra miljoner innan nedläggning.
Anton
2018-04-16 17:42:53
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Inte sett en enda analys som visar problem med RTS, övriga Europa bygger även ut tekniken nu. Var glad och stolt att vi i Sverige drivit utvecklingen. Låter på er argumentation som ni mest är överbetalda flygledare som är rädd att flytta. Tekniken har varit igång länge nu och inte haft fler driftstörningar än vanlig flygledning.
Snabel-a Chong
2018-04-16 18:35:16
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Svenska flygledare är ett bortskämt släkte, hotas deras jobb tar de till stridsmedel och försenar flyg och använder passagerarna för att få sin vilja igenom. Att LFV inte helt bygger bort denna föråldrade arbetsfunktion. Teknik borde kunna göra jobbet bättre, teknik kan gå sönder men den strejkar inte medvetet som flygledarna gör.
PR
2018-04-16 19:47:28
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
@Anton
Hur många gånger har Sundsvall och Ö-vik fått stänga sedan de införde fjärrstyrning? Svar: fyra gånger vad jag kan minnas, tre på Ö-vik en i Sundsvall.
Hur många gånger fick de stänga innan och hur många gånger har en flygplats någonsin fått stänga pga flygtrafikledningsteknik? Svar en gång när Torslanda blåste sönder. Varför tror du att militären inte vill se fjärrstyrning på sina flygplatser?

Det finns fler än flygledare som har anledning att oroa sig över osäker teknik som driver upp kostnaderna.

@Snabel-a Chong
Visst kommer teknik förr eller senare ta över även flygledarnas jobb men det har ingenting med fjärrstyrning att göra. Och innan det sker kommer du se dig själv ersättas av en AI.

Du får gärna komma med exempel på när dessa "stridsmedel" du pratar om faktiskt användes. Om du tänker på Frankrike så strejker inte flygledarna där mer än någon annan yrkesgrupp. I Sverige har flygledare aldrig strejkat för egen sak.
Gunnar
2018-04-17 09:53:28
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Instämmer i det underliga i att LFV själva ska redovisa risker och följdverkningar. Förhoppningsvis så är det någon annan instans som får uppdraget att göra samma sak igen eller åtminstone får granska det redovisade.

Och ni som pratar om bortskämdhet, ja det är inte helt grundlöst men inte relevant i den här frågan och oaktat det tror jag inte någon yrkesgrupp jublar över flyttade jobb eller ny teknik/arbetssätt dom upplever som försämringar eller att vara direkt dåliga.

Strejkande flygledare i Sverige? Inte ens Reagan skulle säga att vi har problem med det här i landet allra minst i våra småtorn som det här handlar om.
Expatriate
2018-04-17 12:02:12
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Bortskämda...? Jämför med vissa andra yrkesgrupper som har låtit sin bransch nå så lågt att man får betala för att jobba... Tja, då är flygledare kanske bortskämda.
Jag skulle kalla flygledare vakna och har sett om sina avtal och villkor samt ställt upp för varandra.
Priset för flygledning kan inte betraktas som högt och ska fler besparingar göras får det så oerhört små effekter på flygbiljetten att det inte är mödan värt.

EU;s mantra om att det ska bli billigare har hörsammats av naiva svenska politiker och tvingat LFV att spara. Hur har man sparat...? Genom att inte utbilda flygledare...!
Det är så dumt att inge tror det är sant! Idag står vi för en näst intill olöslig situation där vi rent praktiskt inte kan utbilda så många flygledare som går i pension och samtidigt ökar trafiken år för år...
Korkade ideer och förhoppningar om personalbesparing genom tex RTC är så naiva att inte ens LFV tror på det! Samma personer gör samma sak fast på ett annat ställe och med tiden kommer garanterat RTC-lönetillägg!
Om andra länder också startar RTC, vad är det då som hindrar svenska flygledare med RTC-kompetens att dra utomlands, precis som ATCC-flygledare har gjort och gör?! Då lär vi få det kämpigt med utbildandet av flygledare.
Hur många kommer att flytta med från de fyra torn som eventuellt ska flytta till Stockholm...? Än så länge tror LFV att de flesta hänger med... Men man kan ju tänka att "Kiruna-situationen" har fått dom att tänka till! Fast helt säkert är det inte... :-(
FL TMC
2018-04-17 13:29:05
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Tror inte att RTC är bättre än traditionell flygledning och besparingsmöjligheterna verkar ju vara ganska små. Så varför?
Det är många som missförstår och tror att det är dåligt för flygledare. Om man bortser från de flygledare som just nu jobbar i respektive torn och som måste flytta så är det ju inte en dålig arbetsplats. Jag är övertygad att ingen, som är någorlunda insatt, tror att det är någon risk för flygledaryrkets existens.
Man gör ju ungefär samma saker och om en ny flygledare blir placerad i Stockholm känns väl inte det som något dåligt (oavsett vad man tycker om Stockholm).
Tror väldigt många (oinsatta) tror att RTC är någon form av autonom flygledningsrobot men det är det ju verkligen inte!
All respekt åt dom flygledare som måste flytta (om nu någon följer med) men för framtida flygledare är det ju inget som man behöver oroa sig för. Mer gemenskap, mer resurser, fler karriärsvägar mm. Ett RTC lär blir ungefär som ett ATCC med mängder av kringfunktioner.
Ulla
2018-04-17 14:17:37
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Kan någon förklara för mig varför flygledare måste sitta i Stockholm när övrig flygplatspersonal måste finnas ute på enheterna/flygplatserna? Om inte flygplatspersonal (brandmän, fälthållning, security, mm, mm) är på plats så kan/får ju inte flygplanen landa eller starta i vart fall. Eller?

Flygledare behövs lokalt - inte centralt.
Petter
2018-04-17 14:38:12
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Åh så välkommet.....

Ingen har förstört så många resdagar för mig som maskande och strejkande flygledare.
Helt underbart att tekniken sätter stopp för fler aktioner...
Nu kommer det att finnas reservkapacitet att sätta in.

Tack Ann.
Gullan Purser&Säkerhetsexpert
2018-04-17 14:43:15
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Jag och tjejerna i kabinen känner oss helt trygga med att det blir remotetower.

Det blir en digital omställning , som är överallt annars i samhället, men en

välkommen förändring.

Förmodligen kan vi pressa flygpriserna nedåt lite till då det blir lite billigare att

landa och starta.
Revisorn
2018-04-17 15:35:24
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
När går LFV in i kontrollbalansräkning? Tacka alla affärsinriktade chefer för detta.
Faktafreak
2018-04-17 20:42:32
@Petter
När strejkade svenska flygtrafikledare senast?
Pappersvändare
2018-04-17 22:45:01
Re: Petter
"Helt underbart att tekniken sätter stopp för fler aktioner..."

Förutom att du har fel när det gäller svenska flygledare så undrar jag vad är det i denna teknik som skulle hindra flygledare att maska eller strejka...? Du vet nog inte riktigt vad RTS är. Men gulligt var det!
@Gullan
2018-04-18 08:39:23
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Det är bara tragiskt att läsa det du skriver. Du vill alltså att priserna pressas ännu mer, att personalen får slita ännu hårdare för mindre pengar och att ekonomin inom flyget blir ännu mer pressad? Märkligt att du önskar det OM du nu själv jobbar som purser, vilket jag betvivlar.
Zzzzzz
2018-04-18 13:51:34
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Ni som skriver här tycks inte vara läskunniga.

Följande mening är saxad från regeringens pressmeddelande (länken till detta inlägg):

"Luftfartsverket får nu i uppdrag att ta fram en samlad analys och redovisning av konsekvenserna av en UTBYGGD flygledning på distans för flygplatserna inom det statliga basutbudet."

Det LFV fått i uppdrag att utreda är alltså en utökning mot de 4 redan beslutade flygplatserna.

Intelligensreserven på detta forum kan härmed somna om.
sv Gullan Purser&Idiot
2018-04-18 14:30:44
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Det vore klädsamt om du höll dig till ditt område, istället för att önska trafikledare att förlora jobbet. Galley Cat!
Observer
2018-04-18 14:57:31
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Finns inget godkännande om de fyra. Bara ett kontrakt mellan LFV och Swedavia då LFV tvingat på Swedavia fjärrstyrd flygledning i rådande monopolsits. Regeringen har fått kalla kårar då LFV GD inte kunde svara på frågor om fjärrstyrd flygledning vid senaste utfrågningen i Trafikutskottet. Trafikutskottet kräver mer information och full insyn om fjärrstyrd flygledning och vill få tillgång till affärsplaner mm. Det blir intressant att följa utvecklingen. Glöm inte att LFV är en myndighet och då gäller offentlighetsprincipen.
Ola
2018-04-18 19:24:48
SV: Zzzzzz
Det är gulligt att du tänker så men vi får hoppas att de som ska göra utredningen inte gör det. Vad som menas med "utbyggd" är konsekvenserna för de fyra som ska gå över. Vilket framgår i stycket innan och som hela texten syftar på. Det är ett ganska stort steg med fyra flygplatser som spelar en central roll i vårat totalförsvar. Precis som det har debatterats om i riksdagen senaste tiden. Fjärrstyrning från annan ort lämpar sig bättre för flygplatser utan samhällsansvar.

Men visst representanter från den högsta ledningen har tidigare anklagat de som kommit med frågor för att inte vara läskunniga när man inte kunnat möta kritiken. Vi får se hur långt det räcker.
Svante
2018-04-18 22:55:45
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
RTS är ju början på en teknisk utveckling som bara är i sin linda, ge det 20 år så kommer de gamla tornen vara borta. Var glad att vi var med och utvecklade tekniken från start, över tiden kommer detta bli en fantastisk affär för både Saab och oss skattebetalar. Kan tänka mig samma diskussion fanns då tågtrafiken digitaliserades, men nu tar vi det självklart att tågen fjärrstyrs.
Jonas
2018-04-19 09:55:53
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Fråga kunderna om det är en bra affär? Ingen vet i dagsläget hur mycket tekniken kostar för en flygplats. Det vi vet är att projektets investeringar initialt är uppe i snart en miljard. Hur återbetalas?

Den vet vi alla att monopol operationer är otroligt kostsamt. Kommer priserna att stiga med 50-75% per produktionstimme flygledning när konkurrens ej längre råder. Tillbaka till 2010 års priser? Sannolikt ja! Kostnaderna för flygledare från en enda central kommer att bli oerhört dyrt. Vem vill ta ansvar för detta. Bättre att satsa på lokal flygledning med den senaste tekniken och låta personal på flygplatserna jobba med multitasks. Flygplatser kan bara vara öppna för trafik när de är bemannade i vilket fall som helst. Läs regelverket för flygplatsdrift.

Låt oss följa utvecklingen. Vad kommer först - ett nytt monopol för flygledning eller höghastighetstågen?
Gullan Purser&Digital expert
2018-04-19 10:42:59
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Oj.. vilka påhopp av min yrkeskår.

Klart flygledning måste in i den digitala världen, det är nytänkande och stordriftsfördelar.

Det är många inom industrin som förlorar sina jobb på grund av ny teknik, men så är det och, man måste vara förändringsvillig.

Vissa kostnader är helt enkelt inte motiverade, när det går att lösa med pålitlig teknik.
sv Gullan Purser&Idiot
2018-04-19 17:56:58
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Vi kan kanske kan hoppas på "digitala" cc's. Istället för självgoda dito.
Märkligt
2018-04-19 19:41:46
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
@Gullan, det råder väl knappast några tvivel om att du är ett nättroll. Du börjar bli ganska tröttsam. Varför inte bara skriva i klartext vad du VERKLIGEN vill ha sagt?
Martin
2018-04-19 22:43:15
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Gullan måste vara ett täcknamn för antingen någon på LFV, SAAB eller kanske SDATS. Gullan ville nara vilseleda allt och alla. Precis som nämnda företag. Verkligheten kommer alltid ikapp en. Vänta och se. Verkligheten kom ikapp LFV i öknen (UAE). Miljardkontraktet blev istället stora förluster och negativ marknadsföring. Gör inget om man heter LFV och är världsledande inom ny teknik. Politiker just love us!
@Gullan
2018-04-20 07:53:23
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Då hoppas vi att den första de får varsla är dig, då du uppenbarligen inte har några problem med att bli ersatt av ny teknik och ta smällen för kostnaderna det sparar in. Ännu bättre, säg upp dig - annars är du bara en hycklare.
Anton
2018-04-21 22:46:52
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Är det bara jag som tycker det känns extremt gammalmodigt med gamla flygledartorn? Nu kanske vi slipper trötta flygledare som försovit sig så morgonflighterna från landet försenas.
Gullan Purser&visionär
2018-04-21 23:18:21
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Oj vilka påhopp....
Flygledaryrket är inte statiskt och heligt.
Välkommen ny säker bra teknik.
Digitaliseringen når även heliga platser.

Handlar om att jobba smartare och billigare.
Det gynnar resenärer i slutändan.

Lyft blicken bortom horisonten....teknik är framtid.
FL
2018-04-23 09:00:29
SV: Gullan
Vill inte vara oförskämd men vad förväntar du dig egentligen när du själv kommer med en massa påhopp? Folk tenderar att reagera så då.

Blir lite ironiskt också i och med att den tekniken du förespråkar med näbbar och klor inte ens är i närheten av att uppfylla dina önskningar.

Vet inte vad vi flygledare har gjort dig för att åstadkomma all denna aggression. Jag kan bara säga att jag är väldigt ledsen över att du ska behöva gå omkring med all din ilska, det kan inte göra dig gott. Jag känner varken till strejker eller maskningsaktioner, kanske du kan komma med något exempel?

Det enda jag kan säga är att jag och mina kollegor gör vårt yttersta dagligen för att du, dina kollegor och alla pax ska kunna resa tryggt och säkert. Och om våra tjänster utövas från ett torn eller en fjärrstyrningscentral kommer förmodligen inte påverka er nämnvärt. Med allra största säkerhet inte i den utsträckning du önskar dig. Som det ser ut nu kommer det snarare att kosta bolagen mer och ni kan räkna med fler avbrott. I alla fall inledningsvis. I vilken mån gynnar det dig?
Ludde
2018-04-23 10:23:08
RTS - var på er vakt.....
Det kommer definitivt bli begränsningar för kommersiell icke-reguljär trafik. Det är inte bara flygklubbar och nöjesflyg som får stryka på foten om jag förstått RATS i multiple-drift rätt. Allting måste slottas för att kunna justera arbetsbelastningen. Hur nu det ska gå till?

Någon som vet - om inte multiple drift genomförs så faller hela RATS förväntade besparingseffekt. Då blir det otroligt dyrt med flygledning. Stackars alla kunder. När ska tagarna av LFV:s fakturor vakna?
AI
2018-04-23 11:43:21
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Vi kan ju prova med att ersätta "Gullan" med AI. Det borde inte bli allt för svårt att ersätta henne, om hon nu utger sig för att vara purser - vilket jag betvivlar om jag skall vara ärlig. En purser som önskar flygledare förlora sina jobb är inte en sorts person vi behöver inom flygindustrin. Det är pressat som det är redan. Men Gullan förstår inte det.

Så absolut, länge leve ny teknik och in med en AI-robot som med enkelhet kan utföra Gullans jobb och mer därtill utan några som helst problem.

//AI
Stefan L
2018-05-04 13:21:26
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
I regeringens krav på en redovisning står det att man vill veta konsekvenserna av att centralisera de statliga flygplatserna. Detta tolkar LFV som att man gärna vill se att samtliga Swedaviaflygplatser centraliseras till anläggningen på Arlanda. Insikten om att fjärrstyra överhuvudtaget går tvärtemot totalförsvarets behov finns fortfarande inte i LFV. Detta kommer att sluta som det största katastrofala fiaskot i LFV:s historia. Tyvärr medverkar regeringen med att dra ut på detta när man skickar ut skrivelser som kan tolkas lite hur som helst. Oansvarigt på högsta nivå! Vems ärenden går man egentligen?
Andersson
2018-05-04 22:40:22
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Det "roliga" är ju att ingen regering kommer att förstå att dom som "validerar" systemet är helt beroende av att det fungerar. Annars är ju deras arbetsplats hotad!
Det är det ingen politiker som kommer att få reda på.
Bonk
2018-05-05 10:57:27
SV: Stefan
Nej det kan inte tolkas hur som helst om man nu inte är helt instängd i sin egen lilla bubbla. Det står flygplatserna "inom" det statliga basutbudet med syftning innan till de fyra aktuella. Man skriver alltså inte konsekvensen att fjärrstyra basutbudet eller hela basutbudet utan dessa flygplatser inom basutbudet. Ganska solklart om man är van att läsa den typen av texter. Om LFV verkligen tolkar det som hela basutbudet har vi utan tvekan en underhållande vinter framför oss. Tro mig, det är inte direkt till LFVs fördel att framstå som arroganta just nu.
Visby
2018-05-05 12:43:59
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Det är nya tider och samtliga försvarsmakter m fl ser en ny hotbild och annan typ av krigsföring tillika terroratacker. Cyber, IT, centraliserade operationer, känslig teknik, ner stängning av flygledartorn mm kommer ifrågasättas mer och mer. RTS/RTC ligger inte i tiden. Det var annorlunda igår, 2016, 2014, 2010. Vi måste gå tillbaka till kalla kriget för att uppleva de hotbilder som idag finns mot samhället. En fråga för LFV/SAAB och Sveriges regering är hur stoppa detta tvivelaktiga projekt utan att flygbolag och skattebetalare får stå för notan.
Har hört det förut
2018-05-07 23:07:12
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
https://www.helahalsingland.se/jamtland/oksanen-dragkampen-om-framtida-forsvarssatsningar-har-inletts-samtidigt-som-forbanden-ska-spara-har-och-nu

Intressant att totalförsvaret, så sent som i mars, inte var en faktor för LFV.
Stefan L
2018-05-08 11:53:13
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Det som många försökt få LFV att förstå under lång tid har sedan en tid tillbaka uppmärksammats mer och mer av politikerna. Totalförsvaret och rikets säkerhet är inget som kan tillgodoses med fjärrstyrda flygplatser. Jobbigt för LFV att de snart blir tvungna att inse detta. Synd att det var så bråttom att bygga en central och investera stora belopp i något som inte behövdes. Och då fick man ändå varningar från många håll av insatta både internt och externt i ett tidigt skede. Varningar som fullständigt ignorerats av LFV:s ledning och styrelse.
Stefan L
2018-05-09 13:50:28
SV: Bonk
Du har helt rätt, men tyvärr lever LFV ledning i sin egen bubbla. GD menar på fullt allvar att uppdraget enligt deras tolkning är att regeringen vill se en konsekvensbeskrivning av att leda samtliga Swedavias flygplatser från centralen på Arlanda. När man inte trodde att det kunde bli värre så visade ledningen upp sin analysförmåga återigen.
Lars
2018-05-10 11:44:12
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Helt rätt... det gäller bara att inte blunda för tekniken och att lära sig lita på den.
Jag tror det kommer att bli alldeles utmärkt.
Det har länge stått still och nu är det dags att ta nästa steg.
Det är inte försvarbart med så många flygledare och assistenter när det finns teknik.

Jobba smartare inte hårdare .
C
2018-05-10 15:55:08
SV: Lars
Det ena utesluter inte det andra. Läs in dig innan du kastar ur dig felaktigheter. Helt annan teknik krävs för vad du vill åstadkomma och dit kommer vi tids nog. Men dumheterna LFV håller på med är bara resursslöseri och ansvarslöshet.
Dyrt
2018-05-10 17:02:47
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
@Lars. Assistenterna har man till största delen sparkat och ersatt med flygledare som har dubbelt så hög lön. Hade man haft kvar assistenterna hade man gjort en stor besparing redan där.
@Dyrt
2018-05-11 05:51:45
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Man får inte glömma att det var fackets idé att ersätta assistenter med flygledare alltså i get som LFV kan belastas för.
Dyrt
2018-05-13 06:49:20
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Såg facket till att få sina egna medlemmar avskedade?
Kalle
2018-05-13 18:37:54
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Nej så var det nog inte.
Teknik
2018-05-14 08:15:36
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Ny teknik gjorde assistenterna överflödiga på alla flygplatser utom flottiljerna och de allra största. Då är det bara att acceptera och göra det bästa av situationen. Precis som sensorer och AI kommer göra flygledarna överflödiga i framtiden men innan det sker kommer vi inte längre kunna köpa bilar som går att köra själv. LFVs fjärrstyrning är föråldrad teknik maskerad bakom "digitalisering" helt onödig, riskfylld och ofantligt dyrt. Okunnighet och naivitet gör att eländet ändå existerar.
@Teknik
2018-05-14 21:54:26
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Eller acceptera utvecklingen även när det gäller RTC?
PB
2018-05-15 09:32:10
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Varför acceptera något som så uppenbart är ett förhastat och oekonomiskt projekt, när man kan försöka påverka till att ett uppvaknande sker innan det är försent? Det har trots allt tidigare genom historien hänt att galna beslut tagits som en engagerad opinion fått stopp på? Beslut och förändringar som ofta drivits av egenintressen hos drivna projektledare och företag.
Teknik
2018-05-15 16:35:51
SV: @Teknik
Det är en sak att acceptera effektiviseringar men varför ska någon acceptera en utveckling som är både oekonomisk, riskfylld, irrationell och helt onödig? En utveckling som bara gynnar ekonomiska särintressen på bekostnad av samhällets förmåga. Nej fjärrstyrning ger jag inte mycket för, ett både dyrt och onödigt mellansteg som kommer kosta fler flygledare och förhindra verkliga rationaliseringar. Som sagt okunnighet och naivitet driver projektet framåt. Hittills har ingen kunnat bevisa motsatsen. Det enda förespråkarna kan säga är "det är bra", "det är framtiden". Kräver man inte mer än så i sitt beslutfattande förstår jag att man håller med. Ställer man istället frågan "förklara hur" så lyser okunnigheten och godtyckligheten snabbt igenom hos förespråkarna som hart svårt att röra sig utanför den egna lilla bubblan där alla dunkar rygg på varandra.
Christer Fågelsång
2018-05-16 08:24:21
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Jag har varit uppe i rymden och blivit dirigerad och fjärrstyrd från ett kontrollcenter på jorden.

Tror säkert att man kan fjärrstyra mindre flygplatser, skulle tom kunna skötas från Houston.

Det här handlar bara om motstånd mot förändring.
@Christer
2018-05-16 09:02:31
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Den fjärrstyrningen är inte gratis, men Christer är ju ingen ekonom verkar det som.
@Teknik
2018-05-16 10:40:02
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Har jag förstått dig rätt? Alla effektiviseringar är av godo förutom RTC (som drabbar FL)?
Teknik
2018-05-16 19:52:59
SV: @Teknik
Öh nej du har inte förstått något. RTC är inte av godo eftersom det kräver fler FL!
Bobby
2018-05-20 16:56:35
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Gårdagens avbrott i kontrollcentralen på Arlanda, visar med förnyad kraft att en digitalisering, denna gång i en väl inkörd utrustning, är synnerligen sårbar för flödet. Skönt att FM insåg det m Visby. Hoppas infrastrukturministern tagit tillräcklig lärdom nu när LFV utreder sin egen verksamhet.....
Per Penna
2018-05-23 13:33:35
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
sista tidens "teknikproblem" kan det ha med löneförhandlingarna för flygledarna att göra.... det brukar ju vara så tyvärr....
Ö
2018-05-23 17:19:33
Sv: Per Penna
Tror du att arbetsgivaren skulle skylla på teknik om det hade funnits minsta lilla möjlighet att skylla på flygledarna?
Bobby
2018-05-23 17:40:30
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
@Per Penna
Det är olyckligt att provocera på en yrkeskategori som du gör. De flesta är nöjda med flygledarna och i synnerhet piloterna som kanske flyger dig emellanåt. Du borde också kunna vara nöjd då. Det är fakta det som inträffat, det är fakta det som pågår. Så om du vill komma fram i rätt tid framgent kanske du också skulle kunna hålla med om att Remote inte är en hållbar lösning i det digitala! Grova störningar har redan inträffat.
Kman
2018-05-23 18:17:08
SV: Per Penna
Förutom att det inte pågår några löneförhandlingar... Varför låter moderaterna dessa oseriösa inlägg publiceras vars enda syfte är att smutskasta/vilseleda och förminska ett ytterst viktig debatt?

LFV håller just nu på att demontera förutsättningarna för hela vår luftburna infrastruktur och ingen som kan påverka verkar bry sig eller förstår allvaret. Hela Sverige rustar totalförsvaret men LFV pekar finger åt hela rasket med sin centraliseringsiver. I min mening en långt mer allvarlig skandal än TS outsourcing. I händelse av kris: glöm flyget!
@Kman
2018-05-24 13:46:03
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
”moderaterna”? Vad har de med RTC att göra?
@@Kman
2018-05-25 23:33:16
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Det är nog "moderatorerna" som avses och jag kan inte annat än att hålla med. Även om en felskrivning lite ironiskt sammanfattar hela sörjan med fjärrstyrning. LFV tar varje chans man kan hitta till att medvetet missförstå snarare än att möta debatten. Får man en fråga om A så svarar man på B.

Sen ett desperat försök att hålla isär begreppen. RTC är en central som flygplatser fjärrstyrs ifrån. Gillar man fjärrstyrning men inte centralisering är RTC en dum idé. RTS är själva fjärrstyrningen enl LFV själva. Internationellt pratar man om R-ATS. Själv är jag inte imponerad av något av dem. RTC är dumt och sårbart. RTS är onödigt dyrt. Men jag är öppen för motbevisning men har ännu inte sett några seriösa argument. Bara folk som ropar "det är bra det är bra", "framtiden", "digitalisering". Men ingen verkar veta varför eller hur. Man får mer och mer uppfattningen att slutsatserna dragits utifrån bristande insyn och okunskap.
Mm
2018-05-26 05:44:08
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Berätta mer om de Grova störningarna?
Peter
2018-05-26 09:36:02
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
Fjärrstyrd flygledning är hittills enormt kostsamt. LFV investerar ca 100 miljoner årligen sedan 2012. Nu ännu mer! LFV visade att minusresultat på ca 80 miljoner 2017. Framöver ökar förlusterna och inom några år har det egna kapitalet ätits upp.

Vilka betalar för LFV:s dåliga resultat, utveckling och för investeringa av RTS. Jo, flygbolagen och i slutändan vi biljettinnehavare. Är detta rimligt när myndigheten LFV leker affärer?

Besparingen av någon flygledare genom RTS operationer (fjärrstyrd flygledning) äts direkt upp av dyrt underhåll av tekniken, både lokalt och centralt, och en massa extra tekniker, ingenjörer, assistenter och dyr management.

Vilka flygplatser vill hamna i monopolställning igen? Blir oerhört intressant när LFV/SAAB ska börja prissätta marknaden på ett sätt att investeringarna om närmare 1 miljard ska återbetalas.

Nej, just det. Glömde att investeringarna har och får flygbolag, flygplatser, passagerare och skattebetalare ansvara för. Dvs en free-ride för RTS!!!
Bobby
2018-05-26 10:31:30
SV: LFV ska redovisa konsekvenserna av fjärrst ...
@Mm
Om du är en journalist som söker svar på forumet så rekommenderar jag dig att gå igenom de olika trådarna som finns här sedan mer än ett halvår tillbaka, där hittar du med all önskvärd tydlighet all nödvändig information. De "grove störningarna" är inte enbart de systemstörningar som uppstått utan även de olika kopplingarna mellan LFV-SAAB- och numera det upprättade bolaget mellan dessa två, SDATS. Ta sats och gör en genomgripande research......mkt godis där.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev