Tråden startades av: Observer  2018-07-11 13:15:48
CPH rules: Growth at CPH now clearly exceeds ARN 
In the last couple of months, traffic in terms of number of passengers has grown significantly more at CPH than at ARN.

Result of Swedish taxes on flights or just regression to the usual pattern seen across the Scandinavian capitals?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Norrlänning
2018-07-12 07:18:58
SV: CPH rules: Growth at CPH now clearly excee ...
Inte tar jag tåget till Köpenhamn för att flyga. Det gäller nog även många sörlänningar. Det är inte gratis att åka tåg, det är till och med i många fall dyrare än att flyga och betala flygskatt.

Enkel biljett flyg Norrland - Stockholm för 259:-

Skattebetalare
2018-07-13 13:49:43
SV: CPH rules: Growth at CPH now clearly excee ...
Flygskatten infördes för att svensken ska flyga mindre. Sossarna/trädkramarna blir inte lyckliga förrän all flygverksamhet inom lilla Sveriges gränser har upphört för att 'rädda planeten'.
Sv Skattebetalare
2018-07-13 15:24:22
SV: CPH rules: Growth at CPH now clearly excee ...
Flygskatten infördes för att begränsa den lavinartade ökningen av flyget. De minsta av allt S vill är att flyget skall upphöra. Blir det resultatet får man inte in några skattepengar.

Låt Köpenhamn växa Danskarna har det nog svårt ändå. Dessutom blir det i många fall dyrare flyga från KPH. Du måste ta dig till KPH för att flyga därifrån.


Maskrosen
2018-07-13 23:43:31
SV: CPH rules: Growth at CPH now clearly excee ...
Vi flyger inte mindre för det, man gör bara livet svårare att leva med nya skatter.
ABA
2018-07-14 01:43:56
SV: CPH rules: Growth at CPH now clearly excee ...
Vilken infantil tråd.
Är det inte SK mot DY så är det ARN mot CPH.
Trots det kan jag inte låta bli att svara... :)

Köpenhamn har bara en flygplats, Stockholm har tre.
"Ökningen" på CPH står främst lågprisflyget för, dvs de bolagen som flyger från NYO i Stockholm.
När det gäller flygskatten i Sverige så hoppas vi att den försvinner efter valet när tokvänstern (aka regeringen) flyttar ut ur Sagerska Palatset...


Pilot
2018-07-14 09:16:59
SV: CPH rules: Growth at CPH now clearly excee ...
Bolagens timutag på maskiner är den samma med eller utan flygskatt. De flyger bara från andra länder...
Tomas
2018-07-14 12:43:07
SV: CPH rules: Growth at CPH now clearly excee ...
Jag såg inga liknande trådar när Arlanda växte mest och Kastrup till och med minskade i antalet passagerare. Var det någon som blev lite rädd då och nu känner sig självsäker igen?
@ABA
2018-07-14 16:05:19
SV: CPH rules: Growth at CPH now clearly excee ...
Korrektion, Stockholm har två flygplatser ARN och BMA. Att kalla Nyköpings flygplats för en Stockholms flygplats är nonsens, Tror inte att Nyköpingborna gillar att man kallar Nyköping för en Stockholms förort
Harald B
2018-07-16 18:45:27
SV: CPH rules: Growth at CPH now clearly excee ...
Og hvad angår international trafik, ja så kommer ARN+BMA tilsammen slet ikke i nærheden af CPH.

Arlandas landingsbaner kan bedst sammenlignes med en bornholmsk cykelsti i regnvejr :-)
tänk frammåt
2018-07-17 07:14:28
SV: CPH rules: Growth at CPH now clearly excee ...
Regeringen försöker stoppa flyget, men vad blir resultatet? Folk kör ner till Kastrup för att flyga istället, inte så bra för miljön. Varför inte satsa på svenskt flyg med utveckling för att göra det mer miljövänligt istället för att vara en bromskloss?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev