Tråden startades av: Lars  2018-08-03 10:10:23
SAS gasar ifrån Norwegian  
Tidigare flygchef tror SAS gasar ifrån Norwegian.

SAS har bättre möjligheter än Norwegian på den Skandinaviska flygmarknaden, säger förre flygchefen Eivind Roald.

https://omni.se/tidigare-flygchef-tror-sas-gasar-ifran-norwegian/a/0EAo2J

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

pf
2018-08-03 11:27:27
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
SAS f.n. er som italienske tanks, har fire gir for revers og et fremover.....det siste skulle de bli angrepet bakfra....

SAS er sin egen beste fiende, med sine kanselleringer....bedre å gi gass nå, muligens ?
Stein
2018-08-03 12:03:48
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
Hvor dumt kan det bli, en tidligere SAS-direktør, tror SAS kommer tilvåvgasse fra Norwegian. Det kommer aldri til å skje.
Svein
2018-08-03 12:21:30
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
Vilka komplex man har, det gör inget att man inte är störst längre! :-)
Tom
2018-08-03 14:25:27
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
Sier ex SAS-diretør Eivind Roald. In his dreams.
Conny
2018-08-03 17:35:19
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
(Pssst. Om du inte visste, SAS är störst på den skandinaviska marknaden.)
Kjoosegrisen
2018-08-03 19:12:37
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
Han har ju rätt i detta, Norwegian har sedan länge slutat satsa på Norden. Alla nya linjer av vikt som öppnas är från UK och ES. Visst får Norden nån ny linje av Norwegian ibland men de lägger ned motsvarande.

Men det gillar väl Kjos fanklubben, bara Norwegian blir störst spelar det ingen roll om vi i norden har bra förbindelser. Varför resonerar de så? Ju därför de varken flyger i jobbet eller har flyg som jobb.
Pilot
2018-08-03 19:17:36
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
De gasar på i fel riktning. Fortsätter med SAIL och city jet. Norwegian anställer i Skandinavien. Vem vinner kampen om piloterna? Det tog norwegian 2-3 somrar att fatta. Sas förstår ingenting och tvingas ställa avgångar. Ska SAS strunta i SAIL och anställa hemma ist? Håller bolagets kalkyler för framtiden? Ska RG ens sitta kvar?
Nog gasar SAS på, men vilken riktning bär det emot?
Blue Moon
2018-08-03 23:54:43
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
Vilken skitsnack på det här forumet....

SAS-resenärer har bokat till deras konkurrent Norwegian på SFT som dom har ställt in! Jag bokade SAS och och fick åka med Norwegian!
Men det är bra med konkurrenter, men jag oroar för Miljöpartiet skulle ha mera inflytande i politik, deras politik är jätteskadlig och är mycket farlig för Sverige. Jag ber er att inte rösta på Miljöpartiet, please...
?
2018-08-04 00:25:51
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
Men Eivind Roald är Norsk, kan man inte lita på norrmän?
GustafsenGrisen
2018-08-04 06:09:23
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
Nope, Norwegian satser for fullt på Skandinavia- Nå senast, langdistanse base på Kastrup.
pf
2018-08-04 12:55:07
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
SAS skal vel som giriga svensker ansette piloter og CC på A32N gjennom SAIL...kostnader skal jo spares....
sv pf
2018-08-04 14:26:24
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
Hellre giriga svenskar, än korkade norrmän!!
Trött
2018-08-04 14:28:28
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
SAS gör som giriga Norwegian.
@Blue Moon
2018-08-04 15:32:29
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
Haller med dig i allt du sager.

/Sakttebetalare
@Pilot
2018-08-10 14:00:39
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
Anledningen till SAIL och Cityjet ar att SAS inte langre ar konkurrenskraftigt pga alltfor hoga kostnader, som pilotloner, tex. Om SAS inte kan fa ner sina kostnader ar det enda alternativet att lagga ner verksamheten. Det verkar som om SAS annu inte har riktigt forstatt vad avreglering och fri konkurrens innebar.

/Skattebetalare
pf
2018-08-10 16:03:38
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
@Pilot, ennå et argument for at SAS ifm ny Airbus-flåte vil tilby flygende irske kontrakter......
Pilot
2018-08-10 17:10:50
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
Förhöga pilotlöner på SAIL? Kommenterar inte ens detta påstående haha. Dock betalar SAS sina egna kapten ca24k för att flyga en fridag för att täcka upp haveriet på SAIL. Just saying...
sv Skattebetalare
2018-08-10 17:20:39
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
När det gäller pilotlöner är knappast SAS löneledande, tvärtom. Deras största kostnader är deras ineffektivitet med trafik och crew planering. Deras administration "suger" också en massa pengar. Tror att behöver uppdatera dina tankar och ideér.
Kan inte vara så svårt, när du nu finns i någon Stockholmsförort.
@Sv Skattebetalare
2018-08-11 04:17:51
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
Sorry, jag bor pa andra sidan Atlanten. Anledningen till SAS experiment med SAIL, Cityjet, etc, ar att SAS' kostnader ar for hoga och bolaget ar inte konkurrenskraftigt. Kolla SAS miserabla financiella resultat de senaste 10 aren.
@Pilot
2018-08-11 04:27:46
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
"Dock betalar SAS sina egna kapten ca24k för att flyga en fridag.."

Ett utmärkt exempel på höga pilotkostnader!
Ok
2018-08-11 09:50:14
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
Ja, men vad är ANLEDNINGEN till att de måste plocka in en pilot på hens lediga dag.......
@ Sv Skattebetalare
2018-08-11 18:44:14
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
Om lonerna inte ar "for hoga" sa har SAS alldeles for lag produktivitet vilket resulterar i alldeles for manga anstallda och hoga personalkostnader.

Leif Larsson
2018-08-11 19:40:18
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
Man kan sitta och beskylla SAS för kanselleringar och gotta sig i det som norrmännen här gör just nu.
Men minns vilket bolag som under lång, mycket lång, tid plågades av allvarliga förseningar och konflikter med drabbade passargerare som i stort sett lämnades utan hjälp.
Fred
2018-08-11 20:32:38
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
SAS har höga personalkostnader jämfört med yngre bolag bl.a. pga av att de är ett ”gammalt” bolag med höga kostnader för tex administration då de sitter på en uppsjö av kringtjänster och egna små verkstäder som försöker uppfinna hjulet igen, fast på sina egna ”bättre” sätt med både det ena och det andra. Sen har SAS höga kostnader för tillfället för flygande personal eftersom SAS knappt anställde på 15 år och nu har har en genomsnittlig gammal pilotkår som sitter på väldigt höga lönestegar. De som skulle anställas nu får en lön som knappt är marknadsmässig jämfört med konkurrerande bolag i Europa, och mycket lägre än konkurenterna som tex norwegian och Ryanair. Under åren som följer nu kommer snittkostnaden sjunka kraftigt för den flygande personalen hos SAS eftersom en väldigt stor del av den dyraste personalen kommer pensioneras de närmaste åren och ersättas av ny personal till mycket lägre kostnad. Inom en 10-års period kommer SAS snittkostnad för flygande vara bland branschens lägsta. Kostnaden för en nyanställd hos SAS main är exempelvis lägre än vad den är hos det egna ”lågkostnadsländer”-bolaget SAIL, och likaså kostnaden för en ”ung” styrman på 5-10 år i bolaget som uppgraderas till kapten är lägre än vad den blir för en kontraktskapten på SAIL, och framöver kommer många ”unga” uppgraderas.

Nu kan ledningen i SAS peka på höga personalkostnader och använda det till att motivera en mängd besparingsåtgärder, med rätta, för att sänka kostnaderna ytterligare framöver. Men snart kommer de inte kunna göra det längre. ...gäller att smida sålänge järnet är varmt så att säga...
Gullan Purser&Service expert
2018-08-11 21:28:15
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
Nu gäller det för oss i fronten att ge järnet.
Vi måste återskapa kundernas förtroende.

Nya tag inför hösten....


@Fred
2018-08-12 14:30:37
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
Kommersiella flygets avreglering ("deregulation") i USA var 40 ar sedan. Avregleringen ("liberalization") i EU var for 20 ar sedan. SAS har haft tillrackligt med forvarning att minska kostnaderna men det gjorde man inte. Det enda vettiga nu ar att dela ut lonesankningar, oka produktionen och gora sig av med gammalmodiga kontrakt som forhindrar bolaget att bli konkurrenskraftigt. Alternativet ar att lagga ner elandet. Efter 3-4 manader ar det ingen som saknar dem.

Fred
2018-08-12 15:31:29
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
Sv. @Fred

Kul att höra att su kan din 20 och 30-åriga historia. Synd att du inte har hängt med de senaste 10 åren. Du vet inte hur dagsläget ser ut, utom möjligtvis snittbilden som syns i årsrapporterna.
sv Skattebetalare
2018-08-12 16:02:00
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
Kan du inte sluta med det där tramset, om att inte ha ÅÄÖ i dina inlägg Mr. Swanson
Du låter som i filmen om Utvandrarna, pinsamt.
sv Gullan Purser&Service
2018-08-12 16:03:02
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
Då tror jag inte att du ska vara med.......
@Fred
2018-08-12 18:22:31
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
Det enda jag bryr mig om ar arsrapporter och annan relevant information. Problemet med SAS ar att de ar sjalvgoda, inte tillrackligt framsynta eller kapabla att losa sina egna interna problem. Statligt agande och narmare 40 fackforeningar har inte haft nagon som helst positiv inverkan nar det galler konkurrenskraft i en fri marknad. Minns du foretag som Facit? Eller Saab Automobile? Eller tillverkare av raknestickor? Om SAS inte tar sig sjalv i kragen kommer de att ga samma ode till motes. EU har tillrackligt med flygbolag som det ar.

/Skattebetalare
Fred
2018-08-14 12:51:33
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
Skattebetalare: Om du orkar kan du ju bemöda dig med att läsa mitt inlägg INNAN du svarar mig nästa gång.
@Fred
2018-08-14 14:27:28
SV: SAS gasar ifrån Norwegian
Jag laste din kommentar om senioritet, och du har delvis ratt. Men salange som SAS anstaller personal fran lander med varldens hogsta skatter, hoga levnadskostnader och en arbetslagstiftning som inte tar hansyn till service, transport, etc, foretag som maste fungera perfekt 24/7/365, kommer SAS aldrig att bli konkurrenskraftigt med ledande flygbolag som inte ar handikappade av lokala faktorer. SAS borde ta en titt pa Maersk Line i Danmark.....

Skattebetalare
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev