Tråden startades av: Lena  2018-10-01 21:26:22
Sjukt värre! LFV söker bidrag!!! 
https://www.altinget.se/eu/navnenyt/tre-svenska-projekt-foreslaas-faa-medfinansiering-av-eu-fond

Hur kan svenska staten och EU bidra med finansiering för att hindra öppen konkurrens? Att vi mer och mer blir ett land med kommunistiska ideologier är skrämmande. Uppmärksamma EU om att sund konkurrens är betydligt bättre för marknaden och flygbranschen än att staten (LFV) via bidrag återtar monopolet för flygledning. Det kommer kosta samhället och bidra till stora ekonomiska belastningar generellt.

Vem skriver till kommissionen och väcker den björn som sover?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Gösta
2018-10-02 19:56:51
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Lika oseriöst som att fd regeringen givit LFV två utredningar att utreda sig själva. Jepp, stämmer även om det låter helt orimligt. Välkomna till Sverige!!!
En som undrar
2018-10-02 21:45:14
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Flygledare klagar diverse forum under pseudonym men ingen vågar göra något officiellt, det är något lurt här, är man framstegsfientliga?
FL
2018-10-02 22:32:51
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
LFV har lärt sig hur man söker EU-pengar. Det är bara att gratulera. Visst, helt sjukt ur ett konkurrensperspektiv men det är upp till ACR att protestera. De lyckades lobba bort monopolet, inte lika proaktiva nu längre?
Janne
2018-10-05 14:56:24
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Att LFV lärt sig att ljuga sig till bidrag som kommer att öka kostnaderna när man återmonopoliserat borde få fler än ACR att protestera. Flygbolagen tex med SAS i spetsen. LFV:s fjärrstyrningskompisar på Swedavia kommer nog också att protestera när man inser att man inte får vad man blivit lovad.
Niklas
2018-10-05 19:05:52
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Nu har vi en prisindikation på vad ett RTS kostar på en flygplats utan bidrag och korssubventioneringar. På Colorado Airport i USA har man nyligen installerat ett fjärrstyrt system. 3 master utplacerade på flygplatsen, kameror, kablage och ett operation rum. 8,8 miljoner USD. Dvs ca 80 miljoner SEK. Inte inräknat kostnader för flygledning. Tornet i Skellefteå kostade ca 15 miljoner inkl all utrustning. Hur ska politiker och Transportstyrelsen försvara alla dolda kostnader som flygbolag och andra tagare får plocka upp. Vakna!!!
@Niklas
2018-10-05 21:16:04
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Hej Niklas, vilka kostnader är dolda och om det är dem du redovisat hur fick du fram dem?
Mvh
NRK
PM
2018-10-06 21:34:57
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
@trådskaparen:

Vad är det som är så sjukt med att EU medfinansierar utbyggnad av infrastruktur? Exakt vad är det som är "kommunistiska ideologier" i dina ögon? Vi är med i unionen sedan 1995 och är nettobidragsgivare. Är väl inte så dumt då att få något tillbaka från de andra staterna, eller hur?

Öppen konkurrens i all ära, men flygledningsorganen vet inte vad det är. Sätt dig på marknadsavdelningen på valfritt flygbolag så ska du få se vad äkta öppen konkurrens är för något, ha ha! Tänk på att alla flygplatser har ett lokalt monopol. Vill någon landa i Stockholm t.ex. så måste man välja Arlanda eller Bromma = Swedavia = monopol. Knappast möjligt att ens komma i närheten av konkurrens lokalt, endast möjligt regionalt eller nationellt.

I det refererade fallet så handlar det om en fond (CEF) för EU-medlemmarna att söka pengar ur för transportinfrastruktur. Dit hör t ex flygledning. Den aktuella inbjudan för flyget gäller endast för Stockholm-Arlanda och tillhörande luftrum och flygledningssystem då ARN är en av de 25 största europeiska flygplatserna som listas i en EU-reglering (716/2014, även kallad SESAR Pilot Common Project).

Enligt denna reglering (=lag) skall de 25 flygplatserna ha implementerat vissa utökade funktioner före 2024. ARN hanteras av LFV, så det är alltså helt i sin ordning. EU vill sponsra respektive aktörer för att snabba på implementation för att modernisera och rationalisera flygtrafiken. Inget att anmärka på!

Det här är ett exempel på det goda EU. Var inte så anti!!
Peter
2018-10-06 21:44:56
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Både Avinor/Kongsberg i Norge och LFV/SAAB i Sverige hävdar att RTS blir mer kostnadseffektivt än dagens flygledning. Hur?

Hittills har projekten i både Norge och Sverige kostat närmare 1 miljard vardera. Hur ska detta betalas tillbaka? Eller är det sponsrat av staterna och flygbolag utan deras vetskap? Vilken flygplats vill eller kommer få råd att investera 3-4 gånger mer för ett fjärrstyrt system än moderna traditionella tornlösningar?

Enda sättet att fjärrstyrd flygledning (RTS) kommer bli ett alternativ för kunderna är om 70-80% av investeringar och underhåll finansieras av staten eller andra bidragsgivare.

Rent kommersiellt är RTS ett enormt kostsamt system och operationen blir betydligt dyrare på sikt än vad flygledning idag kostar i tuff konkurrens.
BBE
2018-10-07 09:28:27
SV: PM
Problemet med EU-finansieringen blir tydlig när vi pekar på andra fall, främst alla RTS-bidrag som LFV fått. Jag kan acceptera bidragen till Sundsvallscentralen, för testverksamhetens skull. Men Arlandacentralen är nog bland det vidrigaste vi kan hänvisa till i EUs historia. LFV söker bidrag för fem flygplatser som inte är tillgängliga för konkurrens. LFV får sedan bara styra fyra flygplatser men talar inte om det. Sen bygger LFV en central för 20 flygplatser med dessa pengar! Då blir det uppenbart att man använder EU-bidrag för att skaffa sig konkurrensfördelar vilket inte är tillåtet. Om någon vill driva just det fallet är det en garanterad seger.

Sedan kan man diskutera varför dessa pengar delas ut? För att EU tycker det är kul? För att LFV inte får ihop sin ekonomi? Nej för att infrastrukturen ska effektiviseras, bli bättre och billigare. Har vi sett att RTS åstadkommer detta? Inte på långa vägar. På ett rent hypotetiskt, inte bekräftat och väldigt dåligt underbyggt plan än så länge. Återigen Sundvall för utvärdering, bidrag ok. Ge mer bidrag till 20 andra flygplatser innan effekter från de första kunnat fastställas, inte ok (och nej antalet studiebesök är inte ett godkänt sätt att mäta fördelar). Tittar vi djupare på fallen ser vi också att all "fakta" som presenteras till bevis för systemets förträfflighet bygger helt och hållet på LFVs egna åsikter och högst naiva, ofullständiga, kontrollerade "forskning" som skulle ha underkänts i alla professionella miljöer. Återigen, en enkel seger för den som vill driva fallet.

Du hänvisar också till att andra företag försöker snedvrida konkurrens till sin egen fördel som ett argument för att LFV ska återupprätta sitt monopol. Jag ser det snarare som ett argument för att vi ska undvika monopol till varje pris och varför EU-finansiering av RTS-utbyggnaden inte är legitim. Däremot som du säger kan bidrag vara ok i helt andra fall. Men högre krav måste ställas på vem som får pengar och varför. Idag delas det ut till höger och vänster. RTS är ett lysande exempel där bidragen snarare får kontraproduktiv effekt för EUs övergripande mål. Subventioner av ett system som varken gynnar konkurrens, långsiktiga effektiviseringar eller kan finansieras försvarbart utan dessa subventioner är snarare ett tecken på att systemet ska förpassas till papperskorgen oavsett vad detta kostar i stolthet. Frågan är bara hur mycket det ska kosta innan detta sker.

Slutligen får du nog bara acceptera att Sverige betalar in mer pengar än vi får ut av EU. Vill du få ändring på det får du se till att Sverige blir ett av de fattigare länderna i unionen. Fast när gigantiska ineffektiva myndigheter tillåts att förstöra fungerande marknader är vi kanske på god väg, se på Venezuela. Det finns i alla fall andra områden även här i Sverige som förtjänar EU-bidrag mer än LFVs oseriösa lekstuga.
PM
2018-10-08 09:55:35
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
@BBE:

Du missförstår mig. Jag är för EU och att vi får bidrag till vår infrastruktur är endast något gott. Det är också okej att vi är nettobidragsgivare. Det är liksom tanken med utjämningen inom unionen så vi minskar klyftorna mellan länderna.

Men varför ta upp RTS när tråden inte handlar om det utan om EU-bidrag till ATC-system i Stockholm ATCC?? Eller är du emot EU-bidrag generellt? Kan det vara så att din organisation inte fick några bidrag den här gången?
BBE
2018-10-08 11:15:34
SV: PM
Nej, även om tråden länkar till ett fall som inte är "sjukt värre" så är de bidrag LFV får för RTS just "sjukt värre". De bör därför nämnas i sammanhanget just som dåliga exempel på bidragsslöseri och ansvarslöshet i kopplingen mellan LFV och EU. Allt är inte frid och fröjd.

LFV ska inte få en krona mer i bidrag för RTS än första utbyggnaden av Sundsvall. Att så sker ändå tyder på mycket allvarliga systemfel både inom EU och LFV. Men det tror jag nog du håller med om, jag vill bara förtydliga det absurda här när ingen annan inom EU beviljas bidrag för att undergräva sina konkurrenters positioner.
Krister
2018-10-11 14:46:53
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
http://www.lfv.se/nyheter/nyheter-2018/med-fokus-pa-flygtrafikledning-pa-distans

Igår bjöd Transportstyrelsen in IATA, Svenska Flygbranschen och SAS till en övning så att LFV, SDATS och Swedavia fick möjlighet att berätta hur bra, säkert och ekonomiskt fjärrstyrd flygledning är för flygbolag, flygplatser och biljettinnehavare.

Vad är Transportstyrelsens roll kan man fråga sig. Ska tillsynsmyndigheten verkligen medverka till att fjärrstyrd flygledning blir en ekonomisk succé genom att detta "världsledande" system mestadels finansieras via bidrag och forskningspengar.

Är det någon som kan berätta hur många flygledare och övriga kostnader man sparar på att centralisera fjärrstyrd flygledning till Stockholm?

Swedavia säger att fjärrstyrd flygledning är lika bra eller bättre? Erfarenheter? Jämför även med ny tornteknik och nya torn. Har Swedavia något torn som måste bytas ut de kommande 20 åren? Ökad trafik är inget problem på de fyra omnämnda flygplatserna, Malmö, Kiruna, Umeå och Östersund.

Staten Sverige har verkligen bestämt sig för att de egenägda bolagen LFV och Swedavia ska hållas borta från konkurrens. Vänsterpolitik när de är som bäst....
C
2018-10-11 19:30:16
SV: Krister
Finns inga erfarenheter som tyder på att det blir billigare. LFV har inte redovisat några lägre kostnader för Ö-vik eller Sundsvall. LFVs förhoppningar om lägre priser bygger i bästa fall på naiva kalkyler och drömmar.

Alla förbättringar som LFV och Swedavia la fram under seminariet kan genomföras redan idag, utan fjärrstyrning.

Enda skillnaden är centralisering. Varför är centralisering så viktigt för socialdemokraterna i just detta fall när allt annat ska decentraliseras? För att kunna tala om för kineser hur man "digitaliserar"? Utan att riktigt kunna redogöra för vad som är den digitala skillnaden idag mot imorgon, digital centralisering?

Finns inget som hindrar en decentraliserad "digitalisering" om vi vill öka kostnaderna lite mindre än med en centraliserad "digitalisering". Det har landshövdingen i Jämtland förstått. Samtidigt tar det bort de värsta riskerna. Men det är nog inte lika roligt eller hur LFV? För det reducerar kraftigt ert enda mått på framgång; studiebesök. Eller?
JE
2018-10-11 21:26:51
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Rts hit o dit, ESSL är fortfarande inte i ren drift från Sundsvall. Bidrag till LFV behövs så det kan sätta någon i arbete att uppfylla tidigare utfästelser.
Olle
2018-10-11 21:36:21
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Återigen verkar det enda som ligger bakom kritiken mot fjärrstyrning vara flygledare som inte vill flytta. Motarbeta inte framtiden, välkomna den, jag lovar livet blir roligare då!
Dan
2018-10-12 11:06:18
SV: Olle
Men varför ska vi välkomna en dyrare och mindre säker framtid? Att flytta är väl skit samma.
@Olle
2018-10-12 12:11:42
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Snälla du, flytta-argumentet masakerades redan 2015 så försök inte spela ut det igen. Eller kan det vara så att ni förespråkare inte har något nytt att komma med? Att fortfarande ingen kan tala om exakt hur det blir billigare? För att man kan stänga flygplatser med fjärrstyrning? Precis som att alla vanliga torn håller öppet H24, suck. Snarare har vi sett att fjärrstyrda torn stänger betydligt oftare än vanliga. Varför då? För att allt går samma väg, all teknik ligger i samma korg. Fjärrstyrning är inte bara dyrare det är också en utomordentligt korkad och osäker lösning. Det enda som driver på eländet är en närmast fundamentalistisk övertygelse att "det blir coolare såhär", snälla ta ansvar nån endaste gång!
Paragon of Fierce Defiance
2018-10-12 13:26:37
SV: Olle
Framtiden är digital men det betyder inte att vi måste ta onödiga risker och kostnader med centraliserad flygledning. Det är också dumt att låsa in sig på fjärrstyrning som den enda digitala lösningen. Tycker snarare det är patetiskt att se LFV och Swedavia lägga fram fjärrsyrning som en lösning på problem vi kan lösa betydligt säkrare och billigare redan idag. På något sätt försöker man spela på motpartens okunskapet och sälja in någonting dyrt och korkat när problemen kan lösas både smart och billigt. Fjärrstyrning är flygledningens svar på vägsaltet i Kil.
Digi
2018-10-12 16:50:35
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Återigen, vad är det som är det DIGITALA...? Vad ?!
Paragon of Fierce Defiance
2018-10-12 19:13:06
SV: Digi
Ha! Ja vad är digitalt med fjärrstyrning? Bildskärmar mot fönsterrutor! Allt annat är bara att trycka in i ett vanligt torn (du kan väl trycka in bildskärmar också om du vill det). Så fruktansvärt patetiskt att försöka dra växlar på det. Fjärrstyrning är 2010-talets största rip off. Hittills finns det inte ett endaste argument på att det blir billigare som inte blottar avsändarens ofullkomliga kunskaper inom området. Ofullständiga förhopningar byggar allt på och desperation inför en konkurrent som erbjuder en billigare tjänst.
ARN TWR
2018-10-12 19:38:52
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Jag tycker man skall anställa endast flygledare som är positiva till RTS från och med nu.

2018-10-13 11:25:11
SV: ARN TWR
Done!
@ARN TWR
2018-10-13 23:24:36
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Att bara anställa folk som inte vågar tänka själva är ett säkert sätt att gräva sin egen grav. Dra nytta av dem som tycker annorlunda istället för att stärka hela företaget. JA-sägare är första tecknet på att undergången är nära.
Jan Span
2018-10-14 09:41:13
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
LFV är extremt desperata nu och gör allt för att fortsätta nonschalera de allt fler negativa invändningar mot tex RTC som visar sig när det visar sig att RTC blir ineffektivt och dyrt samt värst av allt farligt sårbart. Ledningen är troligen högst medveten om att man har begått ett stort misstag när man forcerat RTC-projektet. Man bygger en central som kommer att eka tomt, har tagit på sig och lovat för mycket, tex att kunna öppna Sälen om ett år mm. Vänta och se, en efter en i ledningen kommer att sluta för att försöka undkomma att ta ansvar.
Johan
2018-10-17 15:12:04
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Läste att Colorado Airport har investerat i ett fjärrstyrt system. Leverantör är Searidge Technologies från Kanada. Colorado Airport har betalt 8,8 miljoner USD för systemet. Dvs 78 500 000 kr enligt dagens kurs. Avskrivningar för teknisk och IT-utrustning är ca 3-5 år.

Ett lämpligt torn inklusive inredning och all teknisk utrustning för mellanstora/mindre flygplatser kostar max 20 miljoner kronor.

Hur kan Avinor, LFV m fl hävda att fjärrstyrd flygledning blir billigare? En fråga som bör besvaras av myndigheter och leverantörer av flygledning. Detta istället för att hävda affärssekretess när frågorna ställs. De ekonomiska faktorerna är avgörande på sikt och kommer med stor sannolikhet att stjälpa projekten. Dyrt är det och blir det!
Svante
2018-10-17 22:39:15
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Märkligt att nya flygplatser runt om i världen investerar i RTC om tekniken är så dålig. Argumenten emot är få och ni har lite att komma med, men de som utvärderar och fattar beslut runt om i världen verkar ju veta vad de gör iallafall. Tror nog LFV och Saab snarare ska gasa nu så inte utlandet kör om oss,
Bertil
2018-10-17 22:50:36
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
LFV budget är väl öppen handling och likaså deras upphandlingar. Det är bara att begära ut protokoll från samtliga ingående upphandlingar när det gäller Swedavias fyra flygplatser som skall fjärrstyras. Glöm inte alla kostnader för ny byggnad och utrustning på Arlanda. Sedan alla kringkostnader såsom driftgodkännande, utbildning av operatörer och tekniker, driftkostnader, modifieringar, programvaruunderhåll, mm, mm.

Inte blir det billigt. Även EU bidrag är skattepengar.
Leif
2018-10-18 09:51:21
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Det finns inget i LFV som är öppen handling när det gäller RTC-projektet. Allt sekretessbeläggs eller mörkas på annat sätt. Mycket märkligt men tydligen tillåts LFV mörka affären trots att man är en statlig myndighet/affärsverk.
@Svante
2018-10-18 13:10:14
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Om det nu är så bra så kan du väl berätta varför. Att det blir dyrare vet vi redan plus att det är sjukt korkat att styra en massa flygplatser från samma lokal ur ett sårbarhetsperspektiv. Berätta mer om varför det är så mycket bättre med både dyrare och mer sårbar flygtrafikledning?

Jo, ett fåtal flygplatser runt om i världen är på väg att bli fjärrstyrda. Alla dessa utanför Sverige kan sammanfattas med ett ord: testverksamhet. Sen har vi också de länder som testat och kommit fram till att det kostar mer än vad det smakar. Ledsen men den kommersiella succén du tycks skönja lyser med sin frånvaro. Bidrag finansierar fjärrstyrningens framväxt.
Bertil
2018-10-19 11:02:33
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
@Leif,
Att LFV gör allt för att mörka kostnaderna genom att skylla på kommersiell sekretess är inte förvånande. Det som är förvånande är att ägaren, staten (vi skattebetalare) tillåter detta. Var finns den fina öppenheten för medborgarna? Ännu värre blir det när man LFV tillåts att dribbla bort kostnaderna ännu mer genom att skapa ett gemensamt bolag med industrin (SAAB), vilket helt omöjliggör insyn. Detta är mygel på högsta nivå. Man har helt satt konkurrensen ur spel. Här struntar man totalt i EU regelverk, om en kommun vill upphandla sina grönsaker från en lokal bonde är detta omöjligt med tanke på EU regelverket.
Kalle
2018-10-22 13:55:36
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Att medvetet skaffa sig fördelar som statligt verk gentemot andra leverantörer på en konkurrensutsatt marknad med hjälp av EU-bidrag, gör det hela ännu mer osmakligt.
Andersson
2018-10-26 09:53:16
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Återigen, vad är det som är det DIGITALA...? Vad ?!

Det kommer aldrig ett svar på denna fråga men ett bra sätt att lura tröga politiker. Bara man säger att något är "digitalt" så får man pengar.
Inte ens LFVs drömmar om besparingspotential är speciellt imponerande. 30% här det sagts men då glömmer man lätt att en central alltid kräver mer övrig personal. Se på NUAC tex! Ingen vet vad dom gör och dom enda som tror dom behövs är dom själva som vill ha kvar sina pappersvändarjobb.
Bertil
2018-10-26 11:01:46
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Håller med dej @Andersson. Vad är det som digitaliserats nu som inte tidigare var digitalt. Man försöker få det att låta som fjärrstyrda torn skulle vara något revolutionerande med ny superteknik. Så är det inte, det är gammal teknik där man bara samlar in data från en flygplats och överför detta till en annan plats och presenterar resultatet på ett antal bildskärmar. Inget märkvärdigt alls. Flygledningen började digitaliseras tedan på 60-talet. Datorer har funnits sedan 50-talet. Det har blivit ett modeord hos politiker och höga chefer utan IT kunskap att prata om digitalisering i alla former. Digitalisering är inget nytt, det är endast ett nytt missvisande modeord.
FL på RTC
2018-10-26 17:53:23
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Några exempel på "digitala" nyheter med R-TWR som kommer i drift inom några månader som inte finns i vanliga torn;

- Visuell tracking av objekt på visuell presentation (fönsterskärmarna). Allt som rör sig blir markerat och följs av en gul ram. Mycket efterlängtat. Finns även möjlighet att filtrera bort vissa delar av bilden t.ex. en trafikerad väg utanför flygplatsområdet.

- Tracking av objekt med Pan Tilt Zoom-kamera på visuell presentation. Det kommer att gå att låsa zoomkameran på t.ex en flygning så att den följer med på skärmen.

- Radar tracking. Radardata på visuell presentation, samma information som finns på RPU/RDP i dagsläget men alltså på fönsterskärmarna.

- Map overlay. Möjlighet att skapa markeringar direkt på visuell presentation för att t.ex. kunna markera en avstängd taxibana eller konturer av bansystemet (bra när det är dålig sikt).


Allt detta går att slå av eller på för den operatör som sitter i position. Detta är alltså några exempel på vad som är "digitalt" (jämfört med vanliga fönstertorn) och flygsäkerhetshöjande.

Kan vi släppa "vad är digitalt?"-frågorna nu?
Andersson
2018-10-26 22:11:12
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Och dessa förbättringar skulle inte att gå att implementera i ett befintligt torn?! Utan alla de risker överföringen och centralisering medför!
Frågan kvarstår! Vad är det som är så digitalt som inte kunde vara digitalt i befintligt infrastruktur?

Sen skulle jag vilja se ett godkännande av dessa förbättringar innan alla dagens flygledare har gått i pension...!

Riskerna med detta projekt och de astronomiska kostnaderna är helt absurt!

Idéer och "uppfinningar" från 90-tal!
Gunnar
2018-10-27 10:58:32
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Digitalt är det även att 360 grader krymps ner till 240 grader det går inte att göra i verkligheten. Oaktat digitalt ja eller nej finns det som flygledaren bakom kameran säger en del intressanta saker och precis som andersson skriver kan flera av dom impementeras i befintlig miljö men då krävs fler skärmar där eller dammprojektion. Det som är dumt är att vi dagens läge verkar vara tvugna att välja rts eller ej rts då rts godbitar än så länge är förbehållna rts. En tråkig svensk medelväg hade jag tyckt om men sen finns det nog ingen svensk flygplatschef som vill köpa dyr utrustning till ett torn om det inte är ett krav eller är bidragsfinansierat.
Paragon of Fierce Defiance
2018-10-27 12:20:07
SV: FL på RTC
Jag blir uppriktigt förbannad när jag läser vad du skriver. Inte på dig så klart men på vilket ofattbart trams LFV slänger pengar på. Sen sitter vi i andra delar av LFV och skriker efter flygsäkerhets- och säkerhetsåtgärder men får gång på gång efter DA på DA höra att det inte finns några pengar. Sen kastar man i andra änden en miljard på ett system som bara skapar mer problem och mer kostnader. Som inte ens duger till att utföra jobbet så ytterligare pengar måste läggas för att ens kunna se flygplanen!!! Man undrar hur långt det ska behöva gå innan någon vaknar eller något allvarligt inträffar. Måtte högre makt snarast stiga in och skära bort denna cancersvulst som LFV är från infrastrukturens kropp!
Paragon of Fierce Defiance
2018-10-27 12:21:16
SV: FL på RTC
Jag blir uppriktigt förbannad när jag läser vad du skriver. Inte på dig så klart men på vilket ofattbart trams LFV slänger pengar på. Sen sitter vi i andra delar av LFV och skriker efter flygsäkerhets- och säkerhetsåtgärder men får gång på gång efter DA på DA höra att det inte finns några pengar. Sen kastar man i andra änden en miljard på ett system som bara skapar mer problem och mer kostnader. Som inte ens duger till att utföra jobbet så ytterligare pengar måste läggas för att ens kunna se flygplanen!!! Man undrar hur långt det ska behöva gå innan någon vaknar eller något allvarligt inträffar. Måtte högre makt snarast stiga in och skära bort denna cancersvulst som LFV är från infrastrukturens kropp!
FL på RTC
2018-10-27 13:24:50
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Hur menar du? I ett torn sitter det ju vanliga fönsterrutor, det förstår du väl att man inte kan implementera någon mjukvara i ett glasfönster?
Bobby
2018-10-27 14:38:45
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
@FL på RTC;

De digitala funktioner du nämner behövs endast därför att "remotebilden" inte håller den kvalité som det mänskliga ögat presterar i ett fysiskt torn. Dyra tekniska lösningar som funnits med tidigt i projektet men som av kostnadsskäl och funktionella problem inte fick utrymme. Dålig sikt under dager och mörker och mörker enbart i sig, är och förblir ett underpresterande i tydlighet med kameror. Det mänskliga ögat och det fysiska tornets fönsterrutor är som många gånger tidigare sagts, redan skapade och behöver inga fördyrande kompletteringar. Remote kommer aldrig att erbjuda den flexibilitet som ett fysiskt torn levererar, varken ekonomiskt eller operativt!
Olle
2018-10-27 15:17:35
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Det allra största problemet censureras när man försöker skriva om det... Försöker igen!
Om systemet hade testats av oberoende flygledare som inte är beroende av att det ska fungera så hade vi för länge sedan skrotat detta system!
Personlig prestige är ett annat stort problem!
Framstegsfientlig?
2018-10-27 17:39:10
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Men om flygledarna går ner i lön så kan de kanske få behålla sitt stenålderssätt att arbeta?
C
2018-10-27 19:46:32
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Inte konstigt fjärrstyrning är så himla bra. Där finns ju en massa lösningar på problem som inte existerar i vanliga torn!

Låter som om någon köpt sig en massa problem och en kostsam beroendeställning.
Kråkan
2018-10-27 23:32:05
Centralisering
Ok, klarspråk nu.
Löner och flytt av arbete ointressant.
Om landets flygplatser läggs under en central, vilka är konsekvenserna om centralen inte funkar?
Någon som på ett förnuftigt sett kan förklara det tack!
Digi
2018-10-28 10:34:38
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Vad är det DIGITALA i systemet?
Flotten
2018-10-28 12:09:42
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Flytt av arbete är en parameter som måste uppfyllas för att bemanna centralen. Tillsammans med tekniken utgör bemanningen en mkt viktig faktor.

Om centralen av ngn teknisk anledning "går ner" så stängs samtliga flygplatser som betjänas av centralen. Ur det perspektivet är flygplatserna mkt sårbara. De tekniska lösningarna med kameror, datorer osv.....jmf med ett ordinarie operativt torn...ökar risken att drabbas av störningar. Det har redan skett fler än en gång i Sundsvalls centralen. Både Ö-vik och Sundsvall drabbades med stängning som följd.

En annan faktor som inte alls nämns är att de flygoperatörer som ev planerat med ett landningsalternativ som ligger inom centralens område kan slås ut när centralen drabbas. Ett landningsalternativ kan i och för sig även utanför centralens område upphöra att vara gällande. Orsaker som försämrat väder eller annan störning på alternativflygplatsen kan vara en sådan orsak. Men om en hel central samtidigt "går ner i drift" blir påverkan snabbt omfattande. Det är en fråga som flygbolagen borde ställa sig, vilket de förmodligen redan gjort.

Hoppas detta ger Dig en kortfattad beskrivning av frågeställningen.
Flytvästen
2018-10-28 13:26:18
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Svensk pilotförening har sedan länge nu efterfrågat flygsäkerhetsbedömningar gällande systemet men fått som svar att de är sekretessbelagda. Man undanhåller alltså viktig fakta och (obefintlig?) analys för de som verkligen behöver den. Om centralen med ett tjugotal flygplatser anslutna går ner i peaktid, hujedamej, då skall man vara glad att man tog tåget i stället.
Douche
2018-10-28 13:30:48
SV: Kråkan
Om en fjärrstyrningscentral slås ut så stänger alla flygplatser som styrs därifrån. Då kan man (som LFV rekommenderade Norrlandstingen) landa på flygplatserna ändå okontrollerat, bygger på väldigt bra väder, dagsljus och inga moln under lägsta hinderfria höjd.

LFV hänvisar gärna ofta till att ett ACC (kontrollcentral för överflygande trafik) också kan slås ut. Precis som att en befintlig brist kan motivera att skapa fler brister. Då kommer luftrummet som styrs därifrån också stänga, du kan fortfarande välja att flyga igenom okontrollerat eller flyga runt.

Nog för att våra två ACC är väldigt viktiga så blir läget mycket mer akut om möjligheten att landa tas ifrån flygtrafiken som i fallet med RTC i jämförelse med att fortsätta flyga i okontrollerad luft.
@Flytvästen
2018-10-28 23:32:09
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Hört talas om backupsystem?
Kråkan
2018-10-29 00:25:06
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Tack för svar på frågan.
Flygbolag kan alltså förbereda sig för att planera på ett nytt sätt.
Som jag förstår det innebär det att tanka mer bränsle. Var ligger besparingen för kunden då?
Den finns nog inte. Tvärtom ser fjärrstyrning ut att kosta mer.
Alltså, vem törs förorda fjärrstyrning?
Jens
2018-10-29 16:25:01
LFV bygger och investerar vidare
Såg att LFV diskonterar fjärrstyrd flygledning i Kiruna. Dvs, LFVs ledning och styrelse bryr sig inte om den utredning som regeringen fastställt. Varför lägger man då ner pengar på konsulter mm ifall man i vilket fall som helst ska driva Krona m fl flygplatser från Arlanda.

Vem bär ansvaret här och nu och vem bär ansvaret framöver? Staten och dess affärsverk/bolag har då aldrig tagit något ansvar när det gäller kostnader....
Paragon of Fierce Defiance
2018-10-29 19:07:39
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
I sedvanlig ordning släpper LFV en pressrelease när det börjar hetta till som ska ge sken av att allt flyter på enligt plan. I själva verket kan det inte bli mer skakigt. Ingen som redan lärt sig tänka självständigt och kan ifrågasätta frånvaron av trovärdig fakta faller för sådana billiga trick.

Första personen ur ledningen som går ut och fördömer detta ekonomiska och säkerhetsmässiga kamikazeprojekt förtjänar stående ovationer och en nominering till nobelpriset i ekonomi. Ta ansvar nu!
Flytvästen
2018-11-04 13:43:05
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
@@Flytvästen
Det var just det som var poängen. Vad är backupen om centralen går ner, tex UTRYMNING pga brand, bombhot. Skall bli intressant att höra ditt svar. Skriv gärna ditt namn eller alias på rätt plats och vem du tilltalar högst upp i textfältet så blir kommunikationen lättare att följa.
@Flytvästen
2018-11-04 18:15:45
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Ta en titt i senaste versionen av SOP.
DC
2018-11-05 09:10:16
SV: @Flytvästen
Det är ingen lösning på problemet du hänvisar till i SOP. Även om vissa flygplatser kommer få reservtorn lokalt på flygplatsen så vet ingen när dessa kan vara i drift och till vilken kapacitet. Enstaka militära rörelser var kravställningen. Går centralen ner kommer flyget till och från dessa flygplatser försvinna på obestämd tid.

Dessutom är backup-systemen helt värdelösa. Alla bygger på samma förbindelse så slår du mot förbindelsen försvinner dessa också. Dessutom har vi sett i Ö-vik att det räcker med att en av två förbindelser går ner så måste man stänga flygplatsen. En oseriös och idiotisk lösning till ett MYCKET högre pris, det är fjärrstyrning i ett nötskal. Och nej det är inte vad jag kallar vare sig utveckling eller framtid.
Flytvästen
2018-11-05 12:37:24
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Sanningen om hur dyrt, ineffektivt och sårbart fjärrstyrningslösningen är sprider sig snabbt och LFV och konsulterna kämpar för att hålla skenet uppe. Det kommer att sluta med pannkaka för hela projektet som skattebetalarna, flygbolagen och resenärerna får betala. Sedan kan ju också Swedavia börja fila på en förklaring till hur man kom fram till att göra denna huvudlösa beställning i samarbete med LFV.
Micke
2018-11-06 06:53:50
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
LFV är idag ett bolag med stora ekonomiska problem. Siffrorna pekar stadigt åt fel håll och värre blir det framöver. Den S-ledda regeringen har blundat och gett sitt ok att LFV ska öka på sina förluster. Riksrevisionen har tydligt signalerat att LFV inte har någon ägarstyrning. Hur är detta möjligt och vilka bär ansvaret. Lagen säger att verksamhetsansvarig och/eller styrelsen bär ansvar. Hur stämmer det in på LFV?
Bertil
2018-11-06 15:30:17
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Det sägs ofta i tråden att LFV och konsulterna kämpar på. Vilka är konsulterna? Jag trodde LFV hade egen kompetens i sin organisation för sina projekt.
Fråga till er flygledare.
2018-11-06 15:40:01
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Om nu LFV går back så är det väl bara bra att de får bidrag eller vad har jag missat, vill ni att det ska gå sämre?

Mvh
AirExpress
Lisa
2018-11-06 18:25:23
SV: Fråga till er flygledare
Vad får dig att tro att det bara är flygledare som är kritiska till utvecklingen i LFV? Eller snarare för att dra en gammal patetisk slagdänga "flygledare som inte vill flytta". Klassiskt sätt att förminska motparten när man inte kan bemöta kritik i sak. Ungefär som "det är bara fula tjejer som är feminister". Men frågan är betydligt större än så, den berör hela vårt samhälle!

Men för att knyta till din fråga. Vad skulle du säga om Coop fick dryga 90 miljoner kronor i bidrag för att hävda sin position på marknaden och slå ut konkurrenterna? Hur tror du att det skulle gynna din position som konsument? Det är därför LFV inte skall ha en endaste krona i bidrag. Att LFV brister i sin ekonomi beror helt och hållet på vårdslös förvaltning och dumma satsningar. Att kasta mer bränsle på elden orsakar bara större skador.

Till Bertil, LFV anliter många konsulter till båda det ena och det andra. Exempelvis gamla medarbetare som startat egna bolag för att driva särintressen, capgemini, combitech m fl. Befogat i vissa fall, kan definitivt ifrågasättas i andra.
@Lisa
2018-11-06 22:45:41
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Då tycker jag du ska ta upp det med EU och inte kasta dynga på LFV. Det är fritt för vem som helst att söka allsköns bidrag och få avslag eller bifall. Jag tror nog att de som godkänt detta har koll på konkurrenslagstiftningen.
Lisa
2018-11-07 09:24:29
SV: @Lisa
Det finns några troliga anledningar eller en kombination av dessa:
1) INEA har inte koll på konkurrenssituationen på marknaden för flygtrafiktjänst. Det är en obskyr marknad med olika regler från land till land.
2) INEA har felaktiga och kraftigt överdrivna uppgifter kring fördelarna för RATS.
3) LFV har inte varit helt ärliga i sin ansökan. Sökte för 5 flygplatser bygger sedan för 20+...
4) När INEA tar emot kritik går de till LFV och frågar "stämmer detta?" LFV blånekar och av någon anledning köper INEA detta (mötet i mars 2018).

Sedan kan de som vurmar för totalförsvaret alltid säga att LFV inte har koll på sina skyldigheter inom det. Att centralisera fyra viktiga flygplatser till Stockholm ska inte vara möjligt om man till fullo förstår konsekvenserna av och förutsättningarna för centraliseringen. Men det har inte med bidrag att göra.

Hur som helst är det ett systemfel att ett affärsverk som LFV beviljas bidrag när det uppenbart utifrån Riksrevisionens rapport att det saknas både styrning och förmåga. Ungefär som att ge alkohol till en alkoholist. Det krävs andra åtgärder. Tvivlelaktiga affärer måste städas upp inte utökas.
Perry
2018-11-07 10:27:37
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Konstigt att ingen tar upp detta med INEA utan bara skriver massa på forum. Något är fel här.
@perry
2018-11-07 16:04:53
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Läs punkt 4.
Lusse
2018-11-07 16:11:53
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
@Perry
INEA informeras om detta, var så säker. Om inte även den myndigheten består av okunniga och omdömeslösa tjänstemän så kan konsekvenserna av att lämna oriktiga uppgifter i sina ansökningar bli ett obehagligt uppvaknande för LFV.
Fredriksson
2018-11-10 13:03:34
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Än så länge verkar INEA haft överseende med felaktiga uppgifter från LFV. Men det är väl så det fungerar i myndighetsvärlden. Från det ena till det andra så stämmer namnet på den gamla tråden "Varför ljuger LFV?" på alla nya trådar som startas. Det är fortfarande den stora frågan.
Paragon of Fierce Defiance
2018-11-13 15:33:25
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Ännu ett propagandameddelande från LFV. Det svajar mycket nu, därav behovet att måla upp en falsk fasad. En sak att bygga ett hus, en helt annat att faktiskt kunna driva något därifrån.

En centraliserad flygtrafikledning är inte bara ett ekonomiskt idiotprojekt det är även ett hot mot rikets säkerhet och förmåga. Att LFV själva publicerar detaljerad information inifrån byggnaden gör inte direkt saken bättre. Antagonister tackar och tar emot. Snyggt jobbat!

Men flygsäkerhetsbedömningar, risk och sårbarhetsanalyser och ekonomiska drömkalkyler är som vanligt sekretessbelagda. Inte lika roliga att visa upp med andra ord.

2018-11-13 18:08:57
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Så här skriver LFV själva. Dvs, LFV helt i det klara med att flygsäkerhet och tillgänglighet försämras med RTS. Ökad risk för att flera flygplatser får stänga ner trafiken samtidigt. Örnsköldsvik har drabbats ett 10-tal gånger sedan implementeringen. Tidigare inga problem med flygledningen lokalt.

Möjliga negativa effekter med RTS:
Vid införande av RTS, finns även ett antal möjliga negativa effekter för totalförsvaret, som kan behöva hanteras vid en utökad implementering av RTS. Vid behov kommer riskreducerande åtgärder att genomföras för att nå lämplig nivå för att t ex säkerställa att risken för händelser enligt nedan minimeras:
• Tekniskt problem kopplade till RTC-centralen kan komma att påverka kapaciteten i flygtrafiktjänsten vid flera flygplatser samtidigt
• Ett hot kan öka risken för flera flygplatser då de styrs från samma central
• Minskad lokal närvaro av flygledare på plats som påverkar leveransen

Att flygleda utan 360 graders synfält/uppsikt är inte realistiskt på många av landets flygplatser. Det kommer att hindra olika brukare av luften runt en flygplats.

Kan inte tänka mig att det finns politiker i landet som vill och är beredda att godkänna ett system som är mindre flygsäkert och öppnar dörren för fiender utifrån. Centralisering är sårbart. Låt oss följa utvecklingen.
Skattebetalare
2018-11-13 19:26:49
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Utveckla garna hot mot rikets sakerhet ar du snall.
@Skattebetalare
2018-11-14 16:38:58
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Centralisering och osäker teknisk kommunikation. Områden som får fjärrstyrda flygplatser kan inte räkna med någon hjälp överhuvudtaget. Planerade tlf-vagnar är ett dåligt kostsamt skämt som med största sannolikhet aldrig kommer kunna bemannas när det verkligen behövs. Hur detta kan ske när resten av samhället ska rusta sig är ett oförklarligt mysterium. Fjärrstyrning är ett hot mot hela samhället!
JL
2018-11-15 09:14:00
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
FM nej till Visby är svaret på varför RTC Stockholm är ett hot mot rikets säkerhet. Många av de utav Swedavia ägda flygplatserna är också mer eller mindre strategiska. Det pågående regeringsuppdraget där LFV fått uppdraget att utreda sig själv är också bara en del av framtidskonsekvenserna. LFV:s tolkning att utredningen efterfrågar konsekvenserna för hela det statliga utbudet är först och främst en högst tveksam tolkning. Dessutom byggs centralen för en kapacitet för 24 ATS, vilket är betydligt mer än basutbudet. LFV:s egna sekretessbelagda och tveksamma ekonomiska beräkningar säger att man inte uppnår lönsamhet förrän centralen fylls till sin kapacitet och att man dessutom har multipelt godkänt för att köra tre flygplatser per modul och flygledare. Bra för Sverige=Nej. Ett attraktivt mål för en angripare=Ja.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev