Tråden startades av: CK  2018-10-03 01:59:56
SAS/OSD 
Någon som också hört att SAS tänker starta upp Bas i OSD?Bla för att slippa massa övernattnings kostnader.Även några fler på gång.
Det vore ju underbart!
Kul veta om det blir så.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

M.P
2018-10-03 07:17:37
SV: SAS/OSD
Nej det är inte sant!!!
Hej
2018-10-03 09:59:47
SV: SAS/OSD
Nej, det är inte sant. Om något skulle det väl vara en destination med många avgångar - isf Göteborg och Luleå. Men det kommer inte heller hända. Det skulle ge SAS mindre flexibilitet.
DW
2018-10-03 10:37:15
SV: SAS/OSD
Hur många besättningar övernattar egentligen i OSD per dygn? Två? Om det nu är sant, vilket känns föga troligt, skulle det kännas rimligare med en bas i t.ex. GOT...
PM
2018-10-03 17:47:33
SV: SAS/OSD
SAS alla hotelnätter måste kosta otroliga pengar.
Effektivia småbaser är bättre för crew som kan bo hemma.
DW
2018-10-03 19:19:55
SV: SAS/OSD
Det är väl inte dyrt för enbart SAS. SAS har väl, förhållandevis, få övernattningar i jämförelse med t.ex. Air France-KLM, British Airways, Finnair, och Lufthansa...

Det finns säkert fördelar med lokalt baserad personal. Samtidigt går det inte att använda sig av personalen på ett effektivt vis.
Pelle
2018-10-03 21:20:39
SV: SAS/OSD
@PM

BRA har baser runt om i landet, något som man har omvärderat och insett att det inte är någon effektiv lösning.
Hade öppettiderna på BMA varit generösare så hade alla varit baserade på BMA, sa nyligen ägaren i en infovideo till dom anställda.
Anton
2018-10-03 22:49:29
SV: SAS/OSD
Kan ju göra som Norwegian, lägga tidtabellerna så det inte passar kunderna bara för att personalen ska landa i Stockholm och bolaget ska slippa hotellnätter... nätter de inte har råd med:)
PM
2018-10-04 17:03:47
Småbaser
SAS borde ha utvecklat sitt sammarbete med Braathens som man tidigare hade med Saab2000 på Arlanda.
De kunde ställt SAS målade ATR på ex Visby, Kalmar, Ronneby, Östersund, Umeå, Ängelholm och Sundsvall och låtit BRA operera med sitt småbaskoncept. BRA har redan baser där och hade kunnat optimera sitt crew bättre.

Hur kan det vara billigare att ta in Flybe och Cityjet, betala hotel, transport och traktamente varje natt? Och blir någon sjuk så är det direkt canellering som följd.
Foliehatten
2018-10-04 20:27:56
SV: SAS/OSD
Är ganska säker på att SAS har räknat på det här...
Fredrik
2018-10-04 21:42:40
SV: SAS/OSD
Är väldigt ovanligt med sjuklingar på utebas under pågående slinga. Även om sp klart risken finns. Men ska du ha en bas på en ort som Östersund med ett fåtal avgångar, ska du då ha standby personal för att få den backupen. Blir då ingen sjunk, är standby outnyttjad och kan då inte användas till något. En standby på en stor bas kan under standbytiden täcka upp betydligt fler avgångar. Således fås en ineffektivt och dyr produktion, där det tom är billigare med hotell och den alternativ kostnaden som uppstår vid sjukdom på utestation.
CK
2018-10-05 00:08:16
SV: SAS/OSD
Om det ej är sant så förlorar ju SAS på detta.Att ha all Crew baserade på ARN är ju kostsamt samt ineffektivt.
Mattias
2018-10-05 00:17:16
SV: SAS/OSD
@PM Precis.En sjukskriving = Cancelled.Kostar skjortan för bolaget,och då är det mycket bättre med lokala baser.Kostar ju knappt nåt att ha personal på ”hemmaplan”.
sjuk
2018-10-05 16:29:53
SV: SAS/OSD
En sjuk på ute-station innebär inte automatiskt en inställd flygning. Försenad säkerligen men inte inställd. Löses ofta med extra crew som kommer med andra flyg till dest. eller liknande.
Ja kära hjärtans
2018-10-08 10:32:13
SV: SAS/OSD
Snälla foliehattar och övriga - tror ni på fullaste allvar att SAS och andra bolag i världen inte räknar på baseringar och optimeringar???

SAS har fem baser, ARN, CPH, OSL, SVG & TRD varav de två sista är en kvarleva från Braathens-tiden kan man säga...

Självklart kostar det att ha besättningar på hotell man samtidigt behöver de kortare vila på utebas än hemmabas och hotellkostnaderna är förhandlade samt budgeterade. Att ha massa småbaser med ett fåtal besättningar bli i kalkylerna väldigt ineffektivt och sårbart. Finns "BRA" exempel på det också ;)

Ang varför inte BRA och SAS fortsatte "samarbetet" så är det väl marknadsekonomin i sin helhet, BRA med AE valde en annan väg och SAS fick väl inte en offert som man var nöjd med. Det var ju egentligen Golden som opererade åt SK då och numera är väl konkurrensen mer uttalad de två bolagen emellan.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev