Tråden startades av: Perra  2019-01-04 19:43:34
Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens värsta 
Ännu en av dessa talrika ratings på nätet i bifogad länk men i detta fall stämmer det.
Arlanda 17:e värsta flygplats i världen och Bromma 5:e värsta rankat av passagerare.
Vad gäller Arlanda håller jag med. Det är verkligen en usel flygplats med urinstinkande toaletter, rörig layout,
fula allmänna ytor och för mycket köer. Ännu ett skäl att privatisera Arlanda precis som CPH. Swedavia saknar
drivet, kompetensen och affärsmannaskapet som behövs.

https://www.farandwide.com/s/worst-airports-world-dd26c86ca7094c69?utm_campaign=worstairports-808599ba01f64966&utm_medium=cpc&utm_source=out&utm_term=Guardian+%28Guardian+News+%26+Media+Ltd%29

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

KK
2019-01-05 12:36:39
SV: Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens ...
Håller med till 100% Swedavia har noll koll, låt nåt professionellt flygplats bolag ta över, t.ex. tyska Fraport eller franska Vinci. Amatörerna har fått leka alldeles för länge!
Puckelbro
2019-01-05 14:46:49
SV: Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens ...
Arlanda finns i första hand för att generera olika former av förmåner för en ganska snäv krets av goda vänner i diverse ledande positioner, samt dessas släkt och kompisar. Så länge detta funkar är funktionen som flygplats inte intressant.
sv Perra
2019-01-05 15:32:15
SV: Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens ...
18:e enligt "din" länk.
Byggherre
2019-01-05 23:31:58
SV: Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens ...
Och efter det, stänga flygplatsen i fem år och ruva och bygga nytt? Kom gärna med förslag innan privatiseringssnacket kommer igång för där handlar det bara om vinst och utdelning till ägarna.
KK
2019-01-06 10:32:10
SV: Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens ...
@Byggherre Vad är det för fel på vinst och utdelning? Amatörerna måste bort, det enda dessa vill är att gynna sig själv, på vanlig korrupt sosse maner.
Arlanda flygplats behöver inte varken 4 eller 5 banor, förläng befintliga banor. Därutöver måste man sluta denna löjliga uppdelning av inrikes och utrikes trafik
Profesionella flygplats bolag vet vad som krävs för att driva en flygplats på effektivt sätt, och utveckla denna på ett vettigt sätt
@KK
2019-01-06 12:09:43
SV: Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens ...
Man ökar inte trafiken på ARN för att man bygger längre banor, problemet är att inga bolag vill flyga på de tider som det finns lediga slottar på eftersom man inte fyller flygen då.

Mvh
AirExpress
Skattebetalare
2019-01-06 16:00:16
SV: Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens ...
Har inte varit pa BMA sen jag gjorde en intersection take-off for manga ar sedan, men upplevt ARN som pax manga, manga ganger. ARN ar den fulaste flygplats jag har upplevt.
Sv Skattebetalare
2019-01-06 17:11:39
SV: Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens ...
"ARN ar den fulaste flygplats jag har upplevt."

Hur olika det kan vara. Jag tycker Arlanda är bra men jag har kanske upplevt betydligt fler flygplatser jorden runt än vad du gjort. De fulaste som jag stött på fanns i Afrika och USA.


KK
2019-01-07 12:01:43
SV: Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens ...
sv. @KK
Nej man öker inte kapaciteten genom att fölänga befintliga banor, men när denda bana som har en vettig längd stängs ner för underhåll, har man alltid problem i nuläget. Om man samtidigt fick LFV att se över sina många konstiga regler och rutiner, så att man effektiviserade flödet av flygplan skulle det hjälpa ganska mycket. Sen kunde en professionel aktör ta över och se till att utveckla ARN på bästa sätt, något som ”Kompisgänget” absolut inte mäktar med.
På sikt när ARN då har utvecklats. kan BMA stängas.
@Sv Skattebetalare
2019-01-07 15:35:30
SV: Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens ...
Tydligen har du inte rest tillrackligt eftersom du tycker att ARN ar bra.
Jon
2019-01-07 17:00:53
SV: Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens ...
Vem bryr sig. Flyger aldrig från Norrland längre??
FC SAS A330/340
2019-01-07 19:50:07
SV: Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens ...
Det vore önskvärt att man förlängde bana 01R till minst samma längd som 01L, alltså 3300m.Gärna ännu längre.

I somras kunde jag inte starta med full last på väg mot HKG utan vi fick lasta av del av lasten. Bana 08 gick inte att använda pga vinden samtidigt som bana 26 hade trasig asfalt så i den änden var starter förbjudna.
Inte kul att komma till HKG när väskan är kvar på Arlanda.
Harald
2019-01-07 22:20:38
SV: Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens ...
Borde man inte satsa lite mer på butiker och kontor på Arlanda?
Bertil
2019-01-07 23:25:55
SV: Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens ...
Vad klagar egentligen alla på?
Förutom att Inrikes och Utrikes fortfarande är i olika terminaler så man måste gå igenom säkerhetskontroll för byte av flyg ser jag inga större problem.
Sen att det bästa restaurangutbudet är i sky city och inte air side är en rejäl planeringsmiss, men i övrigt renoverat och fräscht.
Bra operationellt också med tre banor, två parallella taxibanor, avisning, snöröjning mm.
Lågprisprofilen
2019-01-08 10:13:21
SV: Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens ...
Arlanda har verkligen en hemsk layout jämfört med många andra flygplatser. Att ankomma till T5 och ha transfer till T2 eller T4 är inte skitkul. Men knappast bland världens värsta på totalen.

Däremot är jag benägen att tro att baggagehanteringen är världens långsammaste.
BosseBus
2019-01-08 11:14:50
SV: Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens ...
Arlanda, en flygplats eller Lilla Mall of Scandinavia?
Swedavia verkar ha glömt att det är en flygplats man driver, minsta lilla fria golvyta på airside blir commercial space och man slår upp nån pop-up butik.Fine,en flygplats måste ha butiker men hur går det egentligen för butikerna? Kolla på en vanlig lördagkväll ut mot F-piren.Varenda butik förutom Dutyfreen är stängd.

Då kanske man tänker,"Jaja det finns väl inte så många avgångar en lördagkväll?" Vi har QR,EK,ET,TG och ibland även en sen longhaul-charter.Det är 5 widebodys med i runda slängar 1500 pax som passerar genom en stängd flygplats. Hör ofta pax som klagar på att det inte finns nånting att göra på airside.Självklart är det inte Swedavia som driver butikerna men man borde kanske se över hyresnivåerna.

Vill Swedavia ha en levande flygplats så får man göra om o göra rätt, lyssna mer på flygbolagen och satsa mer på att göra både transfer och flöden smidigare, då kommer fler flygbolag vilja etablera sig.

Annars kommer man snart vara högre på värstinglistan
Samsong
2019-01-08 12:34:05
SV: Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens ...
Swedavia tvingas stänga enda långa banan igen. Längre avstängning i sommar.
Det är bara för flygbolagen att planera för att lämna betalande last kvar på Arlanda.
Bertil
2019-01-08 18:47:18
SV: Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens ...
Fast nu är det extremt ovanligt att ankomma på T5 och ha en anslutning i T2.
Fördelen med T2 är att för de som ska till Stockholm, dvs 99% av ankommande där går det väldigt fort och smidigt att komma ut till en taxi, buss eller Arlanda Express.
Samma med T4, väldigt smidigt att ta sig ut, nackdelen med det är att det blir osmidigt att ta sig till T5.
KK
2019-01-08 20:21:19
SV: Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens ...
@Bertil, ja det är otroligt osmidigt att byta från inrikes till utrikes på ARN t. ex. T4-T5 eller kanske T4 till T 2 detta är ganska vanligt förekommande och är bara ett exempel på varför ARN är en helt kass flygplats.
CFIT
2019-01-12 00:42:10
SV: Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens ...
Är så fruktansvärt trött på all denna självömkande kritik på detta forum! Utgår ifrån att den övervägande majoriteten av de som vistas här antingen jobbar eller i alla fall önskar att de jobbade inom branschen. Så det är med andra ord upp till ER och inga andra att fixa alla de brister ni så mer än gärna gnäller över. 

För vilken vettig människa skulle inleda sin kontaktannons med "Jag är helt värdelös, ful och luktar illa, men bortsett från det så......gillar jag att brodera norrländska landskap"?   

Linkan
2019-01-13 10:29:16
SV: Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens ...
Det är numera mycket smidigt!

Landar du på Terminal 4 och ska resa vidare via Terminal 2 eller Terminal 5? Är ditt bagage incheckat till slutdestinationen? Då kan du ta vår busstransfer som går direkt till din nya terminal utan att behöva passera säkerhetskontrollen igen. Bussen går endast i en riktning. Resan är kostnadsfri.

Påstigning

Terminal 4 – gate 30D
Måndag–fredag kl. 05.45–23.00
Lördag–söndag kl. 06.00–23.00

Avstigning

Terminal 5, hållplats 11Y – Gate 11–24
Terminal 5, hållplats 10C – Gate 1–10
Terminal 5, hållplats F5 – Gate F26–F69
Terminal 2, hållplats 61C – gate 62–87
Lågprisprofilen
2019-01-13 22:35:16
SV: Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens ...
@Linkan

Busstransfer... på bättre flygplatser går man eller ännu hellre åker rullband. Enormt mycket smidigare än att åka en buss som endera går efter tidtabell eller måste anropas.
Linkan
2019-01-14 14:34:56
SV: Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens ...
Sv Lågprisprofilen, håller inte med dig att rullband alltid är bättre.

Det finns flygplatser som har kombination av rullband och tåg. Rullband långa sträckor är långsamt/tröttsamt. Men många gånger måste man gå ut och in via säkerhetskontrollen. När utrikes och inrikes ligger i skilda terminaler på samma sätt som på Arlanda.

Flyger du från Kiruna till Göteborg med SAS gäller T4 för transfer du behöver bara gå en kort bit.
Sv Lågprisprofilen
2019-01-14 14:46:22
SV: Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens ...
Det finns inget som hindrar dig att gå mellan terminalerna på Arlanda om du tycker det är bättre! Det går också ta en Taxi från tvåan till femman.

Skalman
2019-01-18 20:20:08
SV: Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens ...
Angående Bromma tycker jag att den är väldigt trevlig. Reser iofs. inte på morning peak så ofta men det tar alltid <5 min att checka in och gå igenom security.
Måste dock hålla med om att Swedavia är ett skämt. I security arbetade senast inte mindre än 20(!) personal fast behovet låg på max 5. Resten stod och babblade i olika hörn.
Att kunna ta sig till planet så snabbt som möjligt utan potentiella förseningar är det enda jag värderar på en flygplats. Det gör Bromma bra. Vill man ha en förstaklasslounge får man vända sig någon annanstans.
CFIT
2019-01-25 23:39:23
SV: Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens ...
Orkar inte mer...

Om man använder Sveriges största flygforum för att diskutera flygplatsers stinkande toaletter, ej tillfredsställande estetik, dåliga busstransfers, för långa rullband, taxfreebutikernas urusla öppettider, mm så är man inget annat än en riktig "flameout"!
@CFIT
2019-01-26 13:48:52
SV: Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens ...
Nu finns det faktiskt riktiga problem på ARN framför allt. Största problemet är Swedavias okompetens, och dom allt för korta banorna.
J.B.
2019-01-27 11:04:05
SV: Båda Stockholmsflygplatserna bland värdens ...
Vadå jämföra flygplatser? De är ju inget annat än dekorerade busshållplatser. Egentligen!
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev