Platsannons på Flygtorget.se

Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
 Tråden startades av: Bläng Olle!  2012-02-14 16:04:06
Gripen klarade inte testerna på en enda punkt! 
http://di.se/Artiklar/2012/2/14/259161/Schweiziska-forsvaret-sagade-Gripen/?sr=23&tr=299892&rlt=0

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

joflin
2012-02-17 17:43:25
SV: Gripen klarade inte testerna på en enda punkt!
Länkar till en betydligt bättre SvD-artikel;

http://www.svd.se/naringsliv/gripen-sagas-i-hemliga-rapporter_6857691.svd

( som också har en underlänk, till inlästa "hemliga schweiziska" rapporten i.pdf-format).

Jag är f a nyfiken på om det preliminära belsutet från alplandets försvarsministerium rör sig om JAS39NG ?(, vilken väl förutom den flygande prototypen -är kallad för kommande E/F-version ! )
Isak
2012-02-17 01:50:05
SV: Gripen klarade inte testerna på en enda punkt!
Biggles, du har en poäng, som 2000 tekniker måste jag säga att det är riktigt tråkigt att cilvila inte är i fortsatt produktion... Men jag tror inte heller Gripen är en flopp, men det politiska kan inte lilla SAAB rå på :/
Finn
2012-02-16 18:19:58
SV: Gripen klarade inte testerna på en enda punkt!
Jag vet inte så mycket om f-18 eller JAS men jag kommer ihåg att folk här var mycket arga över f-18 beslutet
Biggles
2012-02-16 12:39:04
SAAB produkter
Frågan är ju inte vem som gör en bra produkt. När det kommer till det
Militära segmentet avgör alltid politiken och tyngsta påtryckningsmedel
Och naturligtvis i detta segment vem som mutar mest och bäst.

SAAB skulle lagt ner den militära produktionen och i stället fortsatt
utveckla den civila produktion man hade SAAB 340 det säkraste flygplan
som byggts. Eller SAAB 2000 som skulle varit en försäljnings succé idag.

Men man valde den militära grenen därför att man till Svenska regeringen
glatt säljer nåt för 60 miljarder som kommer att kosta 220 miljarder
när affären är klar.

Om SAAB i stället valt den civila grenen skulle idag orderböckerna
varit fulla, hos den konkurrent som fortsatte får man nu vänta 2 år på
Leverans av en ny ATR.
Tekniker
2012-02-15 14:40:30
SV: Gripen klarade inte testerna på en enda punkt!
Förra gången som SAAB stod i konkurrens mot Dassault var när Schweiz valde Mirage över J35 Draken.

Som bekant vann Mirage tack vare mutor. Att metoden att muta och använda ojusta medel har utvecklats precis som allt annat i samhället behöver det inte råda tvivel om.

Likaväl som det mesta blivit mer idiotsäkert har även idioterna utvecklats och är mer avancerade.

Fundera ni som skriver negativt om Gripen! Är ni kanske med och gynnar någon som bevisligen lyckats vinna med ojusta metoder förr?
Tekniker
2012-02-15 14:19:27
SV: Gripen klarade inte testerna på en enda punkt!
Linde:
Att förneka verkligheten är ett allvarligt sjukdomssymtom.

JAS finns operativt hos 7 länders flygvapen och har nyligen vunnit kontrakt.

Att du är deprimerad kan säkert behandlas av en vänlig läkare.
Linde
2012-02-15 10:34:18
SV: Gripen klarade inte testerna på en enda punkt!
Det här är samma som Saab ju, lägg ner. JAS har aldrig varit i närheten att konkurrera med de andra aktörerna.
thomas
2012-02-15 09:38:59
SV: Gripen klarade inte testerna på en enda punkt!
det här är politik
tror inte på dessa tester, vilka kriterier utgick man från.
När Finnarna valde Amerikanskt får värnpliktiga alltid ut och och sopa runways med kvastar innan start och landning, hur effektivt är det i en krigssituation.

JAS advantage; 2 man, en pilot en tekniker vänder planet snabbt,
översyn, tankar syre, fuel, hänger på några hellfires, 10 min sen iväg,
detta från en vanlig landsväg, varje JAS är som 3-4 av alla andra stridsflygplan i effektivitet.
Finns ingen annan figheter som slår detta operationella övertag.
Planet är byggt avancerat aerodynamiskt, superkritisk vinge, kan flyga bokstavligt runt hörn, bra etgenskap i alpmiljö, intressant vore att se en dogfight med en Rafael

Förstår däremot att Indien och Brasilien inte väljer JAS, länderna är för stora för
JAS operationella range, Indierna måste ha kapacitet att slå till inne i anfallande länder eftersom de är omringade av kärnvapen.
TR
2012-02-15 09:35:20
SV: Gripen klarade inte testerna på en enda punkt!
Danmark har aldrig byggt några flygplan..
Sen får man ta våra svenska flygplan för vad de är.
Kör de jämnt med eurofighter och det senaste från USA? Nej men sen är den heller inte byggd för det. Kostar dessutom en bråkdel av priset.
Däremot lär det knappast vara några "fel" på planet då det har flugit i många år nu, och hade svenska flygvapnet haft några problem lär det ha framkommit.
Hur förklarar olycksfåglarna de goda omdömena från div samövningar gripen haft med norrmän och amerikaner?
Emil från Lönneberga
2012-02-14 23:52:25
SV: Gripen klarade inte testerna på en enda punkt!
Tydligen gick schweizarna per omgående ut och dementerade det hela.

http://di.se/Default.aspx?pid=259193__ArticlePageProvider&epslanguage=sv&referrer=
Aha!
2012-02-14 19:14:28
SV: Gripen klarade inte testerna på en enda punkt!
Funderade just på varför inte t ex Danmark byggde en. De avstod alltså för att den inte var tillräckligt bra.
Kalle
2012-02-14 18:49:53
SV: Gripen klarade inte testerna på en enda punkt!
Så här är det va,
Gripen är den ENDA anledningen att man kan vara stolt som svensk.
Precis allt annat skäms man över.
Jag bor för övrigt i norge, och att dem inte använder gripen systemet är mycket synd.
Sv:Dennis
2012-02-14 16:37:15
SV: Gripen klarade inte testerna på en enda punkt!
"...bygga nånting som ingen annan kunde 1989!" Inte kunde? BS. Inte ville, eftersom det resulterar i undermåliga prestanda. Av naturliga skäl är det ingen som plagierar Saabs fiaskon, vare sig det gäller "bilar" eller "flygplan".
Dennis
2012-02-14 16:18:20
SV: Gripen klarade inte testerna på en enda punkt!
Jaha å vad var testpunkterna? 2 motor prestanda? tillverkarens nationalitet? endel kör Audi, andra väljer Mitsubishi, sånt är livet... Jag tycker det verkar vara ett jävla hackande på Gripen här på flygtoirget, man skall vara stolt att lilla Sverige har kunskapen och teknologin att bygga nånting som ingen annan kunde 1989!
 

Tillbaka

Flygtorgets nyhetsbrev