Innehåll nr 5 - 2007
I slutet av augusti, utan några större åthävor, firar Saab 70-årsjubileum. Det sker i skuggan av påstådda mutanklagelser - något som massmedia blåst upp med rejäl negativ slagsida. Internationellt bemöts vår flygindustri däremot med största respekt. Saab har ofta varit först med avancerade tekniska lösningar. Förutom Sverige har bara ett fåtal länder haft resurser att konstruera, utprova och serietillverka komplexa strids- och trafikflygplan. En stor del av vårt högteknologiska arv finns hos svensk flygindustri. Något vi bör vårda och vara stolta över. Hade den politiska enigheten varit större hade Saab sedan länge haft potential att bli en än större aktör också på den internationella marknaden. Trots politisk motvind och medialt blåsväder har Gripen hävdat sig väl i stridsflygsegmentet. Även när det gäller obemannade farkoster ligger Saab i teknikens framkant. Och som underleverantör av delsystem till både civila och militära flygplanstillverkare har Saab en eftertraktad kompetens. Ett faktum som borgar för fler jubileer kommande år. Sommaren sjunger på sista versen och vädret har varit högst varierande beroende på var vi bor i vårt avlånga land. Framför oss har vi några höstmånader - något som efter semestern känns både kravlöst och skönt.
Christina
5 ... B-1B LANCER I NY ROLL
På 1950-talet när kalla kriget var som kallast blev behovet av en strategisk bombare akut inom amerikanska flygvapnet. B-1B var tänkt som ett komplement till B-52. Men flygplanet blev en dyr historia och produktionsexemplaret flög först 1984. I dag opererar 65 stycken, men i en helt annan roll än de ursprungligen byggdes för.
20 ... YRKESPILOTENS VARDAG
Läs hela artikeln i PDF-format En vara skicklig pilot är inte tillräckligt för att vara förste man ombord på ett trafikflygplan. Enligt Bob Grimstead, tidigare anställd hos British Airways, så är kaptens viktigaste talang förmågan att övertyga och övertala. Läs hans rapport från verkligheten!
29 ... 70 ÅR MED SAAB
Saab firar 70 år och är fortfarande en av världens främsta flygindustrier. Med gott anseende i internationella flygbranschen är Saab en eftertraktad samarbetspartner. Vi har gjort en historisk resumé över vår svenska flygindustri.
40 ... LE BOURGET - MÄSSA MED SNURR
Årets megamässa hade inte fokus på A380 eller Dreamliner som man skulle kunna tro. Utan det var mest helikoptrar för hela slanten. Framförallt ryska tillverkare var på hugget och många utav de order som inhöstades av de olika helikopterföretagen i öst var lagda av penningstinna kunder.
45 ... FRAMTIDENS FLYGPLANSBEHOV
Airbus har nyligen gjort en prognos när det gäller behovet av flygplan fram till år 2025. I stora drag pekar förutsägelsen på att det kommer att krävas omkring 26 800 plan av storleksklassen över 100 säten för att flygtrafiken ska flyta på ytterligare 18 år till.
56 ... FLYGET DRAR ÖSTERUT
Flygbolaget Lufthansa satsar, till skillnad mot sina konkurrenter, på affärsresenärer och extra lyx. Nu inriktar de sig på, liksom de flesta bolagen, på trafik österöver. Spekulationerna om ett eventuellt intresse av köp av ett SAS till salu avfärdas bestämt av Nordenchefen som ser SAS som ett alltför komplicerat företag.
... PLUS MYCKET, MYCKET MERA ...

 

Mer information: Flygrevyn.se