Innehåll nr 8 - 2010
Nyligen när jag flög till Hamburg fick jag frågan av flygvärdinnan "ska det vara en skink- eller ostsmörgås"? Eftersom jag inte äter kött var valet enkelt. Strax landade det en inplastad ostsmörgås på mitt utfällbara bord.
Jag är medveten om att biljettpriset numera, även om man flyger reguljärt, inte räcker till för att täcka ens den minsta lyx utöver själva resan. I alla fall är det vad flygbolagen överlag tycker.
Kommer på mig att tänka tillbaka på 1980-talet när vår flygbolagsmonopolist satsade på glamour. I stället för att uppdatera flottan målade man om flygplanen och inredde kabinen i sobert mörkblått. Alla uppskattade dock inte det kosmetologiska lyftet - speciellt inte piloterna. Enligt bolagets nya servicefilosofi skickades personalen på charmkurser och resenärerna fick smakfullt utformade menyer som bar den tidens stjärnkrögares signum.
All denna lyx känns oändligt avlägset när flyg är en transport bland andra och inte en upplevelse som det var förr.
Jag hann knappt lägga sista handen vid mitt trädgårdsland innan snön fullkomligt vräkte ner. Två dagar senare var gården inbäddad i ett stövelhögt snötäcke. Efter ytterligare några dagar var alla träd klädda i rimfrost. Snön har en dämpande inverkan på naturen - det blir tystare och ljusare.
Rådjurens överlevnadsinstinkt pejlar snabbt in det bistra läget och jag hinner knappt vända om med mina tomma hinkar innan de är i antågande för att mumsa i sig havrekrossen.
Den lilla Gråsiskan norrifrån som brukar dröja in bit in på vintern med sin ankomst har redan hittat till mitt fågelbord. Gulsparvar från de omkringliggande betesmarkerna delar matbordet med en mängd olika mesar. Till och med de annars så observanta kråkorna har blivit helt oskygga på grund av kylan.
I husvärmen kurar siameserna Movitz och Merlin i en hängmatta som är fäst på elementet. De håller tassarna om varandra och syskonkärleken är total. Till skillnad från oss tvåbenta så är de anspråkslösa när det kommer till julklappar - vad som än ligger i paketet så är julens höjdpunkt alla snören.
Att önska en vit jul i år verkar något överflödigt så jag önskar Alla Läsare i stället en traditionell God Jul!
Christina
4 ... A380 i allvarligt motorhaveri
450 passagerare ombord på australiska flygbolaget Qantas fick sitt livs skräckupplevelse då motorn på A380 exploderade strax efter start. Lyckligtvis fanns även fem piloter ombord som alla var utcheckade på superjumbon. Förutom att åtgärda orsaken till det skedda lär motortillverkaren Rolls-Royce få punga ut med en rejäl slant till Airbus.
16 ... Dödligt flygdrama
Läs hela artikeln i PDF-format Det var sommaren 1885 och Viggenpiloten Göran Larsson lyfte från hemmabasen i Östergötland för ett rutinmässigt uppdrag. Det dröjde inte länge förrän ryssarna dök upp. Han kom att bli involverad i ett drama som slutade med haveri. Göran Larsson berättar nu vad som verkligen hände.
20 ... Blades - skarp flygkonst
The Blades är en av världens populäraste uppvisningsgrupper. De flyger Extra EA 300Lp, ett flygplan specialkonstruerat för obegränsad aerobatic. Vi har flugit med den engelska gruppen.
28 ... A350 - Airbus nya lättviktare
A350 blir ett unikt flygplan med hela 53 procent av flygkropp och vingar byggda i kolfiber. Sommaren 2013 är det meningen att den första maskinen ska sättas i trafik.
32 ... Zero - japansk nolla
Mitsubishi A6M Zero var ett av andra världskrigets mest formidabla flygplan. Zero manövrerade ut allt som den amerikanska flottan, marinkåren och armén kunde ställa upp med i luftstrid. Den japanska "Nollan" blev kvar i första linjen till krigsslutet.
36 ... Besök på sydafrikansk flygbas
Sedan drygt två år spelar 2 Squadron en nyckelroll i introduktionen av Gripen i Sydafrika. Vi har besökt flygbasen Makhado där Saabs stolthet redan flyger för fullt.
44 ... King Air - en klassiker
Sedan starten för snart 50 år sedan har Beechcraft levererat över 6 500 King Air, alla versioner inräknade. Nyligen har tillverkaren presenterat två nya versioner och fler lär det bli.
... Plus mycket, mycket mera ...

 

Mer information: Flygrevyn.se