Innehåll nr 5 - 2011
Att titta i kristallkulan är alltid spännande. Det är vad docent Tomas Grönstedt vid Chalmers gör i senaste numret av Aero Magazine vad gäller framdrivning av flygplan år 2050. Han menar att vi eventuellt inte behöver ersätta förbränningsmotorn i framtiden. Att flygindustrin i stället kommer att satsa på att minska miljöpåverkan genom radikala förbättringar av energieffektiviteten och användning av biobränsle är en del av hans vision. Och det sistnämnda är precis vad Lufthansa och Finnair gör redan i dag. En A321 från LH flyger fyra dagliga turer mellan Hamburg och Frankfurt med 50% biosyntetisk fotogen i tankarna. Finnair var först ut i Norden med att flyga med biobränsle. Bränslet är återvunnen matolja som blandats till hälften med fossilt. Flygbolagen tävlar om att ligga i framkant när det gäller miljön. Att ha en trovärdig miljöprofil som försäljningsargument kan handla om att vinna eller försvinna. Ett faktum som kommer att vara en effektiv drivkraft in i framtiden.
Sommaren börjar sakta lida mot sitt slut. Vädret går inte att klaga på, åtminstone inte på den östra sidan av landet. Västkustborna får om möjligt trösta sig med att kantarellerna var extremt tidiga i år söderöver.
Själv har jag och katterna Movitz och Merlin tillsammans med grannkatten Spiken levt livets lata dagar. Till siamesbrödernas stora förtjusning har Spiken för tillfället slagit ner sina bopålar på gården.
Möjligtvis kan serverandet av grädde och ost, som han älskar, varit en bidragande orsak.
Den artonårige gamle herren beundras hämningslöst av de båda och jag får säga ifrån när uppvaktningen blir alltför närgången. Spiken har nämligen kommit till det åldersstadiet när mat och vila är nog för att livet ska vara meningsfullt.
Trots värmen har jag lyckats hålla odlingarna i produktivt skick. Just nu skördar jag squash, gurkor, bönor och sockerärtor i en mängd som skulle kunna räcka till ett storhushåll. Det är tur att jag är lagd åt grönsaksdiet - nu ser jag bara fram emot att det även ska komma lite regn på den här sidan av Sverige också så jag kan utöka kosthållet med lite svamp.
Christina
4 ... Staggerwing – legendarisk lyx
Mitt under amerikanska depressionen tog Beech fram ett flygplan som var både lyxigt och dyrt. Det handbyggda planet var tänkt för företagsledare som ville färdas snabbt, elegant och komfortabelt. Tack vare den amerikanska familjen Roth, för tillfället boendes i Skåne, har den som familjeflygplan, kan vi glädja oss åt skönheten från trettiotalet.
18 ... NASA – inte bara rymden
Läs hela artikeln i PDF-format NASA får de flesta att tänka på rymdflyg. Men NASA sysslar med så mycket mer. Till deras förfogande står en av världens förmodligen mest varierade flygplansflottor.
20 ... Spaningsvidundret SR-71
SR-71 Blackbird föddes ur det kalla kriget. Flygplanet är en av historiens mest extrema produkter. Den slog flera höjd- och hastighets. Trots detta flög tiden ifrån spaningsvidundret och 1998 pensionerades kärran definitivt.
30 ... Sportstar Max
Vår testpilot Stefan Löfgren konstaterar att den lilla tjeckiska SportStar Max är en trevlig och lätthanterlig kärra. Utrustad enligt köparens önskemål har den potential att bli en riktigt bra allroundmaskin.
36 ... Paris Airshow
Så var det åter dags för giganterna Boeing och Airbus att spänna musklerna på årets stora mässa. Flygindustrin har medvind just nu och de båda tillverkarna kunde glädja sig åt stora beställningar. För militärflyget är dock tiderna tuffare. Överraskade gjorde Ryanair med sitt intresse för kinesiska Comac C919.
46 ... Flygdagskavalkad
Följ med till några av sommarens alla flygdagar. Allt ifrån Västerås Roll Out & Flygdag till finska Turku Airshow finns med på de späckade sidorna.
... Plus mycket, mycket mera ...

 

Mer information: Flygrevyn.se