Innehåll nr 2 - 2013
På sistone har det klagats på säkerhetskontrollen på Arlanda. Att den ska vara bristfällig så till den grad att peronalen till och med skulle passa på att ta sig en tupplur framför röntgenskärmen för kabinbagaget. Att personalen inte sover på alla Europas flygplatser fick jag erfara nyligen vid en säkerhetskontroll på Charles de Gaulle flygplatsen. Flög från Kennedyflygplatsen till CDG med Air France. Fin service och en av de få gånger jag fått en ambitiöst tillagad vegetarisk rätt. Men flighten var en timme sen. Trots tidsbrist lyckades jag snabbt ta mig igenom terminaler via tåg och trappor och stod slutligen flämtande vid säkerhetskontrollen inte långt från min gate. Jag skulle hinna! Handbagaget på rullbandet och ut på andra sidan detektorbågen. Hittar mina ytterplagg på närmsta rullband, medan handväskan åkte vidare på det bortre. Den kvinnliga säkerhetskontrollanten gjorde sig ingen brådska. Eftersom mitt bagage var röntgat så rundade jag henne och skulle precis ta min väska. Men hon var snabbare, grep tag i den, tittade på mig, dessvärre inte välvilligt och gick sedan systematiskt igenom varenda sak i min handväska. Det stämmer att damer har halva bohaget med sig, så det tog tid. När hon hade närstuderat varenda pryl lämnade hon över väskan med ett illmarigt leende. Hon såg att jag var superstressad och hade ont om tid, men tyckte uppenbarligen att jag skulle ”straffas” för att jag råkat sätta foten innanför hennes revir.Så fick Jag tillbringa sju timmar av mitt återstående liv i ett dragigt annex på CDG flygplatsen. Tyvärr blev det ett av de starkaste minnena från min USA resa.
Även om det fortfarande är isande kallt så påminner solen om att våren är på väg. Snön har sjunkit ihop och skaren är så hårt att jag till och med kan gå ovanpå den. Nåja, nu väger jag ju inte så mycket, men det gör inte grannkatten Spiken heller. Han kom tassandes efter några veckors bortvaro - att ta sig över åkern när det snöar som mest är inte görligt, men nu gick det fint. Återseendet firades med grädde och räkor. Smälter maten gör han utsträckt på trappan så snart vårsolen tittar fram. De två siamesbröderna Movitz och Merlin får tillsvidare vara inomhuskatter. Snart nog är dags att ta kattgården i besittning. Trots att vi är inne i vårmånaden mars så är det fortfarande full fart vid fågelautomaterna. I år har mångfalden bland fåglarna inte varit så stor. Vanligaste arten är tveklöst Gulsparven. En och annan domherre har lyst med sin närvaro. Annars är det mest mesar och finkar och någon hackspett som synts till. Däremot har Sparv-och Duvhöken med jämna mellanrum gjort sina nedslag bland småfåglarna. Ett blodigt drama som trots allt är en fascinerande naturupplevelse. Men kylan till trots så har snödropparna redan tittat upp ur den hårdfrusna marken. Och det är väl ett vårtecken så gott som något!
Christina
4 ... CURTISS P-40 - LEGENDARISK JAKTKÄRRA
Strax innan andra världskrigets utbrott såg P-40 Warhawk dagens ljus. Den robusta jaktflygplanet kom att tillverkas i närmare 14 000 exemplar. I dag finns ett 25-tal flygande P-40 kvar i världen.
22 ... COMET - ETT FLYGPLANS UPPGÅNG OCH FALL
Comet blev det allra första trafikflygplanet med jetdrift. När den sattes i reguljär trafik i maj 1952 var det på många sätt en sensation. Till skillnad mot passagerarflyg med kolvmotorer och propellrar klarade Cometen att ta sig över ovädret. Men redan samma år inträffade första olycksincidenten. Det skulle bli en början till ett ödesdigert slut för Cometen.
28 ... ATTACKHELIKOPTERN - VÅR TIDS KAVALLERI
Attackhelikoptern - en arvtagare till flera hundra års lätta kavalleri. Vi har gått igenom vad som finns i vapenarsenalerna runt om i världen.
34 ... MD-80 - UTFASAD SASVETERAN
Läs hela artikeln i PDF-format Det inte är lätt att ge en opartisk bild av något man flugit i halva sin flygkarriär, konstaterar vår testpilot Stefan Löfgren. Med sina 7 600 timmar bakom MD-ratten tar han med oss på en resa i ett flygplan som trots sin ålder har mycket att ge. Numera är MD-80 i princip utfasad ur SAS-flottan av bl a miljömässiga och ekonomiska skäl. Men i USA flyger Douglas gamla trotjänare vidare!
42 ... OPERATION DOMEDAG
Den 9 och 10 maj 1945 skulle flera tusen allierade soldater fraktas till Norge för att avväpna de tyska trupperna. Dåligt väder och tre haverier krävde 48 liv. Som ett ödets ironi miste de livet på övertid när kriget redan var slut.
52 ... RED FLAG - GRIPEN VÄSSAR SLAGSTYRKAN
Flygövningen Red Flag som genomförs i USA anses vara en av de mest krävande som finns. Sverige har hittills deltagit i tre övningar varav nu senast på Nellis Air Force Base nordost om Las Vegas.
... Plus mycket, mycket mera ...

 

Mer information: Flygrevyn.se