Innehåll nr 5 - 2013
Efter en minst sagt kall vår kom äntligen värmen - och det med besked. Att välja att besöka en flygdag i stället för en lat dag på stranden är ett val som säkert inte alltid varit enkelt.
Men om man ser till publiksiffrorna under den gångna sommaren har flygdagsarrangörerna lyckats sätta ihop uppvisningsprogram som har lockat tusentals besökare.
Om du valde stranden kan du i stället läsa om årets flygdagar i Flygrevyn framöver. Först ut är Västerås Flygmuseum roll-out & flygdag och Göteborg Aero Show.
Medan Boeing har haft en rad problem med sitt nya flaggskepp Dreamliner så seglar Airbus A350XWB vidare i lufthavet. Vid årets Paris Air Show passade man på att göra en triumfatorisk förbiflygning på låg höjd, medan Boeing höll sig på marken med två uppställda Dreamliner. De båda tillverkargiganterna passade på att som vanligt tillkännage sina nya beställningar. Airbus stoltserade med 466 order mot Boeings 369. Att de båda konkurrenterna har fullt i orderböckerna kan vara mindre lyckat för kunderna ur leveranssynpunkt. SAS som valde Airbus som leverantör till sin nya långdistansflotta får ge sig till tåls till 2018 innan de kan föryngra flottan med de åtta beställda A350 XWB. Den 50:e upplagan av flygutställningen i Paris hade förutom kommersiellt flyg mycket annat att erbjuda. På nio späckade sidor kan du läsa de senaste nyheterna inom flygvärlden.
Dessutom kan du läsa om Daisy, ett av Sveriges mest välkända veteranflygplan. DC-3an som vårdats ömt av föreningen Flygande Veteraner i tretttio år hotas av avhysning från Bromma och flyger nu vidare mot en oviss framtid. En flygplanstyp som tagit definitivt avsked efter lång och trogen tjänst under 40 år i Luftwaffe är Phantom. Tusentals entusiaster begav sig till Wittmundhafen Air Base för att ta farväl av flygplanet som länge utgjorde ryggraden i det tyska luftförsvaret. Detta och mycket, mycket mer kan du läsa om i just detta nummer.
I år har sommaren överträffat sig själv. Lyckliga var vi som inte i ren desperation köpte en utlandssemester redan i våras efter förra årets brist på sommar. Enda smolket i bägaren har varit att sommarkantarellerna har uteblivit på grund av torkan.
Att bo på en gård innebär att det finns mycket att fylla ut tiden med när man tröttnat på att lapa sol. Gräs ska slås och klippas, potatisen ska sättas, grönsakerna ska sås och dammen ska rensas. Fast det är väl egentligen så det ser ut hos de flesta villaboende, bara att "trädgården" är lite större.
Närhet till Stockholms skärgård har stora fördelar. Det är bara att välja och vraka mellan alla de olika utflyktsmålen. En sväng till Landsort eller Ornö kräver ingen större planering. Däremot öar som Stora Karlsö och Gotska Sandön tar lite mer tid i anspråk. Men det är det värt för dessa öar erbjuder en naturupplevelse långt utöver det vanliga.
Men det är inte alltid man behöver resa bort för att få sitt lystmäte vad gäller naturintresse. I sommar har Buskskvättan, Näktergalen och Stieglitzen hållit konsert runt husknuten. Göken har hörts över fälten. Tornseglaren visslat förbi över taken. Och i morse satt en Törnskateunge i rosensnåret. Det kan egentligen inte bli mycket bättre.
Christina
4 ... PREMIÄR FÖR A350XWB
Den 14 juni i år var det dags för premiärlyftet för Airbus prototyp MSN1. Exakt klockan 10.00 lyfte flygplanet med all testutrustning och den sex man starka besättningen för första gången från fältet i Toulouse. Kabinen saknar paneler och allt kablage ligger synligt för att man ska kunna upptäcka eventuell gnistbildning. Utrustningen ombord kommer att sända mängder av data till mottagarstationer på marken längs den planerade rutten. Det finns bara ett sätt att ta reda på om allt är som det ska. Att verkligen flyga flygplanet.
28 ... CURTISS HÖKAR
Det finns flygplan som skrivit in sig i krigshistorien i kraft av suveräna egenskaper. Andra har utmärkt sig trots att de inte kunnat mäta sig med sina motståndare. Utan att egentligen vara bäst på något gjorde Curtiss P-40 god tjänst på nästan samtliga andra världskrigets fronter.
34 ... DAISY I MOTVIND
Läs hela artikeln i PDF-format Ett av Sveriges mest kända veteranflygplan, DC-3an "Daisy" firar 70 årsjubileum i år. En händelse som föreningen Flygande Veteraner som har hanterat den operationella driften i 30 år, vill fira med pompa och ståt. Men på grund av att Bromma ska förvandlas till en strikt kommersiell flygplats och Daisys uppställningsplats försvinner i samband med ombyggnationen ser framtiden mörk ut för den ålderstigna damen.
40 ... PARIS AIR SHOW
På årets utställning presenterades flera nyheter inom det kommersiella flyget. Att det amerikanska stridsflyget lös med sin frånvaro kompenserades väl av det ryska militära flygets närvaro. Flyguppvisningarnas stjärna var utan tvekan Su-35S, ett jaktflygplan från Sukhoi som inte synts till på den internationella arenan på åtta år.
50 ... SEABEE - ETT MÅNGSIDIGT FLYGPLAN
När Republic Corporation inte längre behövde förse USAs krigsmaskin med jaktflygplanet Thunderbolt satsade man efter andra världskriget på civilt sportflyg. Trots dålig försäljning kom den futuristiska RC-3 Seabee att bli en klassiker i amfibiekategorin. Flygrevyns testpilot, Stefan Löfgren, har tittat närmare på ett flygplan som mest liknar en bevingad husvagn.
56 ... PHANTOM TACKAR FÖR SIG
Det tyska flygvapnet Luftwaffe arrangerade nyligen en avskedsfest för den legendariska flygplanstypen P-4 Phantom. De tusentals entusiasterna som tagit sig till flygbasen Wittmundhafen bjöds på ett fullspäckat program och vid de sista förbiflygningarna signalerade piloterna tack och adjö med vingarna till en känslosamt berörd publik.
... Plus mycket, mycket mera ...

 

Mer information: Flygrevyn.se