Innehåll nr 8 - 2013
Ett år går svindlande fort och det är dags att lägga ihop årets sista tidning. Även när det gäller milstolpar inom flyget tappar man lätt tidsperspektivet. Sålunda har redan ett kvarts sekel passerat sedan JAS 39 Gripen gjorde sitt premiärlyft.
Stig Holmström som var chefsprovflygare vid Saab på den här tiden landade odramatiskt efter en knapp timme på Saabfältet.
Det faktum att Sverige tillhör den exklusiva skaran av länder som har tagit fram ett stridsflygplan kan man tycka skulle ge anledning till en viss nationell stolthet. Men i stället har Gripenprojektet ständigt varit i hetluften.
Vidare i tidningen berättar vi om en annorlunda flygtest som flygbolaget EasyJet och Airbus nyligen genomförde.En A340-300 försågs med mätinstrument och en större mängd vulkanaska spreds ut under en flygning. EasyJets slutsats av experimentet var att de kommer att installera askvarnare på sina flygplan. För en sak är säker - det är bara en tidsfråga innan vulkanerna på Island eller någon annanstans blir aktiva igen.
På mittuppslaget hittar du artikeln där vårt testteam har titta närmare på den supersnabba UL kärran Shark. Ultralätta maskiner har, från att de liknat något från den tidiga flyghistoriens tveksamma flygfarkoster, blivit dagens ytterst läckra skapelser.
Julens långläsning handlar om den legendariska kvinnliga pionjären Amy Johnson. Under 1920-och -30-talet ställde hon upp i den tidens mansdominerade rekordflygningar, och inte sällan vann hon.
Enligt tradition hittar du "flygnötter" att knäcka lite längre bak i tidningen. Om glöggen händelsevis skulle ge dig minnesluckor så hittar du svaren någonstans i senaste årgången av Flygrevyn.
Förra årets önskan om en vit jul uppfylldes med råge. Så i år hoppas jag på en lagom svensk jul vad avser vädret.
Det önskar jag också Flygrevyns läsare!
Christina
4 ... AMY JOHNSON - EN AV DE STORA
Läs hela artikeln i PDF-format Första gången Amy Johnson kom i kontakt med flyget var 1926. Efter en kort flygtur visste 23-åriga Amy att vad hon skulle ägna sitt liv åt. Hon tog certifikat bara några år senare och med 85 timmar i loggboken bar det iväg på den första av de många äventyrliga rekordflygningarna som skulle bli en stor del av Amys flygarliv.
22 ... SHARK - EN UL I FULL FART
Den lilla tvåsitsiga kompositmaskinen Shark har sedan september 2012 hastighetsrekordet för UL. Vår Testpilot Stefan Löfgren konstaterar att Shark är en komplex och ganska avancerad maskin som bjuder på en flygupplevelse som till många delar påminner om jaktpilotens!
34 ... DART - EN ODÖDLIG MOTOR
Dartmotorn var den första turbopropmotorn som kom i kommersiell drift. Den kom att överbrygga gapet mellan kolvmotorn och den rena jetmotorn. Dartmotorn testkördes för snart 70 år sedan och några snurrar än.
41 ... ASKTESTET
Under en vecka i april 2010 stängdes det europeiska luftrummet på grund av ett vulkanutbrott på Island. Mer än 100 000 flygningar ställdes in till en enorm kostnad. Flygbolaget EasyJet och Airbus har genom vetenskapliga studier tagit fram tekniska hjälpmedel som kan leda till att kaoset för tre år sedan kan undvikas.
45 ... LÅGFLYGNING
Under Viggenepoken var flygvapnet indelat i enheter för jakt, attack och spaning. Då flög attack- och spaningspiloterna uppemot 90 procent av sin flygtid på riktigt låg höjd. Läs hur det är i dag!
... Plus mycket, mycket mera ...

 

Mer information: Flygrevyn.se