I Flygrevyn som du nu har i handen hoppas jag, oavsett vilket specialintresse du har inom flyg, du ska hitta några extra intressanta artiklar att fördjupa dig i. Men trots att ämnet flyg spänner över ett så stort område är det lätt hänt att veteranflyg smyger sig in på var och varannan sida.
Sålunda berättar Daniel Karlsson om det robusta skolflygplanet YAK-18 i vilket piloterna i dåvarande Sovjetunionen lärde sig att flyga. Och Peter Liander har besökt flygplatsen Chino i Kalifornien - ett stort centrum för warbirds. Inte nog med det. Gunnar Åkerberg har också varit på besök på andra sidan Atlanten, närmare bestämt hos Commemorative Air Force. Som den flygentusiast han är så kunde han inte motstå att köpa sig en tur i deras B-29 Superfortress. En flygtur som säkert ingav blandade känslor då flygplanstypen användes i samband med fällning av atombomberna över Hiroshima och Nagasaki.
Men med ambitionen att vara en bred flygtidning har vi givetvis mycket annan läsning. Vi har låtit Martin Trankell ta sig an en minst sagt "het potatis". Att i en artikel återge alla turer kring avhysningen av allmänflyget från Bromma låter sig inte göras på några rader. Men det är lätt att konstatera att allmänflygets situation i stockholmsområdet är minst sagt problematisk.
Drömmen om ett överljudsflygplan för passagerartrafik tycks aldrig slockna. Alltsedan Concorde, efter haveriet i Paris 2003, togs ur trafik efter några år har diverse bizjettillverkare återigen satsat på överljudskonceptet. Det mest spektakulära av projekten är en affärskärra, Spike S-512 , med panoramafönster. Förutom extrem fartprestanda bjuds passageraren på en svindlande runtomsikt. Det är säkert en hisnande upplevelse i sig men kanske inget för flygrädda.
Den som vill känna sig trygg väljer naturligtvis reguljär luftfart. Flygsäkerhetsstatistiken i Europa och Nordamerika 2013 visar på ett nytt rekordår. Bara tre personer omkom varav en fatalt nog blev påkörd av en brandbil! Däremot bör man enligt experter lyfta bolag med bristande säkerhetskultur i övriga delar av världen. (I skrivande stund är haveriet med Malaysia Airlines flight MH370 fortfarande en gåta. Attentat eller inte?) Först då kan det i dag allt säkrare flyget uppnå en eftersträvansvärd nollvision.
Det är svårt att sitta still på redaktörsstolen när våren pågår för fullt utanför stugknuten.
För att stilla längtan ut har jag plockat in några snödroppar som jag ställt i ett snapsglas på skrivbordet.
Redan i slutet av februari hade vintern givit upp och fåglarnas sång ligger nu som en ljudmatta över gården.
Lite oväntat skymtar jag årets första humla på en vinglig flygtur utanför redaktionsfönstret.
Trots att det fortfarande är lite kyligt hoppas jag att hon har kraft nog att surra vidare mot våren.