Innehåll nr 4 - 2014
Dessvärre blev det nej till Gripen trots en försiktig optimism från svensk sida inför det schweiziska valet.
Men sista ordet är säkert inte sagt. Om inte förr, så när F-5 med rötter i 1960-talet förpassas till flygmuseum kommer Schweiz oundvikligen att behöva en ny generation stridsflygplan.
När Saab 2000 levererades till första kunden 1994 var det en maskin som var klart före sin tid. Men för att lyckas på den tuffa amerikanska marknaden, vilket är helt avgörande för en tillverkare, är det mer som ska stämma än att producera en förstklassig teknisk produkt. Saab 2000 fick knappast någon draghjälp då turbopropflyget olyckligtvis drabbades av ett haveri med en ATR i Indiana. Luften gick ur projektet och endast 63 stycken kom att tillverkas. Vårt testteam har tittat närmare på den fjortonde tillverkade Saab 2000.
Men vi har även satt fokus på det lite mindre flyget i tidningen. Vi tar er med till den årliga tyska Aeromässan i ett stort bildreportage. Den ena fantastiska maskinen efter den andra fanns att beskåda i sex mässhallar och på en utomhusutställning.
Detta plus mycket, mycket mera finns att läsa i årets sommarnummer.
Det är märkligt att man blir glad när man får syn på något som nästan inte finns.
Det inträffade för ett tag sedan när jag fick besök av en liten, vackert grå duva som visade sig vara en Turkduva.
En sällsynt fågel som ivrigt kalasade på resterna av vinterns utfodring.
Efter några veckor försvann den - förhoppningsvis hittar duvan, trots att den är så ovanlig, en gelike.
En annan fågel som ligger illa till, dock av andra orsaker, klarade sig med nöd och näppe undan med livet i behåll häromdan.
Gammelkatten Spiken, som numera har bosatt sig på gården, såg ovanligt alert ut och gick hotfullt mot grannkatten som jag trodde han hade ett gott förhållande med. Plötsligt hördes ett förfärligt kackel runt husknuten. Fjädrarna rök och grannkatten for iväg som en raket bortåt ängen. Vad han inte hade räknat med var att fasanhönan hade eskort.
En räddande ängel som vi alla kan behöva ibland.
Sist, men inte minst önskar jag er alla läsare en lång, skön sommar!
Christina
4 ... ROLLS-ROYCE 100 ÅR
Läs hela artikeln i PDF-format När första världskriget bröt ut fick biltillverkaren Rolls-Royce beställning på licenstillverkning av en liten fransk flygmotor. Det borde gå att göra något bättre, ansåg Frederick Henry Royce. Det var början på en hundraårig framgångssaga.
16 ... OSPREY I NY ROLL
Tiltrotormaskinen Bell Boeing V-22 som startar och landar som en helikopter har visat sig allt mer användbar. Dock har många ifrågasatt systemets säkerhet efter ett antal haverier. Ett tag hotades V-22 av nedläggning. Men nu är maskinen i tjänst sedan sju år tillbaka och testas som taktisk tanker
20 ... BOMBARE MED EVIGT LIV
Det är extremt dyrt att ta fram ett helt nytt flygplan. Ett faktum som gör att de äldre systemen som B-52H och B-2B måste vara i tjänst i många år till - dock kraftigt uppdaterade. B-52 har drygt 60 år på nacken och B-1B har varit i tjänst i snart 30 år.
28 ... EUROFIGHTERN VÄSSAS
För att vässa Eurofighter Typhoon ytterligare har Airbus Defence & Space inlett en mindre ombyggnad av vingar och "flaperons". Ett antal aerodynamiska förändringar som ska ge vingarna högre lyftkraft och ge flygplanet ökad förmåga till flygning med höga anfallsvinklar, samt förbättra rollförmågan.
34 ... SAAB 2000 - SNABB TURBOPROP
Tjugo år efter introduktionen hos premiärkunden Crossair flyger fortfarande merparten av de sextiotalet tillverkade Saab 2000. Maskinen var i många avseenden före sin tid, men luften gick ur turbopropmarknaden i slutet av 1990-talet och produktionen lades ned 1999. Maskinen fick aldrig någon riktig chans. Hos Saabs flygavdelning finns serienummer 14. Flygrevyn har varit och testat den.
42 ... Dagen D - DEN LÄNGSTA DAGEN
Tyskarna visste att en invasion skulle komma, men de förväntade sig en landstigning vid Pas de Calais där Engelska kanalen är som smalast. Med hjälp av experter på Europas transportsystem så valdes dryga 70-talet mål ut för det taktiska attack-och bombflyget, mål som skulle ge sken av ett förestående anfall vid Pas de Calais. Utan flygets insats hade invasionen i Normandie för 70 år sedan inte varit möjlig.
51 ... AERO - EN MÄSSA FÖR ALLMÄNFLYG
Det är inte utan anledning som den flygintresserade styr kosan till den årliga allmänflygmässan i Friedrichshafen. Här presenteras en uppsjö av olika flygplanskonstruktioner. Nytt inslag på mässan i år var det stora antalet kinesiska besökare. Öppnandet av kinesiskt luftrum för privatflyg och en stark köpkraft bland landets nyrika torde vara en del av förklaringen. Vi tittar närmare på en del av alla UL, LSA-och GA-flygplan som stod utställda på mässan.
... Plus mycket, mycket mera ...

 

Mer information: Flygrevyn.se