Det var stor show i Linköping nyligen när SAAB rullade ut den senaste versionen av JAS Gripen, nu med modellbeteckningen E. Faktum är att det till stora delar är ett helt nytt flygplan som visades upp för världen. Målsättningen är nu att locka fler köpare till ett av världens främsta stridsflygplan.
Jas Gripen fanns med i den första utvärderingen men till slut var det Lockheed Martin som drog det längsta strået. I framtiden flyger det danska flygvapnet med F-35. Notan för de 27 flygplanen stannar på 20 miljarder, ett helt års försvarsbudget.
Västerås – Island – USA. Det isländska lågkostnadsbolaget WOW Air har valt Västerås som första flygplats i Sverige. Flygbolaget använder samma modell som stora Icelandair och samlar europeiska passagerare på Keflavik innan resan vidare till USA.
Sverige har en närmast oändligt lång kust. Att övervaka den kräver stora resurser när det gäller personal och flygplan. Om man nu inte väljer att använda drönare. Nyligen testades Apid One, en helt ny typ av drönare, under skarpa förhållanden ombord på en av marinens korvetter.
777X ska bli världens största och mest effektiva tvåmotoriga flygplan. Boeing utlovar 12 procent lägre bränsleförbrukning och 10 procent lägre driftskostnader än konkurrenterna.
Först flög han Messerschmitt 109, sen bytte han till P-51 Mustang. Och då talar vi om fritidsnöjet. Wilhelm Heinz är till vardags pilot på Air Berlin men kan inte vara utan känslan av att flyga en äkta warbird. Han vet också vilket flygplan som uppför sig bäst.
Den är snygg, snabb och kan kvickt anpassas till i stort sett alla underlag. Glasair Aviation har tagit fram byggsatsen som blir till färdigt flygplan under en tvåveckorssemester!
Glöm Spitfire och Messerschmitt, i Virginia Beach är det dubbelvingar och trippelvingar som gäller. Där samlas varje år entusiasterna kring sådana dyrgripar som Albatross D.VA, Fokker D.VII och Nieuport 17. De flesta är nybyggda repliker men det förtar inte den historiska känslan.
Den har rötter i femtiotalet men har tjänstgjort fram till våra dagar.
Super Etendard har varit en arbetshäst i det franska marinflyget i fem decennier och deltagit i otaliga konflikter. Men nu väntar pensioneringen.
Den har varit uträknad sedan länge och Airbus fyrmotoriga A340 blev aldrig någon försäljningsframgång. Men det bottenlåga bränslepriset och avskrivna kostnader för flygplanen har plötsligt gett maskinerna nytt liv. SAS är ett av flygbolagen som nu behåller A340 i flottan.
Det påstås att Junker JU 52 såg ut som en urtidsödla, kantig, helt ocharmig och byggd i plåt. Men skenet bedrar. Junkers tremotoriga skapelse visade sig, likt den nästan lika gamla DC 3:an, vara i stort sett outslitlig. Tillverkad i nästan 5 000 exemplar är den en del av trafikflyghistorien. Några flyger än idag.
Invigningen av Arlanda flygplats tillhör inte de större ögonblicken i svensk flyghistoria. Två kilometer pucklig asfalt utslängd i skogarna norr om Stockholm. Vem anade att här skulle landets i särklass största flygplats växa fram.
Flygvärlden
Nyheter från hela världen, civilt, militärt, allmänflyg.
På finalen
Mer information: Flygrevyn.se
|