Innehåll nr 3 - 2017
10 ... Överljudsflygplan på gång
Concorde var först men sedan den ställdes på marken 2003 har passagerarflyg snabbare än ljudet legat nere. Men nu ökar intresset igen. I dagsläget finns en handfull företag som jobbar på att få upp den första maskinen. Ett av dem har det passande namnet Boom.
10 ... Boeing bygger nytt
Att utveckla en ny flygplansmodell kostar enorma summor. Det är en av anledningarna till att Boeing tvekat när flygbolagen tjatat om en efterträdare till B757. Men nu verkar flygplanstillverkaren ha bestämt sig: Det blir en B797.
15 ... Propellern lossnade under flygning
Propellern lossnade. Det låter som ett dåligt skämt men är precis vad en Saab 340 från Regional Express råkade ut för. Men turen var framme den dagen, propellern och sedan hela propellerhuset flög bakåt och inte in i kabinen och flygplanet kunde halta hem på en motor.
18 ... Single Engine Turbine (IMC) i kommersiell trafik
Pilatus, Piper M600, TBM 930 och Cessna Denali. Det är fyra enmotoriga flygplan med framtiden för sig. En ny lag gör det möjligt att flyga kommersiellt i mörker och IMC (Instrument Meteorological Conditions). Det här skapar nya möjligheter för affärsflyg, fraktflyg och ambulansflyget.
24 ... Belgian Air Force F-16 Solo Display
Belgiska Flygvapnet var bland de första att ta emot F-16 Fighting Falcon. Där är den fortfarande i tjänst, bland annat som fräckt målade uppvisningsmaskiner. Belgian Air Force F-16 Solo Display är idag en lika omtyckt som effektiv PR-insats för Flygvapnet.
28 ... Flygtest: Pipistrel Virus SW 80
Den är snabb, välutrustad och trevlig att flyga. Dessutom till löjligt låg bränsleförbrukning. Slovenska Pipistrel gjorde ultralätt resemaskin av sin motorseglare.
31 ... A321neo flyger längre
Airbus A321, störst i A320-familjen var från början tänkt som ett kort- och medeldistansflygplan. Men nu har modellen, efter olika utvecklingar, förvandlats till en långlinjemaskin och flygbolagen världen över gillar den skarpt.
34 ... Yrke: Provflygare
De är blott sju personer men testflygarna hos Saab i Linköping är en mycket viktig del i utvecklingen av Gripen. Flygrevyn har träffat Jakob Högberg, en av de sju. Tidigare har han flugit SK 60 och Viggen och ansvarar nu för den taktiska utvecklingen av JAS 39 Gripen.
42 ... Attackhelikopter med mörkerseende
Snabb, manövrerbar och beväpnad till tänderna. Så ska en attackhelikopter fungera. Amerikanska AH-64 Apache uppfyller det med råge. Lägg därtill mörkerseende och förmågan att tåla mycket stryk och fram stiger en stridsmaskin med kraft att slå ut stridsvagnar.
50 ... Wellington – Liten bombare med stor kapacitet
Lancaster och Stirling är de stora, berömda brittiska bombflygplanen. Men faktum är att den betydligt mindre Wellington, byggd i rekordantalet 11 460 exemplar, var en av de bombare som var först ut under kriget. Den levde sedan kvar som aktiv långt in på 1950-talet.
54 ... Airport: Landningsbanan utan slut
Framtidens civila bansystem är – runda. Det menar ett gäng forskare i Holland som konstruerat en cirkelrund landningsbana. Den har samma kapacitet som tre–fyra vanliga, raka landningsbanor, något som kommer att lösa platsbristen på världens stora flygplatser.
56 ... Krönika: SAS på väg mot ett last call?
Det är spara, inte slösa som gäller om SAS ska hålla sig i luften i framtiden. Men hur länge ska man orka se de nya, slimmade konkurrenterna erbjuda priser och visa vinster som ärevördiga SAS inte är i närheten av. Christer Åhström funderar kring flygbolagets framtid.

 

Mer information: Flygrevyn.se