Att flyga från Europa till Australien har hittills inneburit ett ständigt hoppande från flygplats till flygplats. Inte konstigt att rutten döptes till Kangaroo Route.
Vi måste kunna möta alla typer av angripare. Därför övar USAF gärna mot stridsflygplan från andra länder. Saab vill vara en av utmanarna och har tagit fram Gripen Aggressor som ska kunna ge de allra främsta amerikanska stridsflygplanen en match.
Världens första civila utbildning på akademisk nivå av drönaroperatörer startade i september i klassisk flygmiljö på Ljungbyhed i Skåne.
En nit, en skarv, en ojämnhet, alla stör de luftströmmarna över en flygplansvinge och skapar ett ökat luftmotstånd. Och ökat luftmotstånd innebär ökade bränslekostnader. Nu håller Airbus och Saab på att tillsammans prova ut en helt slät vinge.
Den är sliten och underdimensionerad och ska läggas ner. Men Berlinborna gillar den. I en folkomröstning nyligen ville en majoritet behålla flygplatsen Tegel i Berlin. Och det alldeles oavsett om den skandalomsusade nya flygplatsen BER öppnar någon gång.
Det svenska vägbassystemet var en unik inrättning. Nu är det på väg tillbaka. Flygvapnets piloter övar landning på vanliga vägar både i Sverige och Finland. Flygrevyn var med när riksväg 44 förvandlades till en stridsbas för Gripen.
Alice från israeliska Eviation Aircraft är ett affärs- och taxiflygplan för framtidens gröna resenärer.
Grenen är Advanced Glider Aerobatics och svenska Gustav Salminen är bäst i världen när det kommer till det: Konstflyg med segelflygplan.
Den är fyra meter mellan vingspetsarna och kan hålla sig i luften upp till sex timmar. Örnen är försvarsmaktens spionflygare nummer 1 och letar information bakom fiendens linjer. Flygrevyn var med på ett flygpass under den stora övningen Aurora 17.
Det var drygt 70 år sedan de möttes senast, mitt under brinnande krig. Sedan dess har Daisy bland annat flugit hos SAS medan Amalia varit KLM trogen under många år. I somras möttes de båda på Visby flygplats, ivrigt påhejad av flygentusiasterna.
Flygrevyn på plats under Försvarsmaktens huvudflygdag i Luleå, Royal International Air Tattoo i Fairford och flygdagen i Örebro.
Den var snabb, så snabb att Herman Göring utnämnde den till bombare, torpedflygplan och jaktmaskin. Ju 88 var en av andra världskrigets mesta mångsysslare och byggdes i ett oräkneligt antal. Mot slutet av kriget användes den till och med som drönare.
Den som idag vill uppleva de gamla sovjetiska trafikflygplanen måste ge sig iväg långt bort. Till Nordkorea, typ. Det gjorde Anders Annerfalk som åkte på flygdag i Wonsan. Det blev en resa tillbaka i tiden, berättar han i en krönika från det stängda landet.
Mer information: Flygrevyn.se
|