Skriv ut   Tipsa en vän  

Ny lag sätter stopp för flygfylleri

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 augusti 2010
Samma gränser som för bilförare och rätt för polisen att göra rutinkontroller av nykterheten hos piloter. Den nya luftfartslagen skärper lagarna kring alkohol och flygande, vid 0,2 promille är det stopp för flygande personal. Och det kan sluta i fängelse.

Berusade piloter och annan flygande personal ger rubriker i media. Om de upptäcks vill säga. Att det finns ett mörkertal beror bland annat på att polisen tidigare inte haft möjlighet att ingripa om de inte haft en ”skälig misstanke” om fylleri.

Den 1 september ändras det när den nya luftfartslagen träder i kraft. Då får polisen möjlighet att göra rutinmässiga kontroller av all flygande personal även utan en uppenbar misstanke. Den nya luftfartslagen är en anpassning till gällande EU-regler men när det gäller de hårdare tagen mot flygfylleri ligger Sverige långt före många andra länder.

Redan 1999 föreslog en utredning att samma alkoholregler skulle gälla för bilförare som för flygande personal. Men en ny luftfartslag har inte varit prioriterat ärende i näringsdepartementet och därför har det dröjt till i år innan brottet flygfylleri och grovt flygfylleri införs.

– Ja, nu kan vi göra rutinkoller av nykterheten hos den flygande personalen, säger Göran Nordin, tjänstgörande stationsbefäl på Arlandapolisen. Ingen kan heller neka oss att göra det, oavsett vilket flygbolag det gäller.

Den nya lagen gäller inte bara piloter, Göran Nordin talar om yrkeskategorier som ”arbetar med säkerhet” eftersom lagen räknar in piloter, kabinpersonal, flygtrafikledning med flera yrken. Utandningsprovet ska därför göras när personalen börjat arbeta med säkerhet, till exempel gå igenom checklistor inför en flygning.

– Å andra sidan, när börjar de arbeta med säkerhet, fråga han. Piloternas genomgång och väderbriefing borde kunna räknas. Men bestämmelserna är nya, det har inte prövats än, så vi får prova oss fram.

Gränsen för det nya brottet flygfylleri går vid 0,2 promille. Ertappas någon med alkohol i blodet över det är det bara att följa med för blodprovstagning och riskera upp till sex månaders fängelse. Den som når över 1,0 promille begår grovt flyfylleri och kan dömas till upp till två års fängelse.

Det införs också en nolltolerans mot narkotika och även för fulla passagerare skärps lagen. Tidigare har en oregerlig flygresenär endast kunnat bli bötfälld men nu höjs straffsatsen så att personen kan dömas till sex månaders fängelse.

– Personligen kommer jag att känna mig tryggare nästa gång jag flyger, nu när de nya reglerna har trätt i kraft, säger Göran Nordin. Det är så många personer som berörs om säkerheten ombord påverkas.





Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Fyllkajan
Skrivet av Hick, 2010-09-01 07:04:03
Festas det inte ganska mycket på stoppen forfarande eller dricker alla piloter mjölk till maten nu?
Anmäl inlägget
Hur vet du det?
Skrivet av Att: smurfen, 2010-08-29 19:18:34
Låter du alla kollegor blåsa innan du flyger med dem, du verkar inte ha förstått att de nya reglerna just handlar om polisens befogenheter att tvinga fram ett test. Tror du polisen skulle kunna fatta några beslut utan blåstest eller blodprov?
Anmäl inlägget
Enspåriga människor
Skrivet av ?, 2010-08-29 19:13:33
Man kan lukta alkohol efter en lättöl, men ni proffs cancellerar hela flygningen direkt, och ringer polisen som får utföra sina tester på kapten, tillåt mig småle.
Det fins så många skenheliga människor som säger det som låter rätt men lever efter helt andra regler.
Anmäl inlägget
Att: X
Skrivet av Smurfen, 2010-08-28 00:21:38
Bra att dem får göra kontroller enklare nu men väldigt konstigt att det blir tillåtet att arbeta fullare än innan, dock har jag inte råkat ut för någon full arbetskamrat. Varken kapten eller kabin.

Också till X:
Jag hoppas jag slipper flyga med dig eftersom du uppenbarligen inte utför dina arbetsuppgifter. Är kapten full är det bara till att ställa!
Anmäl inlägget
Igen
Skrivet av Kapten, 2010-08-27 17:53:59
Noll gånger har jag fått blåsa för övrigt...
Anmäl inlägget
Replik
Skrivet av Kapten, 2010-08-27 17:51:49
Jag spelar inte dum, det är äkta...
Jag tycker det är bra att polisen får utökade befogenheter, hoppas bara att det utnyttjas.
Ser man däremot till reglerna gällande alkoholintag så är detta en lättning.
Synd för dem som flugit med någon som luktar sprit och inte gjort något åt det. Det har faktiskt aldrig hänt mig under mina år i Sverige, och det är jag glad över, för jag vet inte hur jag skulle agera.
Anmäl inlägget
!
Skrivet av X, 2010-08-27 13:36:31
Lagen har inte varit till någon hjälp tidigare, hur många av Er har suttit bredvid en kapten som luktar sprit? Jag har tyvärr gjort det vid ett flertal tillfällen. Den här ändringen kommer att ge effekt.
Anmäl inlägget
Att: Kapten
Skrivet av ?, 2010-08-27 12:36:26
Spela inte dum, du vet vad det här handlar om. Du kommer att bli testad i framtiden, kan du berätta för oss andra hur många gånger du har fått blåsa sen du började flyga. Tänk lite.
Anmäl inlägget
Missvisande artikel
Skrivet av Gratia, 2010-08-27 11:44:41
Kapten har helt rätt. Dock verkar rätten för polisen att göra nykterhetskontroll skärpt. Skälig misstanke behövs inte vara uppfyllt längre.
Anmäl inlägget
Skärpning Flygtorget
Skrivet av Calle, 2010-08-27 11:20:46
Ibland blir jag förundrad - arbetar ni med flyg över huvud taget? Reglerna sedan urminnes tider har varit, som skribenten nedan skriver, att man ska vara försiktig med alkohol 24 h innan flygning och 8h innan ska man kunna köra bil i enlighet med svensk lagstiftning.

I samband med EU-OPS, mildrades kraven till att man ska vara 100% nykter innan flygning.

Vad är det ni inte begriper när ni formulerar en artikel av detta slag?
Anmäl inlägget
Konstigt
Skrivet av Magnus, 2010-08-27 10:46:12
Sverige har tidigiare haft hårdare krav än dessa för flygning och alkohol. Varför sänker man lagen? Bra att polisen får komma och göra oanmälda besök. Men reglerna innan var hårdare, tillsammans med dom samt polisens möjligheter vore bättre.
Anmäl inlägget
Missvisande artikel
Skrivet av Kapten, 2010-08-27 10:04:16
Artikeln ger ju intrycket att det inte funnit regler gällande alkohol och flygning. Reglerna har faktiskt varit hårdare än vad som gäller för bilförare.
Piloter uppmannas att vara restriktiva med alkohol 24 timmar före flygning och måste under 8 timmar före flygning vara så pass nyktra att de får köra bil enligt i vårt fall svensk lag.
Hur reglerna har efterlevt och kontrollerats är oklart, men reglerna har varit mycket tydliga under min karriär.
Anmäl inlägget
Märkligt...
Skrivet av Peter, 2010-08-27 09:27:22
.... att detta inte gjorts tidigare.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev