KopplingDenna forumtråd handlar om följande nyhet:

Regeringen och oppositionen överens om SAS

Flygnyheter, Anders Carlsson, 2016-09-01
Alliansen vill sälja SAS – om de vinner valet 2018. Regeringen säger inte emot. Men tiden och priset ska vara rätt för att försäljningen ska bli av.

Läs hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

 Tråden startades av: Fakta  2016-09-07 16:57:22
KopplingRegeringen och oppositionen överens om SAS 
Om CPH har dubbelt så många utrikes passagerare som ARN, så skulle CPH ha 34 miljoner utrikespassagerare. Så vitt jag vet är inte det sant.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

HansO
2016-09-13 21:23:21
@Kalle
Om det blir krig går 80 % av flygplanen till Norge där dom är registrerade.
Danskarna får 15% men även en del 340:or
Sverige har inte mycket annat att hämta än några gamla leasade 737:or

Sveriges beredskap är god !!
Anders
2016-09-13 15:09:28
SV: Regeringen och oppositionen överens om SAS
Därav intressant och sevad som sker om något av länderna säljer sina andelar. Om det blir ett utländskt ägande. Kan man behålla sitt AOC?
baggen
2016-09-13 07:11:18
SV: Regeringen och oppositionen överens om SAS
Det skandinaviske AOC som norske, svenske og danske myndigheter har gitt "sitt eget" foretak, SAS, har særrettigheter som ikke SAS vil få med 3 separate AOC. I dag ville nok ikke heller et skandinavisk AOC likt det SAS blitt godkjent av europeiske myndigheter. Et godt råd til SAS er da vel å opptre på en slik måte at man får beholde dette?
SvMJ
2016-09-12 16:39:06
SV: Regeringen och oppositionen överens om SAS
Skillnaden kan också bli med flygrättigheter över Ryssland.
Pilot
2016-09-12 16:33:12
SV: Regeringen och oppositionen överens om SAS
Då de knappt har inrikes sånär det inte omöjligt.
kalle
2016-09-11 22:11:41
SV: Regeringen och oppositionen överens om SAS
Är SAS fortfarande ett k-företag?

Finns en del skrivningar om det i koncessionsavtalet mellan länderna som fortfarande gäller bl a uppdelning av maskinerna mellan länderna i krigsläge.

Hur är det med krigsplacering av personalen är dom fortfarande krigsplacerade vid företaget?

Kan man använda utländsk personal i cockpit och kabin mot bakgrund av detta.

Kommer statsmakterna att sälj eller är det bara billiga politiska poäng man försöker ta? Det finns en hel del när det gäller SAS som inte är offentligt och som inte skall bli offentligt.

"En svensk tiger"
sv Micke Johansson
2016-09-11 20:36:22
SV: Regeringen och oppositionen överens om SAS
Skillnaden är att man måste ha en komplett organisation i det landet man har ett AOC.
Det har SAS inte råd med!
Micke Johansson
2016-09-11 17:06:06
SV: Regeringen och oppositionen överens om SAS
Det är ju en helt uppåt väggarna löjlig dikussion,kring SAS' skandinaviska AOC.

Om SAS blev tvungen att ha t.ex. svenskt AOC, då kunde dom ju bara upprätta dotterbolag i Danmark och Norge och få AOC där också, så vad är skillnaden egentligen?
Anders
2016-09-11 14:34:55
SV: Regeringen och oppositionen överens om SAS
Precis där borde man klämma åt SAS. Tvinga den till ett vanligt AOC. Skulle vara mycket intressant och se vad som skulle ske med den biten om tex tyskar köpte den svenska delen. Att ha ett skandinaviskt AOC är helt uppåt väggarna galet.
Micke Johansson
2016-09-10 20:20:11
SV: Regeringen och oppositionen överens om SAS
Nu vet inte jag hur många SAS aktier som Wallenberg mafian äger, men skulle bli väldigt förvånad om det var mer än10 %. Att SAS AB har hq i Sverige är för att det är billigare än i Danmark och Norge med lönekostnaden .På alla internationella flyg sites står SAS som multinationellt bolag
@Linkan
2016-09-10 09:40:04
SV: Regeringen och oppositionen överens om SAS
Precis och AOCt där efter....
Sv Micke Johansson
2016-09-09 22:39:24
SV: Regeringen och oppositionen överens om SAS
SAS AB är ett Svenskt bolag (registrerat i Sverige) detta gäller oavsett vilket hemland aktieägarna har.

SAS AB ORG.NR: 556606-8499
BOLAGSFORM: Aktiebolag

F-Skatt: Registrerad

Telefon: 08-7970000

BESÖKSADRESS
FRÖSUNDAVIKS ALLÉ 1
169 70 Solna

UTDELNINGSADRESS
AVD KOD: STOUU-T
195 87 Stockholm
Micke Johansson
2016-09-09 20:03:50
SV: Regeringen och oppositionen överens om SAS
sv. @Linkan
Du verkar tro att SAS är ett svenskt bolag, detta är helt fel. I själva verket är SAS ett multinationelt bolag, ägt till hälften av skandinaviska länderna. Svenska staten äger 1/5 av aktierna det gör knappast SAS till ett svenskt bolag. Om majoriteten av ägerna vill kan dom väl placera HQ i Andorra eller på Cayman Islands.
@Linkan
2016-09-09 16:11:42
SV: Regeringen och oppositionen överens om SAS
För det första är det ett skämt att det är ett skandinaviskt AOC, HK ligger i Stocholm så det bör vara ett svenskt. Nationalitet på aktieägare är ganska ointressant. Frekvensen på rikstrafiken regleras i upphandlingen och det är märkligt att det går till billigast möjliga. Det borde vara krav på svenskt AOC även där. Det finns fler svenska bolag inte enbart SAS. Dessutom är det ändå inte SAS själva som flyger sin tunna trafik. Den är inhyrd och efter senaste pilotförhandlingen kommer fler linjer flygas av inhyrd kapacitet där passagerarna ser SAS på fenan och tror att allt är frid och fröjd.

Nä sälj SAS!
Ex-svensk
2016-09-09 07:50:08
SV: Regeringen och oppositionen överens om SAS
Ja det är klart. Ska Sverige ha råd att finansiera bidrag åt folk till höger och vänster, ja då kommer ni nog snart inte ha några statliga innehav kvar överhuvudtaget.
Linkan
2016-09-08 16:04:25
SV: Regeringen och oppositionen överens om SAS
Om de nordiska länderna säljer sina andelar i SAS försvinner det speciella AOC som SAS av gammal hävd har. Detta innebär då hel plötsligt stora förändringar som ingen köpare mäktar med att fixa.

Vi som bor ute i landet önskar inte att något bolag som flyger en t/r per dag övertager verksamheten.

Vi har tidigare sett vilken stor försämring som uppdelning av SJ åstadkommit. Banverket för infrastrukturen och flera tågbolag för trafiken utan samordning. Katastrof!
SASig pilot
2016-09-08 14:42:51
SV: Regeringen och oppositionen överens om SAS
Undrar om de har riktigt koll på konsortieavtalet?
@Linkan
2016-09-08 09:16:49
SV: Regeringen och oppositionen överens om SAS
Följer inte med i ditt resonemang.
Ja, staten kan sälja sin andel om de anser att priset är rätt. De linjer som behöver statsstöd har redan det. Tror du på fullaste allvar att SAS skulle flyga något "gratis"? Skulle inte SAS flyga så finns andra som kan ta över. Skulle linjerna inte vara lönsamma bör inte SAS flyga där heller. Men å andra Sudan är det ju egentligen inte längre SAS som flyger sin inrikestrafik eller hur?

Huvudkontor...
Det finns inga garantier att hk alltid skulle finnas i Sverige. Istället för att ha för många på hk och få skatteintäkter vore det bättre att slimma verksamheten på hk och göra bolaget mer lönsamt. Det skulle kanske kunna börja leverera vinst?

Slutligen, som du skriver så äger Sverige bara 23%. Varför skulle en svensk försäljning egentligen påverka något av ovanstående över huvud taget

Nä sälj SAS nu!!!
Linkan
2016-09-08 00:45:19
SV: Regeringen och oppositionen överens om SAS
Svenska staten kan inte sälja SAS. De kan bara sälja sin andel i SAS.
Sverige äger endast 21,4%. De är således inte ens majoritetsägare även om de är den enskilt största ägaren.

Det skulle bli dyrare för Svenska staten att sälja sin andel i SAS än att behålla den. Säljer staten sin andel kommer det behövas mer pengar för att upprätthålla flygtrafiken i Sverige. Det blir fler upphandlade linjer som skall betalas med skattepengar. Huvudkontor kan komma att flyttas utomlands vilket ger staten lägre skatteintäkter.

Summa summarum ger "Det är mest lönsamt för Svenska staten att behålla sin andel i det privata bolaget SAS "



 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev