KopplingDenna forumtråd handlar om följande nyhet:

LFV gör plats för mer remote tower

Flygnyheter, Anders Carlsson, 2017-02-16
De två platserna för flygledare har blivit fem. Igår invigde LFV den nya utbyggda kontrollcentralen i Sundsvall.

Läs hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

 Tråden startades av: Kenneth  2017-02-22 06:21:22
KopplingLFV gör plats för mer remote tower 
Vem betalar för de hittills gjorda investeringarna av RTS projektet och den nya centralen enligt artikeln? Får flygbolagen som flyger i och över Sverige betala för detta? Kan man någonstans se hur stora kostnaderna är och finns de särredovissde?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@Darth
2017-04-13 13:48:46
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Vad gör försvarsdepartementet? Det var väl försvarsmakten som satte stopp för dumheterna.
Darth
2017-04-13 11:21:39
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Försvarsdepartementet verkar vara den enda instans i regeringen som hittills inser det farliga i att låta LFV/SAAB/SWEDAVIA gå vidare med projektet att fjärrstyra de fem flygplatserna där inte bara Visby är av strategisk betydelse för försvarsmakten. Men det enda rätta kommer nog att vinna till slut, lägg ner projektet och minska skadorna som redan orsakats av att dessa tre företag tillåtits driva vansinnet. Rikets säkerhet med tanke på omvärldsläget kommer i första hand. Galna beslut av blåögda beslutsfattare, fega ledningar och korrumperade visionärer och konsulter måste motverkas.
Utanför
2017-04-11 06:59:44
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Men vad exakt tror sig LFV kunna uppnå genom att trotsa Försvarsmakten? Skada sitt eget anseende? Det är ju ganska tydligt skrivet att LFV ska kunna utöva sin tjänst under alla beredskapslägen.
Diavel
2017-04-10 19:43:09
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Ja, visst kör dom på oavsett vad sakkunskapen tycker. Det skulle vara en stor prestige förlust för SAAB , LFV och den här odugliga regeringen om RTS stoppas..
Utanför
2017-04-10 18:32:00
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Försvarsmakten har sagt nej men LFV fortsätter som vanligt som om inget har hänt, stämmer det?
Gen X
2017-04-08 00:37:22
SV: LFV gör plats för mer remote tower
@Anders
Det svåra med ironi är att få folk att fatta när det är ironi!
Diavel
2017-04-07 17:26:17
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Anders, FM ser vad RTS verkligen är, ett dyrt och ganska sårbart system, som absolut inte går att använda för miltär flygledning, och egentligen heller inte för civil flygledning
ERikSSon
2017-04-07 15:30:11
Re:Anders
Du vet alltså något som ingen annan vet, inklusive den konsult som granskat projektet? Rapporten är glasklar, för stora risker med allt för små besparingar.
Tror du att du har lagt ner mer jobb för att granska detta projekt? Knappast!
Sten
2017-04-07 14:13:14
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Det är väl så att de som ges full insyn genomskådar alla uppblåsta idéer. LFVs styrelse har utifrån ledningens information bestämt inriktningen och ledningen är inte intresserade av att kontrollera sin information. Då blir det så är.
Anders
2017-04-07 10:39:04
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Vad händer - varför vill inte FM satsa allt på RTS?

RTS med alla dess operativa fördelar och inte minst ekonomiska sådana borde passa FM som handsken. 50% lägre kostnader, högre flygsäkerhet och bättre redundans. Så mycket bättre....
Fl i inlandet
2017-04-05 15:52:48
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Dessvärre är hela ledningsgruppen hypnotiserade till o tro att rts är värsta grejen och lösningen på alla problem. Men ingen kan tala om varför för det är ju hemligt förmodligen även för dem själva. Om det är hemligt så måste det ju vara jättebra eller hur?
FL i utlandet
2017-04-05 15:22:17
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Finns det någon mer än Olle och dom som är beroende av att det ska fungera som tycker det här med RTC är bra...?
Flygledare med liten erfarenhet av lite större mängder trafik (BÅDE IFR och VFR) som tycker detta är förträffligt...
Johansson
2017-04-05 09:58:20
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Remote tower är och förblir ännu en monumetal fiasko, dyrare och sämre än vanligt torn. Detta vet alla som har bara lite insyn i den här branschen. Försvarsmakten vill inte ha med det undermåliga RTS att göra. Se till att lägga ner LFV då kan Försvaret och privata aktörer ta över all flygledning i Sverige.
Björn
2017-04-04 19:41:03
SV: LFV gör plats för mer remote tower
De största förlorarna blir de flygplatser som kontrakterar SDATS och blir fastlåsta i dyra investeringar och sedan löpande årsproduktion av flygtrafiktjänst. Jag måsta säga att jag häpnas av att så många går på RTS. Se er omkring och det finns alldeles utmärkta alternativ till LFV. För tio år sen var det bara LFV som enligt svenska staten fick leverera flygtrafikledning och till priser som är nästan dubbelt så höga än idag. Säger en hel del om historien med monopol. Kvalité/service/flygsäkerhet har ökat enligt de som fått byta ut LFV och utan att konkurrerande leverantörer har fått upptäcka hjulet igen.

2017 och staten bör överväga varför LFV behövs. Lägg dessa skattepengar på sjukvård, skola och omsorg istället.

SAAB får gärna fortsätta att sälja vapen med backning av politiker som glömt att vi är ett neutralt land som inte förespråkar krig. Hur dubbelmoraliskt är inte detta?
Leila
2017-04-04 16:21:41
SV: LFV gör plats för mer remote tower
LFV/SAABs bolag SDATS framgångar är det enda som räknas. Kalkyler för projektet är bara framtagna för att lura Swedavia och beslutsfattare. Att de är så hemliga är bara för att man inte vill visa upp bristerna och orimligheten i satsningen. LFV får stå för notan, personalen används som brickor i spelet och hela Sverige får leva med förseningar pga tekniska brister och försämrade möjligheter för flygledarna att utföra ett effektivt arbete. Men konsulter och avhoppare till SDATS kan skratta på väg till banken. Men kanske kan försvarsmaktens klara syn på de kommande problemen även rädda de övriga flygplatserna.
Helena
2017-04-04 14:53:48
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Väldigt tyst från LFV/SAAB sedan Försvarsmakten officiellt meddelat att det blir inget RTS på Visby. Frågan är om det blir RTS på någon av flygplatserna som Försvarsmakten flyger på? Om ekonomin inte gått ihop tidigare så lär kalkylen bli än mindre bra nu när antalet flygplatser som RTS kan bli aktuellt på krymper i omfattning. Nya bolaget lär inte stanna upp pga detta då finansieringen redan i hamn från SESAR och statskassan. Leka affär kan man göra ett tag till. Vi skattebetalare kan bara sitta och titta på!
Ingemar
2017-04-02 22:09:44
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Desperata uttalanden från SDATS VD Johan Klintberg visar hur fel ute man är med hur överlägset RTS är jämfört med vanliga torn. En RTC-central kostar abnormt mycket pengar och behöver också underhållas och en dag ersättas. Dessutom är RTS i mycket hög grad beroende av att datorer, kameror, fibernät, operatörspositioner och mjukvaruuppdateringar håller högsta klass för att fungera felfritt. Detta kommer troligen att kosta mycket mer än vad man i dagsläget undanhåller i kommunikationen utåt, skulle man berätta sanningen skulle intresset inte bli speciellt stort. Dessutom påstår han att flygledarnas kompetens gradvis försämras i dagsläget på mindre flygplatser, han påstår sig därmed ha kompetens att underkänna hela LFV:s kompetenssäkringsprogram i och med detta uttalande. Indirekt menar han också att RTS är svaret på även detta "problem" som vi alltså skulle ha i dagsläget. Bondfångeri!!!
Jedi
2017-03-31 19:18:09
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Med Visby ute ur matchen så borde den redan tidigare tvivelaktiga ekonomiska vinsten i affärsplanen vara rejält utsuddad. Kanske den nya GD:n har ett hemligt ess i rockärmen, nej tror inte det. Av försvarspolitiska skäl är även de kvarvarande flygplatserna mer eller mindre militärt strategiska och att fjärrstyra rimmar inte med cybersäkerhet varken i fredstid eller vid förhöjda hotbilder. De flesta logiskt tänkande delarna av Sveriges befolkning förstår det orimliga i att riskera landets militära säkerhet till förmån för privata företag och statliga myndigheters behov av att leka affär med en produkt som inte bevisats hålla måttet för de berörda flygplatserna. En rejäl granskning vore på sin plats, inte minst utav hur LFV:s ekonomidirektör hanterat pengaflödet och kostnadskalkylen för projektet.
FL
2017-03-31 15:52:04
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Så har då försvarsmakten (tillfälligt) stoppat remote ATS på Visby. Man vill också ha in mer information om hur man skall tillgodose deras behov på de övriga flygplatserna.
Ingemar
2017-03-28 13:27:51
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Försvarsmakten borde ha tagit intryck av mediaavslöjandena. Har de inte gjort det då kan man nog definitivt misstänka att SAAB har alltför mycket att säga till om när det gäller inflytande i myndigheter och inrikespolitiskt. Att tillåta att ett projekt av den här betydelsen får genomdrivas kommer att väcka nya säkerhetspolitiska frågetecken.
C
2017-03-24 07:57:42
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Den senaste tidens medieavslöjanden visar att kritikerna som yttrat sig här delvis hade rätt. Vad händer nu inom LFV? Vågar man gå vidare med affären?
Bosse
2017-03-23 06:19:45
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Sverigen nya industriexport, ha! Garanterar dig en promilles besparing om du kan fiinansiera investeringarna med EU-bidrag, använda flygledningsmetoder som saknar tillstånd och hyra ut delar byggnaden till någon annan. Kommer givetvis att bli en succé!
Sudden
2017-03-22 14:12:58
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Mer om Olle&Co

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/generaldirektoren-har-varit-bade-kopare-och-saljare-i-processen
Bertil
2017-03-22 12:18:44
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Det verkar vara ett spel för gallerierna när LFV går ut med anbudsförfrågan på RTS system för alla sina flygplatser.

Utdrag ur förinformation om upphandling:
"LFV provides remote air traffic control at our Remote Tower Centre in Sundsvall since April 2015 when Örnsköldsvik Airport became the world's first airport to feature Remote Tower Services (RTS).

LFV intends to expand the provision of RTS in Sweden by purchasing one complete RTS System; and sensor and adaptation systems for 5 remote airports, with options for an RTM; training simulator; test and development system; expansion to at least 24 airports; and enhance the RTS System as necessary in the future".

Varför går man ut med en anbudsförfrågan när man tillsammans med SAAB har tagit fram systemet och dessutom bildat ett dotterbolag tillsammans med SAAB om försäljning av systemet.

Förmodligen Kommer man inte runt lagen om offentligt upphandling. Hur löser man det då så att man får det system man tillsammans med SAAB lagt ner miljontals kronor på att utveckla. Jo man skriver förmodligen en kravspecifikation med sådan detaljnivå att endast det egna RTS systemet kan uppfylla alla dessa krav. Påminner då stark om Sjöfartverkets upphandling av helikoptrar där kravspecifikationen skrev mot en särskild leverantör.

Skall bli intressant att följa hur det här utvecklas. Kravspecifikationen går ju inte att hemligstämpla utan det blir en offentlig handling.
Rolle
2017-03-21 17:35:44
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Utan årliga pengar från staten, SESAR och trafikverket skulle RTS varit nerstoppat i byrålådan sedan länge. Man kan ju fråga sig 'vad är egentligen statens roll'!' Kan inte LFV konkurrera utan ekonomiskt stöd så bör man faktiskt ifrågasätta dess existens. Staten via LFV är nu delägare i ett nybildat bolag som även ägs till hälften av SAAB koncernen och detta för att LFV ska kunna leka företag utan insyn. Bra att media nu börjar syna LFVs drift och uppdrag sedan affärsverket blev utsatt för konkurrens. Börja ställ frågor och gräv djupt. Blir intressant!
Leffe
2017-03-21 10:41:28
@gustaf j
Men om det inte leder till några besparingar och samtidigt gör verksamheten oerhört sårbar ur ett security-perspektiv, vilket syfte tjänar det då?

Jag måste medge att jag varit lockad av den här tanken men den informationen som börjar läcka ut nu gör det väldigt svårt att försvara. Många vill vara den som pekar ut framtiden och går till historien som den stora reformatören. I det här fallet kan vi bara konstatera att fullskalig fjärrstyrning fullt ut inte är framtiden, hur lockande det än må vara. Däremot finns det aspekter av fjärrstyrningsprojektet som snarast bör implementeras i de lokala tornen för att digitalisera informationsspridning mot kunderna. Men driften får ALDRIG bli helt beroende av detta. LFV måste börja ta sitt lagstadgade ansvar för totalförsvaret nu och lägga ner detta ekonomiska och säkerhetsmässiga vansinnesprojekt.
Darth
2017-03-21 10:31:14
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Det finns flera gamla pensionerade flygledare som tycker att detta är bra. Några skor sig ekonomiskt mycket väl på detta som konsulter i projektet. Media har mycket mer att finna och de har hittills bara nosat på en del av märkligheterna och i värsta fall grova oegentligheter från högt uppsatta inblandade. Att LFV försöker leka affärsmän och pga inkompetens från de högsta i ledningen enbart går SAAB.s ärenden samt skönmålar de konsekvenser som kommer att bli följden är inget annat än en av de största skandalerna som vi haft i flyg-Sverige.
Lycka till nya GD, det blir du som får städa upp efter Olle. Det enda rätta nu vore att stoppa projektet för att minska skadorna.
Gustaf J
2017-03-21 07:52:57
SV: LFV gör plats för mer remote tower
som gammal pensionerad flygledare, kan jag inte annat än tycka att detta är bra.

Inte på de större flygplatserna, men på de små som har få dagliga rörelser.
Det var svårt att hålla uppe och en hög kompetens för de som jobbade på de små ställena.

Detta är ett innovativt steg in i framtiden, och kul att svenskarna och LFV ligger i framkant.

Det var hög tid för förändring i ett förlegat arbetssätt.
Nina
2017-03-20 23:07:05
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Varför har LFV under åren så metodiskt arbetat för att fjärrstyrda torn (RTS) ska få så mycket medial uppmärksamhet? Började redan för två/tre år sen. Hade jag varit chef representerat högsta ledningen och varit systemägare så hade jag arbetat fram detta unikum i det tysta och sedan bara rullat ut världsnyheten. Inte försöka ta credit innan projektet/systemet ens är godkänt internationellt eller prövat ekonomiskt. Nu synas det från alla håll och ingen tror idag att RTS ska leverera mer kostnadseffektivitet mot kunderna än en avreglerad marknad. Flygledarna blir något färre enligt referensgruppen, men antalet admin och tekniker ökar och redundansen för kunderna minskar. Fortsättning följer. Nu får LFVs nya GD Anna Grivas Persson ta stafettpinnen vidare från Allard och Sundin. Lycka till!
My
2017-03-20 21:21:26
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Om projektet var garanterat vinstgivande, gav revolutionerande bidrag för ökad flygsäkerhet och samtidigt gav alla brukare samma tillgång till luftrummen som idag hade maskningen av dokumenten kanske sett annorlunda ut och projektet tålt att granskas. Nu undrar man ju vad det är som inte tål dagsljus?
C
2017-03-20 19:24:03
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Bra jobbat! Det finns mer som behöver ut, allmänheten har rätt att få veta vad som händer.
ole..
2017-03-20 18:26:18
SV: LFV gör plats för mer remote tower
om man vill veta varför man stressar projektet så tror jag man bara behöver följa pengarna tillbaka till Europa.. men jag vet inte.. :) Vissa saker ska ju implementeras före vissa datum så man slipper betala tillbaka...
Bertil
2017-03-20 17:32:19
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Så himla illa blir det med offentligheten och insyn när man måste maska bort största delen av innehållet i projektdokumenten. Om LFV hade hållit sig till sin kärnverksamhet, dvs svara för landets flygledning, hade detta mygel och mörkläggning aldrig behövt ske. Som det är nu har man på flera olika sätt allierat sej med SAAB och håller även själva på att marknadsföra projektet till andra kunder. LFV har numera sådana ekonomiska intressen i projektet att det blir helt omöjligt att spela med öppna kort och medge en granskning. Det skulle vara helt förbjudet för statliga affärsverk att hålla på att leka affär. LFV borde enbart ägna sej åt sin kärnverksamhet. Låt industrin utveckla systemen helt och hållet på egen hand och med egna kostnader. Bidra inte med ekonomi eller personalresurs för att favorisera vissa bolag som SAAB för att sedan dela på affärerna. Det blir bara trassel när man måste mörka alla dokument och inte kan delge dessa för en granskning. Var är då offentlighetsprincipen hos LFV.
Jedi
2017-03-20 15:05:45
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Dagens artiklar i SVT kan vara början till att det enorma mörkläggandet av RTC Arlanda blir avslöjat som det stora fiasko det är. Skäms LFV.
Lisa
2017-03-20 15:02:41
SV: LFV gör plats för mer remote tower
De anställda i LFV tar sitt ansvar för att stoppa lögnerna och rädda infrastrukturen. Bra jobbat!

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/stark-kritik-mot-processen-kring-fjarrstyrda-torn
Bertil
2017-03-19 11:23:55
SV: LFV gör plats för mer remote tower
@CFIT,
Det vet man inte förrän man tagit in anbud. Så länge man inte konkurrensutsätter SAAB kan man inte veta om dom är billigare eller bättre. Billiga är dom inte mot Försvarsmakten eftersom dom har monopolställning där.
CFIT
2017-03-18 23:03:25
SV: LFV gör plats för mer remote tower
@ Bertil. Så vilken annan leverantör bättre och billigare än SAAB föreslår du?
Bertil
2017-03-18 15:44:00
SV: LFV gör plats för mer remote tower
@Conny,
Beslutet om att bygga nya torn i Ronneby och Luleå togs ju långt innan RTS projektet var färdigt. SAAB blir inte ledsna över att det är vanliga torn på dessa platser, dom har ju ändå fått leverera det mesta av systemen i de nya tornen. Monolpolet håller fortfarande i sig som leverantör åt Försvarsmakten.
Sture
2017-03-18 14:38:59
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Dessutom bygger Vidsel ett nytt flygledartorn just nu. Inte ens SAAB rår på totalförsvarets behov. Det var ett stort misstag att ta med Visby i affärsplanen och det finns inte en chans i världen att det blir verklighet. Försvarsministern sa själv igår att regeringen kommer ingripa om LFV går vidare.
Conny
2017-03-18 13:23:01
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Om man är så i händerna på LFV och SAAB varför byggde försvarsmakten då två nya torn för vardera 75 msek i Ronneby och på Kallax? Låter märkligt när RTS är det enda som gäller enligt vissa på detta forum och några på LFV. Försvarsmakten kunde fått RTS på alla sina enheter för denna summa, dvs 150 msek plus. Märkligt va!
Bertil
2017-03-17 21:21:18
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Försvarsmakten är väl helt i händerna på LFV. De som handlägger dessa frågor inom Försvarsmakten är ju Flygledare från LFV som är utlånade till Försvarsmakten. Var har dessa sin lojalitet? SAAB står väldigt nära Försvarsmakten och speciellt när det gäller flygledning.
Sven
2017-03-16 14:50:42
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Nu vill jag inte ha några menlösa och innehållslösa slagdängor á la Gullan.

Hur ställer sig Försvarsmakten till fjärrstyrningen av Swedavias flygplatser? Spelar inte dessa en avgörande roll för totalförsvarets uppgift?
Sven
2017-03-16 14:45:06
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Det är Trumpvarning på hela LFV. I alla fall på vad som kommuniceras kring fjärrstyrning.
Tjockeleffe
2017-03-16 07:53:19
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Det är lite Trumpvarning på Gullan! Mycket babbel i många trådar. Säger du en sak tillräckligt många gånger och inte bemöter med fakta så blir det till slut sant.
Rart!
Oberörd
2017-03-15 18:19:46
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Av någon anledning verkar nej sidan ha de mest utförliga och seriösa argumenten. Gullan låter ju mest som en atis som hakat upp sig.
Jonas
2017-03-15 17:23:28
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Jag säger bara, stackars SAS, Norwegian, Lufthansa m fl som får betala för hela kalaset. Från förrätt till efterrätt, (projektering, implementering och drift). Det kommer bli betydligt dyrare i framtiden än idag. LFV och Avinor med åren har insett att de inte kan konkurrera med hungriga bolag som NATS, DFS och ACR. Därför måste de göra något annorlunda. Problemen som kommer när tiden springer ikapp är att overheaden mm ökar när RTS blir implementerat och tornen stängs ner. Det kommer sen att behövas minst lika många flygledare i drift på ett RTC och i framtiden fler administratörer och tekniker. Priset per produktionstimme flygtrafiktjänst/RTS kommer att skjuta iväg när flygplatserna är inlåsta i nya kontrakt. Varför inte behålla befintliga och ståndsmässiga torn så länge flygplatserna fyller en funktion. Hur vi sen kommer att förflytta oss och resa från 2050 kan ingen svara på. Vi kanske inte ens behöver våra flygplatser då.....
Gullan Purser&Säkerhetsexpert
2017-03-15 14:46:23
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Härligt, älskar ny digital teknik.
ökar säkerheten, kvalitetssäkrar och spar stora kostnader.
Nya GD är helt på spåret med detta...

Trafikledningen har samma arbetssätt sen lång tid tillbaka
ledsen
2017-03-15 12:36:24
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Det kommer bli dyrare, mycket dyrare för alla inblandande. Och mer sårbart, se bara på informationen idag från Svenska kraftnät. Men vem bryr sig om det? LFV och SAAB kan skåla med champagne och resa världen runt och vifta med sitt Swedaviakontrakt finansierat av EU-bidrag ändå tills den dagen då man faktiskt måste börja visa resultat och leva upp till sina lögner. Det kommer smälla hårt då och vi har varnat er.
Leila
2017-03-14 10:17:14
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Många tror att detta är den enda framtiden för flygtrafikledning. det är det budskap som trummats ut stenhårt och lättlurade teknikivrare och ja-sägare i LFV som inte vågar säga emot chefen för att inte skada sin egen karriär håller med trots att alla varningsklockor ringer. Visst, remote kan vara bra på väldigt små flygplatser, men det finns också baksidor och negativa konsekvenser som ärligt måste kommuniceras för de som kommer att drabbas och det är inte vad som sker idag. Framtiden för LFV är dyster pga den utveckling som nu tillåts råda. Nya GD kommer att få det tufft att förklara varför man valde denna inriktning när konsekvenserna var kända internt.
Kalle
2017-03-08 17:18:56
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Ja det står tydligt och klart på LFV hemsida att personen tillhör LFV och inget annat. Tyvärr går det inte att lägga med länken här men det är bara att gå in på LFV hemsida och söka på namnet så får man upp det. Som konsult kan man aldrig juridiskt företräda LFV. Det är skillnad på de som jobbar på ett callcenter. Hursomhelst fick jag av inlägget från @ Karl en känsla av att personen det gäller kanske är pensionär i rollen som FL. FL skrået pensioneras ju när dom är ungdomar och då är det ju helt Ok att konsulta. Däremot är det lite missvisande av LFV att skriva att personen tillhör LFV. Är man konsult så är man och då kan man inte företräda en statlig myndighet. Nu lägger jag detta åt sidan och utgår från att det är som jag tror och som @ Karl skriver.
@Kalle
2017-03-08 13:31:41
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Står det verkligen anställd? Står det inte bara att personen representerar LFV?

Som konsult så representerar du företaget du konsultar åt.
När du ringer till SAS, då svarar de SAS i telefonen. De svarar inte namnet på det callcenter företag som SAS hyrt in för att sköta deras tjänster.

Samma sak som att inhyrda flygbolag använder SAS callsign på frekvensen. De representerar SAS.

Men anmäl till JK du. Det är ju en SKANDAL att ett bolag använder sig av konsulter. Ve och fasa.
@kalle
2017-03-08 12:26:42
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Ja i så fall får du väl anmäla saken och dina argument för att du tycker det är olämpligt till Riksrevisionen. Tro mig, om du nu vill få till en granskning eller förändring får du se till själv att det blir gjort. Ingen annan kommer göra det åt dig, allra minst här på Flygtorgets forum, aka soffliggarnas klagomur.
Kalle
2017-03-08 09:55:08
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Personen och företaget är redan nämt i tidigare kommentarer i denna tråd. Jag är medveten att man kan ha ett AB och vara konsult när man är pensionär utan problem. Problemet i detta fall är stt personen ifråga står upptagen som anställd av LFV när man söker på LFV hemsida på RTS projektet där det redovisas med bild och namn i vilka länder föredragen om RTS förekommit. Jag utgår från att LFV inte kallar en konsult för LFV anställd även om man anlitar en konsult.
@Kalle
2017-03-08 02:39:45
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Hörsägen, fram med källor istället för att sprida fabler.
Karl
2017-03-07 22:21:14
SV: LFV gör plats för mer remote tower
@Kalle:
När man gått i pension så är man inte längre anställd. Då går det utmärkt att starta ett bolag om man så känner för det. Går till och med utmärkt att vara konsult på timme till sin gamla arbetsgivare.
Populärt att göra så inom många branscher.

Man kan även byta arbetsgivare som pensionär, tex jobba på timme för ACR. Det är inte heller en konkurrerande bisyssla.

Frågor på det?
@kalle
2017-03-07 21:36:13
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Om så är fallet är det bara att namnge personen och företaget till Riksrevisionen. Eller vad är problemet?
Kalle
2017-03-07 18:07:09
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Dessutom verkar det vara tillåtet för vissa av nyckelpersonerna att driva egna företag och sälja konsulttjänster inom verksamhetsområdet. Det verkar nog vara dags med en granskning av detta hos LFV. LFV lyder ju fortfarande under de bestämmelser som gäller för statlig verksamhet, dvs ingen anställd får ha någon konkurrerande bisyssla. När en anställd vid LFV åker världen runt och håller föredrag om förträffligheten hos RTS konceptet och sedan dessutom driver ett eget Aktiebolag för att sälja sina konsulttjänster inom samma område, då är det tjänstefel och handlar om jäv. Det är kanske för att möjliggöra detta mygel som LFV bildar ett eget dotterbolag tillsammans med SAAB för att slippa insyn. Den chef som godkänt detta har definitivt inget gott omdöme. Dags för LFV att städa i sitt eget hus och läsa på vad upphandlingsförordningen säger.
Realistisk människa
2017-03-07 12:48:32
@positiv människa
Det är klart att det här är framtiden. Inte för att det är billigare, bättre eller säkrare utan för att ett gäng sluga människor som tjänar personligen på det sitter på nyckelpositioner och tycker så. Det är bara att gilla läget, girigheten styr och ni andra får bara ta o anpassa er efter det. Tough luck.
Lasse
2017-03-06 22:27:21
SVar till Nisse
Där har du inte tänkt hela varvet.
Positiv människa
2017-03-06 22:00:42
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Demosystem på gång från SAAB till Storbrittanien nu, verkar vara framtiden ändå.
Skeptisk
2017-03-05 23:34:36
Re: Nisse
Nej, det är inte så det är! Testa och utvärdera på ett ställe där man inte blir direkt beroende av resultatet.
Jämförelsen med JAS är ju... usel!
JAS fanns det ett behov av och ingen blev "drabbad" (inte pga att JAS tillkom i varje fall).
Det finns inget direkt behov av RTC! Det finns redan en konsultrapport om eventuell besparingspotential kontra risker. Den menar att det är orimligt att fortsätta projektet och bättre vore att skriva av det som sunk cost. Förvisso en rapport som arbetstagarna har beställt men det är ju en oberoende konsult. Man kan tycka vad man vill om den men arbetsgivaren har ju inte presenterat något som motbevisar!

Man kan inte säga ärligt att det finns någon drifterfarenhet hos LFV när det gäller RTC! Olle säger att det är så men alla andra vet att det är båg.

Du skriver: "Ok, ert torn är gammal och måste ersättas.
Ni får 2 val. Antingen bygger vi ett nytt likadant. Eller så bygger vi ett RTC här i källaren på gamla tornet. Ni får då 20 000 kr extra i månadslön pga det vi sparar på att slippa bygga ett nytt torn. Vad väljer ni?"

Men det är ju självklart!!! Så oerhört fånig, hypotetisk antagande! Även om man tycker att RTC är en sämre lösning än traditionell flygtrafikledning så, för individen (om man bortser från en flytt) så spelar det ju ingen roll! Man är alltid skyddad av restriktioner och att man tar bort allt annat än reguljärtrafik. Därför behöver man ju inte bry sig personligen (återigen om man bortser från flytten och det faktum att flygbranschen kommer att få stå för kostnaderna i slutändan). Men man kan ju ändå tycka att det är sämre, men om någon erbjuder mig 20000 extra i månaden för att jobba med ett sämre system gör ju inte mig personligen något. Tänkt till ett extra varv!
Om man inte får något extra och inte behöver flytta är jag ganska säker på att alla valt traditionell flygledning eller möjligen något bättre än RTC (som inte kommer att uppfinnas för att ja-sägare är så jäkla förutsägbara och fega).

Alla vet att RTC kommer att fungera men till vilket pris? Att det fungerar på en flygplats med fyra rörelser i snitt per dag säger ingenting mer än att det fungerar där... med fyra (4) rörelser per dag.
Kalle
2017-03-05 22:49:17
SV: LFV gör plats för mer remote tower
@ej skeptisk:

Fackets åsikt från central europeisk nivå (ETF) är att man är ok med konceptet som sådant, men motsätter sig att leda 2 flygplatser samtidigt. Däremot ok att växla mellan 2 stycken.

http://www.etf-atm.org/WP/wp-content/uploads/2016/04/ROT-brochure-April-2016.pdf

Och det är ungefär samma ståndpunkt som ECA (European Cockpit association) har
"ECA does not support the implementation of Multiple RTS, until sufficient experience with Single RTS has been gained and until human factors and technical implications have been thoroughly researched and are adequately mitigated to ensure safe ATC operations."

https://www.eurocockpit.be/stories/20141110/remote-tower-services

Svenska facket har mest uttalat sig om det ekonomiska vad jag sett.
http://www.publikt.se/artikel/luftfartsverket-ska-flytta-jobb-till-stockholm-19714
Bertil
2017-03-05 22:13:04
SV: LFV gör plats för mer remote tower
@Observer,
Man kan inte som anställd inom LFV ha ett företag som bedriver samma verksamhet som LFV utövar. Denna form av bisyssla är inte tillåten för någon statligt anställd. Jag utgår från att personen som nämns inte är anställd av LFV utan har slutat och startat eget företag inom området.
Observer
2017-03-05 19:18:59
Henrikssons bolag avgörande för RTS?
Är bolaget Digital Tower Consulting AB, Frösön (Mikael Henrikssons) avgörande för RTS fortsatta utveckling. Med projektpengar (andras pengar) kan man skapa attraktiva lösningar som gör att vissa blir stora vinnare. Ska bli spännande att se hur mycket bolaget omsätter första året. Att LFV högsta ledning tillåter anställda att bli dyra underkonsulter är en fråga för allmänheten. Vad gör övriga 1 200 anställda? Vem har ekonomisk tillsyn på statens affärsverk? Ifall granskning kan de även titta på LFVs affär i arabemiraten?
Nisse
2017-03-05 18:27:19
SV: LFV gör plats för mer remote tower
"Vem har bedömt att RTC är bra...? Ingenjörerna som har skapat det...? Flygledarna som är beroende av att det ska vara bra (för att jobben ska vara kvar i Sundsvall)...? Eller vem är det som påstår att det fungerar bra...?
Olle som har väldigt mycket intressen i SAAB...? Projektledarna som lagt nästan hela sin karriär på detta projekt...?
Känns rimligt... NOT!!!!!!!""

Men så är det väl med alla nya projekt, eller?

Vem bedömde tex att JAS 39 Gripen är ett bra plan? Ingenjörerna? Testpiloterna? SAAB? Projektledaren?
Gissningsvis var det initialt en samlad bedömning från samtliga dessa. Precis som i RTC.

Nu med driftserfarenhet så verkar de som verkar i såväl RTC som JAS nöjda. RTC finns väl bara i en första utgåva, medan JAS har vidareutvecklats ett antal år och är väl ännu bättre idag. Ny kamerateknik, skärmar, och andra hjälpmedel kommer att ge ett bättre RTC på sikt också.

Min gissning är att om förutsättningarna varit annorlunda så hade det låtit helt annat här på forumet.

"Ok, ert torn är gammal och måste ersättas.
Ni får 2 val. Antingen bygger vi ett nytt likadant. Eller så bygger vi ett RTC här i källaren på gamla tornet. Ni får då 20 000 kr extra i månadslön pga det vi sparar på att slippa bygga ett nytt torn. Vad väljer ni?"

Tror ingen skulle valt ett traditionellt torn.

Men nu när det handlar om flytt, så letar man problem istället för att se att det mesta faktiskt går att lösa. Jag förstår det. Att tvingas flytta är inte skoj och processen har dragit ut för länge och ovissheten har inte varit bra för de anställda.

Däremot är jag övertygad att RTC kommer att fungera. Om det sedan blir billigare, det vet jag inte.
Ej skeptisk
2017-03-05 18:18:51
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Vem bedömer att RTC är dåligt? Flygledarwannabees på flygtorget eller dess fackförening?
Skeptisk
2017-03-05 11:25:16
SV: LFV gör plats för mer remote tower
"Vem har bedömt att RTC är bra...? Ingenjörerna som har skapat det...? Flygledarna som är beroende av att det ska vara bra (för att jobben ska vara kvar i Sundsvall)...? Eller vem är det som påstår att det fungerar bra...?
Olle som har väldigt mycket intressen i SAAB...? Projektledarna som lagt nästan hela sin karriär på detta projekt...?
Känns rimligt... NOT!!!!!!!"


Skrivit av "Tidigare testare" sammanfattar väl egentligen hela problemet med detta. Ska vi lägga till Gullan till listan också? Hen verkar ju ha en gedigen erfarenhet av RTC.
Anders
2017-03-04 19:29:54
Re: Nisse
Men det är ju inte bara avlyssningen som är problem! Hur kan du inte förstå det?! Vad är det du inte vill förstå?!
@FI
2017-03-04 14:59:56
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Det är inte olagligt för en flygledare att styra två flygplatser, nu kommer det aldrig att ske så diskussionen är ovidkommande.
Nisse
2017-03-04 14:48:18
SV: LFV gör plats för mer remote tower
@FL
I dagsläget kan man ställa sig vid staketet och titta in. Vi pratar civila flygplatser dit allmänheten har tillträde.
Videon som skickas är för övrigt krypterad.

Kan man skicka meddelanden via luften krypterat, tex Länk 16, så borde en landlina som är krypterad hålla minst samma säkerhet.

Man sitter idag i Nevada och flyger drönare över Afghanistan utan att bli avlyssnade, med livevideo.

@Anders: Nej STRIL leder flygplan i luften, och pratar med dem, utan att bli avlyssnade. Det var väl det som var problemställningen?
Snöskottning, fågeljakt och andra flygplan sker ju knappast radiotyst idag heller.





Anders
2017-03-04 09:58:10
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Stril leder knappast flygplan på marken och tillser att banan är fri, har koll på andra flygplan, snöskottning, bantillsyn. fåglar mm mm.
Fl
2017-03-04 08:59:47
@Nisse
Du förstod visst inte problemet, hela förloppet filmas och skickas via telias nät som avlyssnas av externa aktörer. Även om din metodik skulle bli tillämpbar vilket inte är möjligt i dagsläget. Å andra sidan sidan är det också olagligt för en flygledare att styra två flygplatser samtidigt men det har inte hindrat LFV från att sälja den tjänsten. Det är mycket ni förespråkare kommer behöva stå till svars för den dagen någon förväntar sig att allt ni lovat ska bli verklighet.
Nisse
2017-03-03 21:45:14
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Stril klarar av att leda dessa. Klareringar kan skickas krypterat via datalänk. Anledningen till att man kör radiotyst är ju enbart pga dagens torn handhar trafik med teknik från 50'talet.
FL
2017-03-03 20:55:23
SV: LFV gör plats för mer remote tower
"None of us think twice about moving huge amounts of data around a secure network in order to provide an en-route service remotely."

Gäller dock ej militär trafik som startar radiotyst och transponderlöst, just för att inte märkas i dessa system (som avlyssnas av externa aktörer).
Tidigare testare
2017-03-03 16:46:27
En hel karriär baserad på felaktigt antagande
Att all ny teknik är bra utan kritisk granskning verkar tydligen även gälla i England.

Vem har bedömt att RTC är bra...? Ingenjörerna som har skapat det...? Flygledarna som är beroende av att det ska vara bra (för att jobben ska vara kvar i Sundsvall)...? Eller vem är det som påstår att det fungerar bra...?
Olle som har väldigt mycket intressen i SAAB...? Projektledarna som lagt nästan hela sin karriär på detta projekt...?
Känns rimligt... NOT!!!!!!!
FL
2017-03-03 12:50:23
@Kalle
Just det. Better and cheaper...
Men LFV har varken kunnat visa att det är bättre eller billigare!
Pinsamt.
Kalle
2017-03-03 02:35:33
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Remote Towers: Are they only for small, geographically remote airfields?

Remote towers – or ‘digital towers’ as we call them – are an incredibly exciting technological development. Delivering airport air traffic services remotely from centralised locations will be transformational for our customers. We are actively exploring a number of opportunities in the UK and we will have a demonstrator to showcase our capability early this year.For the customer, the offer is all about a better, cheaper service that can free up valuable real estate on the airfield. The benefits are obvious. However, for us as ANSPs it’s more of a mindset shift. None of us think twice about moving huge amounts of data around a secure network in order to provide an en-route service remotely. But for some reason there is a preconception that digital towers are only suitable for airfields of low complexity and low ATM volume. That’s just lazy thinking. There is no reason why the improvement to safety, enhanced controller tools and flexibility can’t be delivered regardless of traffic volumes, something that I expect us to be able to prove in the coming years.

Från bloggen på NATS hemsida
Tower of power
2017-02-28 17:20:11
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Dagens riksdagsdebatt mellan S och M visar hur skrämmande dåligt pålästa inblandade politiker är. På ett nästan komiskt sätt tävlade de i att hylla ny teknik som "de hört är bara bra" och bara ger fördelar med bibehållen säkerhet och effektivitet, och till ett lägre pris! Ingen har ju ännu sett en seriös uträkning förutom SAAB och LFV:s innersta krets!! Återigen: ny teknik är ju bara ny, bra teknik är bra! Dessutom påstod ministern att det kommer ge fördelar för Arlandas flygledning att lägga ett RTC där!?!? Det hade LFV sagt och då får man bara lita på det enligt henne...
Oppositionens regionalpolitiska opponerande är ju bra men det är ju tekniken och dess pris, begränsningar och sårbarhet som är det farliga här. Men där står de båda och hyllar detta emot bättre vetande!
Leila
2017-02-28 12:29:53
@Anton
Om LFV hade varit öppna med vilka konsekvenser detta innebär då hade aldrig tidsplanen kunna hållas alternativt att hela projektet måste läggas ner.
Anton
2017-02-28 09:55:06
SV: LFV gör plats för mer remote tower
På Sturup kan vi ta både mer IFR och skol IFR/VFR idag, även om det stundtals är mycket. I ett RTC kommer skoltrafiken att tvingas bort eftersom tekniken sänker vår kapacitet.
Även reguljär trafik kommer att påverkas i form av färre visuellinflygningar, färre opposite-landningar och inga tighta starter framför/mellan ankommande.
Så kan man ju fråga sig varför man inför något som är sämre? Varför är man åtminstone inte är fullt öppen med anledning och konsekvenser?
Ernst
2017-02-28 08:08:36
RE: Kalle
Hade LFV varit öppna med det så är det ju sin sak men LFV ljuger ju i frågan. Sen tror jag inte det hjälper om skolflyg/allmänflyg betalar mer! Kapaciteten sänks ju på en flygplats som tex Sturup. Man kan säkert ta mer reguljärtrafik som matas fram av en approach men inte blandat med skol/VFR. Det skulle inte hjälpa om dom betalar mer.
Kalle
2017-02-28 00:09:26
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Tror inte skol eller allmänflyg heller kommer att drabbas om de betalar för sig. Just nu är det reguljärflyget som får subventionera allmänflyget.

Antingen betalar man för sig eller så får man service i mån av tillgång. Är väl rätt naturligt egentligen eller?
Thomas
2017-02-26 11:11:18
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Blir det bara billigare så spelar det ingen roll hur det fungerar. Den enda som berättar för myndigheter/politiker är ju Olle och han får i princip stå oemotsagd.

Det fungerar helt säkert för ett någorlunda jämt flöde av reguljär trafik men det är helt klart att Olle inte har varit ärlig mot flygskolor och allmänflyg.
Notera gärna hur Olle är övertydlig när det gäller att flyg med passagerare inte kommer att drabbas...
SUB
2017-02-26 02:31:51
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Ngn som vet hur flygsäkerhetsmyndigheter i Europa och globalt agerar?
Borde vara relevant. Det här är ny mark.
Bob
2017-02-25 15:00:24
@bertil
Får man ingen respons internt för något som är uppenbart fel, kanske rentav olagligt får ni göra som tjänstemännen på skatteverket och fastighetsverket. På Flygtorget löses inga problem.
sv Gullan Purser&Säkerhetsexpe
2017-02-24 11:39:01
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Det talas om pilotlösa plan. Jag hoppas först på purser fria plan!
Bertil
2017-02-24 09:39:03
SV: LFV gör plats för mer remote tower
@Bob,
Vad har du att föreslå hur man kan få till en granskning av LFV. Det är väl inget någon enskild person kan föreslå genom att skicka in en begäran till regeringen. Kom gärna med ett förslag att gå vidare med detta. Nu är visserligen en ny GD tillsatt men det tar väl tid innan hon inser bristerna.
Bob
2017-02-23 18:18:41
@gullan
Förvänta dig inga sympatier för dina populistiska åsikter utan belägg. Det jag stör mig på är folk som klagar o inte gör något det.
Gullan Purser&Säkerhetsexpert
2017-02-23 16:15:30
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Bra där, blir så glad att man nyttjar ny teknik och stordriftsfördelar.
Lätt att hålla en jämn hög kompetens, lätt att ersätta FL vid strejker å sjukdomar och flygbolagen får lägre avgifter.
win win för alla....
Härligt att LFV ligger i främsta ledet för detta, världsledande´... Bra jobbat!!

Om några år kommer inte en ny generation förstå hur det kunde sitta flygledare i varje litet torn...



Bob
2017-02-23 12:14:38
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Se till och gör en granskning då istället för att gnälla här.
Bertil
2017-02-23 11:18:33
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Detta projekt och tillvägagångssätt borde granskas ordentligt. Bara att inleda ett samarbete med industrin och inte behöva göra offentliga upphandlingar gör att det är mycket i kostnadsväg som mörkas. Även om LFV är ett affärsverk är det skattepengar man handskas med eftersom ev överskott skall gå tillbaka till statskassan.
Sedan bildar man tillsammans med SAAB ett dotterbolag som skall marknadsföra RTS konceptet. Det är ju smart för då får definitivt ingen utomstående någon insyn i kostnader och tagna beslut, utan det blir en riktig mörkläggning.
En offentlig granskning av hela detta projekt vore på sin plats.
Paul
2017-02-22 15:16:52
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Vilket slöseri med staternas och flygbolagens pengar. Helt otroligt att ingen synar detta. Skulle bli en större såpa än sjöfartsverkets inköp av helikoptrar 2012. Ingen kommer att ta ansvar när det blir aktuellt att ifrågasätta ett icke användbart system.
Anders
2017-02-22 12:46:35
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Så länge Olle finns med i bilden kommer inga siffror presenteras. Att man inte ännu kunnat presentera (ens påhittade) vinstfördelar gör ju att man måste inse att detta blir inte bra!
FL
2017-02-22 10:30:51
SV: LFV gör plats för mer remote tower
Svar ja. LFV finansieras av avgifter som flygbolagen betalar. Det är många, många arbetstimmar som lags på detta...

Dock får vi alla chansen att vara med och betala för RTC-swedavia då LFV ansökt om (och beviljats) pengar från EU. Över nio miljoner euro bidrar EU med.

http://ec.europa.eu/inea/en/connecting-europe-facility/cef-transport/projects-by-country/sweden/2015-se-tm-0355-m

End date är dec 2020, kan det vara därför LFV stressar för att få igenom detta så fort det bara går!?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev