KopplingDenna forumtråd handlar om följande nyhet:

Remote försenat i Linköping

Flygnyheter, Anders Carlsson, 2017-11-03
Fjärrstyrt sedan våren 2017. Det var planen. Men ännu sköts flygledningen på plats i Linköping sedan tillståndet från Transportstyrelsen blivit försenat.

Läs hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

 Tråden startades av: Johan  2017-11-09 01:13:26
KopplingRemote försenat i Linköping 
Tyvärr kan jag meddela att fjärrstyrda torn kommer bli en pinsam historia för LFVs nya GD. Hon har redan visat dåligt omdöme att gå ut och säga detta kommer förändra flygledningen i framtiden. Det sa man om gasdrivna bilar oxå.

Hon med skillnad från tidigare GDar borde kunna räkna. Kommer ju senast från Försäkringskassan där hon räknat utgifter i 11 år. Ta fram den ”hemliga” affärsplanen och ta med gällande prisbild för flygledning idag och jämför med de kalkyler som låg till grund för denna satsning. Hur går det ihop och då hade man inte räknat med ca 750 miljoner i utvecklingskostnader hittills. Flera års förseningar för driftsgodkännanden. Otroligt höga löner för utvecklare, ingenjörer, marknadsförare, säljare, operativa och alla i chefspositioner.

Vem ska betala för kalaset? Myndigheter som Transportstyrelsen och Trafikverket borde börja agera. Mer bidrag borde vara tabu redan idag. Swedavia med några år bakom sig som företag borde vara riktigt oroliga. Tänk att hamna i en inlåst relation med LFV. Värsta tänkbara.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Kristina
2017-11-09 09:52:30
RTS blir mer och mer spännande
Tänk att man (LFV) kan bli så stressade av att utsättas för konkurrens. Man insåg snabbt (moget) att det är omöjligt att konkurrera mot uppstickare. Har man hela sitt verksamma liv levt i ett monopol och aldrig behövt ta hänsyn för och mot någon. Nu lägger man alla korten på RTS och låtsas som att detta är unikt, spännande, sexigt och mer kostnadseffektivt. Jämfört med vad frågar man sig? Stämmer om man jämför med vårt gamla heliga Luftfartsverket. En svunnen tid då alla hade det toppen och ingen ifrågasatte.

När och vem ska våga syna RTS och dess faktiska kostnader hittills. Bara tre års närvarande med stora montrar och flera säljare på mässor världen runt kostar 10-tals miljoner årligen.

Linköping mer än 1 år försenat. Vilken flygplats är beredd på denna osäkerhet. Vad händer sen i förlängningen? Vi talar om otroligt känslig teknik. En flygplats har inte råd med avbrott i trafiken.

Jag är helt säker på att RTS aldrig kommer att slå igenom. Bara några få som tror. Endast de som idag lyfter skyhöga ersättningar från bolaget är glada så länge leken pågår.

Fortsättning följer?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev