KopplingDenna forumtråd handlar om följande nyhet:

Begränsa antalet JAA-certifikat

Debatt, Carl-Oscar Lawaczeck, 2011-03-23
Piloternas arbetsmarknad är i obalans och skapar motsättningar mellan piloter och arbetsgivare. Ett sätt att komma till rätta med tillgång och efterfrågan och därmed skapa en sundare arbetsmarknad, är att begränsa antalet JAA-certifikat i Europa. Det menar piloten Carl-Oscar Lawaczeck i ett debattinlägg.

Läs hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

 Tråden startades av: PM  2011-12-07 09:53:13
KopplingBegränsa antalet JAA-certifikat 
Tänkte återuppliva ämnet i ovanstående artikel. Jag håller med artikelförfattaren. Begränsa antalet certifikat precis som antalet utbildningsplatser till läkare är begränsat och reglerat.

Det har aldrig varit brist på kommersiella piloter, åtminstone inte i vår del av världen. Tycker artikeln är riktigt vettig. Nu när flygmarknaden liksom pilotutbildningarna är helt avreglerade så finns det ett stort överflöd med folk som har kommersiellt certifikat. Vem tjänar på det? Jo, flygskolorna och flygarbetsgivarna. Vilka förlorar på det? Jo, alla piloter förstås som i konkurrensens namn måste acceptera sämre och sämre villkor på marknaden. Det är en aldrig sinande ström av folk som dras till flygyrket. I stort sett vem som helst kan köpa sig en flygutbildning idag. Flygskolorna vill tjäna pengar och accepterera de flesta som vill gå en utbildning. Flygarbetsgivarna kan välja och vraka och erbjuda allt sämre villkor till sina piloter.

Jag tycker jämförelsen med läkaryrket är intressant. Av vilka skäl finns det inga kommersiella läkarutbildningar där man kan gå en läkarutbildning mot betalning? Jag kan ju tänka mig flera argument mot det:
- kvalitetssäkring i utbildningen
- oklart med lämplighet hos de studerande
- svårigheter att sätta upp en utbildning
- för få som är beredda att betala

Av dessa så borde väl alla utom det sista argumentet gälla även för pilotutbildningsmarknaden. Nuförtiden vill nykomlingar på marknaden till och med betala för sin typutbildning OCH line training. Man baxnar! Är detta verkligen rimligt bara för att få spaka ett flygplan! Så fantastiskt är det inte när man väl sitter där.

Har själv flugit kommersiellt i några år så jag vet hur det är. Ledsnade dock på både själva jobbet och omständigheterna och jobbar nu som projektledare i ett stort internatonellt företag. Tjänar mer än en senior kapten på bolaget jag var på. Jag ångrar väl inte direkt att jag gjorde hela resan med flygutbildning och som flygande, men det visade sig vara en återvändsgränd.

Som jag läste någon annanstans här på Flygtorget: "Det finns bara en bransch i samhället där det vimlar av upphetsade nördar som är villiga att betala dyrt för arbetsgivarens kostnader - flygbranschen!"

Talar inte detta för att det är ett otroligt överskott av piloter på arbetsmarknaden? Tänk på det ni som funderar på att köpa en svindyr utbildning bara för att bli en i mängden på marknaden!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Episteme
2011-12-16 23:32:59
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat
PM:Delar helt din uppfattning vad gäller de två inledande styckena och kommer därav inte gå in och peta bara för sakens skull.

Däremot skulle jag vilja poängtera att texten inom citationstecknen är dina ord och ingen annans. Även om sådan tolkning säkerligen kan göras. : )

Jag förstår varför somliga vill införa en begränsning i certifikatsantalet. Bättre villkor, tryggare arbetsnormer och dylikt som fler varit inne på. Tror dock inte att det kan bli en realitet idag och det är blott det jag gör gällande. Jag är på intet sätt någon att övertala för att hamna i konsensus med, där saker och ting kommer att förändras.

Stega ut lite från "Jag-perspektivet" och försök se objektivt på situationen, En större helhetsbild tonar då upp sig. Jag är av annan åsikt på en del saker men jag delar även mycket som skrivs av andra.

Jag tror inte de bästa piloterna uteslutet är dessa som "lever för att flyga" utan snarare ser det som ett yrke att trivas med. Allt kretsar inte kring flyg utan de har intressen vid sidan om. Som de flesta yrken är. Tekniker, läkare, advokater. Sådana människor som trivs att gå till jobbet men tycker även de är skönt att komma ifrån. Arbetsvillkor, lön, semester osv är en del av det valet och jag förstår att individen söker sig till andra yrkesområden om de inte lockas av det. Marknaden kan säkerligen styra upp även detta men då blir det en eftersläpning på kompetensen i samma grad som villkoren.

Jag kan däremot sätta en slant. Att skulle det införas en begränsning hade många piloter varit av en helt annan åsikt i frågan om dom hade stått i startgroparna av utbildningen. Och varför skulle inte dessa få göra ett försök? De betalar för utbildningen och jag antar äär minst lika lämpade som dessa som genomfört den tidigare, om samma steg utförts. Jag ser inget hinder i detta och personerna är stora nog att fatta sina egna beslut om de vill ge sig in i marknaden.

Nu tror jag dock personligen att det går mot scenariot att marknaden helt dikterar villkoren. Sämre löner, lediga dagar, fler kontraktsjobb osv. Antalet certifikat tenderar därav att minskas med tiden varpå allt stabiliseras ut på en viss nivå. Detta kommer att genomsyra samtliga bolag med vissa variationer. Men neråt. Det går det.


Men vad vet jag.
TT
2011-12-15 11:42:07
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat

Ovanligt sansad debatt på denna tråd, trevligt.

Ska skriva om mer snart men har en liten som stökar så tar bara den om "talent follows the cash".

Visst är det bra om man enbart har eldsjälar som både är fantastiskt duktiga och bryr sig föga om pengarna. Man i lågavlönade yrken utgör de en liten del bara så det blir mest som en vacker dröm om den godhjärtade talangfulle Biggles i cockpit.
Med högre lön kommer högre anseende och respekt från omgivningen, naturligtvis inte den enda faktorn men ändå en stor. I stort sett alla vill ju ha mer prylar och bekräftelse på sig själv för att må bättre. I vissa fall kanske t.o.m. man börjar komma upp i översta steget på Maslows behovstrappa med ett jobb som man både trivs med samt ger uppskattning och pengar (form av makt och självförverkligande).
Alltså kommer fler som har högre kapacitet än lasse i ledet för att kunna välja yrke välja just pilot istället för något annat. Skulle jag få en hög lön och stor respekt för att vara xxxx (sätt in valfritt yrke) så skulle jag iallafall byta redan imorgon för att kunna få mer tid hemma och ett bra liv istället för vad jag har nu trots att jag får spaka fina flygplan i nuläget. Ballfaktorn släpper efter något år och sen är det livskvalitet som gäller. Jag skulle följa pengarna/fördelarna till iallafall en rätt stor utsträckning. Skulle inte ni?

Detta om detta så länge även om jag kom av spåret en smula i slutet.

/TT
FaberCastell
2011-12-14 16:38:47
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat
Fattar inte riktigt det där med "Talent follows the cash". Är det någonstans talent inte behöver lockas med cash så är det väl i flygbranschen? Och jag flyger mycket hellre med någon som lever för att flyga än någon som valde branschen för att den var högavlönad. Så svårt är det inte att flyga så att man måste locka in folk som egentligen hade tänkt forska på NASA eller bli kirurg istället.

Att koppla kompetensen till lönen tycker jag låter väldigt konstigt. Antingen klarar man testerna eller så gör man det inte och då åker man ut. Man borde inte behöva ge vederbörande extra hög lön för att han ska känna incitament att klara av testerna. Är det brist på piloter som klarar testerna så stiger lönen. Är det tvärtom sjunker den.
Emil från Lönneberga
2011-12-14 13:02:11
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat
@Episteme, TT, Shepard m fl

Det beror på var problemet fångas upp, om du är lämplig eller olämplig som pilot. Vissa fångas upp vid urvalet, om det nu finns någon urvalsprocess att tala om. Sen börjar det kärva ihop sig.

Om det visar sig att den blivande piloten passerat nålsöga 1, dvs urvalsprocessen (om den finns) och påbörjat sin pilotutbildning och det visar sig att han/hon borde hålla på med något annat är det FTO's skyldighet att inte låta eleven passera (även om han/hon har betalat för utbildningen. Samma sak gäller vid MCC.

Är det fråga om att problemen visar sig vid en typutbildning ligger skyldigheten hos TRTO.

Har LIFUS (det heter så eftersom träning inte får förkomma med passagerare ombord) påbörjats är det upp till flygchefen att besluta om vederbörande får fortsätta eller inte, även om instruktörerna och chefspiloterna sagt nej.

Visst har jag sagt NEJ till flertalet piloter, men nästan alla har slunkit igenom i alla fall pga att besluten fattas över mitt huvud. De skickas till instruktörer med lägre krav (mer companyminded) och slinker sedan vidare. Till sist fick jag nog och sade upp mig, tog en akademisk examen och sitter nu som personalchef i ett företag och ångrar inte en dag mitt beslut, så nu är det jag som definitivt inte passar som pilot längre!

Vad jag tycker kännetecknar en olämplig pilot har jag beskrivit tidigare. Det är när teorin inte kan omsättas i praktik. Vissa har handlaget andra inte, så är det bara. Alla kan heller inte bli snickare pga att de saknar handlaget. Det var väl därför någon snillrik politiker för 10-15 år sedan kom med förslaget att skolan skulle införa TEORETISK SLÖJD!! FTO-erna kanske skulle införa TEORETISK FLYGNING också?

Att blanda in läkaryrket i resonemanget tycker jag inte hör hit eftersom intagningarna till det yrket först och främst grundar sig på gymnasiebetyg (30p) eller 2,0 på högskoleprovet. Läkarlinjen på KI har även infört aptitude tests för de sökande där fokus ligger på högt EQ och SQ. Kanske fler följer efter.
PM
2011-12-14 12:47:30
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat
Till TT, Shepard, Emil i Lönneberga och övriga!

Glädjande att detta ämne fortfarande engagerar så många. I egenskap av trådskapare kastar jag mig åter in i debatten. Jag börjar med frågan om vem som är en lämplig pilot i betydelsen säker, kapabel och pålitlig i normala som onormala situationer. Frågan är egentligen felställd eftersom svaret endast kan ges som ett ja eller nej. Ja, den personen är lämplig. Nej, den personen är inte lämplig. Detta binära synsätt är naturligtvis inte relevant.

Jag vill påstå att man inte måste vara av Top Gun-kvalitet (en allegori för "rätta virket") för att kvala in och duga som trafikpilot. Det finns väldigt många personer, kanske de flesta av alla innehavare av ett kommersiellt certifikat, som är Good Enough! Skalan för lämplighet är ingen entydigt definierad skala utan varierar mellan skolor, uppflygningskontrollanter, arbetsgivare och arbetsledare (kaptener). Det finns ett spann av lämplighet som är Good Enough där många kvalar in. Dom individer som trots allt inte är Good Enough kan eventuellt med mera träning och utbildning bli det. Men i dagens arbetsmarknad är det inte dom som ligger högst upp på lämplighetsskalan som alltid får chansen då det är andra kriterier som avgör vem som får jobbet; tillgänglighet i tid och rum, villighet att acceptera de usla villkoren samt kanske låg "walking power", d v s begränsat med alternativ till andra och bättre jobb (läs: lågutbildade styrmän med begränsad erfarenhet (lågutbildade i betydelsen utan annan och bättre yrkesutbildning)). En grundförutsättning är då förstås att man är Good Enough.

För att sedan beröra det ursprungliga förslaget i artikeln att begränsa eller reglera antalet certifikat som utfärdas så menar jag att detta är nödvändigt för att upprätthålla en sund och rimlig arbetsmarknad för trafikpiloter. Några debattörer här tycker att djungelns lag ska råda där var och en får skylla sig själv om man "är så dum" att man satsar på detta "överglorifierade och överbetalda" yrke. "Det är rätt åt dom dumskallarna, låt dom lida, ha ha!". och så vidare i mängder. Antingen representerar man flygarbetsgivarna med en sådan inställning eller så avskyr man piloter generellt. (Undrar om den sistnämnda kategorin är speciellt avog mot just piloter eller mot alla med kvalificerade yrken, såsom läkare, advokater, ingenjörer. Vill samtidigt poängtera att pilotyrket inte är ett akademiskt yrke med stor frihet och möjligheter till kreativitet och intellektuell stimulans utan snarare ett manuellt arbete som ska utföras enligt fasta och ständigt återkommande rutiner. Blir rätt tråkigt och enahanda med tiden.)

Dom som står i begrepp att köpa sig en pilotutbildning för dyra pengar vill jag uppmana att verkligen tänka efter före! Läs i andra trådar här på Flygtorget och annorstädes och bilda er en uppfattning om hur illa det faktiskt är på pilotmarknaden. Prata med folk i branschen. Det är verkligen en djungel därute och antalet lediga flygjobb är en bråkdel av hur många piloter som är Good Enough. Det säger sig själv vad som händer med anställningsvillkoren i konkurrensens namn. Att slå sig in som ny i yrket är förenat med STORA uppoffringar. Akta er för att bli en sorglig figur med skulder upp över öronen och spruckna drömmar, akta er! Jag har hört och läst om så många sådana fall att det är tragiskt. Bli inte ett fall för Lyxfällan i TV3! Livet måste innehålla många andra kvaliteter förutom det man gör i jobbet på dagarna (och nätterna som så ofta för piloter). Som tröst för den som motvilligt lägger pilotplanerna på hyllan vill jag säga att jobbet blir tråkigt, repetitivt och enahanda inom ett par år. Detta blev min erfarenhet men är det också för många aktiva piloter jag mött. Skaffa dig därför en annan utbildning med större framtidsutsikter och om du ändå måste bli pilot - ta det långsamt under flera år och skuldsätt dig så lite som möjligt! Och tänk på att du också vill ha kärlek i ditt liv. Pilotyrket är överrepresenterat vad gäller skilsmässor och separationer. ;-)
Shepard
2011-12-14 09:00:14
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat
Välkommen i diskussionen TT.

Såg att du läst ett av mina första stycken där. Jag kommer aldrig erkänna om jag är ironisk eller ej.

Du verkar hålla en sansad nivå på ditt tänkande men jag förstår inte delar av ditt resonemang.
Bara för att jänkarna har ett ordspråk så går inte det att universellt applicera på alla situationer. Visst är det så att i det systemet vi byggt upp där pengar är det centrala så styr vissa människor kosan mot pengarna. Men så är ju långt ifrån fallet jämt. Då skulle vi ju inte ha några andra yrkeskategorier än de välbetalda. Det är också ett mycket obehagligt uttalande vilket förutsätter att alla som har något innanför pannbenet jagar pengar. Jag tror och hoppas att du har fel för annars skulle utvecklingen i samhället stannat för länge sedan.

Att marknaden inte skulle reglera hur mycket piloter den behöver är ju också befängt. Så funkar det. Har du X antal piloter till Y antal jobb så kommer det förhållandet alltid att vara i förändring och aldrig hamna i eqvilibrium. Det är heller inte önskvärt från någon sida av spektrumet då det är bra med perioder av pilotbrist men för att branchen skall funka behövs det oftare ett överskott av arbetskraft. Kapitalismen bygger på ett överskott av arbetskraft.

Visst finns det saker som regleras i lagtext men statens inblandning är inte alltid bra. Visst, kurser i hur man meckar ihop schyssta heroinsprutor kanske är olämpligt men de flesta utbildningar syftar till att lära ut något produktivt. Just för att pilotyrket är så mytomspunnet och för att flygning har en sådan dragkraft så känns det hjärtlöst att inte öppna möjligheten för så många som möjligt. Folk som saknar fallenhet kommer inte få jobb. men de bör få möjligheten att pröva lyckan.

Jag kommer inte att skjuta den upplagda bollen i mål...:) Bankdirektörer gör säkert ett bra arbete?



TT
2011-12-13 23:08:21
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat


@Shepard (förhoppningsvis var hela ditt inlägg ironiskt men ändå)
"Gör yrket så oglamoröst och vanligt att bara de som verkligen brinner för det söker sig dit. då får man folk som bryr sig om det de gör. "
Hört jänkeuttrycket - talent follows the cash? Testa att ge bankchefer 17000 i månadslön och se om du får in proffsen som gör jobbet bäst (lade upp bollen lite med just bankchef men ni fattar kanske :-) )

"Marknaden kommer att reglera vilka som bör få jobb eller inte" Nja inte ens nära. Det är enbart då det börjar ramla ner ett gäng plan från himlen och passagerarna väljer bort bolag med dåliga piloter marknaden kommer reglera vilka som BÖR få jobben. Innan dess är billigast bäst.

"Så länge någon är villig att betala för en tjänst eller utbildning så skall det gå att sälja den."
Nästan för lätt att visa fel, lagboken är full av saker som är förbjudna trots att folk vill köpa just den tjänsten. Guantanamo är full av folk med olämplig utbildning..

Angående fiskeriet hoppas jagverkligen att du var ironisk, annars är det mest skrämmande. Håller med om att världen fungerar så allt som oftast men att det skulle vara något bra med grov rovdrift och bete sig som ett virus håller få med om.

@Olämplig och Emil busungen
"Jag har själv suttit med otroligt intelligenta, snabbtänkta, teoretiker, (lämpliga) enligt cirkuskonstens alla regler som inte lyckats landa i simulatorn när F/D har slagits av. Det bara gick inte. " samt "Ja du, vad är en olämplig pilot? Förmodligen en utpräglad teoretiker. "
Kan det vara så att du fallit för myten att alla som är smarta omöjligt kan ha talang för praktiskt handlag samtidigt som teoretisk kunskap? Eller var du en underpresterare teoretiskt och nu vill må bättre för att du egentligen kan flyga bättre än de smartare enligt dig själv? Finns ju dåliga i alla kategorier men att intelligens skulle vara en nackdel som pilot känns ju rätt bakvänt.


Ett och annat övrigt som mest låter som propaganda för att sänka pilotstatusen och ge billigare piloter skrivet av arbetsgivare under pseudonym är självmarkerande.

Har det inte framgått redan så håller jag med PM och Carl Oscar i deras resonemang, hoppas att det blir en debatt utanför detta censurerade forum också.

Mvh TT
Episteme
2011-12-13 20:39:11
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat
Emil från lönneberga: För att svara på din fråga. Absolut inte.

Men då jag nu verkar ha tillfälle att kunna byta ett par rader med en sådan inrotad i branschen som farbror är ;) Kan jag inte annat än att ta tillfälle i akt och fråga med tanke på dina tidigare rader. Då du "mötte" dessa personer i luften. Gav du svaret vid briefingen att dessa inte bör rikta in sig mot pilotyrket, som en sann och rakryggad instruktör ska göra? : ) Själv kan jag tro att det är väldigt svårt att ge sådana ord av flertalet skäl (krossa drömmar, inkomst för dig osv osv).

Samtidigt är det hyckleri och jag slänger även in ordet dubbelmoral i denna mening om du nu inte gav det svaret till dessa individer. Just med tanke på dina tidigare inlägg…..the truth shall set you free : )

Jag är på intet sätt någon individ som påstår att pilotyrket passar alla. Även om de kanske ter sig så. Men ur mitt perspektiv tycks det främst vara piloter med erfarenhet likväl som utan, som gör gällande att det finns ett överskott av piloter på marknaden och det blir en snedvridning gentemot arbetsgivaren. Så är säkerligen fallet. Men är man vuxen nog att handha ett flygplan med passagerare, anser jag att man är vuxen nog för att veta vilka premisser som gäller på marknaden innan man stegade upp i flygplanet.

Jag tror dock att en privatfinansierad pilot inte behöver vara sämre än någon annan och marknaden reglerar certifikaten utmed tiden.

Shepard: Ja precis. Eller så var det en sådan kille eller tjej som läste astrologi i tron på att det var anatomi. Inte undra på att det krävdes 10 försök.
Tror inte på att utbildningarna kan göras dyrare. Snarare tvärt om. Är priserna för dyra på den egna orten söker sig individen till andra orter/länder.


Men vad vet jag. Jag kan varken instruera och en gång läste jag astrologi i tron på att det var anatomi: )
Shepard
2011-12-12 08:47:54
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat
Till Epistome:

Tack för dina synpunkter.
Om killen har gjort 10 omprov på varje tenta så måste han ju kunna det utantill vid det här laget? :) Men skämt åsido. Det är ju naturligtvis inte så jag vill ha det. Men att göra en utbildning dyrare är inte en lösning då det skulle exkludera ännu fler med stor potential. En lösning är att göra utbildningarna mer krävande. Så att det krävs mer engagemang och intresse för att ta sig igenom.

Till Emil i Lönneberga:

Du har ju rätt i en del du säger men att begränsa antalet cert är inte lösningen. Att jämföra pilotkåren med läkarkåren är för övrigt helt bisarr. Visst har båda hand om människors liv men kunskapsnivåerna är ju från skiljda världar och så även hur komplicerade yrkena är.

Emil från Lönneberga
2011-12-10 17:05:59
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat
@Episteme

Naturligtvis har jag ett förflutet som pilot, kapten, instruktör och mentor.

Ja du, vad är en olämplig pilot? Förmodligen en utpräglad teoretiker. Det finns ett talesätt dom säger: "Snacka går ju, men snacka så det går går inte!" De klarar helt inte av de mest fundamentala i tvåpilotssystemet, dvs CRM. Händerna går som kollibrivingar överallt för att sedan inte ha en aning vad de har gjort och varför de gjorde det, när man ber om en upodatering vad de nyss gjorde. Genomförandet av hela flygningen saknar en röd tråd utan det blir som det blir.

Ska jag sen gå in och peka på vad utkomsten blir om man behöver använda nödchecklistor blir det samma röra där. Överanalys av varenda checklistpunkt riskerar ju att medföra att man "går bort sig" i checklistan och inte klarar av att lösa problemet. Är det tidskritiskt kommer det att gå åt h-e! Tyvärr finns deten uppsjö av både kaptener och styrmän där ute, som sorterar in under denna kategori.

Är det i deras händer du vill överlämna ditt liv?
Episteme
2011-12-10 14:00:09
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat
Vllka intressanta tankar och liknelser med läkare, rockers och fiskindustrin : )

Rockstar: Jag antar att just Du har en glänsande gitarr där hemma. Det hör jag det : )

Olämplig?: Oj oj ooj.. Det där var en ruggig historia det "Jag har själv suttit med otroligt intelligenta, snabbtänkta, teoretiker, (lämpliga) enligt cirkuskonstens alla regler som inte lyckats landa i simulatorn när F/D har slagits av. Det bara gick inte." Det är Inte en enskild händelse utan en återkommande och av självaste kaptenerna, som säkerligen har gjort det scenariot så många gånger tidigare i simulatorn. Det var en "historia" det. Det var det : ) Bra i alla fall att du lyckades . Jag gissar att det var sidvindslandningar som var på tapeten? I vilket fall så får vi hålla tummarna att dessa kaptener kan sin sak idag eller inte flyger passagerare alls.. Inte sant? : )

Emil från Lönneberga: Ja vaad menar du egentligen med inte lämpade? Du verkar vara aktiv inom yrket och jag antar att du såklart är lämplig. Skulle vara kul att höra vad definitionen är och är det okej om du skaffar en type rating och linjeträning på egen hand. Eller är det då man inte är lämplig? : )

Shepard: Jag håller med om att marknaden begränsar certifikaten. Däremot förstår jag inte logiken i att det skulle vara bättre med svågerpolitik. Vi fortgår med liknelsen läkare som du var inne på. Jag tror att självaste chefsläkaren på låt säga Karolinska inte har några problem att ta in sin son i branschen. Sonen åker utomlands och läkarstudierna går inget vidare. Han måste genomför samtliga prov minst tio gånger innan han tar sig igenom kurserna. En vacker dag är han klar. Kunskapen saknas men Karolinska chefsläkaren tar såklart in honom. Nu ska jag vara så pass fräck att jag kommer att tala för även dig. : ) Jag är hundra procent säker. Att när du eller någon av dina familjemedlemmar läggs upp på operationsbordet så vill ni ha den Bästa läkaren. Inte någon som lyckades ta sig igenom utbildningen. Uppstår det komplikationer ska dessa kunna lösas där och då.

Men vad vet jag. Jag kan varken lira gura, se blod eller åka nyckelpigan på grönan utan att bli åksjuk : )
Shepard
2011-12-09 08:56:24
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat
Såg att flera hade skrivit bättre formulerade versioner av mitt tal nedan först efter jag skickat detta.

Att det på något sätt skulle behövas högre löner inom flygyrket för att få bättre piloter är ju en emotsägelse i sig själv. Bara för att man är girig och söker ett statusyrke så garanterar ju inte det kompetensen. Att vissa inte fattar det är skrämmande. Gör yrket så oglamoröst och vanligt att bara de som verkligen brinner för det söker sig dit. då får man folk som bryr sig om det de gör.

Någon drog en bra liknelse med lokförarbranchen. Samma sak kan sägas om alla före detta statusyrken. Och bara för att läkarbranchen är reglerad så har ju det uppenbarligen inte garanterat kvaliteten med tanke på att man dagligen kan läsa om läkare som begått misstag med dödligt utfall.

Nä. Låt marknaden sköta det där och sluta upp med barnsliga försök att hålla fast vid en svunnen era...
Shepard
2011-12-09 08:42:14
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat
Vad är det för kommunistsnack?

Så länge någon är villig att betala för en tjänst eller utbildning så skall det gå att sälja den. Marknaden kommer att reglera vilka som är lämpliga eller ej. Jag tycker snarare tvärt om att man borde avreglera läkarutbildningarna av samma skäl som ovan. Marknaden kommer att reglera vilka som bör få jobb eller inte. Jag tror dessutom att den svågerpolitik som genomsyrar flygbranchen skulle gynna läkarbranchen. Folk som sitter på höga poster har självklart bättre insikt och känner sina släktingar och vänner bäst och vet vad de går för.

Att reglera antalet JAA-cert skulle vara att skjuta sig i foten rejält. Det är ju som du själv antyder en återvändsgränd. Men för att folk skall förstå det så måste fler uppleva det innan det kan bli en nedgång, reglerad av naturliga marknadskrafter. När yrket inte längre är attraktivt så kommer inte folk att söka sig dit och vi når en vändpunkt. Det är som med fiskeriverksamheten. Det gäller att fiska fort och ordentligt innan någon sjögräskramande vegetarian får upp ögonen för att sjön är utfiskad sedan hoppar man på nästa verksamhet medans fiskarna får återhämta sig. Så funkar människan och det är det naturliga och har varit sedan vi uppfann industri och kapitalism.
Emil från Lönneberga
2011-12-09 08:15:25
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat
@Olämplig?

Det är exakt den kategorin jag syftar på. Det funkar i teorin men inte i praktiken. Det finns minst lika stor andel olämpliga kaptener som olämpliga styrmän!
Olämplig?
2011-12-09 07:47:08
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat
Emil, nu blir jag förgrömmad.

Det måste nog till en bättre definition på olämplig pilot. Listan kan göras milslång på olämplig person i cockpit.

Jag har själv suttit med otroligt intelligenta, snabbtänkta, teoretiker, (lämpliga) enligt cirkuskonstens alla regler som inte lyckats landa i simulatorn när F/D har slagits av. Det bara gick inte.
Nu pratar vi kaptener som är i lufthavet.

Så, när tycker du att jag ska vara rädd?

Tvekar jag att flyga med familjen? Svar: Nej
Är jag en mästare själv? Svar: Nej
Emil från Lönneberga
2011-12-09 07:21:52
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat
@EFL
Emil från Lönneberga är mitt alias, så Emil kan vara vem som helst.

Beträffande din andra fråga är jag mest oroad över de som är mindre lämpade aim piloter och faktiskt har skaffat sig flygcert och type ratings. Sm någon så träffande skrev, om en musiker är kass kan man bara stänga av radion. Om en pilot är kass riskerar han/hon att ha ihjäl 300 personer plus ytterligare ett hundratal på marken. Tyvärr är det så att det finns ett antal plioter som inte fattar vad de håller på med. Låt oss slippa dem i framtiden, tack!
Pilot
2011-12-08 19:36:33
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat
Svar till Tekniker: Haller helt med dig. De som tycker att det finns for manga JAA certifikat kan borja med att dumpa sina egna!
Tekniker
2011-12-08 18:34:46
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat
Ni som har JAA-certifikat och tycker att antalet borde begränsas, varför inte föregå med gott exempel och lämna in era egna?
Det låter väl rimligt?
Varför kräva att andra skall göra uppoffringar som ni själva inte är beredda att ta?
Tekniker
2011-12-08 16:55:57
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat
Jämförelsen med att man inte kan skaffa sig en läkarutbildning om man inte kommer in på de begränsade antal platser som finns i Sverige håller inte.
Många svenska läkarstuderande går sin utbildning utomlands tex i Polen, Ungern eller Rumänien.
Dom studenter jag pratat med säger att det är lättare att komma in men svårare att fullfölja.
I och med EU:s gränslösa utbildningssystem blir det därför svårt för svenska läkarfacket att begränsa antalet nya läkare.

Tänk om vi flygtekniker skulle göra likadant och med fackets makt begränsa antalet teknikerplatser på landets skolor.
Sverige exporterar idag flygtekniker. Jag har träffat svenska tekniker i Schweiz som direkt efter avslutad skolgång åkt utomlands.

Varför är piloter så speciella?: Man kan lära en apa att cykla men mig veterligen har det aldrig funnits någon apa som har kunnat laga en cykel.
F/O
2011-12-08 15:32:34
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat
Den stora skillnaden mellan rockstjärnor och piloter är väll kanske att om Kvalite´n tunnas ut så blir rockstjärnorna bara sämre på att sjunga och lyssnaren kan stänga av radion.

Är piloten kass så dör 300 passagerare och ytterligare 100 personer på marken brinner upp.

Tänkvärt?
Episteme
2011-12-08 15:03:08
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat
Branschen begränsar själv pilotantalet. Jag tror att toppen har nåtts och passerats och vi är nu i en nedgående spiral för piloterna med sämre löner, förmåner osv osv (ni kan de där). Detta kommer att fortgå tills det balanseras ut. Där personer inte längre tycker det är värt och lockas därav inte att söka sig till ett sådant yrke. Artikelförfattaren är ett exempel och säkerligen flygintresserade som funderar på yrket i detta nu.

Nivån på antalet piloter stabiliseras således genom gemene mans värderingar över yrket. Antalet certifikat kommer att balanseras ut med tiden och marknadens normer. Urvalet blir mindre och således kompetensen.

Att infoga begränsningar över antalet certifikat Ja kanske. Men de enda skälet som jag i detta nu kan komma på för att göra detta. Är att just kompetensen ska kvarhållas. I övrigt begränsar marknaden automatiskt antalet certifikat på sikt.
RockStar
2011-12-08 14:58:31
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat
Är det ok om jag lånar den här idén till min bransch? Det finns nämligen en j-vla massa ungar därute som tror att det är så j-vla coolt att spela i ett rockband. Musikgymnasierna spottar ut ungar som inte kan ta ett riff ens och varsomhelst kan man köpa en gura och börja plinka lite. Nä, begränsa antalet gitarrer på marknaden så kanske vi RIKTIGA musiker också kan få ett jobb!
EFL
2011-12-08 14:12:47
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat
Det räcker med att du skriver Emil, blir det inte tjatigt att skriva hela namnet varje gång?

Men Emil, betyder det att det finns flygande piloter som inte lämpliga, eller pratar du om blivande piloter som inte är piloter som inte är lämpliga trots att de faktiskt inte är piloter.
Emil från Lönneberga
2011-12-08 14:05:06
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat
Som Faber Castell formulerar det var det i Flygvapnet på 40- och 50 talen. Man tog in i stort sett alla som sökte och sen var det bara de som var lämpliga som överlevde. Idag tar man bara ut de allra bästa och frågan är om inte civilflyget också skulle gå tillbaka till den modellen. Alla är inte lämpliga att vara piloter. Inse det!
FaberCastell
2011-12-08 12:53:15
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat
Jag måste säga att det här var det mest horribla försök till skråtänkande jag hört talas om. Efter varje inlägg så tänker jag att nu måste snart knorren komma. Den som talar om att det här var satir och ironi men så verkar inte vara fallet. Finns det ett problem med säkerheten så är det tätare och bättre kontroller som behövs. Sannolikheten att få tag på en kompetent pilot ökar inte för att det finns 10 att välja bland istället för 100.

Det må kännas hemskt att se glamouren och förmånerna försvinna i sitt drömyrke men det har drabbat åtskilliga branscher genom åren och det kommer även drabba flygyrket. Vid förra sekelskiftet var lokförare det hetaste jobbet som alla barn drömde om och åtskilliga unga pojkar slet inom järnvägen för att få in en fot i branschen. Ser ni likheten? Idag är det ett jobb som entusiaster uppskattar men som knappast är välbetalt eller har några fina förmåner. Inom några tiotals år så kommer pilotyrket ha gått samma väg.
Tänk till...
2011-12-07 16:55:02
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat
Fly Logic hade över 600 ansökningar.
Då finns det väldigt gott om folk utan jobb.
De har 4 flygplan i storleken PA-31.


Källa: http://www.fly-logic.com/se/uncategorized/600-ansokningar/
nisse hult
2011-12-07 13:23:37
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat
Jag håller också med. Antalet nyutexamierade borde begränsas. Men hur?

Bara lite snabbt tänkt finns det kanske följande möjligheter:
- Utbildningarna görs mer omfattande och därmed dyrare.
- Högre timkrav för tung luftfart (kanske 1500)
- Facken går in och begränsar vilka flygskolor de olika bolagen får anställa från.

Tyvärr känns inte något av mina förslag väldigt troliga. Att göra utbildningarna mer omfattande är ju raka motsatsen mot vad som sker med MPL.
Högre timkrav för tung luftfart får jag från staterna och är kanske det bästa sättet. Då skapar man en flaskhals.
Facken är ju svagare än nånsin och lär inte kunna åstakomma något.

Har någon annan bättre förslag?
Sunt förnuft
2011-12-07 11:21:42
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat
Varför inte angripa det verkliga problemet? Det är på tok för enkelt att låna pengar idag. Belåningen bara ökar och kan man kontrollera den slipper man även skenande bostadspriser och allt som kommer med det.
Emil från Lönneberga
2011-12-07 10:13:24
SV: Begränsa antalet JAA-certifikat
Väl skrivet min bäste PM!
Ungdomar som inte skyr några som helst medel för att få spaka ett flygplan. Det finns ju Viagra!

Dessutom, i dagar när en pilotutbildning kostar runt miljonen, väljer man ofta det billigaste alternativet för sin flygutbildning och resultatet blir därefter. Detfinns FTO och TRTO som skiter fullständigt i kvaliteten på utbildningen, huvudsaken de får in pengarna. Sen undrar kontrollanten vad det är för skit de har skickat på skill test. Har man lite bakom pannbenet och en aning fallenhet för flygning kanske man grejar det. Tyvärr finns de som inte har det ena eller det andra, eller rent av båda. Därför är det lämpligt att sålla agnarna från vetet redan från början.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev