Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Ombord SAS till Geneve via Köpenhamn

Resereportage, Anders Carlsson, den 19 februari 2014
Stockholm – Geneve via Kastrup, ett klassiskt sätt att resa med SAS. Det innebär dubbelt så lång flygtid men i övrigt en klanderfri upplevelse när Flygtorget flög till Schweiz.

SAS Foto: Erik Grinsvall
SAS 737

Först till Kastrup och sedan vidare ut till slutdestinationen. Så har rutinen varit i decennier medan Köpenhamn var den eviga mittpunkten i SAS linjenät. Faktum är dock att i takt med att antalet direktlinjer från Stockholm, Oslo, Göteborg och Bergen ökar, så minskar antalet transitpassagerare på Kastrup. Faktum är att på tio år har det skett en halvering av antalet flygplansbyten i Köpenhamn, från cirka 50 procent år 2002 till drygt 23 procent 2012.

Men denna gång var det den traditionella vägen som gällde när direktmaskinen SK 2615 från Stockholm redan avgått tidigare på dagen. Det innebär att 2,5 timmars flygtimmar byts mot 4,5 och en 50 minuter lång transit i Danmark.

Det snöar lätt på Arlanda medan kabinen på dagens Boeing 737-800 fylls till sista stol. Med full kabin och ett berg av allt mer skrymmande handbagage tar boardingen alldeles för lång tid och kabinpersonalen manar på oss ett flertal gånger. Men det hjälper inte mot alla dem som envisas med att klämma in sina väskor i de redan överfulla bagagehyllorna. Avisningen drar ut på tiden men trots det lovar kaptenen att vi ska landa på tid i Köpenhamn efter en timmes flygning. Det kan behövas, transiten på Kastrup är bara 50 minuter innan maskinen till Geneve avgår. Å andra sidan känns det bättre att sitta ombord här än att vanka av och an i terminal 2 där Norwegians Dreamliner till Bangkok nu är uppe i 2,5 timmars försening…
   
SAS

Ut till bana 08 där tre andra maskiner köar i väntan på start i snöröken som rinner längs banan. Snabbt upp till marschhöjd, och redan strax söder om Mjölby har molntäcket lättat och en sen eftermiddagssolen reflekteras i motorkåporna. Flygningen går längs linjen Dunker, Abama och Sveda, med andra ord i stort sett diagonalt ner över södra Sverige. De fyra värdinnorna har fördelat sig på en för de tio första raderna med Plus-resenärer medan de övriga tre har hand om oss cirka 120 passagerarna i Go.

Den relativt korta flygtimmen ger dock tid att avnjuta en kopp flygplanskaffe medan ett diffust Sverige glider fram under oss där molntäcket än en gång tjocknar och döljer ett kraftigt snöfall. Lägg till möjligheten att under en stund läsa en god bok, tämligen ostörd, åtminstone av telefon eller sms och livet känns helt prima.
   
Det kan inte hjälpas, och måste antagligen uteslutande sättas på smickerkontot men att bli bjuden på en kopp, både som uppiggade och tidsfördriv är svårslaget. Dessutom är humöret hos kabinpersonalen på topp vilket inte gör saken sämre.

I höjd med Höganäs är det överlämning till Köpenhamns TMA och börjar glidbanan ner mot Kastrup. Den utlovade tidtabellen håller tyvärr inte riktigt. Hjulen går i bana 22L klockan 16.35 efter en tämligen slirig anflygning genom lågtrycket som härjar över Öresund, vilket ger en försening på cirka 20 minuter. Det hetsar upp transittiden och flygplansbytet på Kastrup en del. Vi får dock under inflygningen hjälp att orientera oss när kabinpersonalen rabblar upp gaterna till de avgångar som ligger kritiskt till när det gäller tid. En enkel åtgärd som naturligtvis betyder väldigt mycket för enskilda passagerare.

Parkering vid gate A4 och snart uppstår samma bitvis okontrollerade kaos som i Stockholm, när alla ska riva fram sitt överdimensionerade bagage. Inte sällan missbedömdes vikten med följd att väskan dunkar i huvud, axlar och ryggar på passagerarna runt om. Det grymtas frisk runt i kabinen när alla ska ut samtidigt.
   
En PowerPoint om konsten att hantera sitt bagage, någon?

Sedan är det långa benet före för att hinna över till pir B och gate 04 där SK 617, Randver Viking, en av SAS Airbus A320 väntar. Flygningen till Geneve är också en codeshare med CO, BT och LX men kabinen är inte lika full som på väg ner från Stockholm. De 168 stolarna är fyllda till cirka två tredjedelar och Plus -avdelningen består denna gång bara av 24 stolar, varav inte fler än sju är upptagna.
   
Märkbart bättre plats för långa ben i jämförelse med Boeing 737 och över huvud taget är det bättre ljus och rymd i kabinen på dagens Airbus trots att den alltså har färre stolar.
   
En evighetslång push-back och sedan köbildning ut till bana 22R eftersom eftermiddagsrusningen har börjat. En Dash Q400 Från Widerøe lämnar för sträckan norrut mot Kristiansand, medan SK 617 direkt vänder söderut och snart har klättrat till 12 000 meters höjd. I höjd med tyska gränsen är det överlämning från danskt luftrum till Maastricht som nu har ansvaret för resten av flygningen. Flygvägen söderut beror på vilken veckodag det är och hur stora de militära aktiviteterna är.
    
Kabinpersonalen är snabbt ute med vagnarna och försäljning av en och annan smörgås till hugade hungriga. Som vanligt bjuds det också på fri fika.
Efter cirka 45 minuters flygning ökar motvinden märkbart och orsakar en sakta ökande försening. Under den senare delen av flygningen, via Cassel, Karlsruhe och slutligen en lätt högersväng efter Basel och in mot Geneve, rister också turbulensen i flygkroppen.
   
Serveringen byts mot en runda sophämtning och en stund senare är det dags för de obligatoriska försäljningsvagnarna. Det är ingen direkt rusning efter parfym, cigaretter och whiskey, men det säljs trots allt så pass mycket att det antagligen motiverar jobbet med det som SAS lite romantiskt kallar "Cloud Shop".
   
Motvinden gör att de 20 minuterna försening som vi drog på oss på Arlanda och för en kort stund  blev av med vid mellanlandningen, håller i sig hela vägen, trots transiten på Kastrup.
Landning på bana 05 på Cointrinflygplatsen i Geneve och parkering vid en av gaterna i huvudterminalen vilket sparar promenaden från de satelliter ute på området där en del av lågprisbolagen parkerar.
   
Direktmaskinen mellan Arlanda och Geneve tar 2,5 timmar och är naturligtvis att föredra. Att byta flygplan och besättning i Danmark är trots allt lite mycket av det goda, även för en som har en svårartad förtjusning för flygplatser. Och handen på hjärtat, det är lite 1900-tal...

Sammanfattning: SK 1407/617 var en av hundratals flygningar denna torsdag och rutin för i princip alla inblandade. En bread-and-butter-rotation för SAS på rutinens brant. Å andra sidan är det en rutin som håller ribban högt. Servicen är oklanderlig, det klickar aldrig i samspelet mellan kabinpersonalen och den goda stämningen dem emellan håller i sig på båda flygningarna. Vi får vårt kaffe, vi blir av med muggar och skräp och det finns hela tiden en uppmärksamhet och vilja att ge den goda servicen.
   
En självklarhet?
Möjligen. Men alla har vi varit med om flygningar där fingertoppskänslan saknas och där det lilla gnisslet i samarbetet gör resan till en upplevelse som förhoppningsvis ska ta slut så fort som möjligt. Tråkiga flygningar är, oavsett orsak, ett lidande. Dagens flygning Arlanda - Kastrup - Geneve var aldrig i närheten av ett sådant betyg.





Kommentera artikeln
Det finns 33 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Artikel om SAS?
Skrivet av Gammalt, 2014-02-23 14:27:30
Trodde artikeln handlade om SAS, men det verkar inte så, utan om pajkastning på Norwegian som vanligt
Anmäl inlägget
Håpløse SAS
Skrivet av Lars, 2014-02-23 03:51:30
H vem gidder å fly med dyre SAS? Skitgamle fly, elendig service.
Anmäl inlägget
SAS har bara B737NG
Skrivet av Kalle, 2014-02-21 14:40:07
Inte urgamla B737-300 som Norwegian. Kjos flyger med gammalt skrot som är dåligt för miljön!
Anmäl inlägget
Gammal Boeing
Skrivet av Gammalt, 2014-02-20 15:11:57
Var länge sen jag såg en 737:a med fönster i taket ovanför cockpit flyga
Anmäl inlägget
Exasperations R US
Skrivet av Segamat Indonesia, 2014-02-20 14:20:47
Återigen kan man väl fastställa att kombinationen SAS och Kastrup är en aldrig sinande källa till förbittring.
CPH har lyckats men det behöver inte vara lustiga huset på ARN. Mycket kommer att hända både på Kastrup och Arlanda i framtiden. ARN har det bästa läget mellan sydostasien och USA. Många flyg som går rakt över Stockholm. Fixa US Preclearance på ARN så kan vi kanske locka ner några av de maskinerna.
Anmäl inlägget
@ Whip
Skrivet av CG, 2014-02-20 11:51:06
Byt forum till DN debatt om du eftersträvar 100% korrekt svenska. Ett forum som detta eller för den delen Facebook karakteriseras inte av att inläggen måste vara 100 % korrekta för att få publiceras. Dessutom är du inte direkt en stjärna själv på att kommatera.
Anmäl inlägget
DY T2
Skrivet av Johan, 2014-02-20 08:04:34
Jag ett flertal gånger de senaste månaderna sett dreamlinern stå på T2, speciellt vid de gånger den har varit försenad. Vet inte om detta beror på att T5 då är full och att den fått byta terminal?
Anmäl inlägget
Terminal 2?
Skrivet av null, 2014-02-19 23:39:44
Sist jag kollade gick samtliga av Norwegians flighter från terminal 5, varför skulle en försenad Norwegianpassagerare springa till terminal 2??
Anmäl inlägget
Faktakoll?
Skrivet av Flygledaren, 2014-02-19 22:02:02
Sen när har Maastricht kontroll från norra Tyskland till Schweiz?
Anmäl inlägget
Svenska
Skrivet av Whip, 2014-02-19 20:05:24
Bedrövlig språknivå här, särskrivning, felstavningar, felsyftningar - katastrof!
Anmäl inlägget
Betalar, @västerås?
Skrivet av Petter, 2014-02-19 17:56:50
Man "betalar" inte till flygbolag och får fler linjer. Man köper flygbiletter hos flygbolag. Flygbolag flyger där det är bäst att flyga.
Anmäl inlägget
Air Berlin
Skrivet av Air Berlin , 2014-02-19 17:52:38
Det går lika bra att flyga med airberlin och byta i Europa! Sparar tid och pengar och betydligt kundvänligare än andra scandinaviska bolag;-)
Anmäl inlägget
De flesta svenskar bor i sydsverige.
Skrivet av Petter, 2014-02-19 17:52:36
Då ligger CPH bättre till än STO. Om någon inte vill flyga via CPH så låt bli. Flygbolagen kan inte öppna linjer som välgörenhet för Stockholmarna. Det är därför det inte finns fler linjer därifrån. Enkelt!
Anmäl inlägget
gör det inte dä
Skrivet av matilda, 2014-02-19 17:43:52
om man nu tycker det är så hemskt med mellan landningen på chp så kan man ju välja en annan flygning/flygbolag till en direkt flygning till geneve och vips så va problemen borta
Anmäl inlägget
Inte Moskva, förstås
Skrivet av Oja, 2014-02-19 17:29:11
Mitt inlägg var symboliskt och Moskva var bara nå't som flög upp som ett exempel, ett dumt sådant.
Vill förstås inte gynna Putin, lika lite som danskarna
Anmäl inlägget
Nollåttor
Skrivet av Südschwede, 2014-02-19 17:28:22
Nollåttor är roliga. Det är mycket enkelt. För navbaserad nätverkstrafik mellan Norden och kontinenten ligger CPH geografiskt helt rätt och ARN helt fel. CPH har moderna, fräscha terminaler. ARN ser ut som lustiga huset. Ni får de direktlinjer som er marknad kan bära och i övrigt får ni leva med att åka matarlinjer. (Självklart, åk via AMS, FRA, MUC, LHC... om det passar bättre!) Och trams om dansk näringspolitik. Ett rent privatägt SAS hade lämnat ARN (förutom matning till CPH) för länge sen.
Anmäl inlägget
Håller med till 100%
Skrivet av Västerås, 2014-02-19 16:00:15
Det är ibland helt omöjligt att kunna åka på en weekend till Europa pga att man ödslar en halv dag på att bli nertvingad på Kastrup. Vi svenskar betalar mest till SAS, i vilket vi är största ägare, och får minst - INTE OK!!! Håller med tidigare inlägg: sälj SAS svenska del!!!
Anmäl inlägget
Hellre en annan omväg
Skrivet av oja, 2014-02-19 15:38:27
Om jag skulle tvingas välja en icke non-stoplinje neråt det hållet, tar jag hellre omvägen via Oslo, Helsinki, Moskva, Reykjavik (!) alternativt mer logiskt typ Berlin, Amsterdam eller annat. Allt detta av ett enda skäl, jag är trött på föda vad jag anser vara "utsugarna" på andra sidan sundet.
Anmäl inlägget
Ni förolämpade
Skrivet av Reality, 2014-02-19 15:25:25
Så alla de danskar som har fritidshus i södra Sverige ger inga inkomster till oss? Bara för att Sthlm är Sveriges huvudstad måste inte det innebära att alla i världen vill dit, eller att folk i s. Sverige vill åka norrut, för att sen åka söderut. Att sen ARN är en betydligt tråkigare och mer svåråtkomlig flygplats underlättar ju inte direkt. Hela s. Sverige har utmärkta anslutningar med billigt tåg till CPH. Dessutom kostar en biljett med öresundståg mindre än vad Arlanda Express gör.
Anmäl inlägget
Förolämpad var ordet!
Skrivet av Knut-Arne, 2014-02-19 15:01:41
Hur är man funtad om man inte blir förolämpad av att behandlas som nyttig boskap för dansk näringspolitik?
Anmäl inlägget
Bertil
Skrivet av Sluta gnälla om allt och alla, 2014-02-19 14:52:02
Författaren har skrivit en trevlig artikel med vettiga åsikter om en flygning till Geneve. Han har valt att resa via CPH trots att det finns direktflyg. Det är väl inget att gnälla över. På så sätt har han fått med två av de vanliga SAS medeldistansplan. Att då kontatera att Airbus är bekvämare än B737 är ju ingen överraskning för oss som reser med båda modellerna.
Sluta vara så himla negativa när någon skriver en reseupplevelse som väl överensstämmer med verkligheten.
Bra skrivet, Anders!
Anmäl inlägget
Håller med...
Skrivet av Kenth, 2014-02-19 14:42:31
...personlig förolämpning var ordet! Jag värderar min tid bättre än att fösas som ett boskap i korridorerna på Kastrup. Reinfeldt!!! älj SAS!!!
Anmäl inlägget
Jobbigt för Bimannen
Skrivet av Intresseklubben, 2014-02-19 13:34:54
"Personlig förolämpling", ja du är nog ensam, vilket offer du är. Samtidigt på gatorna i Kiev...
Anmäl inlägget
@Bimannen
Skrivet av Eurobonus, 2014-02-19 13:24:40
"Personlig förolämpning"? Låt bli då, eller flyg direkt, på en avgång som kanske inte passar dig tidsmässigt. Vilka otroligt bittra och korkade kommentarer det är här.
Anmäl inlägget
Förolämpning
Skrivet av Bimannen, 2014-02-19 12:48:18
Jag tar det som en personlig förolämpning av SAS att behöva byta kärra i CPH.
Anmäl inlägget
sura!!
Skrivet av padijoon, 2014-02-19 12:28:09
Ni som kommenterar här på flygtorget måste vara de mest negativa och olyckliga människor som finns!!!!! Ja....AirBus 320 familjen ger ett mycket rymligare och ljusare intryck...
Anmäl inlägget
Galet!!
Skrivet av Kenth, 2014-02-19 11:44:20
Helt galet att åka via Heliga CHP för att åka en short-hault till Geneve - bojkott blir det för min del alternativt att åka med Swiss eller Norwegian, som väl kör säsong från ARN:
Anmäl inlägget
Bra artikel...not
Skrivet av P.M, 2014-02-19 11:36:46
"Å andra sidan känns det bättre att sitta ombord här än att vanka av och an i terminal 2 där Norwegians Dreamliner till Bangkok nu är uppe i 2,5 timmars försening…"
Hallå, vad har det med artikeln att göra.
Det är mer än två år sedan DY använde sig av terminal två, så kan inte förstå ironin/skämtet i artikelförfattarens mening.
I övrigt dålig journalistik överlag, läser ni inte igenom er artikel innan ni publicerar???
Anmäl inlägget
Starbert
Skrivet av Saltkammargutten, 2014-02-19 10:26:09
SK flyger ARN-GVA 4 ggr per vecka nonstop och Star alliance partnern LX 3 ggr per vecka har jag för mig. Det enda som kan locka med en transfer i CPH är väl att flygplatsen är rätt trevlig. Till GVA är det ju ingen direkt geografisk omväg att tala om. Men som artikeln nöstan antyder. Detta är ett förlegat resemönster att resa via CPH. AMS är betydligt bättre.
Anmäl inlägget
Vad handlar artikeln om??
Skrivet av trötter, 2014-02-19 09:52:38
"...över huvud taget är det bättre ljus och rymd i kabinen på dagens Airbus trots att den alltså har färre stolar...."
Ja, ganska självklart att det är bättre "rymd" om man sätter in färre stolar!!
Anmäl inlägget
Korrläsning?
Skrivet av MN, 2014-02-19 09:28:52
Jag skulle uppskatta om artikelförfattaren bad någon korrläsa artiklarna innan de publiceras. Allt slarv ger ett oproffsigt intryck.
"Avvisningen drar ut på tiden..." är ett exempel. Det finns många fler...
Anmäl inlägget
Okej
Skrivet av Per, 2014-02-19 09:20:18
Faktum är att denna artikeln var ju inte direkt välskriven. Ironiskt att sist jag var i Geneve var det SAS som stod remote du hade nog tur denna gång. I övrigt var det ca 2 år sedan DY använde terminal 2 men det märks att någon lever kvar i den gamla goda tiden.
Anmäl inlägget
Finns ju direktflyg
Skrivet av 100%, 2014-02-19 09:17:16
SAS flyger ju även direkt till Geneve från Arlanda.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygtorgets nyhetsbrev