Flygnyheter
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Tipsa en vän
Destination Thailand
Resereportage,
Anders Carlsson,
den 1 april 2011
Alla talar om Thailand och alla reser till Thailand. Närmare en halv miljon svenskar semestrar varje år i landet som doppar sina stränder i Indiska oceanen och Siamviken. Hålligånget i storstäderna till trots, det är paradisöarna, stränderna och vattnet som lockar mest.
Varför vi reser till en bestämd plats har sina egna och särskilda orsaker, unik för varje människa.
Men en sak har vi tjäl- och själfrusna nordbor gemensamt; längtan efter sol, värme, D-vitamin och loja dagar i den ljuva havsbrisen. Och efter decennier av flygande till Kanarieöarna är det nu Thailand som är svenskarnas favorit resmål. Drygt 400 000 svenskar reste dit förra året och det ger ett bokningstryck som märks tydligt också på Flygtorgets Resebyrå. Den årliga folkvandringen visar också att vi återvänder år efter år till de långa stränderna, till den goda maten, de billiga priserna och det ständigt välkomnande mottagandet.
Med hyfsat billiga reguljärbiljetter eller en flygstol hos något av charterbolagen är det lätt att ta sig till Bangkok eller Phuket. Där glittrar neonet och stadspulsen är lika hetsande som i vilken storstad som helst, så den med tankar om det mer äkta Thailand åker snabbt vidare.
Det första av en rad angenäma uppgifter som dyker upp är hur alla dessa Koh ska dechiffreras. Koh är det thailändska ordet för ö och de sammansatta namnen rinner sedan fram som ett pärlband: Koh Samui, Koh Lanta, Koh Lipe, Koh Hai, Koh Kho Khao, Koh Kood och allt vad de nu heter.
Men egentligen spelar det liten roll, chansen att havet inte skulle vara turkosblått eller att den mjuka sanden inte är kritvit, är minimal.
Koh Kho Khao till exempel, en ö ett stycke norrut, två timmar från Phuket där stranden är 18 kilometer lång och hotellen går att räkna till en handfull. Är det stillheten, den rogivande avkopplingen som är målet med resan, då är det här en av de bättre platserna. Inga överbefolkade stränder, inget stökigt nöjesliv - det lilla samhället har "ett mycket begränsat utbud av restauranger och shopping" enligt beskrivningen - bara den där närmast paradisiska känslan av sol, vind och vatten.
Här laddas batterierna, här vilar kroppen medan den långsamt färgas brun, här smakar maten lika förbluffande gott som notan är låg. Även det är en framgångsfaktor för turismen; de billiga priserna. De relativt höga kostnaderna för att ta sig den 11 - 12 timmar långa flygresan hit, uppvägs sedan av att livet på plats i Thailand är så lågt. Även en svensk, med den i normala fall veka svenska kronan som bas för reskassan, kan leva gott utan att snegla på prislapparna. Faktum är att det är lätt att känna sig som ett klassiskt imperialistsvin när en svensk tjuga i dricks motsvarar en halv dagslön för de som arbetar på hotellet. Men ett lika obestridligt faktum är att för Thailand är turismen livsviktig, särskilt på platser som Koh Kho Khao, ett stycke från de vanliga turiststråken.
- Om inte vi var här, då hade de ingenting, tröstade en av de svenska guiderna med rätta.
Men tillbaka till stranden och vågorna som makligt häver sig upp på land. Som tur är slöjas solen av några lätta moln och havsbrisen svalkar i värmen medan en squash på vattenmelon och ananas är den perfekta drycken. Det är så här som den vintriga drömmen om Thailandsresan ser ut i verkligheten. Och plötsligt har livet förvandlats till enklast möjliga, inspirerat av den buddistiska filosofin: "Gör gott och få gott". Det är en tanke som genomsyrar hela landet och varje människa och som det är omöjligt att inte ta till sig.
Och om det nu skulle dyka upp ett alldeles oemotståndligt aktivitetsbehov då finns ju snorklandet, eller utflykterna till regnskogen och övernattning i hyddor i trädkronorna, eller longboats till någon riktig Robinsonöde ö, eller paddla havskajak till övergivna havsgrottor, eller rida till häst i vattenbrynet medan solen går ner, eller gå på thailändsk matlagningskurs eller göra en elefantexpedition, eller åka och shoppa i nån stad på fastlandet, eller...
Jodå, de möjligheterna finns också. Men vänta nu, stranden då, med palmkronorna som vajar över det turkosblåa havet...?
Nej, vi tar utflykten i morgon... Jag är upptagen idag...
Bifogade dokument och länkar
Jämför billigaste pris till Thailand i resebyrån!
Här hittar du fler destinationer!
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Flyglärare inom obemannade flygsystem (UAS, drönare)
Lunds universitet, LTH, Trafikflyghögskolan
BRA CAMO Tech services is looking for a new employee
Braathens Regional Airlines AB
Systemsäkerhetsingenjör till enhet Flygsäkerhet
LFV
Besiktningsingenjör inom Lyft till Stockholm-Uppsala
Kiwa Sweden AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Gripensystemet ska utvecklas
Hot om strejk, stora förluster för flygbolagen
Regeringen överväger sänkt skatt på flyg
Fler artiklar
Nyheter från andra media
15:28 Airbus uppges förhandla om flygplansorder från Kina i samband med Xi besöker Frankrike
09:39 Norskt luftrum stängdes - SVT Nyheter
05:25 Norge: Luftrummet stängt – stora förseningar - Aftonbladet
15:19 Mycket helikopterflygande under stor Nato-övning i Östergötland - SVT Nyheter
10:30 Debatt: Avskaffa flygskatten
11:16 Elva miljoner i värdeföremål beslagtagna på Arlanda – med nya lagens hjälp - SVT Nyheter
Fler artiklar
Flygforum
S018cn:
SV: Svensk Pilotförening stämmer BRA
Guest:
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Yazi:
SV: Swedavias VD lön
AY pendlaren:
Terminal 2 problem med bagagehanteringen
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap