I höst flyttas SK 963/964 från Stockholm och Kastrup blir utgångspunkt för trafiken till Hong Kong. Det innebär också att en av de fyra A330E som hittills varit baserade på Arlanda följer med i flytten och placeras i Köpenhamn. Att Hong Kong inte längre är en destination från Stockholm gör det dock möjligt att stuva om i tidtabellen och över huvud taget se över de slingor som de olika långlinjemaskinerna flyger.
I Stockholm finns från hösten tre A330E och de ska täcka de tre intercont-destinationerna New York, Chicago och Los Angeles. En av dem är öronmärkt för linjen till Chicago, en rotation som går att flyga inom 24 timmar och den går därför i huvudsak fram och tillbaka på den sträckan.
– I och med att Chicago inte längre är slingad ihop med Hong Kong får vi en bättre tidtabell. I dagsläget flyger Arlanda – Chicago och Köpenhamn – Chicago nästan samtidigt sent på eftermiddagen. Det kan vi ändra nu och vi räknar med att Stockholmsmaskinen redan från november ska komma tillbaka till sin tidigare förmiddagstidtabell, säger Aron Backström på SAS Intercont Network till Flygtorget.
De två andra maskinerna i Stockholm läggs på slingan ARN-NYC-ARN-LAX-ARN-NYC osv. Trafiken till Miami flygs med kapacitet från Köpenhamnsbasen.
I Oslo finns en A330 Classic som uteslutande flyger New York-trafiken inom en 24-timmarsperiod medan linjen till Miami ligger på en slinga som utgår från Köpenhamn med Boston och Miami som destinationer.
I Köpenhamn finns från i höst den övriga långlinjeflottan som då kommer att bestå av åtta A340-300, tre A330 Classic och en A330E. A340-maskinerna är de med längst räckvidd och används därför på de långa sträckorna, till San Fransisco, Shanghai och Tokyo. Fem av dem pusslas ihop i längre slingor: Köpenhamn-San Fransisco-Köpenhamn-Tokyo-Köpenhamn-Shanghai-Köpenhamn-Hong Kong-Köpenhamn-San Fransisco-Köpenhamn osv. Peking däremot går att flyga inom en 24-timmarscykel liksom Chicago, Washington och de två dagliga till New York. Boston slingas med de tre linjerna till Miami, antalet frekvenser per linje anpassas efter säsong. På de kortare linjerna till östra USA är det i första hand A330 Classic-maskinerna som flyger.
– Men vi har hela tiden möjlighet att saxa in de olika maskinerna på olika destinationer när det behövs.
Det problem som uppstår om en maskin får tekniska problem och är mitt uppe i en av de bitvis långa slingorna brukar kunna lösas relativt snabbt, menar Aron Backström.
– Vi har vår reservmaskin att ta till som ger bra back up. Dessutom är vi med i Star Alliance vilket gör att vi relativt snabbt kan hjälpa passagerarna vidare.
Den A340 som används som reservmaskin försvinner ut från flottan när den femte A330E levereras i maj nästa år. Ett halvår senare landar de första A350-900 som ska bli den framtida stommen i långdistansflottan. Hur det i sin tur påverkar det befintliga antalet flygplan är ännu inte klart. Det mesta pekar på att några av de äldre maskinerna blir kvar och resurserna på långlinjesidan ökar ytterligare de kommande åren.