Skriv ut  

Finnair planerar långlinjer med A321

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 6 juli 2018
Finnair vill fortsätta att utveckla linjenätet österut. Just nu studerar flygbolaget möjligheten att börja flyga på mindre destinationer i Kina med flygplan ur A320-familjen.

Finnairs hemmahamn i Helsingfors ligger geografiskt perfekt för att vara en hub för trafiken mellan Asien och Europa. Det har Finnair utnyttjat fullt ut och är nu ett av de fem största flygbolagen i Europa med trafik på Asien. Ytterligare en framgångsfaktor är att mer parten av linjerna från Helsingfors till Asien kan flygas turnaround inom en 24-timmarsperiod. Med de nya A350-900 som levereras kontinuerligt är det heller inga problem med räckvidden. I dagsläget består flottan av elva A350 och åtta A330-300.

Flygbolaget vill dock utöka linjenätet österut, i första hand på Kina och trots en A350-flotta som är på väg upp mot 20 maskiner, vill man nu prova att använda single-aisle. Det innebär att Finnair tar till sig utvecklingen som just nu sker på trafiken över Atlanten där allt fler linjer flygs med MAX-familjen och A320-familjen. Mycket riktigt är det också mindre destinationer i Kina som är målet för de nya planerna.

– Räckvidden i de senaste versionerna av de flygplanen kan göra det möjligt att täcka mindre städer i Kina från Helsingfors, sa nyligen Finnairs avgående vd Pekka Vauramo till kinesiska media.

Att man sneglar på just Kina beror på en redan i dagsläget stark närvaro där. Just nu flyger Finnair till Beijing, Shanghai, Hong Kong, Chongging, Guangzhou, Nanjing och Xi’an. Sammanlagt producerar flygbolaget 38 rotationer och drygt 10 000 stolar varje vecka och har 4,2 procent av den totala marknaden när det gäller flygningar mellan Europa och Kina.

Samtidigt är förväntningarna på en fortsatt ökning av den kinesiska flygmarknaden stora. Enligt analytiker, bland andra IATA, kommer Kina att passera USA som den största passagerarmarknaden i världen redan 2022. Det finns också ett stort intresse för resor till Europa, vilket bland annat visar sig i det faktum att flera kinesiska flygbolag etablerar nya linjer, nu senast China Eastern som börjat flyga på Stockholm. 

Genom att sätta in mindre flygplan på destinationer som inte självklart har trafik till Europa, räknar Finnair med att kunna fånga upp en del av det ökande resandet från Kina. Den är en strategi som än en gång vilar på Helsingfors som den perfekta hubben. Med mindre flygplanstyper kan det också bli aktuellt att öppna trafik från mindre flygplatser i Lappland, till exempel Rovaniemi och Ivalo, som redan idag har enstaka flighter in från Kina med turister på väg till Lappland.

Finnair har i dagsläget 18 Airbus A321-200 som har en räckvidd just under 6000 kilometer, men om det är de maskinerna som ska användas är inte klart. Finnair har en enhetsflotta med Airbus-maskiner och kommer troligen inte att fundera över Boeings MAX-familj. Mer troligt är då att flottan kompletteras med nya A321LR som har en räckvidd på 7 400 kilometer och räknas som den single-aisle som har den längsta räckvidden i världen.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Hellre en bra narrowbody...
Skrivet av Lågprisprofilen, 2018-07-09 12:43:36
@Ni hao
På vilket sätt är det negativt med en narrowbody?
Det är ju inte så att man automatiskt har mer utrymme i stolen för att det är en widebody.
Anmäl inlägget
Bekvämt
Skrivet av J, 2018-07-09 12:28:44
att sitta så länge i en sån kärra... Hoppas biljettpriserna blir riktigt billiga isf. Annars lär man välja något annat bolag med riktiga långdistansplan.
Anmäl inlägget
Finland Regerar
Skrivet av Mumintrollet, 2018-07-08 02:05:21
Finnair är på god väg att etablera Helsingfors flygplats som nordens ledande interkontinentala hub. Hypermoderna Vanda med sina dubbelgater får Arlanda att framstå som ruckel. Finnarna bygger terminaler och gater, Arlanda bygger kontor som kommer att stå tomma när lågkonjunkturen kommer.
Anmäl inlägget
Kina o avstånd
Skrivet av Mr €, 2018-07-07 13:00:18
Från HEL kommer man ganska lätt med A320neo till västra Kina som Urumqi på en nattflygning som kan matcha morgonavgångarna och komma åter till kvällen hemma i Finland. Gäller att passa på innan ett 10-tal kinesiska bolag gör samma ofta med A330’s som de har gott om.
Anmäl inlägget
Plass
Skrivet av Bjørn., 2018-07-06 20:35:32
Skjønner ikke folk som klager på "små" maskiner. Trenger man mer enn ett sete???? Mindre fly, betyr færre tullinger om bord !!!!
Anmäl inlägget
Trots allt
Skrivet av @Ni Hao, 2018-07-06 17:15:05
bättre med A321 än jäkligt trånga B737.
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av Kellogs Von Kirvesniemi, 2018-07-06 08:35:10
Som alltid. Man tänker långt och stort i Finland.
Anmäl inlägget
Nej tack
Skrivet av Ni hao, 2018-07-06 04:13:05
Härligt, sex eller sju timmar i en narrowbody! ;-)
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev