Boston var en ganska otippad destination när den dök upp i SAS linjenät i mars 2016. Då var det ett sätt att lösa de resurser som blivit över när botten gick ur oljebranschen och speciallinjen mellan Stavanger och Houston inte längre var lönsam. Den Boeing 737-700 som var inhyrd från Private Air hade fortsatt tid kvar på avtalet och flyttades först till den andra dagliga avgången mellan Köpenhamn och New York och sedan, efter att kabinen byggts om till både business och economy, till den nya rutten Kastrup – Logan International.
När kontraktet med Private Air löpt ut bytte SAS till en av de vanliga långlinjemaskinerna, omväxlande Airbus A330 och A340. Linjen hade dock inte riktigt mognat än och den närmare 250 stolarna gav en kraftig överkapacitet. I samband med övergången till den större maskinen i slutet av oktober förra året, reducerades till tre-fyra frekvenser i veckan. Snart kom också beskedet att linjen omvandlas till säsongstrafik och försvinner ur flygprogrammet den 18 november i år.
Men nu är tongångarna annorlunda. Enligt SAS har efterfrågan ökat kraftigt, både från affärs- och semesterresenärer. När linjen åter är med i flygprogrammet från den 31 mars är det med fyra avgångar i veckan som den 6 maj övergår i daglig trafik med en A330-maskin. När högsäsongen tonar av reduceras trafiken från den 26 september till tre avgångar i veckan innan linjen sedan gör säsongsuppehåll när vintertidtabellen träder i kraft.
– Boston är en populär destination i sommarprogrammet och därför är det glädjande att vi nu kan erbjuda en daglig flygning från Köpenhamn. Tidtabellen är väldigt bra och det ger även våra kunder i Sverige och Norge möjlighet att flyga via Kastrup, säger Karl Sandlund, EVP Commercial.
Det finns 3 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
SK lyckas inte...
Skrivet av Max Power, 2018-08-21 21:07:17
Idén med CPH som primär hub för SK är ju att kunna mata in (skandinaviska) resenärer, men när jag ska boka ARN-BOS med god marginal kan SK bara erbjuda ARN-CPH kvällen innan avgång till BOS. Det alternativet kan inte vara attraktivt för särskilt många. Jag skulle gärna nyttja SAS, om de bara kunde erbjuda vettig tidtabell och likvärdigt (eller hellre lägre pris) än t.ex. LH. Bra jobbat SAS, men det räcker inte ända fram.
|
|
A320?
Skrivet av ABC, 2018-08-18 00:16:02
Varför kör de inte A320Neo? Om nödvändigt via Bergen på utresan..
|
|
Ruten stenges i vinter
Skrivet av Leif, 2018-08-17 18:14:45
Ruten stenges helt i vinter-halvåret. Åpenbart har ikke trafikken økt mer, enn at det skjer.
|
|