Skriv ut  

Flygbolagen lagrar för högre bränslekostnader

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 augusti 2018
Priserna på jetbränsle ökar, det visar siffror från IATA. Det skyndar på flygbolagens arbete på att säkra bränsletillgången och byta ut äldre delar av flygplansflottan.

Tankning SAS
 
IATA har höjt en varningsflagg för att bränslepriserna kommer att fortsätta uppåt: Bara under perioden juni 2017 till juni 2018 ökade kostnaderna för jetbränslet med 55 procent, enligt den internationella flygorganisationen. Det är en ökning som bland annat beror på ett fortsatt oroligt politiskt klimat i mellanöstern. Även andra analytiker har landat i samma slutsats och räknar med fortsatt stigande priser under slutet av 2918 och början av 2019.

Det är i så fall inte goda nyheter för flygbolagen. Bränslet står traditionellt för mellan 15 och 20 procent av flygbolagens fasta kostnader och de historiskt låga bränslepriserna de senaste åren har varit en befrielse för många flygbolag och över huvud taget hjälpt upp återhämtningen i hela branschen.

– Fallande bränslekostnader och en ihållande högkonjunktur som drivit på ett ökat flygresande, har gett flygbolagen möjlighet att bygga ut flygplansflottorna, öka kapaciteten och linjenätet, konstaterade analytiker på KPMG nyligen.

Men det ökade utbudet har också hållit biljettpriserna nere och när nu bränslet blir dyrare pressas flygbolagens marginaler än hårdare. Ett sätt att motverka de ökande bränslekostnaderna är att säkra tillgången genom så kallad ”hedging”. SAS har i dagsläget säkrat 83 procent av förbrukningen för tredje kvartalet och 91 procent för fjärde kvartalet.

– Strategiskt syftar säkringen av flygbränsle till att fördröja kostnadsökningar så att vi hinner anpassa vår rörelse efter nya förutsättningar, sänka kostnader och öka intäkter, samt att vi kan ta del av flygbränsleprisnedgångar så snabbt som möjligt. Vi säkrar enligt en policy 40-80 procent av kommande tolv månader förväntade bränslebehov, säger Björn Tibell, IR-ansvarig på SAS till Flygtorget.

I Norwegian och BRA pågår samma säkring av det kommande behovet av bränsle men på en något lägre nivå. BRA säkrar löpande 50 procent av behovet medan Norwegian ligger på cirka 30 procent.

– Det allra bästa man kan göra för att klara uppgångar i bränslepriser är att investera i nya, bränsleeffektiva flygplan. Nya flygplan drar upp till 30 procent mindre bränsle och med en av världens yngsta flygplansflottor känner vi oss väl rustade, säger Norwegians presschef Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Till skillnad från Norwegian har SAS och BRA delar av flygplansflottan där flygplanen börjar uppnå en aktningsvärd ålder. BRA byter sina AVRO-maskiner till de nya bränslesnåla A220 under åren 2020 och 2021 medan SAS påbörjar utfasningen av A340 under nästa år när merparten av de åtta fyrmotoriga maskinerna ska bytas mot A350-900.

– A340 blir mindre konkurrenskraftiga vid högre flygbränslepriser. Samtidigt skall man komma ihåg att kapitalkostnaden på de flygplanen är väsentligt lägre än nya flygplan så ännu är inte prisnivån ett stort problem för A340. Däremot är det ett problem från ett hållbarhetsperspektiv att de flygplanen är törstigare, vilket vi är medvetna om, säger Björn Tibell.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

oBRA
Skrivet av urk, 2018-08-20 21:18:39
BRA kommer inte skaffa några A220 under 2020/2021
Anmäl inlägget
Airbus 320 neo
Skrivet av Leif, 2018-08-20 20:53:28
Hvor mange neo, har SAS? Uansett, Norwegian har allerede 10 737 MAX-8. SAS’ boeing 737-6 og 7, er veldig gamle, og bruker mye drivstoff. Norwegian har ingen fly, som er eldre enn 7 år. SAS B737, Airbus 319, A321, A340, og endel A330/A320, er 15-20 år gamle.
Anmäl inlägget
prisindex fuel
Skrivet av PF, 2018-08-20 15:35:42
@Jet Fuel
Ja vissa bolag har prisindex på fuel och olika flygplatser.
Exempelvis index 1 på hemmabas. Mer än 2-3% lägre är det värt att tanka mer fuel på utebas och ta med hem för nästa flygning och tvärt om såklart.
Finns stora pengar att spara.

Sen har vissa bolag avtal med fuel på flygplatser för att få billigare handling fee. De tankar där och får rabatt på resten så att säga.

Finns många olika lösningar.
Anmäl inlägget
BERBERT
Skrivet av Gm, 2018-08-20 14:24:28
Nå må du vel da sammenligne SAS A320neo med Norwegians B737 Max8? Gjerne både antall og drivstofforbruk?
Anmäl inlägget
Neos
Skrivet av @Bertil, 2018-08-20 12:30:01
Nja, vet inte om siffrorna stämmer med evolution motorerna... men men. Sas neos flygs inte av billiga SAIL som det var tanken så skiter väl sig ändå ;)
Anmäl inlägget
Neo
Skrivet av Bertil, 2018-08-20 11:32:49
Visserligen har SAS väldigt många A320 Neo som drar 15-20% mindre än Norwegians 737-800or...
Anmäl inlägget
Var tankar flygbolagen?
Skrivet av Jet fuel, 2018-08-20 10:01:38
Hur mycket skiljer sig priset på jetbränsle i de europeiska länderna? Planerar flygbolagen var de ska fylla tankarna?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev