Saab 340
När Nextjet gick i konkurs i maj lyckades Trafikverket snabbt fylla ett par av linjerna genom ett så kallat nödförfarande. Det var trafiken från Arlanda till Hemavan, Vilhelmina och Lycksele som snabbt kom igång med Amapola som leverantör. Ett nödförfarande får dock bara rulla på i max sju månader och Trafikverket har nu beslutat att förlänga med Amapola också efter den 1 februari och fram till oktober nästa år då den stora upphandlingen för kommande fyra år ska ta vid.
Det har i sin tur inneburit att ett helt nytt flygbolag flyger inrikes i Sverige sedan Amapola tagit in Nyxair som underleverantör på linjen till Lycksele som är slingad vidare till Vilhelmina där maskinen övernattar.
Estniska Nyxair är helt nya på wetlease- och chartermarknaden. Flygbolaget fick sitt AOC så sent som i augusti i år och har i dagsläget tre Saab 340 i flottan: två maskiner som tidigare flög för Nextjet och en fraktmaskin från American Eagle i USA och som i maj i år byggdes om till passagerarversion i Örebro. Det kan eventuellt vara den Saab 340 som Nobis Air skulle använt men som blev över när det flygbolaget avbröt alla planer på att komma igång. De tre maskinerna har cirka 27 år på nacken vardera.
- Trafiken fungerar alldeles utmärkt och flygbolaget har svensk besättning ombord, säger Lennart Näslund, flygplatschef i Lycksele.
Men det är inte enbart Amapola som tagit in det helt nya flygbolaget som underleverantör. I måndags startade Air Leap trafik på sträckan Arlanda – Karlstad och även där är det Nyxair som flyger. Det är oklart om Air Leap använder Nyxair också på linjen till Mariehamn på Åland.