Skriv ut  

Ny spansk linje ökar konkurrensen på Göteborg

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 5 oktober 2018
Det är Ryanairs tredje nya linje på nästan lika många dagar. Denna gång är det Barcelona som får direkttrafik från Göteborg, en destination där konkurrensen nu hårdnar.

Ryanair
Ryanair
 
Barcelona är i dagsläget en av de mer populära destinationerna för resenärer från Göteborg. Det visar det faktum att redan idag flyger Norwegian och Vueling sammantaget sex gånger i veckan direkt från Landvetter. Nu ger sig också Ryanair in i det getingboet med tre egna rotationer i veckan och trafikstart den 2 april nästa år.

– Vi är jätteglada att kunna erbjuda våra resenärer ytterligare en direktlinje till Barcelona, då Spanien är vårt populäraste resmål från Göteborg, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.

Enligt Landvetters egna beräkningar finns en tydligt etablerad marknad för resor till Barcelona, förra året flög 60 000 personer dit från Göteborg. Det är en fördubbling på fem år och gör staden till den femte mest populära destinationen i Spanien. När sommarsäsongen träder i kraft nästa år kommer de tre flygbolagen att flyga sammanlagt 1 671 stolar i veckan från Göteborg till Barcelona.

– Det glädjande är att vi också har mycket inkommande resenärer från Barcelona. Det är både affärsresenärer till bland annat olika mässor men också turistresandet från Spanien som ökar, så vi behöver den kapacitet som Ryanair tillför, fortsätter Charlotte Ljunggren.
Ryanair flyger sedan tidigare till Alicante, Malaga och Palma från Göteborg och passerade i våras dussinet linjer till och från Landvetter. Tidigare i veckan lanserades ytterligare två nya linjer med två dagars mellanrum. Först ut var Prag, även den med start till sommarprogrammet nästa år och den följdes dagarna efter upp med Manchester, där Ryanair blir ensamma med trafiken.

Med de tre nya destinationerna kommer Ryanair upp i sexton linjer på Göteborg. Det gör Landvetter till en av de två största Ryanairflygplatserna i landet och en flygplats där alla de tre lågkostnadsbolagen, Easyjet, Wizz Air och Ryanair samsas med de traditionella nätverksbolagen. Det är en utveckling som Charlotte Ljunggren välkomnar.

– Ryanair har ju haft som strategi att lämna en del av de mindre regionala flygplatserna och satsa på de mer trafikerade huvudflygplatserna. Till del är det ett måste för att hänga med i konkurrensen. Lågkostnadsbolagen är ju de mest expansiva flygbolagen just nu och det ser vi i utvecklingen här på Landvetter.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev