Skriv ut  

Norge höjer flygskatten

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 11 oktober 2018
Några kronor billigare på kortdistans men dyrare på långlinjerna. Norge ökar nu på flygskatten som infördes för två år sedan.

Dreamliner Gardermoen
Gardermoen
 
Den 1 juni 2016 infördes en flygskatt, kallad ”flygstolsavgift” i Norge. Den var på 80 kronor plus moms och höjdes sedan till 83 kronor plus moms, alltså en skatt på skatten. Skatten var lika omdiskuterad i Norge som den varit i Sverige och har bidragit till att ett antal tunna linjer lagts ner och att framför allt flygbolaget Wideröe sett lönsamheten sjunka.

Nu vill den norska regeringen förändra skatteuttaget på flyget. Moroten är att skattesatsen på biljetterna inrikes och för flygningar till Europa sänks till 75 kronor - men först höjs den under en övergångsperiod till 84 kronor per biljett. Istället är det de långväga resenärerna som får betala mer, en resa längre än 2 500 kilometer från Oslo ska från den 1 april nästa år betala 200 kronor i skatt.

De nya skattegränserna får blandade reaktioner från flygbranschen. Norwegian ser en fördel i att flygningar inom Europa blir något billigare men ifrågasätter de ökade kostnaderna på långlinjeresandet. Wideröe däremot, som till största delen har norsk inrikes som marknad, menar att sänkningen knappt gör någon skillnad. 

När skatten infördes för två år sedan gjorde flygbolaget en kalkyl som konstaterade en merkostnad på 200 miljoner per år. Det är siffror som stämmer väl överens med vad Sveriges största inrikesbolag, BRA, har visat att de har i ökade kostnader sedan den svenska flygskatten infördes.

Den nu aviserade sänkningen lättar Wideröes börda med 11 miljoner, alltså cirka fem procent. Det räcker inte till för att hålla ett antal utsatta linjer igång på dagens nivå och det norska flygbolaget har redan varslat om ytterligare nedskärningar i linjenätet, främst i norra Norge.

Avinor, som äger merparten av flygplatserna i Norge är också bekymrade och menar att flygskatten kan påverka utvecklingen av Gardermoen som enligt planerna ska få en tredje bana. Flygbranschen i Norge vänder sig också mot att ingen del av de cirka två miljarder som skatten drar in, öronmärks för miljöandamål.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Det som er galskapen,
Skrivet av pf, 2018-10-11 11:41:19
er at norske politikere vil ha trafikk på mange ruter på STOL-ports i særlig vestre, og nordlige Norge.

De bevilger mye til drift av disse ruter, men tar det tilbake i form av skatt. Selvmål ?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev