Boeing 737 MAX
Undersökningen efter Lion Airs krasch utanför Jakarta förra veckan har visat på tekniska problem i instrumenteringen på flightdeck. Haveriutredarna är tämligen säkra på att de två piloterna ombord inte visste vilken fart Boeing-maskinen hade och inte kunde hantera den förvirring som uppstod när de fick olika uppgifter från fartmätarna och om flygplanets läge i luften.
Enligt uppgifter har det aktuella flygplanet haft samma problem under de senaste fyra flygningarna och ett av instrumenten hade bytts ut kvällen innan den ödesdigra flygningen som slutade med en krasch. Det visar data från den bärgade svarta lådan.
Boeing skickade därför under gårdagen ut en rekommendation till samtliga flygbolag med instruktioner om hur piloterna ska hantera felaktig information från en AOA-sensor (Angle of Attack). I sin Operational Manual Bulletin, OMB, skriver Boeing att man regelmässigt utfärdar den typen av information till flygbolagen.
Det är en ovanligt snabb reaktion på de ännu preliminära resultaten från haveriundersökningen. I den ingår de indonesiska myndigheterna tillsammans med Boeing och den amerikanska flygmyndigheten FAA, federal Aviation Authority. Den viktiga frågan för dem att lösa är hur de tekniska problemen kunde uppstå i ett i det närmast helt nytt flygplan.
Den snabba reaktionen från Boeing kan också vara ett sätt att förekomma krav på att den aktuella flygplanstypen ska få flygförbud. Minnet från de två månader som de då helt nya B787-8 stod på marken efter batteribränderna är fortfarande färskt. Det är ett avgörande som i så fall ligger hos FAA och de har hittills varit tveksamma till att i ett första skede genomföra tester på samtliga maskiner som idag flyger. Det pekar på att ett eventuellt flygförbud ligger än längre bort. Det krävs ett bredare underlag från haverikommissionen i Indonesien.
- Undersökningen kring Lion Air flight 610 fortsätter och Boeing fortsätter att på bästa sätt samarbete och bidra med teknisk expertis, allt under myndigheternas utredning av olyckan, skriver Boeing i en kommentar.
Det finns 14 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
it’s "not unlikely" that Boeing knew about it
Skrivet av Boeing, 2018-11-11 12:15:17
A technical issue that Boeing flagged in a safety warning after the deadly 737 MAX 8 crash in Indonesia could happen to any other aircraft, and it’s "not unlikely" that the manufacturer knew about it, aviation experts told RT.
Earlier this week, Boeing issued a safety update to pilots flying its newest 737 MAX airliner. https://www.rt.com/news/443615-737-problem-sensor-experts/
|
|
A.s.a.p
Skrivet av Lars, 2018-11-11 10:12:56
Airbus hade en lösning på problemet och krävde att det skulle åtgärdas A.s.a.p (så snart som möjligt). Här vilade det inträffade tungt på flygplans operatören.
Något liknande har så vitt jag känner till inte Boeing utfärdat. Man har väl ingen lösning.
Ansvaret vilar tungt på Boeing.
|
|
Självklart
Skrivet av Foliehatten, 2018-11-10 22:51:20
blir det inget flygförbud för B737 MAX. Det finns ingen anledning att införe något sådant. Mer relevant att vissa flyg bolag ser till att skärpa sig och ha bättre standard på pilot träning och utbildning
|
|
Vem är starkast?
Skrivet av olle, 2018-11-09 10:49:35
Nog borde man kunna flyga vidare enbart med den visuella horisonten och till och med med bedömning av vindbruset utan att hamna i katastrofläge om det nu är pitot/aoa som krånglar? Men om det kommer in en stick pusher? hur lätt och snabbt kan man koppla ur den? Och hur stark muskelstyrka krävs för att övervinna den?
|
|
Of course not
Skrivet av Erik, 2018-11-08 22:55:04
Fikk A330 flygforbud, etter Air France katastrofen på flighten Rio ril Paris? Det viste seg fartsmåleren frøs, og viste fel speed....
|
|
Sv thomas
Skrivet av B, 2018-11-08 14:59:11
Onödigt att komma med spekulationer när du inte ens verkar veta vad du pratar om. Allt tyder på att det inte bara var en vanlig stall och att de skulle ha tryckt ner nosen så är allt bra sen.
|
|
Träning och återigen träning
Skrivet av sv Bosse, 2018-11-08 14:56:43
Piloterna gjorde säkert allt de kunde - men det räckte inte. Fokus var säkert på de felande instrumenten, istället för att jämföra med stby. instumeneten. Tyvärr inte helt ovanligt.
|
|
Träning och återigen träning
Skrivet av sv Bosse, 2018-11-08 14:56:38
Piloterna gjorde säkert allt de kunde - men det räckte inte. Fokus var säkert på de felande instrumenten, istället för att jämföra med stby. instumeneten. Tyvärr inte helt ovanligt.
|
|
I längden
Skrivet av Hikoki, 2018-11-08 14:19:59
Man kanske kan klara en akut situation, baserat på bedömningar men hur flyger man planet i längden med instrument som ger fel indikationer? Obs, jag kan ingenting om att flyga flygplan så förklara gärna
|
|
FAA
Skrivet av BGL, 2018-11-08 13:59:38
På tal om klantigt - FAA har varit Federal Aviation Administration de senaste 51 åren! Och ALDRIG "Federal Aviation Authority". Svagt!
|
|
Vänta och se
Skrivet av fd 737 pilot, 2018-11-08 12:41:10
Erfarenheten har lärt oss att inte dra några som helst slutsatser förrän åtminstone det finns en preliminär rapport att tillgå. Det känns olustigt att det med än gång spekuleras i möjligt pilotfel med raljerande kommentarer. Jag är övertygad om att kapten och styrman gjorde vad dom kunde i den troligen extremt komplicerade situation som uppstod innan haveriet. Mina tankar går till de omkomnas familjer och hoppas att detta inte återupprepas.
|
|
AOA, uncommanded pitch down
Skrivet av Bosse, 2018-11-08 11:49:42
Kärran gjorde uncommanded pitch down trim, Boeing har släppt en OMB om det. Så att trycka ner nosen hade bara förvärrat det hela. Dock, finns som sagt ST-BY instrument, samt att det var ju bra väder så yttre referenser borde kunna ha nyttjats. Sorgligt är det... https://theaircurrent.com/aviation-safety/boeing-nearing-737-max-fleet-bulletin-on-aoa-warning-after-lion-air-crash/?fbclid=IwAR0oF43ONR5bugdcwdw8K8nY5BbAjRvSjIwIWcnfYmKru9xA2Kuhx29S2vg
|
|
olyckan
Skrivet av thomas, 2018-11-08 10:51:38
slår inte stall varnaren till om för låg fart eller om flygplanets nose up läge är farlig? även stick shakern går väl igång. Ner med nosen bara, så larmet och shakern tystnar. Den matas väl med flera värden från multipla instrument? Man kan väl bedömma farten med att titta på hur man ser flighten röra sig i relation till ground.
verkar vara pilotfel, som AF som störtade i Atlanten, ohyggligt klantigt.
|
|
Träning
Skrivet av Långbänken, 2018-11-08 10:02:34
Vi har väl alla ( i Skandinavien) fått träna på att flyga enbart på "rådata" från stand by instrumenten. Tränar man inte detta i Asien? Till råga på allt var vädret fint. Tragiskt.
|
|