Skriv ut  

Lufthansa spelar ut Boeing och Airbus mot varandra

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 5 december 2018
Airbus A350 eller Boeing 787. Något överraskande diskuterar Lufthansa med båda flygplanstillverkarna. Allt för att bli av med åldrande A340.

Lufthansa
Lufthansa
 
Lufthansa tillhör de flygbolag i världen som har störst andel fyrmotoriga flygplan i långlinjeflottan: 94 maskiner fördelade på 14 Airbus A380, 32 Boeing 747 och 48 A340. Framför allt är det A340-maskinerna som flygbolaget nu snabbt vill göra sig av med. Tanken är att arbeta mot en mer enhetlig långlinjeflotta och som en trogen Airbuskund beställdes 25 A350-900 med option på ytterligare 30 maskiner. Dussinet av de har nu fasats in i flottan. 
 
Därför kom det som en överraskning när Lufthansa för fem år sedan beställde 34 Boeing 777-9 varav 14 på option. De sju första maskinerna av nya jätteversionen av trippelsjuan ska enligt planerna göra debut i det tyska flygbolaget under 2020 och då börja ersätta de äldre Boeing 747-400. Men det är en beställning som möter en del motstånd inom flygbolaget, bland annat över de stora kostnaderna som investeringen drar med sig. Det kan därför bli tal om att fördröja leveranserna eller helt enkelt avbeställa en del av dem.
 
Än en gång har dock ledningen i Lufthansa kommit med en överraskning när Boeing nu är med i det fortsatta utvärderingsarbetet av långlinjeflottan, denna gång med 787. Enligt planerna gäller det 20 flygplan och av allt att döma står det alltså mellan att göra verklighet av en del av optionen hos Airbus för A350-900 eller ta in Dreamlinern som helt ny modell i flottan.
 
Att Lufthansa nu spelar ut Airbus och Boeing mot varandra kan ha att göra med de åldrande A340-maskinerna. Det är lockande att tvinga in flygplanstillverkarna i ett övertagande av flygplanen som en förutsättning att välja A350 eller B787. Problemet är att andrahandsmarknaden för bränsletörstiga, fyrmotoriga A340 är tämligen kall, särskilt med ett bränslepris på väg uppåt. Airbus och Boeing är därför knappast intresserade av att få ansvar ett antal osäljbara äldre maskiner. 
 
Att Lufthansa över huvud taget hamnat i den här situationen beror på, menar flyganalytiker hos Bloomberg, att flygbolaget dragit för länge med att ta ett krafttag när det gäller långlinjeflottan, där en del av maskinerna nu mer än väl blivit tonåringar. 
 
Besked om vilken väg Lufthansa tänker välja ska komma inom ett par månader. Och skulle det bli B787, finns redan en utfästelse om att de inte ska flyga från samma bas, vinge vid vinge. 



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

B747-8i
Skrivet av Inge F. Vidare, 2018-12-09 12:22:43
Lufthansa är ett utav väldigt få som har satsat på Boeings fiasko revamp av gamla 747 Dyrt och väldigt dumt.
Anmäl inlägget
@sas
Skrivet av KK, 2018-12-08 21:51:33
Lufthansa, premium, nää knappast. Airbus är mer premium än LH.
Anmäl inlägget
Premium
Skrivet av @sas, 2018-12-08 21:47:52
LH premium, knappast, men jämfört med vad . Ryanair?
Anmäl inlägget
@SAS
Skrivet av Peter, 2018-12-07 12:01:20
Är Airbus premium?
Anmäl inlägget
A350 med säkerhet
Skrivet av sas, 2018-12-06 22:50:07
Detta är endast för att pressa airbus att ge bättre pris, De kommer aldrog välja 787, lufthansa är premium och ska därför köpa premium, airbus.
Anmäl inlägget
787
Skrivet av @fikonwt, 2018-12-06 10:55:53
Alltid lila roligt när folk är så säkra. :) vet du ngt vi andra inte vet?
Anmäl inlägget
Tokrea
Skrivet av Flygarn, 2018-12-06 09:45:43
Tror nog att du får rätt fikonet om nu inte Boeing går å tokrear sina kärror å Airbus vägrar ge hyfsat pris... tiden får utvisa
Anmäl inlägget
A
Skrivet av Fikonet, 2018-12-05 21:30:15
Kommer bli A350 i olika versioner.
B787!?
(Skrattar)
IL96M är lika möjligt i så fall.....

Glöm inte att Mr Fikon gissade rätt!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev