Skriv ut  

IATA byter fot: Flygskatt kan fungera – på ett villkor

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 6 december 2018
Flygskatter är ett rött skynke för flygbolagen. Men nu har IATA mildrat sin kritik och menar att skatten kan vara ok – om den används till bioflygbränsle. Det är ett uttalande som stöttas av SAS och även miljörörelsen i Norge.

Flygplan
 
SAS har hittills i år betalat in drygt 260 miljoner i flygskatt i Sverige. I Norge, där skatten funnits i ett par år är summan mer än dubbelt så hög, 655 miljoner. Sammantaget är det alltså närmare en miljard. Problemet som flygbranschen ser det, är att de pengarna bara går rakt in i respektive statskassa. De är inte öronmärkta för att utveckla det som den beskattar, flygets miljöpåverkan.
 
- Jag anser att pengarna kan användas på ett bättre sätt i omställningen mot att göra flyg till ett hållbart resande, sa SAS vd Rickard Gustafson till Dagens Nyheter i samband med den senaste kvartalsrapporten.
Det är en tanke som även IATA nu tar upp. Organisationen har tidigare varit hårda kritiker av flygskatter, i vilket land de än dyker upp, men kan nu tänka sig att säga ja till flygskatt, men på ett villkor.
 
- Om man använder skatten till att investera i flygets infrastruktur, till att minska kostnaderna för biobränsle eller annat som direkt reducerar flygets miljöpåverkan, då är det en god idé, sa IATA’s vd Alexandre de Juniac nyligen vid den stora flygplatskongressen ACI i Oslo.
Det är en bitvis ny inställning som också får stöd av miljöorganisationen Zero i Norge. De manar att det viktiga inte är att i första hand flyga mindre – det som var ett av argumenten för den svenska flygskatten – utan att reducera utsläppen.
 
- Avgiften har en potential att få en betydligt större miljöprofil än den har idag, säger Kåre Gunnar Flöjstad på Zero till dn.no och har också två konkreta förslag till de norska politikerna:
Skattepengarna sätts in i en fond som arbetar för att utveckla och producera bioflygbränsle. Belöna flygbolag som flyger med biobränsle genom att sänka startavgifterna på norska flygplatser.
         
Det skulle ge arbetet en behövlig skjuts framåt och hjälpa bland andra SAS som har satt som mål att all flygtrafik som motsvarar inrikestrafiken ska senast 2030 flygas på biobränsle.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sv:Gh
Skrivet av Skyvandrare, 2018-12-07 16:02:25
Klart att det spelar roll för vad vi gör i Sverige!

Kan vi ligga i framkant med biobränsle kan vi både minska vårt oljeberoende litegrann och exportera teknik, vilket ger mer klirr i kassan i Sverige.

Själv flyger jag regionalt och skulle gärna ha mer grönt i tankarna. Därför tycker jag skatten ska stöda biobränsleutvecklingen och subventionera biobränslepriset.
Anmäl inlägget
Piss i Nilen
Skrivet av Gh, 2018-12-06 11:11:23
Spelar ingen roll vad vi gör här i lilla Sverige om inte resten av världen gör samma sak.
Anmäl inlägget
Staten och det svarta hålet
Skrivet av Kurt, 2018-12-06 10:10:04
Flygskatten får dock inte bli en skatt som hamnar i det stora svara hålet i staten. Det viktiga är att man kommer framåt i utvecklingen av förnybart flygbränsle eller alternativa motorer och inte står och stampar still.
Anmäl inlägget
Resenären betalar alla kostnader
Skrivet av Realist, 2018-12-06 09:31:05
Det är väl ingen som tycker att flygtrafiken skall subventioneras av de som aldrig flyger? D.v.s de 95% av jordens befolkning som aldrig någonsin flugit!
Kostnader för ett miljöbränsle bör betalas av de som flyger på samma sätt som bussåkare och privatbilister får betala sina kostnader.
Anmäl inlägget
Såpa blir A1 & 100LL
Skrivet av Gertrud, 2018-12-06 08:40:11
Att utveckla flygbränsle ska inte passagerare tvingas betala. Det är något som bränsle företagen själva kan ta en liten del av sina oskäliga vinster till att utveckla ett mer miljö vänligt bränsle. Vi ska alla tänka på att arbeta mot ett mer miljövänligt samhälle. Detta måste också bolag som sysslar med bränsle inräknas. Inget passagerare skall betala extra skatt för att bekosta.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev