Skriv ut   Tipsa en vän  

Fortsatt satsning på linjen Karlstad-Jönköping-Frankfurt

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 19 december 2018
Passagerarutvecklingen är fortsatt positiv och nu satsar Karlstad och Jönköping på ytterligare ett år med trafik till Frankfurt. Samtidigt finns viljan att sätta in större flygplan.

Karlstad Airport
BMI
 
Karlstad och Jönköping är två regionala flygplatser som tillsammans lyckats bygga en linje till en europeisk hubb, i det här fallet Frankfurt. Trots en del kritik mot upplägget, de två kommunerna går in med ekonomiskt stöd till flygbolaget BMI som flyger trafiken, har den nu fått fäste och beslutet är fattat att förlänga avtalet med ytterligare ett år.

– Det är ju ett känt faktum att en ny linje tar tid att sätta sig och bli känd i regionen och nu märker vi att jobbet som vi gjort på de två flygplatserna börjar ge resultat. I år har vi haft en kabinfaktor på cirka 84 – 85 procent, säger Rony Forsberg, flygplatschef på Jönköpings Airport till Flygtorget.

Det är en utveckling som BMI håller med om och hävdar att slingan Karlstad – Jönköping – Frankfurt är en av de bästa linjerna som bolaget flyger.

Passagerarutvecklingen och förlängningen av avtalet med BMI innebär också att kostnaden för att hålla trafiken igång minskar med närmare fyra miljoner och stannar på 20 miljoner för det kommande året. Den summan delar Karlstad, Region Värmland och Jönköping på enligt en uppgjord fördelning.

Ambitionen är nu att ytterligare utöka beläggningen för att förbättra ekonomin i satsningen. Idag finns tidvis inställningen att ”det är ju alltid fullt” och den ska förändras genom att antingen öka från två till tre dagliga rotationer eller sätta in en större maskin.

– Idag flyger vi med en Embraer 145 med 49 stolar ombord. Jag tror att en större maskin är vägen att gå och vi för intensiva diskussioner med BMI om det, fortsätter Rony Forsberg. 

         En sådan utveckling kräver dock att BMI utökar flygplansflottan. I dagsläget består den av tre ERJ-135 och femton ERJ-145 och sedan tidigare i år diskuterar flygbolaget köp med dels Bombardier om CRJ900 och Embraer om ERJ-190. Ingenting är dock beslutat om vilket flygplan som kan bli aktuellt.

– Vi har idag en fördelning på cirka 75 procent affärsresenärer och 25 procent fritidsresande. Det ger en stabil kundkrets och kan vi öka kapaciteten hjälper det att ytterligare förstärka linjen. Vår ambition är att den ska bära sig på sikt, säger flygplatschefen i Karlstad, Hans Wennerholm. 

         Både Karlstad och Jönköping tillhörde de flygplatser som drabbades när Nextjet gick i konkurs tidigare i år. I Jönköping var BRA snabba på att komma igång genom att sätta in en inhyrd Fokker50 medan Karlstad fick vänta innan Air Leap startade trafik efter sommaren. Under den tiden var linjen till Frankfurt en viktig signal om att flygtrafiken fortsatt fungerade på de två flygplatserna.

- Frankfurt är en perfekt flygplats och vi vet att resenärerna både härifrån och Karlstad fortsätter ut på de stora linjerna, inom Europa och längre bort, säger Rony Forsberg. 





Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Stämmer detta?
Skrivet av KK, 2018-12-19 19:02:15
Hur kan man behöva ekonomiskt stöd om man har 85% beläggning? Atingen säljer man biljetterna för billigt, eller också ljuger flygbolaget för flygplatserna och mjölkar kommunala kassor...
Anmäl inlägget
Relevans?
Skrivet av Jönköpingsbo, 2018-12-19 17:05:48
Vem bryr sig om kabinfaktorn när det ända som spelar roll är biljettintäkterna? Man kan fylla en A380 mellan Jkpg och Frankfurt med lite subventioner. Bevisligen går inte linjen runt eftersom passagerarna inte betalar vad biljetten kostar.
Anmäl inlägget
Fans.
Skrivet av Sture Bergvala, 2018-12-19 16:02:15
Det där med paxsiffrorna stämmer säkert. Jag flög den senast i dag från Jönköping, helt fullt ner till Frankfurt.
Anmäl inlägget
skumt
Skrivet av thomas, 2018-12-19 12:20:16
som dessutom har 75% affärsresenärer som betalar svindyra flyg biljetter.

lurade skattebetalare, eller som vanligt pax lögnsiffror.
Anmäl inlägget
kabinbeläggnings lögnerna
Skrivet av thomas, 2018-12-19 12:13:44
Hur kan en linje som har 85% beläggning behöva 24 miljoner i subventioner?
Anmäl inlägget
Norrköping?
Skrivet av Anders, 2018-12-19 11:22:45
Nån som vet hur det går med linjen Norrköping-München, som samma bolag flyger?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev