Skriv ut   Tipsa en vän  

Airbus A220 godkänd för atlantflygningar

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 januari 2019
Airbus har fått godkänt 180 minuters ETOPS på den nya A220-familjen. Det öppnar för att sätta in den till exempel mellan London och New York.

Delta Airbus A220
Airbus A220
 
- Kalla den inte regionaljet, säger en leende Istifan Ghanem, chef för produktutveckling på Airbus till Flygtorget.
 
Airbus har placerat den nya A220 i kategorin mellandistansmaskiner i samma klass som A320-familjen men i gruppen 100 – 150 stolar. Övriga prestanda är nästan i nivå med vad de större maskinerna A318 och A319 klarar. Det gäller bland annat räckvidden där Air Baltic idag flyger den längsta sträckan med maskinen, från Riga till Abu Dhabi, en flygning på närmare sju timmar. Svenska BRA, som fortsatt har en beställning liggande räknar med att kunna använda den på längre charterflygningar, exempelvis mellan Umeå och Kanarieöarna. Max räckvidd för A220-100 som BRA vill tillföra flottan är 5 460 km medan den större versionen – 300 klarar 5 920 km.
 
Den räckvidden gör det möjligt att flyga även transatlantiska flygningar mellan de västra delarna av Europa och östkusten i Nordamerika. I dagarna fick Airbus även ett godkänt ETOP på 180 minuter på maskinen vilket öppnar för att kunna flyga de snabbaste rutterna över Atlanten.
 
- ETOPS på 180 minuter öppnar för flygbolagen att flyga helt nya linjer till destinationer som inte kan bära de stora långlinjemaskinerna, säger Rob Dewar, en av cheferna för A220-programmet och pekar på bland annat Honolulu – Los Angeles och Seoul – Darwin som möjliga linjer.
 
Delta Air Lines är en av de stora kunderna på flygplanet med en fast order på 75 av den mindre versionen och ytterligare 50 optioner på både den större och mindre modellen. De har, liksom Air Canada, redan planerat flygningar på upp till fyra-fem timmar bland annat tvärs över den amerikanska kontinenten. Även den mindre A220-100 är därför utrustad med samma stolar som Delta har valt för sina A350 och de har även underhållningssystem med tv-skärmar installerat.
 
I dagsläget har Airbus beställningar från 19 flygbolag på 537 maskiner, merparten av dem den större A220-300.
 
- BRA var ju launch-customer en gång i tiden när de hette Malmö Aviation och vi vill ju gärna ha med dem som en av våra operatörer, säger Rob Dewar.





Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Långsökt?
Skrivet av Andy, 2019-01-18 15:47:38
@Bus: men om bokningssiffrorna inte uppgår till fler än 120 pax (vilket inte alls är ovanligt i lågtrafik) är det väl bättre att sätta in en flp-modell med kapacitet för kanske 95% kabinfaktor, istället för att flyga en 330 med 200 tomma stolar? Både för miljön och ekonomiska skäl?
Anmäl inlägget
Långsökt
Skrivet av Bus , 2019-01-15 12:44:42
Måste väl vara ganska oekonomiskt och samtidigt dåligt ur miljösynpunkt att sätta in ett så litet flpl på sträckan. Självklart vet jag att de är förbättrade motorer men måste ju finnas underlag att sätta in större modeller på dessa sträckor som en A220 aldrig kan konkurrera med.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
BAM
MCC-kurs
Air BP
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev