Skriv ut  

Airbus A321XLR – kan vara en fortsättning för SAS

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 24 januari 2019
Nya Airbus A321LR är nästa steg för SAS och utvecklingen av linjenätet. Airbus arbetar nu med en version som kan flyga än längre och även den kan komma att passa in i SAS planer.

Airbus
Airbus
 
Airbus A320-familjen är ryggraden i Airbus flygplansproduktion och ett kraftfullt redskap i konkurrensen med Boeing och 737MAX-familjen. För att möta de allt tydligare signalerna på att Boeing vid flygmässan i Paris i sommar kommer att presentera ett helt nytt flygplan som ska ta över efter Boeing 757 och 767, har Airbus nu A321LR ute hos de första kunderna. I ordkriget som ständigt pågår mellan de två stora flygplanstillverkarna hävdar Airbus att det inte finns en nisch i marknaden för Boeings NMA-planer, numera döpt till 797 – helt enkelt därför att A321 i NEO och LR-versioner redan tagit den platsen. 

Trots det projekterar Airbus nu en efterföljare till A321LR med ännu längre räckvidd och följaktligen kallad A321XLR.

Det menar Steve Udvar-Hazy som driver Air Lease Corporation, ALC, och som snabbt plockade fram de tre Airbus A321LR som SAS presenterade i går. Leasingföretagen är viktiga kunder för flygplanstillverkarna och ALC är därför involverad i utvecklingen av både B797 och A321XLR. Vad gäller en ytterligare flygplanstyp i A320 familjen så menar Steve Udvar-Hazy att det är ett flygplan som ska ha kapacitet att flyga upp mot tio timmar och ha en räckvidd på 4 700 nautiska mil, i jämförelse med de 4 000 nautiska mil som A321LR kan tillryggalägga. Airbus är fortsatt hemlighetsfulla om hur långt planerna framskridit men det mesta pekar på att även den nya versionen ska offentliggöras senare i år. Boeing å sin sida måste även de snart officiellt presentera Boeing 797 om den ska klara att vara leveransklar till flygbolagen senast 2026.

De nya generationerna långtflygande singel-aisle-maskinerna är, enligt ALC, det som i dagsläget är huvudfokus i flygbolagens utvecklingsplaner. Det öppnar för att kunna flyga vid sidan av de stora hubbarna och öppna interkontinentala marknader som tidigare inte var möjligt att få ekonomi i med en widebody. Det stämmer också väl överens med vad SAS sagt i samband med presentationen av A321LR; att det är ett perfekt flygplan för de förhållanden som råder i Skandinavien. Det kan också innebära att SAS är intresserade av både fler A3321LR och även en kommande XLR. I den nu liggande beställningen på A320NEO finns möjligheten att konvertera delar av den till de större versionerna. 



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

WB vs NB
Skrivet av Pax, 2019-01-24 21:54:02
Det det bara är en gång gör stor skillnad på en lång flight. Folk står upp å sträcker på benen. WB har lite mer utrymmen vid toaletter och dörrar vilket inte NB har.
Anmäl inlägget
Narrow-body
Skrivet av Harald B, 2019-01-24 19:52:46
Det er lidt en myte, at wide-body er mere komfortabelt end narrow-body på long-haul.

Rejste selv CPH-BOS flere gange med SAS, da de fløj ruten med Boeing 737 wetleaset fra Privatair. Sæderne var ikke de bedste, men kabinestørrelsen gjorde ikke komforten dårligere.
Anmäl inlägget
Passar SAS trafik väldigt bra
Skrivet av Greger, 2019-01-24 13:41:25
SAS har säkert ett tiotal och kanske fler A321neoLR framför allt om XLR blir verklighet
Anmäl inlägget
Next step
Skrivet av Gullan Purser&ServiceExpert, 2019-01-24 13:39:47
Detta är vårt nästa val, vi jobbar hårt med att få ner våra fossila utsläpp och med dessa kan vi reducera dessa med 15-20 procent.
Helt fantastiska i kabinen för våra kunder, tysta och bekväma och härliga arbetsytor för oss tjejer i kabinen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev