Airbus
Airbus A320-familjen är ryggraden i Airbus flygplansproduktion och ett kraftfullt redskap i konkurrensen med Boeing och 737MAX-familjen. För att möta de allt tydligare signalerna på att Boeing vid flygmässan i Paris i sommar kommer att presentera ett helt nytt flygplan som ska ta över efter Boeing 757 och 767, har Airbus nu A321LR ute hos de första kunderna. I ordkriget som ständigt pågår mellan de två stora flygplanstillverkarna hävdar Airbus att det inte finns en nisch i marknaden för Boeings NMA-planer, numera döpt till 797 – helt enkelt därför att A321 i NEO och LR-versioner redan tagit den platsen.
Trots det projekterar Airbus nu en efterföljare till A321LR med ännu längre räckvidd och följaktligen kallad A321XLR.
Det menar Steve Udvar-Hazy som driver Air Lease Corporation, ALC, och som snabbt plockade fram de tre Airbus A321LR som SAS presenterade i går. Leasingföretagen är viktiga kunder för flygplanstillverkarna och ALC är därför involverad i utvecklingen av både B797 och A321XLR. Vad gäller en ytterligare flygplanstyp i A320 familjen så menar Steve Udvar-Hazy att det är ett flygplan som ska ha kapacitet att flyga upp mot tio timmar och ha en räckvidd på 4 700 nautiska mil, i jämförelse med de 4 000 nautiska mil som A321LR kan tillryggalägga. Airbus är fortsatt hemlighetsfulla om hur långt planerna framskridit men det mesta pekar på att även den nya versionen ska offentliggöras senare i år. Boeing å sin sida måste även de snart officiellt presentera Boeing 797 om den ska klara att vara leveransklar till flygbolagen senast 2026.
De nya generationerna långtflygande singel-aisle-maskinerna är, enligt ALC, det som i dagsläget är huvudfokus i flygbolagens utvecklingsplaner. Det öppnar för att kunna flyga vid sidan av de stora hubbarna och öppna interkontinentala marknader som tidigare inte var möjligt att få ekonomi i med en widebody. Det stämmer också väl överens med vad SAS sagt i samband med presentationen av A321LR; att det är ett perfekt flygplan för de förhållanden som råder i Skandinavien. Det kan också innebära att SAS är intresserade av både fler A3321LR och även en kommande XLR. I den nu liggande beställningen på A320NEO finns möjligheten att konvertera delar av den till de större versionerna.
Det finns 4 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
WB vs NB
Skrivet av Pax, 2019-01-24 21:54:02
Det det bara är en gång gör stor skillnad på en lång flight. Folk står upp å sträcker på benen. WB har lite mer utrymmen vid toaletter och dörrar vilket inte NB har.
|
|
Narrow-body
Skrivet av Harald B, 2019-01-24 19:52:46
Det er lidt en myte, at wide-body er mere komfortabelt end narrow-body på long-haul.
Rejste selv CPH-BOS flere gange med SAS, da de fløj ruten med Boeing 737 wetleaset fra Privatair. Sæderne var ikke de bedste, men kabinestørrelsen gjorde ikke komforten dårligere.
|
|
Passar SAS trafik väldigt bra
Skrivet av Greger, 2019-01-24 13:41:25
SAS har säkert ett tiotal och kanske fler A321neoLR framför allt om XLR blir verklighet
|
|
Next step
Skrivet av Gullan Purser&ServiceExpert, 2019-01-24 13:39:47
Detta är vårt nästa val, vi jobbar hårt med att få ner våra fossila utsläpp och med dessa kan vi reducera dessa med 15-20 procent. Helt fantastiska i kabinen för våra kunder, tysta och bekväma och härliga arbetsytor för oss tjejer i kabinen.
|
|