Skriv ut  

Elflyg kan ge mindre flygplatser nytt liv

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 januari 2019
Mindre eldrivna flygplan som öppnar trafik till platser som inte tidigare haft flygtrafik. Det är visionen för ett av de företag som just nu arbetar på att utveckla regionala flygplan med upp till 50 stolar.

Elflyg
Elflyg
 
I det svenska inrikesflygets barndom trafikerade framför allt Linjeflyg en hel rad av även de minsta flygplatserna. Slingorna passerade flera olika destinationer och höll på så sätt igång även flygplatser med tunna passagerarunderlag.
- Vår målsättning är att återvända dit, flyget ska vara ett enkelt kommunikationsmedel, som att åka buss och med eldrivna flygplan kan vi återuppväcka en hel rad mindre flygplatser.

Det säger Ashish Kumar, vd för amerikanska Zunum Aeros som just besökt Sverige för att möta svenska politiker och representanter för flygbranschen för att berätta om hur långt fram elflyget faktiskt är. Företaget har funnits sedan 2013 och utvecklar just nu ett mindre regionalflygplan med 12 stolar och en kombination av el- och hybriddrift som, enligt planerna, ska komma upp i luften senast 2022. 

- Inledningsvis har vi 30 procents eldrift och sedan ökar vi kontinuerligt. Idag talas det mycket om biobränsle men framtiden är elektriskt drift, det är inget som slår det och säg det flygbolag som säger nej till upp mot 80 procent lägre bränslekostnader.

Zunum har i dagsläget backning av bland andra Boeing och det amerikanska flygbolaget Jetblue som båda investerar i utvecklingen. I Europa har bland andra easyjet slagit fast att de senast 2030 vill ha en flotta av mindre eldrivna flygplan med kapacitet att flyga cirka 500 kilometer. I första hand är det alltså regionala linjer som är i fokus. På längre sträckor och framför allt interkontinentala rutter ligger eldriven flygning fortsatt längre in i framtiden. 
- Där behövs de stora jetmaskinerna men det är inte dit vi siktar. I dag finns cirka 2 500 flygplatser i Europa men 43 av dem har 85 procent av flygtrafiken. Vi vill avlasta dem och de stora flygplatserna genom att öppna en helt ny nisch i flygandet. 

Ashish Kumar ser Norden och Sverige som en tydlig framtida marknad för ett ökat eldrivet flyg i den mindre skalan. Med en helt annan miljöpåverkan, både vad gäller utsläpp och buller, kan det vara en utveckling som dels återöppnar befintliga men nedlagda lokala flygplatser, dels skapar nya små flygplatser på orter som idag inte har någon flygtrafik. Det är en teori som redan har fått ett fäste i Norge där Avinor tagit beslutet att allt inrikesflyg ska vara eldrivet senast 2040. Där finns en struktur med en rad mindre flygplatser, det så kallade kortbanenätet som Wideröe idag till del flyger med den minsta Dash 8-maskinen med 35 stolar ombord. Det är en storlek som Zunum projekterar för som ett nästa steg, efter att 12-sitsaren är uppe i luften. 

- Senast 2030 ska vi kunna ha en maskin med 50 stolar och kapacitet att flyga längre än 1 000 kilometer. 
 
Vid sidan av flygplanen och den teknikutveckling som krävs för att få dem i luften, räknar Zunum med att ”tankningen”, alltså laddningen av batterierna är ett mindre problem. De flesta flygplatser har stora ytor där solcellsparker kan anläggas vilket i sin tur skapar ett sammanhållet kretslopp. Det är en tanke som redan finns på plats i Sverige, bland andra Jönköping Airport producerar idag, via solceller på taket till terminalen, all elektricitet som behövs för att driva hela markverksamheten. Överskottet säljs sedan ut i det allmänna nätet. På Säve flygplats, tidigare Göteborg City, planeras för en liknande installation för de eldriva flygplan som flyger där.
 
- Sverige är ett föregångsland när det gäller den här utvecklingen, säger Ashish Kumar.



Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Elflyg inte tillräckligt
Skrivet av Isak, 2019-02-01 10:14:52
Det lär ta lång tid innan elflyg introducerats i kommersiell trafik och i väntan på det kommer flyget av klimat- och försurningsskäl behöva minska, eller åtminstone sluta öka.
Anmäl inlägget
Verkningsgrad flygmotorer och bränsleceller
Skrivet av Mr €, 2019-01-30 10:50:09
Jetmotorn förbränner JET-A med 99% verkningsgrad, turbinen har 97%, kompressor och fläkt lägre, så att den totala verkningsgraden hamnar på höga 40%. En bränslecell ger ca:70% idag och levererar el+vatten, elmotorn runt 97% och en stor fläkt för ett jetplan i propfart kan ha +85% i verkningsgrad: 0,7*0,97*0,85= 57% verkningsgrad.
Anmäl inlägget
El är framtiden
Skrivet av zyax, 2019-01-30 09:18:37
El är självklart framtiden, även för flyget. Allt handlar självklart om kostnader.
Att öppna flygplatser kostar både mindre pengar och miljöpåverkan än att bygga höghstighetsjärnväg och när elflyget faktiskt är miljövänligare än tåget (inkl infrastruktur) med el så behöver man inte vara raketforskare för att förstå vad vi egentligen borde satsa våra pengar på, fler flygplatser åt folket i Sverige!
Anmäl inlägget
El
Skrivet av Skyvandrare, 2019-01-29 20:47:03
@thomas: jag är informationshungrig och blir gärna motbevisad. Var kan jag läsa om en verkningsgrad som är betyderligt bättre för flygmotorer än den jag angav?
Anmäl inlägget
Bakåtsträvare
Skrivet av Vakna, 2019-01-29 17:48:04
Kan inte ni konservativa bakåtsträvare fatta att man iallafall har möjligheten att producera miljövänlig el via solpaneler, vind/vattenkraft och till viss del även kärnkraft. Solpaneler blir mer effektiva för varje år. Den möjligheten kommer aldrig finnas med förbränningsteknik, oavsett hur bra den blir.
Anmäl inlägget
poppar upp el drifts förespråkare
Skrivet av thomas, 2019-01-29 15:04:05
Jet motorn har mkt högre verkningsgrad än kommentarerna här, även kerosin har det högsta energivärdet. En axel en rotation i en riktning.
Den har utvecklats fantastiskt över åren, drar allt mindre bränsle, är driftsäker. + kolfiberanvändningen gör flygplanen lättare, mer bränsle ekonomiska. Det realistiska är att fortsätta den utveckling av Jet motor tekniken, man kommer aldrig ifrån kolväten i flyget.
Alla New Yorks taxibilar gick i början av 1900 talet på batteri kraft.
Anmäl inlägget
Framsynt och riktigt
Skrivet av Senior flygkonsult, 2019-01-29 12:02:48
Se årets FLYGIDAG /Flygets Årsbok som ger en opolitiskt och teknisk översikt.
Elflyg har inom vissa nischer stor potential till betydligt lägre driftskostnader, reducerat buller och från låga värden till noll i utsläpp.
Anmäl inlägget
El och flyg
Skrivet av Mr €, 2019-01-29 09:48:00
Flygplatser borde kunna generera el via vindkraftverk som nu är uppe i 10-12MW/st för de senaste modellerna. Även de stora gräsfälten kan ha energiskog där man skördar den då stammarna nått 15-20mm dia. Elflyg med hybridmotorer blir dyra i inköp och drift, men då de blir obemannade i cockpit förprogrammerade och styrda från ett datanätverk och 100% el blir det annan ekonomi för dessa 12-18 pax plan.
Anmäl inlägget
På tal om verkningnsgrad
Skrivet av Jonte, 2019-01-29 09:34:32
Märkligt att alla idag producerde och planerade elflygsprojekt är med ”negativt stjörtparti”, istället för den mer energieffektiva canard-designen.
Anmäl inlägget
El
Skrivet av Skyvandrare, 2019-01-29 09:18:44
@Kurt: jag får backa angående motorvikten där har jag inte belägg för att en elmotor blir mycket lättare.

Ang. verkningsgraden så ligger en modern turbofanmotor på ca 40%, så visst ca 30% var aningen lågt men speglar antagligen flottan som flyger idag. Men den mesta energin från bränslet används inte för framdrivning.
Anmäl inlägget
@Skyvandrare
Skrivet av Kurt, 2019-01-28 21:59:00
Vart får du dina verkningsgrads siffror ifrån, Jetmotorer har betydligt högre verkningsgrad än du påstår, därför att man använder varmen som framdrivning också, därav jet.
Anmäl inlägget
PK eliten
Skrivet av Kurt, 2019-01-28 20:22:10
och helt okunniga politiker inbillar sig att el drift för alla fordon är framtiden. Det värsta skit jag har hört, hur ska dessa dårar få fram tilräckligt med el, som inte är tillverkat med kol. el batteridrivna flygplan funkar bara för små plan.
pga batteriernas vikt
Anmäl inlägget
Framåt
Skrivet av Elias, 2019-01-28 18:06:36
Elflyg är framtiden! :-)
Anmäl inlägget
Överreklamerat!
Skrivet av Ellen, 2019-01-28 14:29:53
Så trött om allt tjat om EL.
Anmäl inlägget
El
Skrivet av Skyvandrare, 2019-01-28 13:44:25
Att sticka huvudet i sanden och säga att flyget inte ska behöva ändras och anpassas är ett säkert sätt att späda på den smutskastning som sker av flyget.
Anmäl inlägget
El
Skrivet av Skyvandrare, 2019-01-28 13:42:50
Thomas: En vinst är att en flygmotor driven av fotogen ger en verkningsgrad på ca 30% medan samma turbin med en ångpanna påkopplad ger en verkningsgrad på ca 90%. Teoretiskt vore det alltså mer energieffektivt att bygga kolvätedrivna kraftverk vid flygplatserna för att ladda elflygplan. Jag förstår att batterierna är ett problem både vid tillverkning och kapacitetsmässigt, men det uppvägs av att en elmotor är mycket lättare och enklare än en turbinmotor.
Anmäl inlägget
vadå framtiden
Skrivet av thomas, 2019-01-28 10:03:34
All el produceras till 85% av kolväten, så var är vinsten? + kärnkraftselen lämnar avfall som tusentals generationer framåt får ta hand om,
snacka om att den här generationen kommer att bli den mest hatade i hela mänsklighetens historia.
Dessutom batteritillverkningen är ytterst skitig, miljöskadlig och resurskrävande.
Anmäl inlägget
El
Skrivet av Kurt, 2019-01-28 09:27:57
Jaha, tveksamt om batteridrivna flygplan är ” framtiden” i så fall kan det kun vara små flygplan. Dessutom så är det så att man mår illa av alla ignoranta svenska politiker som vill att all transport ska vara el driven, vart ska i så fall elen komma ifrån, den här skitregering vill fortsätta montera ner kärnkraften, med stöd av C sekten. Enda möjligheten är att importera smutsig el. Dessutom klarar inte kraft nätet belastningen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev