Skriv ut   Tipsa en vän  

Mer fjärrstyrningen av flygplatsen i Örnsköldsvik

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 29 januari 2019
Fjärrstyrd gräsklippning och snöröjning. Det kan bli verklighet på Örnsköldsviks flygplats som nu får ett testcenter för forskning kring hur fler funktioner på en flygplats kan fjärrstyras.

Remote Tower
Remote
 
Örnsköldsvik är sedan 2015 den första flygplatsen i världen med fjärrstyrd flygledning. All trafik på flygplatsen hanteras idag från Sundsvall. Nu fortsätter LFV att utveckla tekniken för fjärrstyrning av flygplatser genom att starta ett testcenter på flygplatsen. Det handlar bland annat om övervakning med hjälp av drönare men också rena servicefunktioner som gräsklippning och snöröjning.
 
- Vi har under många år arbetat med forskning och innovation för att nya lösningar för morgondagens flyg både nationellt och internationellt, säger Gunnar Olsson på LFV’s avdelning för forskning och utveckling.

Sedan snart ett år pågår ett forskningsprojekt kallat AVAP, Automated Vechicles for Airport som undersöker möjligheten att utveckla självkörande fordon som sköter plogning, sopning och gräsklippning på flygplatser. Det finansieras av Trafikverket och ska i höst demonstrera hur bland annat snöröjning, gräsklippning och friktionsmätning kan ske med autonoma fordon. Det nya testcentret i Örnsköldsvik blir ytterligare en del i det arbetet och ett första steg är att testa flygplatsövervakning med drönare.
 
- Idag sker bevakningen av flygplatsen manuellt. En drönare som flyger i en programmerad slinga, utrustad med både vanliga kameror och värmekameror kan upptäcka till exempel djur som tagit sig på området. Fortsatt är det ju en människa som styr verksamheten men kan istället sitta inomhus och inte i en bil. Drönaren kan också övervaka områden där det kan vara svårt att komma åt på marken, säger Robert Gyllroth, flygplatschef i Örnsköldsvik till Flygtorget.
 
En av anledningarna till att utvecklingsarbetet fortsätter i just Örnsköldsvik är att trafikbilden på flygplatsen tillåter testverksamhet mellan de utspridda starterna och landningarna. I dagsläget flyger SAS tre till fyra dagliga rotationer från Arlanda. Det gör att utvecklingar som tidigare enbart testats i olika simuleringar eller i mindre skala nu kan utprovas i ett skarpt läge på en trafikerad flygplats.
- Vi ska forska och utveckla de möjligheter som finns och börja visa att det går att kvalitetssäkra tekniken. Allt handlar om att vi ska gå så klokt och så kostnadseffektivt som möjligt till väga, säger Robert Gyllroth.





Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Effektivare
Skrivet av LFV HR, 2019-02-03 07:03:06
Tänk så här.

Netto en flygledare är 4.2 brutto med semester...kurser...föräldrar ledigt....sjukdom...studier....graviditets ledigt...strejker.

Och kanske 1-3 rörelser per dag... det är det ...just det som det handlar om. Att jobba smartare med teknikens hjälp.

Klart det blir effektivare.

Todiloo från HR avdelningen

Anmäl inlägget
Re: Robban
Skrivet av Lars, 2019-02-02 09:59:59
Det är kommentarer som dina som gör att man inser att många verkligen inte förstår vad RTS är för något.
Anmäl inlägget
Re Robban
Skrivet av Eh , 2019-02-01 22:53:37
De hade anledning att skrika, de blev av med sina jobb. Deras kassor flyttades inte i bankomatenerna, datorerna eller checkinautomaterna för att det påstås vara effektivare att jobba därifrån.
För det är bara det det handlar om i nuläget. Samma jobb (om än mer reglerat/begränsat), samma personal, annan lokal. Måttligt revolutionerande.
Anmäl inlägget
Bort med....
Skrivet av Robban, 2019-02-01 16:03:08
Tänk vad många postkassörskor som skrek när bankomaten kom...internetbanken... checkin automater på flygplatserna... in och utcheckning i automat hos tandläkaren.

Det var nog många som inte kände till verkligheten där heller.

Anmäl inlägget
Re arbetsgrupp
Skrivet av Eh, 2019-02-01 12:07:17
Kiruna? Kul att du ser effektiviseringar där när verksamheten fortfarande bedrivs med personal på plats...
Intressant att det finns så många påhejare som säger sig vara insatta men som saknar kunskaper om det verkliga nuläget.
Anmäl inlägget
Arbetsgrupp
Skrivet av KalleKonsult, 2019-01-31 17:50:51
Resultatet av arbetsgruppen ser vi nu i Övik...Kiruna .. fantastiska effektiviseringar och banbrytande resultat.
Sverige blir en vägvisare för ny teknik.
Nu är det dags att förändra och modernisera.
Detta blir magiskt.
Anmäl inlägget
Referensgruppen lades ner
Skrivet av HR, 2019-01-31 15:20:44
Den operativa referensgruppen lades ner pga för många synpunkter. Sinkade arbetet.
Anmäl inlägget
Re: Kallekonsult
Skrivet av WP, 2019-01-31 13:01:54
Att du är en konsult låter sannolikt, men att du suttit med i en referensgrupp har du inte. Den referensgrupp som fanns sågade fjärrstyrningskonceptet jämns med fotknölarna. Sedan dess har varningstecknen snarare blivit fler än färre. Men fortsätt du att fakturera. Måste vara som att få en rejäl trissvinst så länge ni lyckas dupera politikerna om att denna teknik är ”framtiden”.
Anmäl inlägget
Re kallekonsult
Skrivet av Daniel, 2019-01-31 12:27:24
Nej det har du inte.
Anmäl inlägget
Arbetsgrupp
Skrivet av KalleKonsult, 2019-01-31 08:54:02
Jag har suttit med i en referensgrupp för detta..och garanterar att det är väl genomarbetat och genomlysa. Jag påstår att det är helt i samma nivå som en klassisk flygledare.
Bara bra mycket effektivare och billigare.
Finns mycket att göra här med hjälp än ny fin teknik.
Anmäl inlägget
När smällen kommer
Skrivet av Ralf E, 2019-01-31 08:05:11
Trist när ett haveri sker på flygplatsen och man enbart kan filma eländet med drönare, då ingen markpersonal finns tillgänglig att rycka ut i form av räddningstjänst (vilket väl är praxis på de flesta mindre flygplatser).
Men sånt har man väl tänkt på?
Blir kanske bra film iaf om drönarna har 4K kameror.
Anmäl inlägget
Nu kör vi
Skrivet av Johan, 2019-01-31 03:41:44
Stolt att vi i Övik är först och världsledande inom detta framtidsprojekt.
Kommer att sätta Övik på kartan... Stolt.
Anmäl inlägget
Jobba hemma
Skrivet av Vidar, 2019-01-30 17:46:52
Önskar man kunde fjärrstyra flygplanen också så skulle jag kunna ligga kvar i sängen och ändå jobba.
Anmäl inlägget
Utveckling
Skrivet av Stor FL, 2019-01-30 17:39:40
Tänk vad ett paradigmskifte kan leda till. Vilken utveckling vi kommer se med hjälp av att Ö-vik blev först i världen med fjärrstyrt torn. Härligt Robban.
Anmäl inlägget
Dummadumma
Skrivet av Rekke, 2019-01-29 20:18:23
"Och minimera strejker och maskningsaktioner"

Fler flygledare på samma ställe tror du leder till detta..?! :D Du får nog ta dig en funderare till Betti! Hahaha!
Anmäl inlägget
Ok
Skrivet av Olle S, 2019-01-29 18:45:22
Vaddå fort? Detta har man förberett/arbetat med i många år.
Anmäl inlägget
Ja till allt
Skrivet av Per, 2019-01-29 11:44:09
@Bettispagetti
Mera ny teknik så fort som möjligt. Ifrågasätt ingenting så går det ännu fortare. Det är en farlig inställning du har. Kan det möjligen vara så att du är en av konsulterna som berikar sig själva med dessa projekt.
Anmäl inlägget
Äntligen
Skrivet av BettySpagetti, 2019-01-29 11:13:59
Härligt med ny teknik.
Bra att man petar i myrstacken men en pinne och moderniserar.. det har stått still i många år nu.
Kommer att spara massor med pengar till flygpassagerarna och flygbolag.
Och minimera strejker och maskningsaktioner.
Hejja för ny teknik...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
BAM
MCC-kurs
Air BP
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev