Ryanair
Ryanair brukar vara det flygbolag som pressar priserna allra hårdast i den obönhörliga konkurrens som råder i den europeiska flygbranschen. Michael O’Leary har till och med talat om att biljetterna borde kunna vara gratis, intjäningen ligger på andra faktorer.
Men nu har den verkligheten hunnit i kapp flygbolaget: det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret visar en förlust på 20 miljoner euro, alltså drygt 200 miljoner. I ett pressmeddelande hänvisar flygbolaget till att biljettpriserna hamnar på en för låg nivå, erkänner att det är en besvikelse men finner själva omedelbart en tröst i det:
- Det innebär att våra kunder haft tillgång till rekordlåga priser och det är bra för den nuvarande och framtida trafikökningen.
Den ökande konkurrensen och oron på flygmarknaden, både de oklara följderna av Brexit och raden av konkurser, gör att Ryanair nu strukturerar om i det som idag kallas Ryanair Group. Flygtorget har tidigare rapporterat om att Michael O’Leary gärna ser fler uppköp efter att Lauda Motion nu är en helägd del i gruppen.
I väntan på det skapas nu fyra fristående flygbolag med egna AOC under paraplyet Ryanair Group: Ryanair UK, Ryanair DAC, Ryanair Sun och Laudamotion. Respektive flygbolag har en egen ledningsstruktur och rekryteringen av vd:ar pågår. Michael O’Leary fortsätter som frontfigur för hela gruppen och ska fokusera på att utveckla det som kan komma att bli en egen allians av flygbolag. Förändringen ska genomföras under de kommande tolv månaderna och samtidigt ska respektive flygbolag fortsätta att utvecklas, bland annat ska Laudamotion tillföras fler Airbus-maskiner medan boeingflottan i de övriga tre får dela på de drygt 200 nya B737MAX. Samtidigt fortsätter den hårda kostkontrollen i gruppen som helhet och respektive flygbolag:
- Vi delar inte den rådande optimistiska tilltron hos några av våra konkurrenter som räknar med att biljettpriserna kommer att stiga under sommaren 2019. Ett minskat antal konkurser inom EU och ett sjunkande bränslepris som låter en del konkursfärdiga konkurrenter som inte hedgat bränslekostnaderna att överleva, gör att kapaciteten på kortdistans fortsätter att växa. I sin tur leder det till ännu svagare utveckling av biljettpriserna.